Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-08, 18:50
Medlem
flyer1s avatar
Fotohandlarparet
SoS:s talan mot båda läkarna byggde på påståendet, att A någon gång på försommaren 1984 i makarna Schröders fotobutik i Solna för framkallning överlämnat film med bilder av delar av Catrine da Costas döda kropp.

Av stor vikt för deslegitimeringsbeslutet i KR:s dom 1991 var vittnesuppgifter från detta ”fotohandlarpar” (herr och fru Schröder), som hävdade att en av läkarna inlämnat film för framkallning i deras butik med bilder på en styckad kvinnokropp. I domen yttrar KR (s 51), att fotohandlarparets berättelse intar en central plats i målet.

Med hänsyn till den betydelse KR tillmäter herr och fru Schröders vittnesmål och av rättssäkerhetsskäl borde KR ex officio ha närmare granskat deras vittnesmål och då särskilt hur det gått till vid de för målets utgång avgörande identifieringar som förekommit. Man skulle då ha funnit, att makarna S fått sig förevisade tre vittnesparader vardera och att de vid de två första identifieringsparaderna utpekat andra personer än A.
De 2 första identifieringsparaderna var A inte med i utan den andra misstänkta (H) klart de valde någon annan då.
Citera
2024-12-08, 18:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Riskerna för en sådan här människa är för många att räkna upp.
Men fallrisken är ju intressant, och den har aldrig någonsin kommenterats.
I utredningen finns flera vittnesmål om att da Costa var akut ostadig, och vem som helst kan räkna ut att hon ramlade och slog sig flera gånger, som brukligt är bland tunga blandmissbrukare.

Och om någon blev irriterad på da Costa och puttade henne, kunde hon faktiskt ramla och slå ihjäl sig

Enligt del 1 i den nya dokumentärserien blev en läkare på Strandvägen på Östermalm så förbannad på henne för att hon pressade honom på piller att han låste in henne i en garderob i 3 dagar.

Arkitekten blev väl också rasande och kastade ut henne i mars 1984 för att hon skötte vissa "affärer" med hans telefon?

Din teori om en fallskada bör alltså inte ignoreras. Frågan är bara vem som kan ha blivit så arg att hon blev puttad?
Citera
2024-12-08, 18:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Läst en bok om styckmordet. Ingick i utbildningen, har nog boken kvar.
Det var inte bara lilla flickans vittnesmål som dömde dem i folks ögon. Det var också en filmrulle med bilder de lämnat in för framkallning. Fotobutikens personal vittna om detta, även om de inte hade kvar bilderna hade de sett dem.

Vilken var boken om styckmordet som ingick i utbildningen?

Hoppas att det inte var DÄEM.
Citera
2024-12-08, 19:17
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Jag har inte sagt att allmänläkarens dotters ord är sanna.
Det som är sant är att jag har mitt första minne från när jag var 10 månader.
Jag svarade på en fråga i tråden.
Tänker inte argumentera om att mitt minne är falskt.

Nä, jag har ju redan påtalat för dig att det över huvud taget inte är möjligt.
I sammanhanget spelar det ju ingen roll vad du själv tror att du minns, det som i det här fallet spelar roll är att det inte sprids en massa falska "sanningar", det finns det alldeles för mycket av ändå.
Citera
2024-12-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nä, jag har ju redan påtalat för dig att det över huvud taget inte är möjligt.
I sammanhanget spelar det ju ingen roll vad du själv tror att du minns, det som i det här fallet spelar roll är att det inte sprids en massa falska "sanningar", det finns det alldeles för mycket av ändå.
Eftersom jag inte sprider falska sanningar tar jag inte åt mig.
Citera
2024-12-08, 19:22
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Enligt del 1 i den nya dokumentärserien blev en läkare på Strandvägen på Östermalm så förbannad på henne för att hon pressade honom på piller att han låste in henne i en garderob i 3 dagar.

Arkitekten blev väl också rasande och kastade ut henne i mars 1984 för att hon skötte vissa "affärer" med hans telefon?

Din teori om en fallskada bör alltså inte ignoreras. Frågan är bara vem som kan ha blivit så arg att hon blev puttad?

Svårt för en man att inte bli rasande på ett fruntimmer som da Costa. Låsa in henne i en garderob är dock overkill. Låter som något försök till att avgifta henne.

Att kasta ut henne gjorde arkitekten rätt i. Han skulle fortsatt på den linjen. Arkitekten verka dock haft romantiska känslor för da Costa läste jag nyss, sådana känslor kan vara lika svåra att avvänja sig vid som heroin.

Romantiska känslor för en trasslig tjej, i det här fallet en prostituerad narkoman, slutar alltid toxiskt och kan framkalla det värsta i en man. Tror rent av detta är farligare för en prostituerad än de män som ”bara” allmänt hyser kvinnohat.

Tänk att ha starka romantiska känslor för en kvinna och samtidigt konkurrera med hennes val av yrke och gift. Fatta vilka destruktiva känslor de kan bringa upp och kanske utmynna i att kan jag inte få henne ska ingen annan heller få henne.

Stämmer det att Arkitekten hyste romantiska känslor för da Costa är han högintressant. Och ja, givetvis andra som haft romantiska känslor för henne.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-08 kl. 19:27.
Citera
2024-12-08, 19:24
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Eftersom jag inte sprider falska sanningar tar jag inte åt mig.

Det innebär alltså att du fortfarande inte har tittat på det jag länkade, eller så är du bara dum i huvudet!
Citera
2024-12-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Fotohandlarparet
SoS:s talan mot båda läkarna byggde på påståendet, att A någon gång på försommaren 1984 i makarna Schröders fotobutik i Solna för framkallning överlämnat film med bilder av delar av Catrine da Costas döda kropp.

Av stor vikt för deslegitimeringsbeslutet i KR:s dom 1991 var vittnesuppgifter från detta ”fotohandlarpar” (herr och fru Schröder), som hävdade att en av läkarna inlämnat film för framkallning i deras butik med bilder på en styckad kvinnokropp. I domen yttrar KR (s 51), att fotohandlarparets berättelse intar en central plats i målet.

Med hänsyn till den betydelse KR tillmäter herr och fru Schröders vittnesmål och av rättssäkerhetsskäl borde KR ex officio ha närmare granskat deras vittnesmål och då särskilt hur det gått till vid de för målets utgång avgörande identifieringar som förekommit. Man skulle då ha funnit, att makarna S fått sig förevisade tre vittnesparader vardera och att de vid de två första identifieringsparaderna utpekat andra personer än A.
De 2 första identifieringsparaderna var A inte med i utan den andra misstänkta (H) klart de valde någon annan då.

Sjukast av allt var ju KR inte lade någon som helst tilltro till barnets berättelse, som ju fotohandlarparets vittnesmål baserades på. Hade inte barnets berättelse läckt till Expressen hade ju aldrig fotohandlarparet hört av sig. Faktum är att hela åtalet baserades på barnets berättelse. Tar man bort den berättelsen så faller allt ihop som ett korthus. Men den kopplingen såg inte KR. Jag tror faktiskt inte de ignorerade det avsiktligt.
Citera
2024-12-08, 19:45
Medlem
Thomas exfru är väl om man ska hårdra den enda orsaken att han drogs in totalt felaktigt i utredningen, ett riktigt svin som är den som borde spärrats in sedan länge utan att se dagsljus igen..

Hon berövade Thomas ett värdigt liv och tog även dottern ifrån honom, fy fan så förbannad man blir !
Citera
2024-12-08, 19:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Svårt för en man att inte bli rasande på ett fruntimmer som da Costa. Låsa in henne i en garderob är dock overkill. Låter som något försök till att avgifta henne.

Att kasta ut henne gjorde arkitekten rätt i. Han skulle fortsatt på den linjen. Arkitekten verka dock haft romantiska känslor för da Costa läste jag nyss, sådana känslor kan vara lika svåra att avvänja sig vid som heroin.

Romantiska känslor för en trasslig tjej, i det här fallet en prostituerad narkoman, slutar alltid toxiskt och kan framkalla det värsta i en man. Tror rent av detta är farligare för en prostituerad än de män som ”bara” allmänt hyser kvinnohat.

Tänk att ha starka romantiska känslor för en kvinna och samtidigt konkurrera med hennes val av yrke och gift. Fatta vilka destruktiva känslor de kan bringa upp och kanske utmynna i att kan jag inte få henne ska ingen annan heller få henne.

Stämmer det att Arkitekten hyste romantiska känslor för da Costa är han högintressant. Och ja, givetvis andra som haft romantiska känslor för henne.

När BO befann sig på Sabbatsbergs sjukhus i mars 1984 så försökte arkitekten mer eller mindre tränga sig in på avdelningen där hon var intagen.

Man kan bara spekulera i varför han var så påstridig?
Citera
2024-12-08, 20:10
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
När BO befann sig på Sabbatsbergs sjukhus i mars 1984 så försökte arkitekten mer eller mindre tränga sig in på avdelningen där hon var intagen.

Man kan bara spekulera i varför han var så påstridig?

Det säger du. Vart hittar man den uppgiften?

Man behöver inte spekulera, hon var hans gift som heroinet var hennes gift. Det där att han försökte mer eller mindre tränga sig in kan så klart dock vara en subjektiv tolkning gjord av den som kom med uppgiften. Men han var där och uppenbarligen hade han mer känslor för da Costa än bara som madrass.

Hans romantiska känslor för da Costa innebar troligen mycket av faders - och hjältekomplex. Sådant kan rinna över för en man och mynna ut i en dödsdans när han inte känner att det är ömsesidigt. Måste hur eller hur varit en hopplös situation för honom.

Hans romantiska känslor för da Costa och den hopplöshet han troligtvis här levde med var nödvändigtvis inte så fylld av destruktivitet att han tog henne av daga, men intressant att forska vidare kring.

Det röda mörkret är inte att leka med.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-08 kl. 20:36.
Citera
2024-12-08, 20:44
Medlem
Citat:
(Det fetade)

Du glömde att berätta att de tre männen fraktade kroppen från ett industriområde i Nacka ända till Sigtuna, dvs en avsevärd sträcka på nästan 7 mil innan de styckade BO.

Här har missbrukarna helt uppenbart ansträngt sig för att uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna.

Men om vi håller oss till fallet Catrine da Costa så är det väl ingen normal människa som tror att missbrukarna på flyttfirman nära FP2 skulle vara så korkade (såvida de var inblandade) att de dumpade en del av kvarlevorna 100 meter från arbetsplatsen samtidigt som de dumpade helt andra kvarlevor vid Talludden Karlberg som ligger ca 3 km bort bilvägen räknat?

Borde inte vi kunna fastslå att det är väldigt vanligt att gärningsmän i uppklarade styckmordsfall försökt uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna?

Ser också att du nämner Rajs, han var väl knappast någon lekman?
Mördaren i "Sigtuna" fallet har jag personligen kastat ut från min lägenhet när han kom objuden till en fest.
Inte konstigt att den trion åkte fast.
I detta fall tror jag mest att polisen inte brydde sig, att det var samma gm som på de tidigare prostituerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in