Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Vi började prata om att du vägrar erkänna att Bibeln förespråkar gravt omoraliskt slaveri.
Ja, det är en fånig formulering.
Anledningen till att jag gillar kristendomen har inget med slaveri att göra.
Det är ju du som använder slaveri som hopplöst argument mot kristendomen.
Jag håller inte med dig om premisserna. Är det ett brott som ska erkännas?
Citat:
Du har försökt komma undan detta på diverse sätt:
Spår 1) "Bibeln säger ju att man ska vara snäääääll mot sina slavar"
Spår 2) "Det var ju så läääänge sen, det var annorlunda då, så det är missvisande att kalla det 'förespråka', så det så"
Komma undan vad? Tala för dig själv.
Jag håller helt enkelt inte med om att bibeln förespråkar slaveri bara för att slaveri var populärt förr i tiden.
Citat:
Varpå jag påpekade:
Ang Spår 1) Att Bibeln säger att man ska "vara snäll" ändrar inte att det också innehåller verser som t ex berättar att man får slå dem så länge de inte dör för snabbt
Nej, det ändrar inte det som står, men det som står är inte så ensidigt som du vinklar det.
Att vissa verser uppmanar till vänlighet och medkänsla kan ses som ett argument för att kristendomen har bidragit till att forma humanistiska värderingar. Och det är dessa värderingar som jag finner intressanta, inte hur man håller slavar. Det är du som är besatt av slaveriet, inte jag.
Jag ser slaveriet som historia.
Citat:
Ang Spår 2) Att det var "länge sen" hindrar dig inte från att hylla Bibelns moral, så varför skulle det hindra dig från att kritisera densamma? Gällande ordet 'förespråka' gav jag även exempel på verser där slaveri direkt hyllas i
När jag tänker på "kristna värderingar" så är det inte slaveri jag tänker på utan Jesu lära.
Det är du som faller tillbaka på slaveriets historia. Det är en helt annan diskussion och jag har inte lika starka åsikter om historiskt slaveri som vissa andra då jag accepterar slaveriet som en del av människans historia. Självklart överensstämmer inte heller Bibelns slaveri med moderna humanistiska värderingar. Men som sagt, kristendomen handlar om Jesus först och främst och inte om slaveriet, så det blir en jättekonstig vinkel för mig. Vill du hellre diskutera slaveriets historia?
Jag tror vårt samhälle skulle må bättre om vi alla hade kristna värderingar.
Detta är inte en fråga om slaveri överhuvudtaget.
Citat:
Varpå jag påpekade att din relation till Bibeln som helhet går långt bortom att tycka om Jesus.
Du påpekade det i onödan tycker jag. Det finns mycket i Bibeln som jag uppskattar.
Att jag säger att jag gillar Jesus ska inte fultolkas som att jag utesluter allt annat.
Citat:
Varpå du försökte förneka detta och kalla det för en halmgubbe.
Halmgubbe, fultolkning eller lögn. Jag har inte förnekat att jag gillar Jesus.
Om jag "förnekar" något så är det att jag skulle utesluta något bara för att jag säger att jag gillar A.
Ohederlig retorik irriterar mig.
Citat:
Varpå jag gav exempel på hur du beskrivit Bibeln som helhet i väldigt fina ordalag.
Vad betyder det? Menar du att jag hyllar slaveri och folkmord? För att du tillskriver mig "hyllning av Bibeln som helhet". Det är dina egna ord i så fall. Var säger jag att "jag hyllar bibeln som helhet"?