Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-03, 09:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Du vet väl att religionen feltolkat de 10 budorden.
Religionen säger att du skall göra ditt och datt för att vara en god kristen.
Vad gud menade med budorden var att om du lever såhär är du en god kristen.
Det är inget rättesnöre det är ett facit.

Korrekt. Den som behöver känna till budorden och bli påmind om dem för att hindra sig från att bryta mot dem är inte en god person.
Goda personer behöver inte budorden för att vara goda, det är skillnaden.

Personer som behöver religion för att vara goda är egentligen inte goda, utan försöker bara att framstå som goda.
Citera
2024-12-03, 13:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så Bibeln säger att man får slå sina slavar?

Och nej, jag tror inte många hatar Bibeln. Vi bryr oss bara inte om den. Den är irrelevant.
Klart du hatar Bibeln, men för att försöka framstå som en intellektuell betraktare bara ljuger du om saken.
Menar du att överheten i ett samhälle inte får bruka våld?
Citera
2024-12-03, 13:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vi började prata om att du vägrar erkänna att Bibeln förespråkar gravt omoraliskt slaveri.

Ja, det är en fånig formulering.
Anledningen till att jag gillar kristendomen har inget med slaveri att göra.
Det är ju du som använder slaveri som hopplöst argument mot kristendomen.
Jag håller inte med dig om premisserna. Är det ett brott som ska erkännas?

Citat:
Du har försökt komma undan detta på diverse sätt:
Spår 1) "Bibeln säger ju att man ska vara snäääääll mot sina slavar"
Spår 2) "Det var ju så läääänge sen, det var annorlunda då, så det är missvisande att kalla det 'förespråka', så det så"

Komma undan vad? Tala för dig själv.
Jag håller helt enkelt inte med om att bibeln förespråkar slaveri bara för att slaveri var populärt förr i tiden.

Citat:
Varpå jag påpekade:
Ang Spår 1) Att Bibeln säger att man ska "vara snäll" ändrar inte att det också innehåller verser som t ex berättar att man får slå dem så länge de inte dör för snabbt

Nej, det ändrar inte det som står, men det som står är inte så ensidigt som du vinklar det.
Att vissa verser uppmanar till vänlighet och medkänsla kan ses som ett argument för att kristendomen har bidragit till att forma humanistiska värderingar. Och det är dessa värderingar som jag finner intressanta, inte hur man håller slavar. Det är du som är besatt av slaveriet, inte jag.
Jag ser slaveriet som historia.

Citat:
Ang Spår 2) Att det var "länge sen" hindrar dig inte från att hylla Bibelns moral, så varför skulle det hindra dig från att kritisera densamma? Gällande ordet 'förespråka' gav jag även exempel på verser där slaveri direkt hyllas i

När jag tänker på "kristna värderingar" så är det inte slaveri jag tänker på utan Jesu lära.
Det är du som faller tillbaka på slaveriets historia. Det är en helt annan diskussion och jag har inte lika starka åsikter om historiskt slaveri som vissa andra då jag accepterar slaveriet som en del av människans historia. Självklart överensstämmer inte heller Bibelns slaveri med moderna humanistiska värderingar. Men som sagt, kristendomen handlar om Jesus först och främst och inte om slaveriet, så det blir en jättekonstig vinkel för mig. Vill du hellre diskutera slaveriets historia?

Citat:
Varpå du försökte distansera dig från Bibeln genom att börja prata endast Jesus, "att jag gillar Jesus betyder inte att jag villa en slav".

Jag förespråkar kristna värderingar, och därför distanserar jag mig från slaveriet när kristna värderingar ska diskuteras.
Jag tror vårt samhälle skulle må bättre om vi alla hade kristna värderingar.
Detta är inte en fråga om slaveri överhuvudtaget.

Citat:
Varpå jag påpekade att din relation till Bibeln som helhet går långt bortom att tycka om Jesus.

Du påpekade det i onödan tycker jag. Det finns mycket i Bibeln som jag uppskattar.
Att jag säger att jag gillar Jesus ska inte fultolkas som att jag utesluter allt annat.

Citat:
Varpå du försökte förneka detta och kalla det för en halmgubbe.
Halmgubbe, fultolkning eller lögn. Jag har inte förnekat att jag gillar Jesus.
Om jag "förnekar" något så är det att jag skulle utesluta något bara för att jag säger att jag gillar A.
Ohederlig retorik irriterar mig.

Citat:
Varpå jag gav exempel på hur du beskrivit Bibeln som helhet i väldigt fina ordalag.

Vad betyder det? Menar du att jag hyllar slaveri och folkmord? För att du tillskriver mig "hyllning av Bibeln som helhet". Det är dina egna ord i så fall. Var säger jag att "jag hyllar bibeln som helhet"?
Citera
2024-12-03, 13:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Han vill inte erkänna att Bibeln inkluderar förkastliga regler.

Han brukar också bortförklara dessa regler på olika sätt genom att till exempel hänvisa till att samhället fungerade annorlunda på den tiden och liknande, som om det på något sätt skulle ursäkta att förkastlig och inhuman behandling inte beskrivs som just förkastlig.

Det visar ju bara egentligen att Bibeln inte beskriver ett idealt mänskligt beteende, utan istället beskriver hur judarna ansåg att deras samhälle skulle fungera, vilket i så fall leder till slutsatsen att Bibeln inte är Guds ord, utan judarnas ord, såvida man inte då också drar slutsatsen att Gud gillade hur judarnas samhälle fungerade, med allt vad det innebär.
Bibeln är Guds ofelbara ord.
Jag brukar inte beskriva dessa regler genom att hänvisa till att samhället fungerade annorlunda på den tiden.
Du brukar hitta på saker. Det är därför du var en framstående scientolog.
Bibeln, som varken ljuger eller ens tar miste, beskriver dels den ursprungliga rättfärdigheten, sedan den från denna rättfärdighet fallna världen, och slutligen den i framtiden återupprättade eviga rättfärdigheten.
Att någon (neurotiker?) tjatar dagarna i ända om slå slavar, slå slavar, slå slavar, är en sak. En ytterligare sak är att jag kan fråga om grundläggande principer.
Citera
2024-12-03, 13:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Suck. Jag ställer en VÄLDIGT enkel fråga: Säger Bibeln att man FÅR slå sina slavar, Ja eller Nej?
Ljug. Du frågade om att fritt slå slavar.
Citera
2024-12-03, 13:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vilka konkreta bidrag till förståelse om verkligheten menar du att t ex skapelseberättelsen har gett oss?

Skapelseberättelsen ger oss en intressant inblick i medvetandets utveckling.
Den handlar om människans skapelse, det vill säga Homo Sapiens kognitiva revolution.
Den säger även något om hur medvetandet skapar den fysiska och den mentala modellen och hur dessa separeras under människans utveckling. Vidare hur vi skapar koncept och kategorier för att navigera i världen etc.

Felet människor har gjort är att tolka myter bokstavligt. Då lär vi oss inget naturligtvis.
Citera
2024-12-03, 13:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så att "hata Bibeln" och att "älska att hata Bibeln" är samma sak för dig?
jag talade om att hata Bibeln både i det ena fallet och i det andra fallet
hur är det med språkförståelsen
har du alla indianer i kanoten
Citera
2024-12-03, 13:48
Medlem
Grill-Fias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
hur är det med språkförståelsen
har du alla indianer i kanoten
Det är skönare att knulla än att hålla på och tänka på bibeln. Knulla!
Citera
2024-12-03, 13:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Korrekt. Den som behöver känna till budorden och bli påmind om dem för att hindra sig från att bryta mot dem är inte en god person.
Goda personer behöver inte budorden för att vara goda, det är skillnaden.

Personer som behöver religion för att vara goda är egentligen inte goda, utan försöker bara att framstå som goda.

I slutändan är det ändå handlingarna som räknas, det vill säga att våra handlingar korrelerar med den ordning som kodifierats i form av levnadsregler.
Även om "det goda" verkar komma mer eller mindre naturligt hos många av oss så är det en illusion att detta skulle vara ett oföränderligt och stabilt tillstånd. "Satan" slumrar under ytan på varje "god medborgare", och historien har visat hur lättväckt denna vår mörka sida är under vissa omständigheter.
Citera
2024-12-03, 14:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ljug. Du frågade om att fritt slå slavar.

Jag är rädd för att trådhistoriken inte riktigt ger dig rätt på den punkten.

Starkt av honom att frångå principen att slavar fick misshandlas fritt så länge de inte dog inom ett par dagar

Om jag frågar dig så här: Fick man slå sina slavar öht? Ja eller Nej?

Suck. Säger Bibeln att man får slå sina slavar, JA eller NEJ?

Kan du svara?

Så Bibeln säger alltså att man FÅR slå sina slavar, korrekt?

Patetiska clown
Citera
2024-12-03, 14:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Ja eller Nej:
Är det samma sak att "hata X" och att "älska att hata X"?
Citera
2024-12-03, 14:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja, det är en fånig formulering.

Fast du har bara kunnat ange svaga argument för denna ståndpunkt.

Citat:
Anledningen till att jag gillar kristendomen har inget med slaveri att göra.

Har jag NÅGONSIN sagt att Flammarion gillar slaveri?

Citat:
Det är ju du som använder slaveri som hopplöst argument mot kristendomen.

Vi pratar om Bibeln som moralkälla just nu, inte om kristendomen. Håll dig till ämnet, är du snäll.

Citat:
Jag håller inte med dig om premisserna.

Så slaveriet i bibeln är enligt dig:
1) INTE gravt omoraliskt
2) INTE omoraliskt
3) INTE förespråkat

Har jag förstått dig korrekt?

Citat:
Komma undan vad?

Att bibeln innehåll gravt omoraliskt slaveri.

Citat:
Jag håller helt enkelt inte med om att bibeln förespråkar slaveri bara för att slaveri var populärt förr i tiden.

Jag har aldrig framfört det argumentet. Mitt argument är att TEXTEN i bibeln bl.a. förespråkar gravt omoraliskt slaveri. Försök hänga med.

Citat:
Nej, det ändrar inte det som står, men det som står är inte så ensidigt som du vinklar det.

Jag har ALDRIG förnekat att NT innehåller uttalanden som bättre än GT. Jag har tvärtom bekräftat det flera gånger. Men faktum kvarstår att delar av bibeln förespråkar gravt omoraliskt slaveri. Bibeln innehåller flera olika saker, förstår du.

Citat:
När jag tänker på "kristna värderingar" så är det inte slaveri jag tänker på utan Jesu lära.

Och jag har flertalet gånger påpekat att du är uppenbart partisk i hur du betraktar kristendomen jämfört med annat. Du använder helt andra premisser så fort kristendomen är involverad.

Citat:
Det är du som faller tillbaka på slaveriets historia.

Trams, det var ju DITT argument! Det var ju du som sa att vi inte fick döma Bibeln eftersom slaveri betraktades annorlunda förr!

Citat:
Jag accepterar slaveriet som en del av människans historia.

Vad i hela friden har det att göra med huruvida Bibeln gravt omoraliskt slaveri?

Citat:
Självklart överensstämmer inte heller Bibelns slaveri med moderna humanistiska värderingar.

Framsteg. Applicera nu dessa moderna humanistiska värderingar och berätta för mig hur du skulle beskriva Bibelns slaveri från den utgångspunkten. Du har ju redan utifrån dagens moral kallat Bibeln för en "bra moralkälla". Så uppenbarligen är du kapabel att bedöma den utifrån en modern kontext. Inte sant?

Citat:
Men som sagt, kristendomen handlar om Jesus först och främst och inte om slaveriet, så det blir en jättekonstig vinkel för mig. Vill du hellre diskutera slaveriets historia?

Jag vill diskutera Bibelns status som moralisk vägledare. Du verkar inte vara lika sugen.

Citat:
Du påpekade det i onödan tycker jag.

Jaså? Har du glömt att du alldeles nyss utmanade mig att visa när du prisade Bibeln? Se nedan.

Citat:
Halmgubbe, fultolkning eller lögn. Jag har inte förnekat att jag gillar Jesus.

Har du glömt bort att du skrev:

Ursprungligen postat av Flammarion
Så jag har "prisat bibeln som helhet"?
Börja med att hänvisa till mitt citat så får vi se hur långt du kommer på din halmgubbe.

Citat:
Vad betyder det?

Att du inte haft några problem med att hylla Bibeln som helhet.

Citat:
Menar du att jag hyllar slaveri och folkmord?

Nej. Då hade jag skrivit det.

Citat:
Var säger jag att "jag hyllar bibeln som helhet"?

Jag har redan gett exempel på det.

"Bibeln ger omfattande vägledning om moral och etik"

och

"Bibeln är en bra moralkälla om man inte fultolkar den."

Om du vill presentera en mer nyanserad bild av Bibeln som helhet så vore detta ett bra tillfälle. Så....Har du någon annan beskrivning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in