Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Ja, herr dden lr vara mycket mer okomplicerad n vad vi frestller oss haha

Ja tveklst. Dden r en snll jvel.
Citera
2024-12-06, 09:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hur tnker ni angende de problem som uppstr om befolkningen slutar frka sig?
Som kommer leda till en vldigt massa lidande fr kvarlevande.
Detta mste faktiskt lsas av marknaden. Gr det mer vrt att skaffa barn, dvs ka efterfrgan i ekonomiskt avseende, s kommer utbudet att ka garanterat.

Hur? Tja. Ge t ex en ORDENTLIG summa pengar till frldrar fr varje barn. Vilken summa hade t ex varit tillrcklig fr att du iaf skulle brja fundera p det? En miljon?
Citera
2024-12-06, 12:08
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Detta mste faktiskt lsas av marknaden. Gr det mer vrt att skaffa barn, dvs ka efterfrgan i ekonomiskt avseende, s kommer utbudet att ka garanterat.

Hur? Tja. Ge t ex en ORDENTLIG summa pengar till frldrar fr varje barn. Vilken summa hade t ex varit tillrcklig fr att du iaf skulle brja fundera p det? En miljon?

Du anser att man ska f pengar fr att skaffa ungar??
Det lter ju inte lite skevt, stackars de mnniskor som av vissa anledningar inte kan f barn.
Citera
2024-12-06, 12:09
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja tveklst. Dden r en snll jvel.

Mm, det r bara hans motsats livet som r en elak jvel.
Citera
2024-12-06, 12:16
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Tja, om aktiv ddshjlp samtidigt blir en odiskutabel rttighet, s ser jag inga problem. Jag kan inte ens fatta att ngon vill leva p ett s.k. ldreboende hellre n att d, om de inte rkar ut fr ngot s att de blir helt ofrmgna att ta sina liv. Om jag t.ex. fr vissa former av cancer men r klar i skallen, s gr jag slut p det sjlv, om jag r kvar i idiot-Sverige/inte kan komma till en ddsklinik.

Fast den ursprungliga pongen var aldrig att infra aktiv ddshjlp utan att sluta frka oss.
Vill man s ta livet av sig s r knappast avsaknaden av ddshjlp ett problem utan det r bara att hoppa frn hgsta vning innan lderns krmpor kickar in.
Citera
2024-12-06, 12:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du anser att man ska f pengar fr att skaffa ungar??
Det lter ju inte lite skevt, stackars de mnniskor som av vissa anledningar inte kan f barn.
Varfr r det skevt? Ingen kan gra precis allting som precis varenda annan individ kan gra. T ex r det ju bara ca hlften av alla mnniskor som under iaf en del av livet kan bli gravida. "Orttvist"?

Om det blir fr f ungar fr att senare hlla igng viktiga samhllsfunktioner, mste ngot gras fr tippa ver balansen s att fler r intresserade.
Citera
2024-12-06, 14:43
Medlem
Citat:
Jag frstr att det skulle vara ngot slags bidrag, men om man tittar p det som en transaktion s tar jag d emot pengar frn staten, och i utbyte fr staten tillgng till fler barn (som dessutom r lite ltt biased till statens frdel). Min gissning r att de flesta individer som har rdsla som utgngspunkt tycker det ser ut som att staten kper barn och hjrntvttar oss. Det r inte ndvndigtvis en felaktig tolkning av det som hnder, och du kan vara relativt sker p att mnga kommer gra en hna av den fjdern.

Till att brja med s kostar vl barn typ 1.5 mille i genomsnitt, s summan skulle nog behva verstiga den siffran fr mnga hr i trden. ^^ Att bara betala r sllan den bsta lsningen hur som helst, ven om den r bttre n ingen lsning alls. En bttre lsning r om det kommer frn samhllet som ngot annat n bara en monetr gva; ngot som fr folk att faktiskt vilja ha barn. En nnu bttre lsning r om det kommer frn folk sjlva, oberoende av yttre ptryckningar.

(Den absolut bsta "lsningen" r om det visar sig att det aldrig ens var ett problem.) ^^
Citera
2024-12-06, 17:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag frstr att det skulle vara ngot slags bidrag, men om man tittar p det som en transaktion s tar jag d emot pengar frn staten, och i utbyte fr staten tillgng till fler barn (som dessutom r lite ltt biased till statens frdel). Min gissning r att de flesta individer som har rdsla som utgngspunkt tycker det ser ut som att staten kper barn och hjrntvttar oss. Det r inte ndvndigtvis en felaktig tolkning av det som hnder, och du kan vara relativt sker p att mnga kommer gra en hna av den fjdern.

Till att brja med s kostar vl barn typ 1.5 mille i genomsnitt, s summan skulle nog behva verstiga den siffran fr mnga hr i trden. ^^ Att bara betala r sllan den bsta lsningen hur som helst, ven om den r bttre n ingen lsning alls. En bttre lsning r om det kommer frn samhllet som ngot annat n bara en monetr gva; ngot som fr folk att faktiskt vilja ha barn. En nnu bttre lsning r om det kommer frn folk sjlva, oberoende av yttre ptryckningar.

(Den absolut bsta "lsningen" r om det visar sig att det aldrig ens var ett problem.) ^^
Jag har en barnls ldre slkting som jag har hrt argumentera fr att det egentligen r barnlsa som borde f extra bidrag. Barnfamiljer r ju tvingade till att organisera sina liv bttre, med t ex inkomster och boende, vilket ju betalar sig i lngden. Barnlsa, speciellt de som r singlar, behver inte tnka lika mycket p framtiden, och blir drfr fattigare.

Och det r vl ngon sorts logik i det. MEN om det nu stadigt blir alltid frre barn s r det ju incitamenten till att skaffa barn som mste frbttras. Att ge full kompensation r kanske inte ndvndigt, mnga vill ju ha barn nd.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-12-06 kl. 17:09.
Citera
2024-12-06, 18:14
Medlem
Citat:
Varfr r det skevt? Ingen kan gra precis allting som precis varenda annan individ kan gra. T ex r det ju bara ca hlften av alla mnniskor som under iaf en del av livet kan bli gravida. "Orttvist"?

Om det blir fr f ungar fr att senare hlla igng viktiga samhllsfunktioner, mste ngot gras fr tippa ver balansen s att fler r intresserade.

Du som gillar barn s mycket, du borde skaffa ngra till innan det blir dags fr dig att lata dig i minneslunden 😅 Jag vet inte din lder men salig gyllenhammar skaffade ju nya barn som gammal?🙂
Citera
2024-12-06, 19:54
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Det r en jttebra ide, sg att man fr en mille per unge. Smbarn kan ju vldigt ltt rka ut fr en liten "olycka" och s sitter man dr ensam sedan med en fet summa p banken och bara tnjuter livet utan ngra krav.
Citera
2024-12-06, 20:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det r en jttebra ide, sg att man fr en mille per unge. Smbarn kan ju vldigt ltt rka ut fr en liten "olycka" och s sitter man dr ensam sedan med en fet summa p banken och bara tnjuter livet utan ngra krav.
Visst, om man vill ka dit fr mord och bedrgeri och helt saknar etik och moral.
Citera
2024-12-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Respektera frldrar r som att respektera nazister i min vrld, tminstone om de vgrar ngra sig.

Nr du skriver "i min vrld" s nrmar du dig pudelns krna
Det finns inga absoluta sanningar inom filosofi eller livsskdning.
Jag har inte mycket till vers fr fundamentalister d de tenderar att vilja tvinga p andra sina vrderingar och regler.
Du tycks ha hittat din sanning och dessutom andra som delar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in