Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Lite butter idag?
Nej, inte det minsta. Men om du tolkar in det av mitt förra inlägg så förstår jag helt och hållet hur du kan ha svårt att tolka regel 7 som öppen för tolkning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Jag skapade den här tråden för att vissa tyckte det var otrevligt med diskussion och kritik i tävlingstråden, vilket borde vara positivt, eller?
Ptja, jag har inte sett någon som menat det motsatta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Dessutom handlar den inte enbart om tävlingen och dess regler i sig, utan även om vad man allmänt tycker att ett pepparkakshus är.
Ja, det är väl bra. Det kan vara en intressant diskussion om hur olika det kan ses människor emellan på vad som "är" ett pepparkakshus och vad som inte är det. En diskussion som har ganska många bottnar och kan vara allt från extremt konkret till ofantligt abstrakt och filosofisk.
Finns säkert en väldigt konservativ och traditionsfast syn på ämnet precis som det antagligen finns en progressiv och nyskapande syn på vad ett pepparkakshus faktiskt är.
När det kommer just till tävlingen så finns det även en skapare av den (jag) men det innebär inte per automatik att bara min syn på vad ett pepparkakshus är och kan vara ska råda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Nu vet jag inte om t ex. Gingerbread clay, är avsett för att ätas, även om den är gjord på ätliga ingredienser. Likadant är det med konstgjord mossa, stenar mm. Trolldeg är typ mjöl, salt och vatten, men inte så nyttigt att stoppa i sig pga. salthalten. Och hur vet man att det som ser ut som pepparkaka verkligen är något som skulle tillåtas att säljas som det?
OK.
Men tycker du då att det är din okunskap om vad exempelvis
gingerbread clay (Även kallat ginger clay.) ska ligga till grund för hur andra som vet vad det är ska få bygga?
Hur vet man att något som faktiskt ser ut som pepparkaka faktiskt är det?
Vi får väl utgå ifrån att vuxna människor som är med och tävlar har tillräcklig integritet och respekt för sig själva och sina medtävlare, att de inte bara lurar sig själva och alla andra om att de byggt ett pepparkakshus och deltar i en tävling i att bygga pepparkakshus utifrån satta regler om de egentligen inte deltar med ett pepparkakshus utan något annat. I tävlingen är det ju det som satts upp som regler där som gäller och inte en massa egenpålagda regler som inte finns med i regelverket.
Visst kan folk ljuga, men till vilken nytta?
Även om man skulle vinna med ett bidrag som inte faller inom regelverkets ramar vet man ju då om att man faktiskt inte vunnit utifrån de kriterier som gäller för tävlingen.
Trolldeg är inte ätlig, men det är ju ginger(bread) clay, ätbar mossa, ätbar jord och en hel del annat som är ämnat att se ut som oätbara saker men ändå är ätbara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Jag vill fortfarande hävda att ett pepparkakshus gjort på traditionellt vis med riktig deg och smält socker/kristyr, är något helt annat än ett hus som är byggt med substitut för modellera. Helt olika tekniker och resultat. Väsensskilt.
Ja, det håller jag med om. Men nu handlade det ju inte om
traditionella pepparkakshus utan om pepparkakshus utan prefixet "traditionellt"; vilket öppnar upp för betydligt mycket mer.
Vi har ingen regel om att det ska vara ett traditionellt pepparkakshus i tävlingen. Inte heller är det en universell lag som gör att inga andra pepparkakshus kan få finnas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Är det verkligen så svårt att förstå att folk har synpunkter på detta?
Nej, men det du lyfter fram är ju snarare att du gått vilse i din egen föreställningsvärld. Ingen har påstått att det bara är traditionella pepparkakshus som exempelvis ska få vara med och tävla eller ens diskuteras i den här tråden.
Om du bara vill diskutera traditionella pepparkakshus eller att bara traditionella pepparkakshus ska få vara med och tävla får du dels starta en tråd där du avgränsar diskussionen till att bara handla om traditionella pepparkakshus, dels lägga fram din syn på vilken typ av pepparkakshus som ska få vara med och tävla i
Flashback Forums nästa år. I år har vi inte den regeln.
Sen är jag tämligen övertygad om att en sådan regel inte skulle få särskilt stort stöd när det kommer till hur våra medlemmar ska få bygga sina pepparkakshus som de vill tävla med.
Men, självklart har du all rätt att lägga fram din syn på det och argumentera för din ståndpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Gjorde ett försök förra året med ett bidrag. Drog på mig en del brännskador och gav upp. Tänkte göra ett nytt försök i år, men tror jag skippar det. Deltar som jag brukar med min röst istället om det är okej för dig?
Självklart är det okej.
Men jag skulle dock vilja göra dig uppmärksam på att din röst på inget sätt har mer eller mindre tyngd än någon annans och inte heller är avgörande för vad som får vara med och tävla.
Därav blir ditt "veto" i den andra tråden bara trams då du inte har någon vetorätt när det kommer till tävlingen
Citat:
Ursprungligen postat av
Undseende
Modellera är nog mer min grej, så kanske nästa år. Även om ett sådant projekt är dyrare än ett traditionellt att tillverka. Får börja spara.
Lycka till med ditt modellerande.
Ser fram emot ditt deltagande nästa år.