Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-09, 14:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Eftersom det framkommit att Gonerka rörde sig på Malmskillnadsgatan för att köpa prostituerade och därtill hade ett styckmord på meritlistan så ville jag säga att det ej behövs någon mer "koppling"; uppenbart är att polisen skött fallet - i vanlig ordning - under all kritik varmed den kvinnliga polisens utsago torde falla inom ramen för vad man kan vänta sig av polisiär inkompetens.

Jag har tidigare påpekat att styck och lustmördaren Anders Carlsson besökte också Malmskillnadsgatan likt Gonerka. Carlsson verkar vara märkligt frånvarande i debatten av någon anledning?

Man kan fråga sig vad Anders Carlsson hade för alibi kring pingsthelgen 1984?

Här är en tråd om honom.

(FB) Anders Carlsson styckmördare & psykopat

Det går dock att notera att inget polisvittne har sett vare sig Gonerka eller Carlsson i BO:s sällskap.
Citera
2024-12-09, 14:44
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
...
Detta måste vara ett av Sveriges värsta justitiemord på två oskyldiga… Vilka livsöden.
...
Nej. Minns häxbränningarna.
Citera
2024-12-09, 14:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om det rör sig om samma advokat, är det fullständigt häpnadsväckande att ingen har kommenterat det, varken i artiklar, teveprogram eller böcker. Om det rör sig om samma advokat, är det jävsmässigt tveksamt, ja. Det vore såklart önskvärt om någon som har kontakt med TA kunde fråga honom om var hans försvarare hade sitt kontor. Var det på Storgatan?

Men är ärligt talat, hur sannolikt är det att da Costa och TA skulle få varsin advokat, med exakt samma namn som den andre inklusive bokstaven H i mitten?

Om N*lsson jobbade åt a Costa i mars 1984, var det inte konstigt att han gjorde ett skitjobb med TA:s försvar. N*lsson hade väl redan grundlagt sina sympatier, efter kontakten med da Costa.....

WOW.

Advokater brukar ha olika klienter med skild samhällstillhörighet.

Däremot är det ett märkligt sammanträffande om detta nu stämmer?

Det där är faktiskt nåt att gräva i.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-09 kl. 14:59. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-09, 15:22
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Men det tänker jag. Du ljuger. Du har absolut inga minnen alls från när du var tio månader. Det är inte möjligt.

Du kan i bästa fall ha enstaka fotografiska minnen från två-treårsåldern. Sannolikt är det då händelser som behandlats, berättats, återberättats. Sporadiska minnen, bilder, är ovanligt men biologiskt möjligt efter två till tre årsåldern.
Mina första minne är när min far kom hem från 2v sjukhusvistelse och jag skrek och ville ej i hans famn då jag tydligen inte kände igen honom. Nästa minne jag har är från när jag skulle fotograferas för 1års bilden. Så finner inget konstigt i att ett barn kommer ihåg en ruskig/konstig händelse.
Citera
2024-12-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vatten skulle ju kunna vara ett alternativ (plastsäck/sten) vad som talar emot det är väl att den som gjorde det i så fall inte gjorde det med allt.

Nej merparten av BO:s kropp hittades ju, samtidigt som påfallande många kroppsdelar försvann spårlöst. Jag gissar att tillräckligt mycket av kroppen försvann för att GM skulle kunna slippa sitta för mord, om GM åkte fast.

Så någon sorts kompetens hade GM, och om GM specialbehandlade BO:s huvud och sänkte det i vatten, vore det inte förvånande. Dessutom försvann 30% av ena låret, inälvorna, ett bröst, höftböjarna och halsen spårlöst, så man får väl anta att GM var någorlunda nöjd med sitt verk.

Men även om BO:s huvud sänktes i vatten, kan man inte vara säker på att det inte dyker upp.

Följande historia säger en hel del: på våren 1985 drog en sportfiskare upp ett kranium ur Stockholms ström. Det visade sig att kraniet tillhörde en man som hade "avvikit från Danderyds sjukhus 1979".

Allt kan hända.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-09 kl. 15:44.
Citera
2024-12-09, 16:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
För de läsare som inte orkar leta i tråden så är dessa länkar av intresse om man vill veta "vem som är vem" i da Costa-fallet.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-12-09, 16:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej merparten av BO:s kropp hittades ju, samtidigt som påfallande många kroppsdelar försvann spårlöst. Jag gissar att tillräckligt mycket av kroppen försvann för att GM skulle kunna slippa sitta för mord, om GM åkte fast.

Så någon sorts kompetens hade GM, och om GM specialbehandlade BO:s huvud och sänkte det i vatten, vore det inte förvånande. Dessutom försvann 30% av ena låret, inälvorna, ett bröst, höftböjarna och halsen spårlöst, så man får väl anta att GM var någorlunda nöjd med sitt verk.

Men även om BO:s huvud sänktes i vatten, kan man inte vara säker på att det inte dyker upp.

Följande historia säger en hel del: på våren 1985 drog en sportfiskare upp ett kranium ur Stockholms ström. Det visade sig att kraniet tillhörde en man som hade "avvikit från Danderyds sjukhus 1979".

Allt kan hända.

Kan man inte dra slutsatsen att det verkar rätt osannolikt att dammiga flyttkarlar och nedgångna missbrukare i närheten av FP2 skulle kunna ro i land med detta?

Vi pratar dessutom om 1984 nu, idag finns all information finns på nätet bara ett par knapptryck bort men -84 såg det lite annorlunda ut.

Höftböjaren är en muskelgrupp.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Iliopsoas
Citera
2024-12-09, 16:35
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Som jag påpekade tidigare så finns det ofta avvikelser i statistiken men vi kan samtidigt lära oss en hel del av "statistiken" som verkar vara vissa skribenters värsta fiende.

I styckmordet i Högdalen 2018 så transporterades likdelarna från Högdalen Centrum till Flaten, dvs en sträcka på ca 9,5 km.

I ett annat uppmärksammat styckmord 1998 så transporterades likdelarna från Bandhagen till dumpningsplatsen vid Söder Mälarstrand.

Vi kan alltså inte börja ta för givet att brottsplatsen och platsen för styckning i Catrine da Costa-fallet måste ha varit i närheten
av de båda dumpningsplatserna.

Du har säkerställt din statistik? Det är nog inte svårt om du skulle vilja det. Sker ca 1 styckmord om året. Gör din statistik byggd på en låt säg 30 årsperiod. Innan dess är det inte statistik du kommer med, mest exempel och att det är vanligare med det ena eller andra. Du förhåller dig fritt till statistik.

Roligt att du säger att fallen jag gav exempel på är lösta. Du ger själv exempel på fall som är lösta.

Jag är inte fiende till statistik men då vill jag ha den säkerställd, annars är det exempel bara, och du likt jag lyfter fram enskilda fall.

Du stirra nog inte heller blind på statistik. Du lyfter gärna fram Borgnäs Sanningen är en sällsynt gäst. Tycker du att de spår han för fram där är en vän av statistik?
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 16:41.
Citera
2024-12-09, 16:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Sven Å Christianson är en gemensam nämnare för två av de rättsskandaler som Dan Josefsson tidigare grävt i, Quick och Kevinfallet, SÅC hade en minst sagt viktig roll i dem. Tänkte att i det här fallet verkar han åtminstone inte spelat någon roll men det finns alltså någon sorts koppling, det hade jag ingen koll på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Margit_Norell
I boken tecknar Dan Josefsson den, före bokens utgivning, i stort sett okända Margit Norells personliga historia. Detta gör han bland annat genom att intervjuer med flera av hennes tidigare lärjungar samt genom läsning av Margit Norells bevarade korrespondens omfattande cirka 1000 brevsidor. I Josefssons bok avslöjas också är att psykologiprofessorn Sven Å Christianson stod Margit Norell mycket nära. I en intervju som Josefsson gör med honom i boken beskriver Christianson Norell som den "viktigaste personen i mitt liv", näst efter sina barn. Josefsson avslöjar att Christianson fick kombinerad psykoterapi och handledning av Margit Norell en gång i veckan i tio års tid. Detta inkluderade alla de år då Christianson även agerade åklagarens expertvittne i Quick-rättegångarna. Enligt Josefsson kan det känslomässiga beroendet till Norell förklara varför Christianson konsekvent försvarade Sture Bergwalls erkännanden i rättegångarna, trots bristen på bevis. I boken avslöjas även att Hanna Olsson i många år fick terapi av Margit Norell och ingick i gruppen runt henne. I boken säger en annan av Margit Norells lärjungar att Hanna Olsson skrev boken Catrine och rättvisan, om det uppmärksammade Da Costa-fallet, efter påtryckningar av Margit Norell.
Återigen den där Margit, det förklarar en hel del men naturligtvis inte allt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-09 kl. 16:52.
Citera
2024-12-09, 17:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Du har säkerställt din statistik? Det är nog inte svårt om du skulle vilja det. Sker ca 1 styckmord om året. Gör din statistik byggd på en låt säg 30 årsperiod. Innan dess är det inte statistik du kommer med, mest exempel och att det är vanligare med det ena eller andra. Du förhåller dig fritt till statistik.

Roligt att du säger att fallen jag gav exempel på är lösta. Du ger själv exempel på fall som är lösta.

Stämmer, jag hänvisade bla till två andra fall med prostituerade kvinnor i Sverige. Det ena fallet är löst, det andra är polisiärt uppklarat.

Du har väl inget emot att man jämför med andra fall som är någorlunda likartade? Offren kom helt uppenbart från samma yrkesgrupp.

Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Jag är inte fiende till statistik men då vill jag ha den säkerställd, annars är det exempel bara, och du likt jag lyfter fram enskilda fall.

Du stirra nog inte heller blind på statistik. Du lyfter gärna fram Borgnäs Sanningen är en sällsynt gäst. Tycker du att de spår han för fram där är en vän av statistik?

Du lyfter själv fram Borgnäs i ditt inlägg, du missade kanske den här artikeln? Vad tror du om teorin om ett möjligt samband?

"Mellan 1982 och 1984 mördades tre unga kvinnor från Stockholms dåvarande huvudstråk för gatuprostitution, Malmskillnadsgatan. De tre morden är de enda ouppklarade prostitutionsmorden i Stockholm från den perioden.

Mordfallen är lika varandra på en rad punkter. De faller alltså i flera avseenden ”inom samma ruta”. Ändå har polisen aldrig synat dem ur en seriemordsaspekt – trots att just sexmord är den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys"

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...n-snart-ga-fri

Borde inte vi kunna enas om att statistik kan vara till nytta ibland?
Citera
2024-12-09, 17:29
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Det kan man fundera ihjäl sig på. I synnerhet huvudet väcker ju tankar, eftersom skelettdelar och tänder svårligen försvinner, om man inte sätter igång och destruerar dem: krossar, bränner extremt länge osv.

I synnerhet tänder har ju en extremt lång livslängd om man bara gräver ner dem. Och att styckmördare totalt destruerar tänder och skelettdelar, är extremt ovanligt.

Den logiska slutsatsen blir: Catrine da Costas kranium och tänder finns någonstans. Tänderna och kraniet sitter inte nödvändigtvis ihop men någonstans bör dessa kroppsdelar finnas. Och det är såklart inte uteslutet att kraniet + tänderna hittas i framtiden, av byggjobbare, rörläggare eller andra som gräver djupt.

Och kraniet och tänderna kan såklart ha begravts flera meter under marken, när Eugeniavägen byggdes om. Det är sånt här man ligger och grubblar på när man inte kan sova, klockan 03.....
Det verkar onekligen som om gärningspersonen/-erna har försökt gömma resten av kroppen, men hen/de brydde sig tydligen inte om att sopsäckarna hittades för de låg såvitt jag förstått helt öppet och var inte nergrävda eller ens gömda?

OT, men jag undrar ibland var Catrines barn finns i dag och hur mycket de vet om sin bakgrund...de är ju över 40 båda två men kan knappast ha några minnen av sin mamma. Hoppas de har fått en bra och trygg uppväxt.
Citera
2024-12-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Det verkar onekligen som om gärningspersonen/-erna har försökt gömma resten av kroppen, men hen/de brydde sig tydligen inte om att sopsäckarna hittades för de låg såvitt jag förstått helt öppet och var inte nergrävda eller ens gömda?

OT, men jag undrar ibland var Catrines barn finns i dag och hur mycket de vet om sin bakgrund...de är ju över 40 båda två men kan knappast ha några minnen av sin mamma. Hoppas de har fått en bra och trygg uppväxt.

Nej plastsäckarna låg på bara marken, och det verkar vara ett "mixed case" det här. GM verkar ha tänkt till ordentligt under vissa moment, och under vissa moment var GM tydligen stressad, korkad och klumpig. Det är onekligen intressant att notera att GM lyckades trolla bort flera delar av kroppen, medan merparten av kroppsdelarna lämnades på marken.

Hennes ena barn (en man) har en blogg och heter Kim da Costa tror jag. Han verkar må ok. Det andra barnet vet jag ingenting om. Eftersom båda barnen omhändertogs direkt, hade de nog en obefintlig relation till sin mamma. De minns nog extremt lite av henne.

Tydligen stack da Costa till Stockholm i oktober 1981 och tog då sitt lilla barn med sig, och det var ju ett j-a beteende, för att uttrycka det milt. Hur pappan kände det när han satt kvar i Portugal (och han var dessutom förbjuden att resa in i Sverige) kan man ju undra.

Barnet omhändertogs omgående och om barnet skickades tillbaka till pappan, det vet jag inte.

Om det inte skedde, separerade da Costa barnet från pappan för alltid.

Hennes äktenskap verkar fö ha varit såpoperan från helvetet.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in