Ingen annan båt verkar ha fått korn på ais-fyren i hans livväst. Har den inte fungerat, eller gick det en bra stund innan någon upptäckte att han gått överbord?
Skulle det kunna vara så att han stod till rors och för tillfället var ensam på däck? Han försvann runt 02:30, så det lär ha varit nermörkt. Halvsvåra omständigheter med rätt mycket vind och en del kort, brant sjö.
De där båtarna har väl bara ett litet vajerräcke bakom ratten? Och däcket är väl helt plant och saknar kant mot aktra sidan? En rejäl våg med krängning och översköljning och man kan svepas bort om man inte är kopplad.
Men varför var han inte kopplad? Är ju smått heligt att alltid vara kopplad när man är a) långt ut till havs b) det är litet svårare väder c) det är natt och d) det är få personer på däck. Och sen är det ju självbevarelsedriften. Visst kan det vara litet bökigt att vara kopplad, och ibland behöva koppla om sig, när man rör sig på däck, men jag själv och de jag seglat med har aldrig tvivlat en sekund på att ta det besväret. Alternativet att trilla i under de förutsättningarna är alldeles för avskräckande.
Kan det ha hänt något litet utöver det vanliga? Något som krävde att någon vidtog en åtgärd utan att vara kopplad?
Står i media att man sökte i 19h sedan blev det för mörkt och man avslutade. Jag antar att man fortsätter om några timmar? Hur länge kan man överleva mitt ute i atlanten?
Han har garanterat blivit lunch för ett gäng hajar
En mycket märklig händelse med all säkerhet som finns och dessutom så försvann han helt. Kan ju vara så att han gjorde det själmant eller att han fick hjälp av någon.
Är i alla fall väldigt osannolikt med en olycka.
Dessutom den andra svenska båten som fick lämnas för den tog in vatten kan ju ha varit sabotage
Troligen ingen koppling mellan de båda fallen men det är mycket märkligt.
En mycket märklig händelse med all säkerhet som finns och dessutom så försvann han helt. Kan ju vara så att han gjorde det själmant eller att han fick hjälp av någon.
Är i alla fall väldigt osannolikt med en olycka.
Dessutom den andra svenska båten som fick lämnas för den tog in vatten kan ju ha varit sabotage
Troligen ingen koppling mellan de båda fallen men det är mycket märkligt.
Tänkt lite så jag med - hur långt ifrån varandra seglade dessa båtar?
Finns det möjlighet att 30 åringen gjort skadorna ???? Inte som sabotage utan som ett hetlevrat försök att bli räddad.
Eller har 30 åringen blivit påkörd?
Hur många knop gör en sådan segelbåt ?
Senast redigerad av Lappaz Igår kl. 22:39.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!