2024-07-24, 12:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Det lär säkert bli svårt med mindre än att kroppen hittas.

Som Stig Svensson säger i intervjun i Aftonbladet så räcker inte ens det.

"Kalla fall-gruppen har även varit i kontakt med Stig Svensson, men han tror inte att fallet kommer att lösas.

– Man har alltid varit optimist, men efter 27 år tror jag att förutsättningarna är väldigt små. Nu hjälper det inte om man skulle hitta kroppen, säger Stig Svensson."
Citera
2024-07-25, 18:55
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tyvärr lär ingen bli dömd för mordet då mördaren dog för 11 år sedan.
Rykten gick att den huvudmisstänkte pojkvännen hade extremt dåligt humör när han var berusad. Kort stubin.
Samma kväll som Annelie försvann hade dom enligt tråden tjafsat ordentligt på en pizzeria.
Dom skadorna på bilen kan ju tyda på att sambon inte var nykter när han körde iväg med kroppen.
Är man grävmaskinist så kör man inte så dåligt som han gjorde.

Det är dags att prata nu...

Ja det är det, antar att den ena som jag är säker på vet lovat att aldrig säga något dessvärre. Ska inte säga vem det är men på sin plats att kliva fram.
Citera
2024-07-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Ja det är det, antar att den ena som jag är säker på vet lovat att aldrig säga något dessvärre. Ska inte säga vem det är men på sin plats att kliva fram.

Du sitter och låtsas att du vet någon som kan bidra till att lösa ett av Sveriges mest kända kalla fall men "tänker" inte säga något och tycker att hen ska kliva fram? Kanske vore på sin plats att du tar ditt ansvar och kontaktar polisen själv om du nu sitter på information
Citera
2024-09-04, 17:15
Medlem
Såhär är min sammanfattning utifrån tillgänglig information.

En tänkbar gm. Sambon. Ingen annan hinner. Han agerar inte adekvat och svarar inte adekvat på polisens frågor.

Mordet är inte planerat. Finns inget välplanerat och genomtänkt i detta. Tidpunkt, plats, agerande efteråt,alibi. Mördaren är jättestressad, ev också full. Han backar därför in i stolpen.

Skjutbanan och lyktglaset. Inte villospår. Mördaren försöker dumpa där men kör fast på vägen. I kalabalik åker restglas av. Vad göra nu ännu mera stressad? En från början dålig idé. Gräva ned tar tid och är jättesvårt i sand. Kan han ta sig samman, tänka logiskt och använda sina grävkunskaper i detta skede? Troligen inte. Glöm allt om hönsavfallsmaskiner osv. Mördaren vill väcka så lite uppmärksamhet som möjligt. Gödselbrunn? Möjligen om det finns någon väldigt lättillgänglig. Men samtidigt. Är den djup nog, är den utan hinder osv? Låg sannolikhet.

Vad gör han? Han chansar trots stor risk. Dumpar från bron. Överväger ev ett eget avslut. Kroppen är med ren tur svävande och sjunker sakta iväg.

Slutkläm. En mycket tursam mördare som kom undan ett oplanerat taffligt stressmord. Men turen tog slut i genlotteriet. Mycket olyckligt att familjen inte får ett avslut. Annelie kommer sannolikt aldrig hittas.
Citera
2024-09-04, 18:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPEJ
Såhär är min sammanfattning utifrån tillgänglig information.

En tänkbar gm. Sambon. Ingen annan hinner. Han agerar inte adekvat och svarar inte adekvat på polisens frågor.

Mordet är inte planerat. Finns inget välplanerat och genomtänkt i detta. Tidpunkt, plats, agerande efteråt,alibi. Mördaren är jättestressad, ev också full. Han backar därför in i stolpen.

Skjutbanan och lyktglaset. Inte villospår. Mördaren försöker dumpa där men kör fast på vägen. I kalabalik åker restglas av. Vad göra nu ännu mera stressad? En från början dålig idé. Gräva ned tar tid och är jättesvårt i sand. Kan han ta sig samman, tänka logiskt och använda sina grävkunskaper i detta skede? Troligen inte. Glöm allt om hönsavfallsmaskiner osv. Mördaren vill väcka så lite uppmärksamhet som möjligt. Gödselbrunn? Möjligen om det finns någon väldigt lättillgänglig. Men samtidigt. Är den djup nog, är den utan hinder osv? Låg sannolikhet.

Vad gör han? Han chansar trots stor risk. Dumpar från bron. Överväger ev ett eget avslut. Kroppen är med ren tur svävande och sjunker sakta iväg.

Slutkläm. En mycket tursam mördare som kom undan ett oplanerat taffligt stressmord. Men turen tog slut i genlotteriet. Mycket olyckligt att familjen inte får ett avslut. Annelie kommer sannolikt aldrig hittas.
Mycket troligt scenario. Vad var anledningen till grälet?
Sambon trodde han var steril och hon blev gravid, alltså trodde han att hon hade varit otrogen och då slog det över.
Men han var inte steril. Han fick flera barn efter mordet.
Inlägg från 2008
Citat:
Ursprungligen postat av HATE_ETERNAL
Andrea* *lofsson heter/hette hennes sambo och bor i Kalmar.Han har troligvis styckat eller bränt upp hennes kropp då han fick veta att hon väntade barn fast han var steril...därmed utgången av hennes öde.
Inlägg från 2011
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Här är snubben på Ratsit.
Han har under alla år bott kvar i Kalmar kommun, har en unge född -09 med nuvarande sambo och en unge född -02 med tidigare sambo.

Då han fått barn med två olika kvinnor efter Annelie och bevisligen inte är steril kanske han ångrar att han hade ihjäl Annelie och det foster hon bar på när hon berättade att hon var gravid. Detta i tron att han var steril och att hon måste ha varit otrogen. (Om detta är vad som hände).

Man får väl anta att hans flickvänner efter Annelie aktat sig för att vara otrogna!
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Det är tydligen svårt att läsa sig till fakta på egen hand.

Sambon trodde vid tidpunkten att han var steril.
Den allmänna teorin är att han när Annelie berättade att hon var gravid, var övertygad om att hon varit otrogen och därför i ett raseri/svartsjukeanfall hade ihjäl henne.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-04 kl. 19:06.
Citera
2024-12-15, 20:34
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Om fler är inblandade då? När jag jobbade på södra Öland i slutet på 90-talet så gick snacket att åtminstone en eller två utöver GM visste vad som hänt.

Citat:

Du har ju påtalat vid ett flertal tillfällen i tråden att det borde finnas 1-2 personer som vet vad som hände med Anneli.
Antar att den ena Du syftar på är Andreas bror.
Jag tänker att det är dags och bli lite mer offensiv om tråden skall komma någon vart på äldre dar.
Jag har lika envetet påtalat i mina spekulationer att Anneli finns nedgrävd någonstans i närheten av huset.
Låt säg en mils omkrets från huset fast österut från huset räknat.
Jag tror inte en sekund på att GM har kört ut på någon av vägarna ner mot Ölandsbron.
Visserligen öde på Öland på nätterna men det skall ändå till iskalla nerver om man rattar runt ett fordon med ett lik i lasten västerut.
Östra sidan är betydligt säkrare och troligen fanns inte en kotte ute på natten åt det hållet.
Citera
2024-12-15, 22:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Du har ju påtalat vid ett flertal tillfällen i tråden att det borde finnas 1-2 personer som vet vad som hände med Anneli.
Antar att den ena Du syftar på är Andreas bror.
Jag tänker att det är dags och bli lite mer offensiv om tråden skall komma någon vart på äldre dar.
Jag har lika envetet påtalat i mina spekulationer att Anneli finns nedgrävd någonstans i närheten av huset.
Låt säg en mils omkrets från huset fast österut från huset räknat.
Jag tror inte en sekund på att GM har kört ut på någon av vägarna ner mot Ölandsbron.
Visserligen öde på Öland på nätterna men det skall ändå till iskalla nerver om man rattar runt ett fordon med ett lik i lasten västerut.
Östra sidan är betydligt säkrare och troligen fanns inte en kotte ute på natten åt det hållet.

Fanns A:s föräldrahem i närheten av där han och Annelie bodde? Sommarstuga? Inte sällan begraver/gömmer en gm sitt offer på ett ställe han känner till och där han vet att han kan "arbeta" i lugn och ro, utan att riskera att bli påkommen. Ett ställe han också kan ha "kontroll" över efteråt.

Det är inte otroligt att någon som han hade starka band med/till vet, kanske t o m hjälpte till med "efterarbetet". (Utan att spekulera i vem det skulle ha kunnat vara.)
Citera
2024-12-16, 18:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Fanns A:s föräldrahem i närheten av där han och Annelie bodde? Sommarstuga? Inte sällan begraver/gömmer en gm sitt offer på ett ställe han känner till och där han vet att han kan "arbeta" i lugn och ro, utan att riskera att bli påkommen. Ett ställe han också kan ha "kontroll" över efteråt.

Det är inte otroligt att någon som han hade starka band med/till vet, kanske t o m hjälpte till med "efterarbetet". (Utan att spekulera i vem det skulle ha kunnat vara.)

Beror på vad du definierar som "i närheten". Det är ett par mil fågelvägen norrut.

Här är ett äldre inlägg i tråden som resonerar på samma sätt som dig:

(FB) Annelie Ojonens försvinnande 1997
Citera
2025-01-02, 22:11
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DannyTanner
Jag har varit intresserad av fallet med Annelie Ojonens under flera år. Hoppas verkligen att man till slut får svar på alla frågor.

Är det någon som vet vilken adress hon bodde på i Hässleby utanför Algutsrum?

Jag satt och tittade lite på Google Maps och hittade en uppfart som jag tyckte verkade se ut som den på bilden i Expressen. Kan det vara denna?
https://goo.gl/maps/rYibSabnPamwcMCy9

Här är bilden på uppfarten:
https://d.cdn-expressen.se/images/13...978/640@60.jpg

Hässleby 1263 skulle kunna vara en fastighet/tomt?
Kod:
Ojonen, Annelie Maria

Hässleby 1263, 386 90 Färjestaden

Död 30/9 2002.

Folkbokförd i Algutsrum, Mörbylånga kn (Kalmar län, Öland).

Född 9/12 1972 i Boo, Nacka kn (Stockholms län, Uppland).

Ogift kvinna.
Citera
2025-01-04, 00:31
Medlem
Jag har följt den här tråden i många år men aldrig skrivit något tidigare. Nu känner jag dock att jag måste dela med mig av mina tankar.

Tyvärr tror jag att sambon kastade Annelie från Ölandsbron. Jag hoppas verkligen att jag har fel, men om det inte vore så, borde hon rimligtvis ha hittats vid det här laget.

I filmen där sambon intervjuas ser man honom komma körande i en röd Golf, som tillhör hans kompis eller bror. Jag har svårt att tro att han skulle köra runt och låtsas leta i ett område om hon faktiskt låg där.

En sak jag undrar över är om likhundar någon gång markerat något i huset eller i bilen.det kan ge en indikation på hur länge hon var i huset /bilen efter hon var död .

När det gäller det fejkade vykortet, som visades i filmen, märkte jag att det var skrivet i en gammaldags skrivstil – den typen av skrivstil som man lärde sig i skolan under den tid som sambon växte upp. Jag tror dock inte att sambon själv skrev vykortet, utan snarare någon av hans kompisar. Handstilen verkar inte feminin. Detta får mig att tro att han kan ha berättat om händelsen för sin bror eller en vän. Svårt att se att han kunnat vara helt tyst i alla år . Tror att även hans familj vet mer än vad som sägs .
Tycker att polisen borde släppa mer info nu efter så många år det handlar ju inte längre om att kunna åtala någon längre då sambon är död utan enbart att hitta henne eller få veta vad som hänt . Skulle gärna vilja veta vilka områden som är genomsökta tex och vad som föranlett att man letat genom dessa områden !
Senast redigerad av sweetdream 2025-01-04 kl. 00:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in