2024-09-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Jag har tagit finasterid sedan 2006. Dvs i snart 20 års tid. De senaste 15 åren eller så har jag halverat dem utan konstigheter. Det finns studier kring detta som pekar på, eller snarare bekräftar, att doser på ner till 0,2 mg har lika hög inverkan på DHT som 1,0 mg. Just 1,0 mg var den dosering man valde i slutet av 90-talet.

Notera att en halvering, eller möjligen ännu mindre, i realiteten bara påverkar själva kostnaden. Du får i allt väsentligt samma effekt med en halvering, men det beror förstås på att DHT blockeras i lika stor utsträckning som med 1,0 mg.

Jag tolkar det som att det är ganska svårt att få 5 mg utskrivet, utan det är 1 mg som gäller för dem som vill ta Finasterid mot håravfall. Var kan man få tag på det allra billigast?
Citera
2024-09-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsk
Jag tolkar det som att det är ganska svårt att få 5 mg utskrivet, utan det är 1 mg som gäller för dem som vill ta Finasterid mot håravfall. Var kan man få tag på det allra billigast?

98 tabletter Finasterid (á 1 mg) genom vården, vilket ska motsvara ca tre (3) månaders förbrukning går på knappt 800 spänn. Som tidigare nämnt kan du med lätthet halvera dessa och ta 0,5 mg/dag med i stort sett identisk verkan. Du får med andra ord ett halvårs förbrukning för strax under 800 kronor.

Om du upplever att 130 spänn i månaden är en för stor ekonomisk uppoffring har du nog större problem än eventuellt håravfall.
Citera
2024-10-20, 14:12
Medlem
Försökte beställa skiten online från kanske 10 onlineapotek men var slut överallt. Svårt att hitta i butik också men fick tillslut tag på det. Jag har finestarid accord 1 mg så kanske är bättre tillgång på andra fabrikat? Hur ser det ut för er?

Har det med det här att göra?

https://www.ema.europa.eu/en/medicin...cinal-products
Citera
2024-10-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liquid1
Försökte beställa skiten online från kanske 10 onlineapotek men var slut överallt. Svårt att hitta i butik också men fick tillslut tag på det. Jag har finestarid accord 1 mg så kanske är bättre tillgång på andra fabrikat? Hur ser det ut för er?

Har det med det här att göra?

https://www.ema.europa.eu/en/medicin...cinal-products

Hm, tvivlar det har något med det att göra? Var slut hos samtliga leverantörer under en period för drygt 2 år sedan när mina tabletter höll på att ta slut den gången... Minns ej ifall den var restnoterade då, men den står iaf som restnoterade på FASS fr.o.m. 15/9 med prognos för slutdatum att leverantör levererar 31/12-2024..

Visst är timingen olycklig, står dock "EMA will now review all available data on suicidal ideation and behaviours with finasteride and dutasteride and issue a recommendation on whether the marketing authorisations for these medicines should be maintained, varied, suspended or withdrawn across the EU.", svårt att se varför leverantör inte ska fortsätta sälja? Hoppas bara det rör sig om försenad leverans.. Hårfästet är intakt och precis som det var dagen jag började med finasteride för nästan exakt 3 år sedan.. Håravfallet innan dess var märkbart..
Citera
2024-11-02, 11:30
Medlem
Varför inte beställa proscar och dela själv. Måste vara den mest ekonomiska.

https://bono.se/blog/finasterid-5-mg-delen

Men gör inte samma misstag som jag gjorde i början. Tog en hel tab (5mg) varje dag i någon månad innan jag anade att nått var tokigt pga att det kliade så in i helvete runt bröstvårtorna
Citera
2024-11-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
98 tabletter Finasterid (á 1 mg) genom vården, vilket ska motsvara ca tre (3) månaders förbrukning går på knappt 800 spänn. Som tidigare nämnt kan du med lätthet halvera dessa och ta 0,5 mg/dag med i stort sett identisk verkan. Du får med andra ord ett halvårs förbrukning för strax under 800 kronor.

Om du upplever att 130 spänn i månaden är en för stor ekonomisk uppoffring har du nog större problem än eventuellt håravfall.

Tabletten med 1 mg är liten. Hur kan man klyva den i två hälfter? Fungerar verkligen vanliga tablettklyvare till detta.
Citera
2024-11-17, 12:31
Medlem
Det verkar vara slut nästan överallt online för dom flesta tillverkarna. Vilka andra alternativ har man om man inte lyckas får tag i det online?
Citera
2024-11-17, 22:00
Medlem
Varför är det slut? Det finns ingen information. Jag har bara lite tabletter kvar.
Citera
2024-11-24, 19:54
Medlem
Hej!

Går dessa att köpa någonstans?
Är helt slut överallt på alla apotek över hela Stockholm.

Någon som vet när dessa inkommer från leverantör?
Citera
2024-11-24, 20:00
Medlem
Det är inte värt det att mästra med hormonerna för att få behålla lite hår.
Citera
2024-12-06, 23:26
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buijken1
Hej!

Går dessa att köpa någonstans?
Är helt slut överallt på alla apotek över hela Stockholm.

Någon som vet när dessa inkommer från leverantör?

Det är finasterid accord som är restnoterade, jag kontaktade läkare och fick finasterid stada utskrivet istället.
Senast redigerad av tram123 2024-12-06 kl. 23:37.
Citera
2024-12-10, 08:38
Medlem
Tommyshelbys avatar
Nu är även ebb som jag betalade läkare att byta till helt slut.. Måste man beställa på dyra sidor som dokteronline nu?

Vad fan händer? Finns ingen info om varför det är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in