Citat:
Ursprungligen postat av
Banankontrakt
Min egen slutsats är att de som varit intressanta för polisen knappast hade kunnat hålla ihop och klara sig igenom den uppmärksamhet som har ägnats dem, om de inte vore just oskyldiga. Det är faktiskt för mig det främsta argumentet för att man måste söka på annat håll för att få reda på vad som hände.
Problemet är att polisen inte har testat givna möjligheter. Polisen har inte testat möjligheten att PU och KM kan ha varit tillsammans om försvinnandet, utan polisen har enbart riktat in sig på KM. PU verkar ha klarat sig undan nästan helt och hållet, trots att PK kontaktade polisen runt 1997
*** - och att polisen enligt PK blev mycket intresserade. Det är möjligt att PU kunde "påvisa" den där taxiresan mellan kanske 03:10 och 03:20, men har polisen brytt sig om att ta reda på vad PU gjorde mellan 02:00 och 03:10?
Jag tror inte det. Och inte heller verkar polisen ha brytt sig om att reda ut vad PU gjorde mellan kanske 03:20 och fram mot 05:30 till 06:00 när han enligt PK kom upp i lägenheten skitig och hysterisk - och bad om alibi. PU kan omöjligen ha varit hos UK, den saken är säker.
En annan anledning till varför polisen inte har velat intressera sig för PU de senaste typ 20 åren tror jag är för att PU var för ung när Helena försvann för att kunna misstänkas/och eller åtalas för mord. Preskriptionstiden för PU i det avseendet gick ut 2007.
I övrigt ser vi ju hur utredarna medvetet har gått in för bara en gärningsman hela tiden. Först EA, sedan PR, därefter KM och senast CL. Jag menar att polisen har gjort ett stort misstag här genom att dels hoppa över PU, dels inte ha försökt att "para ihop" två personer. GW Persson har högst sannolikt rätt i att det är två gärningsmän (minst). När det gäller att "hålla tyst" så är det självklart lätt om det är bara en gärningsman, men det är lika lätt om det är bara två gärningsmän eftersom om den ene pratar så vet ju den andre vem det är som har gjort det. Sedan kan ju banden vara starka, som GW Persson uttryckte det. Skulle det ha varit tre gärningsmän inblandade ökar möjligheten för att någon av dem skulle prata, men i just det här fallet känns det tveksamt att något sådant skulle ske.
*** Noterbart är ju att PK kontaktade polisen om PU runt 1997, det vill säga cirka ett år före det att polisen upptäckte det borttappade tipset från brovittnet (som ju hittades 1998). Det är märkligt att PU inte blev misstänkt/anhållen innan KM blev det. Var polisen så "anti-PK" på grund av hans gamla synder att de av den anledningen inget gjorde med PU? Det här skulle jag bra gärna vilja höra någon av utredarna förklara.