Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Hur? Tja. Ge t ex en ORDENTLIG summa pengar till frldrar fr varje barn. Vilken summa hade t ex varit tillrcklig fr att du iaf skulle brja fundera p det? En miljon?
Jag frstr att det skulle vara ngot slags bidrag, men om man tittar p det som en transaktion s tar jag d emot pengar frn staten, och i utbyte fr staten tillgng till fler barn (som dessutom r lite ltt biased till statens frdel). Min gissning r att de flesta individer som har rdsla som utgngspunkt tycker det ser ut som att staten kper barn och hjrntvttar oss. Det r inte ndvndigtvis en felaktig tolkning av det som hnder, och du kan vara relativt sker p att mnga kommer gra en hna av den fjdern.
Till att brja med s kostar vl barn typ 1.5 mille i genomsnitt, s summan skulle nog behva verstiga den siffran fr mnga hr i trden. ^^ Att bara betala r sllan den bsta lsningen hur som helst, ven om den r bttre n ingen lsning alls. En bttre lsning r om det kommer frn samhllet som ngot annat n bara en monetr gva; ngot som fr folk att faktiskt vilja ha barn. En nnu bttre lsning r om det kommer frn folk sjlva, oberoende av yttre ptryckningar.
(Den absolut bsta "lsningen" r om det visar sig att det aldrig ens var ett problem.) ^^