Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-01, 22:55
Medlem
Ond.hickas avatar
Det är såklart svårt att diskutera eftersom alla skalor är flytande och subjektiva, men jag blev förvånad vilket enormt gensvar det blev i en annan tråd där en man träffade en annan och ville lämna sin fru. Folk rasade, både över skilsmässan men än mer över att han begått äktenskapsbrott.

Å ena sidan kan det ju vara lustigt när vuxna människor beter sig som knallröda hysterikor som skriver med rasande tummar om karma, svek och omänskligt lidande, men det blir ju lätt väldigt mycket sådant.

Jag tycker inte det är en helt enormt stor grej om det skulle råka hända och jag tycker det är en del av livet. Sån är kärleken. Vi möts, vi älskar, det är rörigt och det händer ibland att man lämnar sin partner för någon annan. Detta är en åsikt som jag aldrig berättar för andra eftersom jag då skulle slås till marken av äcklade medmänniskor. Det kanske är fel men känns inte denna moral väldigt 90-tal och väldigt radhus?
Citera
2024-11-01, 22:58
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Det är såklart svårt att diskutera eftersom alla skalor är flytande och subjektiva, men jag blev förvånad vilket enormt gensvar det blev i en annan tråd där en man träffade en annan och ville lämna sin fru. Folk rasade, både över skilsmässan men än mer över att han begått äktenskapsbrott.

Å ena sidan kan det ju vara lustigt när vuxna människor beter sig som knallröda hysterikor som skriver med rasande tummar om karma, svek och omänskligt lidande, men det blir ju lätt väldigt mycket sådant.

Jag tycker inte det är en helt enormt stor grej om det skulle råka hända och jag tycker det är en del av livet. Sån är kärleken. Vi möts, vi älskar, det är rörigt och det händer ibland att man lämnar sin partner för någon annan. Detta är en åsikt som jag aldrig berättar för andra eftersom jag då skulle slås till marken av äcklade medmänniskor. Det kanske är fel men känns inte denna moral väldigt 90-tal och väldigt radhus?

Du tycker inte att man ska hänga ut människor som är otrogna då?
Citera
2024-11-01, 22:59
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Du tycker inte att man ska hänga ut människor som är otrogna då?

Varför skulle jag tycka det
Citera
2024-11-01, 23:03
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Varför skulle jag tycka det

Det kanske är ett bra sätt att lära otrogna människor att inte vara otrogna?

Fast du tyckte ju i och för sig inte att det var så farligt med otrohet.
Citera
2024-11-01, 23:06
Medlem
kalkryggars avatar
Jo visst, det är sånt som händer och det är livet. Däremot så är det många som beter sig illa i processen mot den de tidigare "älskade". Det är inte riktat mot tråden du hänvisar till då jag inte vet vilken tråd du talar om.

Men man kan säga att det är något som allmänheten normalt inte har att göra med om någon är otrogen eller inte. Däremot så skulle jag aldrig behandla en person med respekt som varit otrogen mot mig.
Citera
2024-11-01, 23:06
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Det kanske är fel men känns inte denna moral väldigt 90-tal och väldigt radhus?
Nej. Det som är moraliskt förkastligt att bryta löften och tillit.

Att ha sex med andra är förstås inte någon stor sak, det har ju alla* haft innan man träffades och gifte sig.

Men, man går inte bakom sin partners rygg, definitivt inte sin livspartners.

Vill man knulla med andra så talar man om detta med sin partner först. Innan man gör det.

*Nära nog alla.
Citera
2024-11-01, 23:07
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Det kanske är ett bra sätt att lära otrogna människor att inte vara otrogna?

Fast du tyckte ju i och för sig inte att det var så farligt med otrohet.

Jag är i regel inte så mycket för att folk ska hängas ut, och verkligen inte för att de är otrogna. Livets smuts och livets glädje, som en motståndare till metoo sa. Jag tycker vi har rätt att bete oss som svin utan att hela världen ska agera självgoda golare.
Citera
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Det ligger något i det du säger. Om folk bara visste hur vanligt det är med otrohet egentligen så tror jag att MÅNGA skulle skippa dels giftemål men oxå konventionella/vanliga förhållanden. Jag har alltid i bakhuvet (av personlig erfarenhet) att några av dessa äcklade medmänniskor som stämmer in i kören i själva verket har/kommer att vara otrogna själva! (å en liten källa till å med till detta med hur vanligt otrohet är - sök på Esther Perel å se nån av hennes föreläsningar!)
Citera
Medlem
flugornass avatar
Nej otrohet är en signal på att något är fel i förhållandet, om det beror på uppdämt behov av sex och inte brist på kärlek så går det att reparera.
Hmm vad jag menar är att om en partner för stunden inte är upplagd för sex och den andra bara är otrogen för sex, så reder man ut det.
Men är det känslor inblandat blir det knepigare, och då åker den otrogne ut med rasande fart.
Citera
2024-11-01, 23:38
Medlem
Citat:

En gång i tiden var det dödsstraff på otrohet. Det var bättre förr.
Citera
2024-11-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Nej otrohet är en signal på att något är fel i förhållandet, om det beror på uppdämt behov av sex och inte brist på kärlek så går det att reparera.
Hmm vad jag menar är att om en partner för stunden inte är upplagd för sex och den andra bara är otrogen för sex, så reder man ut det.
Men är det känslor inblandat blir det knepigare, och då åker den otrogne ut med rasande fart.

Snarare att något är fel på personen som är otrogen. Hälsosamma individer kommunicerar eller gör slut.
Citera
2024-11-01, 23:44
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
En gång i tiden var det dödsstraff på otrohet. Det var bättre förr.
Vem avgjorde om dödsstraff var befogat?
Jag tror du är utsatt för otrohet på grund av att du inte kunde tillfredsställa din partner, därför önskar du dödsstraff, fast du har dig själv att skylla för att hen [hatar ordet hen] sökte bättre sex än dig.
Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in