Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-05, 03:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja du Ugglan, om det vore min hemstad fran 1992 sa skulle jag kanske kunna ge dig battre information. Men jag ar fran en helt annan del av landet och jag har ingen som helst kannedom om Mariestad. Mina "forslag" sasom du kallar det ar enbart baserat pa mina egna teorier fran det jag sett om detta fall. Du far som sagt ta det for vad det ar. Det faktumet att fallet statt stilla i snart 35 ar gor att det kanske ar dags att kolla nya vinklar ? Jag var dock mycket ute i svangen pa 90-talet, sa jag baserar lite gissningar pa hur det sociala nattlivet fungerade pa den tiden i Sverige.

Jag har fått uppfattningen att du känner Mariestad väl när jag har läst dina inlägg. Du "rör dig väldigt bekvämt och vant" i Mariestad när du skriver. Sorry, men det är bara så det är.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-05 kl. 04:01.
Citera
2024-12-05, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag har fått uppfattningen att du känner Mariestad väl när jag har läst dina inlägg.

Svar nej. Jag har flertalet ganger i denna trad dock papekat att jag ar forvanad att inte Mariestadarna sjalva knackt denna gata, och jag har forklarat varfor. Den som sa onskar kan ga tillbaka och soka pa mina inlagg. Det skall dock tillaggas att jag har en mycket god van fran Toreboda som gick med i sokningarna.
Senast redigerad av MrConwell 2024-12-05 kl. 04:06.
Citera
2024-12-05, 14:32
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Det tror jag. Utan att ha koll på hur alla hittils misstänkta såg ut då, så skulle jag säga att de alla skulle klara det på egen hand.
Kanske förutom KM, ifall vi ska tro på berusningsgraden, men han finns ju inte med i något scenario som singelgärningsman med bil ändå.
Hanna-vittnesmålet faller ju, men det är ju tveksamt ändå.

Det som blir lite struligt med endast en gärningsman, som gav henne skjuts från stadt till början på kohagen eller till fyndplatsen, är ju bilresan på stigen som ju då blir lite konstig riktning. (Killarna som pratade bilens vittnesmål)
Min fetning. Ja, Hanna är diskvalificerad sedan första dagen tyvärr. Hon har dessutom bevisat sin trovärdighet varje gång hon lägger till nya saker och blir säkrare med tiden. Finns ingen bärighet i något hon sagt. Hon visste inte ens vilken natt hon var ute med hunden, sa hon ju själv till polisen dagen efter när de knackade på. Hon skulle höra med gubben (och djungeltelegrafen?). Jisses!
Det enda helt säkra är att Helena är försvunnen. Något brott är inte heller styrkt enligt min mening. Därför nödgas vi till vämjeliga frågor och spekulationer om Ulrikas förehavanden. Säkert finns det några som anar eller vet något. Minsta lilla ovesäntligheter kan bidra med lösning tänker jag. Hon som var på sent besök hos Ulrika kanske berättat något till andra?
Annars har vi möjligen lösningen i tråden. Om polisen matchar förundersökningen med skribenter i tråden, kanske AI kan peka i någon riktning? Men vi har nog inte någon lag som ännu tillåter sådant? Jag vet att någon Region har börjat med AI som hjälpmedel.
Citera
2024-12-05, 14:41
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Jag tror fortfarande pa tva grabbar i HA's "society class". Ofvre medelklass eller hogre. Som gatt under radarn hela tiden och som hade ratta kontakterna och smartness nog att kunna spela spelet med intelligens och resurser och darmed helt undvika misstankar. HA spenderade bevisligen tid med hastar, segling, etc. Det ar inte fattighjonen. I princip alla som varit misstankta har varit working class, jag tror man letat pa fel stalle. Vore inte forsta gangen grabbar med pengar och status gatt over gransen for en tjej dom tankt sig kunnat charma enkelt.
Kanske det? Vi behöver söka svaret från nya håll. Ignorera Ugglan och IB's ständiga textväggar och trollande. Frågan jag stör mig mest på är VARFÖR Helena är borta?
Vad motiverar två personer att gömma en kropp 1992 då DNA tekniken inte användes mer än som försök? Fullbordad våldtäckt? Det var inte i folks medvetande något sådant som DNA. Varför skulle två personer göra sig omaket och öka risken genom att lyfta henne in i en bil och allt det andra? Det var extremt sällsynt på den tiden. Jag tänker mig att hon lika väl kan försvunnit på ett mera diskret vis hemifrån. Då har man både tiden och medlen till sitt förfogande. Motivet att gömma henne är dock lite oklart, men kan vara flera.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2024-12-05 kl. 14:58.
Citera
2024-12-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Vad motiverar två personer att gömma en kropp 1992 då DNA tekniken inte användes mer än som försök? Fullbordad våldtäkt? Det var inte i folks medvetande något sådant som DNA. Varför skulle två personer göra sig omaket och öka risken genom att lyfta henne in i en bil och allt det andra?

Det mest logiska svaret baserat pa sannolikhet ar val har att GM kanner HA/brottsplatsen mycket val och vill gomma kroppen for att forhindra/fordroja vidare utredning av brottet. Det finns en direkt koppling att gora for Harry Haffa.

I de fall dar GM har noll relation till BO och brottsplatsen sa ar det ju enklare att bara lata allt vara och dra darifran da det inte finns nagon koppling for Harry Haffa att gora.

Som jag sagt tidigare, i detta fall tror jag GM finns mycket narmare i bekantskapskretsen an vad folk vill tro. Och att GM har en direkt koppling till Ekudden och extremt bra lokalkannedom. Det stods aven av i princip all kriminalstatistik for dessa fall.
Senast redigerad av MrConwell 2024-12-05 kl. 15:14.
Citera
2024-12-05, 16:36
Medlem
Citat:
Det mest logiska svaret baserat pa sannolikhet ar val har att GM kanner HA/brottsplatsen mycket val och vill gomma kroppen for att forhindra/fordroja vidare utredning av brottet. Det finns en direkt koppling att gora for Harry Haffa.

I de fall dar GM har noll relation till BO och brottsplatsen sa ar det ju enklare att bara lata allt vara och dra darifran da det inte finns nagon koppling for Harry Haffa att gora.

Som jag sagt tidigare, i detta fall tror jag GM finns mycket narmare i bekantskapskretsen an vad folk vill tro. Och att GM har en direkt koppling till Ekudden och extremt bra lokalkannedom. Det stods aven av i princip all kriminalstatistik for dessa fall.

Du är inne åt samma håll som jag ett par ggr försökt få fram i tråden. Tror det kan vara nån granne, lokala prästen, nån närstående till familjen eller liknande. Där motivet kan vara att Helena sett något hon inte borde se och som skulle göra enorm skada för GM. T ex en pågående otrohetsaffär, utövande av bögeri, eller nåt annat ”hemskt”. Alternativt att det finns en personlig koppling som varit hemlig. (hon kan ju t ex ha varit inne hos en granne hon hade en relation med, mördats där för att hon hotat avslöja affären för mannens fru, och fraktats bort timmar senare).

Jo, det kan vara KM, PU, BW eller nån annan som diskuterats men tråden har ju fastnat i samma upprepade tjafs i flera år utan att komma till en lösning. Helt andra teorier borde diskuteras åtminstone nån vecka eller månad. Kartlägg grannar och familjens närmaste umgänge, tycker jag borde göras.
Citera
2024-12-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Min fetning. en stor grupp "kompletta idioter" har kommit till samma insikt och konsensus i frågan om ditt grundlösa anklagande av KM som är frikänd och utan misstankar från polisen. Vi har som jag förstått:
ebeneezer22, UnitedKingdom, RFT, Banankontrakt, Vradr, Pepparkakemannen, SkövdeBosse, Rubin22, SpiderRico.
Om någon känner sig fel i listan så ber jag om ursäkt. Detsamma om någon vill ansluta.
Vilka har jag glömt? Steff83, Xeitum, MrConwell, Sunset, Sculley ?

Jag vet inte om det är så lyckat att framhålla en grupp, när det bara handlar om att vi var och en för sig har kommit till vissa slutsatser. Åtminstone jag har ytterst begränsade kontakter med övriga skribenter, och då alltid på andras initiativ, så jag känner mig inte så delaktig i någon gemenskap. Snarare riskerar det väl att bli ännu ett argument för de två skribenter som driver en annan agenda med sådan frenesi, inklusive att identifiera en grupp med avvikande uppfattning.

Min egen slutsats är att de som varit intressanta för polisen knappast hade kunnat hålla ihop och klara sig igenom den uppmärksamhet som har ägnats dem, om de inte vore just oskyldiga. Det är faktiskt för mig det främsta argumentet för att man måste söka på annat håll för att få reda på vad som hände.
Citera
2024-12-06, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men lelle vän ... Jag skrev ju att så här långt verkar BW ha ett alibi. Det är ju ingenting som jag har "hittat på".

Sedan finns det oss veterligen inte många källor på att BW skulle ha kört onykter. Vi har väl bara Motown? Så igen: Håll dig till sanningen och sluta upp med att fabricera sådant som inte finns!

Nej, det finns INGA bevis för att BW skulle ha varit den siste att prata med Helena. Vem kan veta det? Och hur skulle någon kunna träda fram och säga att denna skulle ha pratat med Helena efter det att BW hade pratat med henne om denna person inte visste exakt när hon hade pratat med BW? Ingen gick väl omkring med tidtagarur? Och den "nattliga turen" får du ta med ebeneezer22. Ingen tror på det där, särskilt inte som vi har kunnat bevisa i tråden att "VM-huset" inte fanns - och därmed heller inte BW:s påstådda klädtvätt ...

Om BW skulle ha kört hem Helena så begriper väl ändå till och med du att de borde ha varit hemma typ redan vid 02:15. Men "Killarna", då? Såg de någon bil komma? Såg de Helena? Nä ... Eller menar du att BW körde in i trädgården, rakt genom häcken där nere vid cykelvägen? Tja, allt är ju möjligt ... Och ingenting är "ställt utom allt rimligt tvivel" vad gäller BW:s påstådda inblandning. Ingenting - som sagt - tyder efter snart 33 år på att han har varit aktuell i försvinnandet. Om du har några andra informationer som tål dagsljus, är du välkommen att ta upp dem.

Du vet så förbannat väl att du inte har något att komma med, men trots det kastar du ur dig ett "scenario" som inte tål ens tre sekunders granskning.
Jag har tidigare förklarat att jag inte vill/tänker bemöta ugglas korkade inlägg men det här för magstarkt för mig. Uggla blåljuger och/eller är korkad!
Uggla borde känna till att det är allmänt känt att B.W körde efter alkoholintag…de flesta på festen i Radbyn visste om att B.W och S.P åkte därifrån i en liten vit bil…ner till stadt..strax innan stängning.
Uggla…hur står det still med dig🤔
Citera
2024-12-06, 13:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Du verkar inte (vilja) förstå att PU var mycket närmare bekant med Helena än vad som har kommit fram i tråden. KM var också välbekant med Helena genom sin sambo KB. Och just de här två figurerna har på egen hand satt sig på de misstänktas bänk.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-06 kl. 13:46.
Citera
2024-12-06, 13:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, det kan vara KM, PU, BW eller nån annan som diskuterats men tråden har ju fastnat i samma upprepade tjafs i flera år utan att komma till en lösning. Helt andra teorier borde diskuteras åtminstone nån vecka eller månad. Kartlägg grannar och familjens närmaste umgänge, tycker jag borde göras.

Att tråden "har fastnat i samma upprepade tjafs i flera år" beror på att vi har en hel del information att värdera om personer som ingår i "tjafset" - som KM, BW, PU med flera. Det är liksom svårt att diskutera om någon som det inte finns information om.
Citera
2024-12-06, 13:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag har tidigare förklarat att jag inte vill/tänker bemöta ugglas korkade inlägg men det här för magstarkt för mig. Uggla blåljuger och/eller är korkad!
Uggla borde känna till att det är allmänt känt att B.W körde efter alkoholintag…de flesta på festen i Radbyn visste om att B.W och S.P åkte därifrån i en liten vit bil…ner till stadt..strax innan stängning.
Uggla…hur står det still med dig🤔

Vilka är "de flesta"? Vilka mer än Motown har uttalat sig om just festen i Radbyn? Vilka? Att BW påstås ha kört bil efter alkoholintag i allmänhet är en sak, men här pratar vi om just festen i Radbyn. Igen: Vilka på festen i Radbyn skulle ha vetat om att BW och SP åkte därifrån strax innan Stadt stängde? Och vilka har bekräftat att det skulle ha skett i en liten vit bil? Nu har nu tagit på dig ett stort ansvar att svara.

Och på tal om att ljuga så ljög du om "VM-huset" och BW:s "klädseltvätt". Det fanns inget VM-hus! Och därmed heller ingen klädseltvätt. Vet hut.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-06 kl. 13:50.
Citera
2024-12-06, 14:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Min egen slutsats är att de som varit intressanta för polisen knappast hade kunnat hålla ihop och klara sig igenom den uppmärksamhet som har ägnats dem, om de inte vore just oskyldiga. Det är faktiskt för mig det främsta argumentet för att man måste söka på annat håll för att få reda på vad som hände.

Problemet är att polisen inte har testat givna möjligheter. Polisen har inte testat möjligheten att PU och KM kan ha varit tillsammans om försvinnandet, utan polisen har enbart riktat in sig på KM. PU verkar ha klarat sig undan nästan helt och hållet, trots att PK kontaktade polisen runt 1997 *** - och att polisen enligt PK blev mycket intresserade. Det är möjligt att PU kunde "påvisa" den där taxiresan mellan kanske 03:10 och 03:20, men har polisen brytt sig om att ta reda på vad PU gjorde mellan 02:00 och 03:10? Jag tror inte det. Och inte heller verkar polisen ha brytt sig om att reda ut vad PU gjorde mellan kanske 03:20 och fram mot 05:30 till 06:00 när han enligt PK kom upp i lägenheten skitig och hysterisk - och bad om alibi. PU kan omöjligen ha varit hos UK, den saken är säker.

En annan anledning till varför polisen inte har velat intressera sig för PU de senaste typ 20 åren tror jag är för att PU var för ung när Helena försvann för att kunna misstänkas/och eller åtalas för mord. Preskriptionstiden för PU i det avseendet gick ut 2007.

I övrigt ser vi ju hur utredarna medvetet har gått in för bara en gärningsman hela tiden. Först EA, sedan PR, därefter KM och senast CL. Jag menar att polisen har gjort ett stort misstag här genom att dels hoppa över PU, dels inte ha försökt att "para ihop" två personer. GW Persson har högst sannolikt rätt i att det är två gärningsmän (minst). När det gäller att "hålla tyst" så är det självklart lätt om det är bara en gärningsman, men det är lika lätt om det är bara två gärningsmän eftersom om den ene pratar så vet ju den andre vem det är som har gjort det. Sedan kan ju banden vara starka, som GW Persson uttryckte det. Skulle det ha varit tre gärningsmän inblandade ökar möjligheten för att någon av dem skulle prata, men i just det här fallet känns det tveksamt att något sådant skulle ske.

*** Noterbart är ju att PK kontaktade polisen om PU runt 1997, det vill säga cirka ett år före det att polisen upptäckte det borttappade tipset från brovittnet (som ju hittades 1998). Det är märkligt att PU inte blev misstänkt/anhållen innan KM blev det. Var polisen så "anti-PK" på grund av hans gamla synder att de av den anledningen inget gjorde med PU? Det här skulle jag bra gärna vilja höra någon av utredarna förklara.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-06 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in