• 1
  • 2
2020-05-27, 13:23
Medlem
Hej alla,
Önskar höra er som tagit eller fortfarande tar finasterid om era erfarenheter, positiva som negativa.
Funderar själva på att kliva och skulle gärna få höra era tankar.
Citera
2020-05-27, 22:44
Medlem
Jag tog det för en herrans massa år sedan, delade varje piller i fyra delar och tog en kvarting om dagen, men minns inte vilken styrka de var på. Upplevde inte att jag tappade något hår under finasterid-tiden men blev slappare(?) i blåsan, svårare att tömma allt.
Citera
2020-05-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofather
Jag tog det för en herrans massa år sedan, delade varje piller i fyra delar och tog en kvarting om dagen, men minns inte vilken styrka de var på. Upplevde inte att jag tappade något hår under finasterid-tiden men blev slappare(?) i blåsan, svårare att tömma allt.

Under hur lång tid tog du det? Känner du idag att du har några biverkningar?
Citera
2020-05-28, 13:57
Medlem
Paradisums avatar
Tar 1mg/dag. Funkar bra. Tagit det i ett år kanske. Blev lite tjockare igen och har stoppat håret från att bli tunnare. Kör på tills det inte funkar längre och sen blir det hårtransplantation när gubbkransen kommer.
Citera
2020-05-28, 14:01
Bannlyst
Tog det mot godartad prostataförstoring i några månader (3?) och några månader senare var min tidigare helt kala hjässa full med babyfjun, så här några år senare är fjunen fortfarande kvar.
Funderar på att börja med det igen och se om jag får tillbaka ännu mer hår men vill inte experimentera med mediciner med ett nytt virus i omlopp.
Mina erektioner blev lite svagare och min toppstyrka på gymmet minskade med ungefär 10% under tiden jag tog det.
Citera
2020-05-28, 14:05
Medlem
Jag körde ett tag, först 5mg delad i 4 men var så jobbigt så gick över till 1mg.

Fick problem med potens och minskad libido. Tyckte även jag blev fetare, men kan varit en bieffekt av den minskade livslusten.

Är i unga 20-års åldern så hoppade av. Vet inte hur mycket det hjälpte på håret. Tappade mindre kanske men var inget mirakelmedel för mig i alla fall.

Känner mig mer eller mindre återställd idag tror jag, men det tog några månader.
Citera
2020-05-30, 09:19
Medlem
carminaburanas avatar
Jag kör 5mg delat i 3 eller 4 tillsammans med recrea forte sen december. Nu är jag extra speciell, eftersom jag senaste 4 månaderna varit sjuk. Det hittade en tumör på binjuren som orsakade cushings syndrom, mina kortisol värden skulle vara mellan 30 och 180, men tack vare en aktiv tumör så var det 6900, ju opererades den ut den 27 mars, men jag kommer fortsätta ta finasteride och recrea forte. Det känns surt, eftersom jag hade fått tillbaka en hel del hår. Kanske kommer det tillbaka sen, men nu har jag påbörjat en 2 års kur på kemoterapi, som säkert kommer påverka håret. Tydligen interagerar den med min nya medicin och kan påverka potensen av finasteride. Bara att bita ihop., kanske öka dosen.

Sidoeffekter KAN vara (kan även bero på tumören) minskat libido, mindre sperma vid utlösning (och även helt klar väska, inte mjölkaktig)
Citera
2020-05-30, 09:42
Medlem
Nyttjat finasterid sedan 2006. Ett tag nu m.a.o. Började på 1 mg, men gick relativt snabbt ner till 0,5 mg/dag då flertalet studier påvisat att den relativa sänkningen av DHT i serum blir näst intill likvärdig som vid intag av 1,0 mg/dag. En tablett delad på hälften m.a.o. Inget trams med att "få-läkare-att-skriva-ut-5-mg-Proscar-som-jag-kan-dela-till-1,25-mg-vardera-eftersom-det-är-så-dyrt" (eller gå omvägar utanför sjukvården). Trodde folk slutade med det runt 2010. Folk som får Proscar utskrivet av andra skäl givetvis undantagna.

Eftersom Propecia inte längre är ensam leverantör av finasterid på marknaden – Accord är det prisvärda alternativet på apoteket – är det ingen kostnad att tala om.
Senast redigerad av J.R 2020-05-30 kl. 09:47.
Citera
2020-05-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Nyttjat finasterid sedan 2006. Ett tag nu m.a.o. Började på 1 mg, men gick relativt snabbt ner till 0,5 mg/dag då flertalet studier påvisat att den relativa sänkningen av DHT i serum blir näst intill likvärdig som vid intag av 1,0 mg/dag. En tablett delad på hälften m.a.o. Inget trams med att "få-läkare-att-skriva-ut-5-mg-Proscar-som-jag-kan-dela-till-1,25-mg-vardera-eftersom-det-är-så-dyrt" (eller gå omvägar utanför sjukvården). Trodde folk slutade med det runt 2010. Folk som får Proscar utskrivet av andra skäl givetvis undantagna.

Eftersom Propecia inte längre är ensam leverantör av finasterid på marknaden – Accord är det prisvärda alternativet på apoteket – är det ingen kostnad att tala om.

Märkt av några sidoeffekter? Effekterna har alltså bestått, såhär 14 år senare? Man har ju hört historier om hur Finasteride slutar vara effektivt efter 2-3 år då kroppen lär sig ''hantera'' minskningen av DHT, eller vad det nu är.

Själv har jag kört på Finasteride i snart 4 månader. Har inte märkt av några sidoeffekter (utöver lite placebo i början), men har inte heller märkt av någon håråterväxt. Lite tidigt för det dock såklart, så inget jag är förundrad över!
Citera
2020-06-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag kör 5mg delat i 3 eller 4 tillsammans med recrea forte sen december. Nu är jag extra speciell, eftersom jag senaste 4 månaderna varit sjuk. Det hittade en tumör på binjuren som orsakade cushings syndrom, mina kortisol värden skulle vara mellan 30 och 180, men tack vare en aktiv tumör så var det 6900, ju opererades den ut den 27 mars, men jag kommer fortsätta ta finasteride och recrea forte. Det känns surt, eftersom jag hade fått tillbaka en hel del hår. Kanske kommer det tillbaka sen, men nu har jag påbörjat en 2 års kur på kemoterapi, som säkert kommer påverka håret. Tydligen interagerar den med min nya medicin och kan påverka potensen av finasteride. Bara att bita ihop., kanske öka dosen.

Sidoeffekter KAN vara (kan även bero på tumören) minskat libido, mindre sperma vid utlösning (och även helt klar väska, inte mjölkaktig)

Hur fick du 5mg utskrivet? Lyxigt, du sparar massa pengar.

Jag har tagit finasterid i 3 månader nu och sheddar fortfarande hår pga finasterid. Jag har också fått en kal fläck nu pga finasterid på toppen av huvudet. Så mitt hår ser sämre ut nu än innan men det ska bli bättre sen. Har börjat växa ut lite hår ovanför pannan vid hårlinjen. Mina morgonerektioner är borta men jag hade knappt innan heller
Citera
2020-06-28, 00:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharialnumbat
Hur fick du 5mg utskrivet? Lyxigt, du sparar massa pengar.

Jag har tagit finasterid i 3 månader nu och sheddar fortfarande hår pga finasterid. Jag har också fått en kal fläck nu pga finasterid på toppen av huvudet. Så mitt hår ser sämre ut nu än innan men det ska bli bättre sen. Har börjat växa ut lite hår ovanför pannan vid hårlinjen. Mina morgonerektioner är borta men jag hade knappt innan heller

Jag vet faktiskt inte, jag bad inte ens om det. Hade väl bara tur helt enkelt. Och jag sparar en jävla massa pengar, 100 st 5mg tabletter kostar bara 140 kr. Finasteride teva

Ja sheddingen ska man vara glad över, det betyder att det funkar! Fota gärna!
Senast redigerad av carminaburana 2020-06-28 kl. 00:30.
Citera
2020-07-07, 19:20
Medlem
piggypiggys avatar
vill ni verkligen bli kemiskt kastrerade,- allmänt dåligt tillstånd för att som biverkningar minska prostatans tillväxt och dämpa huvudhårets bortfall? Också kvinnor behöver testo för att fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in