Citat:
Återigen. Du har fel.Yttrandefrihet kan principiellt ses som en absolut rättighet - det vill säga att det inte finns några begränsningar för vad någon får säga eller uttrycka. Men i praktiken finns det alltid gränser för yttrandefriheten, både genom lagar och sociala normer, och dessa varierar beroende på var i världen man befinner sig. Ur ett strikt naturrättsligt perspektiv kan man hävda att total yttrandefrihet existerar överallt, eftersom ingen föds med en inneboende begränsning att uttrycka sina åsikter. Men den praktiska verkligheten är mer komplex, särskilt när vi tittar på hur exempelvis pensionärer med starka åsikter om invandringen bemöts när de uttrycker sig på plattformar som Facebook. Här blir samspelet mellan lag och social norm tydligt.
Vad gäller Aron Flams bok är det centralt att förstå att detta var ett upphovsrättsfall och inte ett försök till censur. Fallet handlade om en konflikt kring användningen av ett upphovsrättsskyddat verk - inte om begränsningar av Flams rätt att uttrycka sina åsikter. Att kalla detta censur förminskar betydelsen av verkliga inskränkningar i yttrandefriheten.
Det viktigt att notera att yttrandefriheten, som en rättighet, kan leda till att brott begås. Det var detta jag ville påpeka. Att försöka identifiera brottslingar genom att söka bland personer som uttrycker starka åsikter - för att där hitta exempel på hur dessa eventuellt brutit mot olika lagar som var och en är yttrandefrihetsbegränsande - är dock en metod jag varken förespråkar eller stödjer. Det är en farlig väg som riskerar att skapa en kultur av misstänkliggörande och tystnad.
Vad gäller Aron Flams bok är det centralt att förstå att detta var ett upphovsrättsfall och inte ett försök till censur. Fallet handlade om en konflikt kring användningen av ett upphovsrättsskyddat verk - inte om begränsningar av Flams rätt att uttrycka sina åsikter. Att kalla detta censur förminskar betydelsen av verkliga inskränkningar i yttrandefriheten.
Det viktigt att notera att yttrandefriheten, som en rättighet, kan leda till att brott begås. Det var detta jag ville påpeka. Att försöka identifiera brottslingar genom att söka bland personer som uttrycker starka åsikter - för att där hitta exempel på hur dessa eventuellt brutit mot olika lagar som var och en är yttrandefrihetsbegränsande - är dock en metod jag varken förespråkar eller stödjer. Det är en farlig väg som riskerar att skapa en kultur av misstänkliggörande och tystnad.
Men jag kan börja med att till skillnad från HJ i 30 min dra tillbaka mitt exempel om Aron Flam helt enkelt för att jag inte är påläst. Baserat på hans egna berättelser så fick jag starka anledningar att tro att det var ett rättsfall som maskerades som ett upphovsrättsfall, men som möjligtvis hade andra starka motiveringar. Det stannade ju uppenbarligen efter hovrättens bedömning. Men utesluter inte att du har rätt! Ska kolla!
Yttrandefriheten är en princip. Inte en företeelse som ska variera beroende på plats och tid.
Hur menar du med att ingen föds med en inneboende begränsning till yttrandefrihet? Det är väl klart man gör om man föds i ett land som Iran eller Nordkorea eller till och med Sverige. Tidigarenämnda länder har ju till och med bestraffat/dödat barn som har uttryckt sig på vissa sätt.
Och vad menar du med att det finns sociala normer som påverkar yttrandefriheten? Min yttrandefrihet värderas INTE som ett pris beroende på hur andra kan komma att reagera på mina uttryck... Återigen som jag skrev i en tidigare kommentar så har jag till och med rätten att vara främlingsfientlig och ge uttryck för det. Alla individer har en inneboende subjektivitet.
Pensionärer som uttrycker sig ett visst sätt om invandringen har all rätt att göra så och de blev dömda i domstol... Alltså var samspelet mellan privatperson och stat uppenbar, att vi i Sverige inte har yttrandefrihet och bestraffar vissa typer av uttryck TROTS att det inte rör sig om uppvigling.
Senast redigerad av freethinker2024 Igår kl. 23:10.
Senast redigerad av freethinker2024 Igår kl. 23:10.