Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Marknaden ser till att den geografiskt största delen av Sverige har tillgång till mycket prisvärd el just nu.
Jag litar fullständigt till marknadskrafterna och vill inte att politiker ska sitta i Riksdagen och bestämma om vad jag ska betala för elen.
Politikerna ska däremot upphandla ledningar och elstolpar för att bygga ut nätet. Det är deras uppgift.
Hur frk. Busch har tänkt påverka de tyska vindhastigheterna just nu är för mig en gåta.
Hahah vilket jävla skämt. Marknaden är inte intresserad av vad konsumenten vill, utan att sälja så mycket som möjligt till högsta möjliga pris.
1. Politiker har av olika intressen fattat extremt dåliga beslut rörande energiförsörjningen vilket har lett till den situation vi nu är i.
2. Vi hade en fungerande och billig energiförsörjning tidigare innan vi gick i med i EU. Då hade vi t.o.m. 12 fungerande reaktorer. 6 är nedlagda och vi har ålagts att bygga kablar till övriga EU vilket är av ondo för svenska elkonsumenter.
3. Det pucko som vill att EU:s politiserade "marknadskrafter" ska råda utifrån existerande politiska beslut borde få ett skott i pannan. Det finns inget "marknadsmässigt" över rådande situation då politiska beslut har skapat situationen.