Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 23:07
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Yttrandefrihet kan principiellt ses som en absolut rättighet - det vill säga att det inte finns några begränsningar för vad någon får säga eller uttrycka. Men i praktiken finns det alltid gränser för yttrandefriheten, både genom lagar och sociala normer, och dessa varierar beroende på var i världen man befinner sig. Ur ett strikt naturrättsligt perspektiv kan man hävda att total yttrandefrihet existerar överallt, eftersom ingen föds med en inneboende begränsning att uttrycka sina åsikter. Men den praktiska verkligheten är mer komplex, särskilt när vi tittar på hur exempelvis pensionärer med starka åsikter om invandringen bemöts när de uttrycker sig på plattformar som Facebook. Här blir samspelet mellan lag och social norm tydligt.

Vad gäller Aron Flams bok är det centralt att förstå att detta var ett upphovsrättsfall och inte ett försök till censur. Fallet handlade om en konflikt kring användningen av ett upphovsrättsskyddat verk - inte om begränsningar av Flams rätt att uttrycka sina åsikter. Att kalla detta censur förminskar betydelsen av verkliga inskränkningar i yttrandefriheten.

Det viktigt att notera att yttrandefriheten, som en rättighet, kan leda till att brott begås. Det var detta jag ville påpeka. Att försöka identifiera brottslingar genom att söka bland personer som uttrycker starka åsikter - för att där hitta exempel på hur dessa eventuellt brutit mot olika lagar som var och en är yttrandefrihetsbegränsande - är dock en metod jag varken förespråkar eller stödjer. Det är en farlig väg som riskerar att skapa en kultur av misstänkliggörande och tystnad.
Återigen. Du har fel.

Men jag kan börja med att till skillnad från HJ i 30 min dra tillbaka mitt exempel om Aron Flam helt enkelt för att jag inte är påläst. Baserat på hans egna berättelser så fick jag starka anledningar att tro att det var ett rättsfall som maskerades som ett upphovsrättsfall, men som möjligtvis hade andra starka motiveringar. Det stannade ju uppenbarligen efter hovrättens bedömning. Men utesluter inte att du har rätt! Ska kolla!

Yttrandefriheten är en princip. Inte en företeelse som ska variera beroende på plats och tid.

Hur menar du med att ingen föds med en inneboende begränsning till yttrandefrihet? Det är väl klart man gör om man föds i ett land som Iran eller Nordkorea eller till och med Sverige. Tidigarenämnda länder har ju till och med bestraffat/dödat barn som har uttryckt sig på vissa sätt.

Och vad menar du med att det finns sociala normer som påverkar yttrandefriheten? Min yttrandefrihet värderas INTE som ett pris beroende på hur andra kan komma att reagera på mina uttryck... Återigen som jag skrev i en tidigare kommentar så har jag till och med rätten att vara främlingsfientlig och ge uttryck för det. Alla individer har en inneboende subjektivitet.

Pensionärer som uttrycker sig ett visst sätt om invandringen har all rätt att göra så och de blev dömda i domstol... Alltså var samspelet mellan privatperson och stat uppenbar, att vi i Sverige inte har yttrandefrihet och bestraffar vissa typer av uttryck TROTS att det inte rör sig om uppvigling.
Senast redigerad av freethinker2024 Igår kl. 23:10.
Citera
Igår, 23:16
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Hur menar du med att ingen föds med en inneboende begränsning till yttrandefrihet? Det är väl klart man gör om man föds i ett land som Iran eller Nordkorea eller till och med Sverige. Tidigarenämnda länder har ju till och med bestraffat/dödat barn som har uttryckt sig på vissa sätt.

Och vad menar du med att det finns sociala normer som påverkar yttrandefriheten? Min yttrandefrihet värderas INTE som ett pris beroende på hur andra kan komma att reagera på mina uttryck... Återigen som jag skrev i en tidigare kommentar så har jag till och med rätten att vara främlingsfientlig och ge uttryck för det. Alla individer har en inneboende subjektivitet.
Jag förstår att du har en stark känsla för yttrandefrihetens princip och att du inte vill att denna rättighet ska begränsas av sociala normer eller andras reaktioner. Jag håller med om att yttrandefrihet är en grundläggande och absolut rättighet i många fall och att människor ska ha friheten att uttrycka sig även om åsikterna är kontroversiella. Vad jag ville framföra är att praktiskt sett påverkas vår yttrandefrihet av olika faktorer, som juridiska regler (t ex hets mot folkgrupp) och sociala normer, även om dessa inte direkt inskränker på själva rätten att uttrycka sig.
Citera
Igår, 23:20
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Jag förstår att du har en stark känsla för yttrandefrihetens princip och att du inte vill att denna rättighet ska begränsas av sociala normer eller andras reaktioner. Jag håller med om att yttrandefrihet är en grundläggande och absolut rättighet i många fall och att människor ska ha friheten att uttrycka sig även om åsikterna är kontroversiella. Vad jag ville framföra är att praktiskt sett påverkas vår yttrandefrihet av olika faktorer, som juridiska regler (t ex hets mot folkgrupp) och sociala normer, även om dessa inte direkt inskränker på själva rätten att uttrycka sig.
Men dessa faktorer som påverkar yttrandefriheten kan vara helt felaktiga och INSKRÄNKER VISST... Länder är olika och vissa är sämre än andra. Idéer har betydelse. Att förlöjliga, satirisera och till och med kränka idéer är ibland ett måste för att provocera fram en viss typ av reaktioner/konversation, och det är alltid jag som individ med en inneboende subjektivitet som avgör hur jag uttrycker mig INTE staten. Hur ser du på alla grova anti-semitiska uttryck från vänstern och muslimer om jag tillåts fråga? Sakinnehållet ska inte spela någon roll alls, alla ska vara lika inför lagen. Uppviglar du till nära förestående kriminalitet så ska du dömas, men många har totalt överseende med vissa typer av s k "yttrandefrihetsbrott" för att de kommer från vissa källor (HYCKLERI)
Senast redigerad av freethinker2024 Igår kl. 23:23.
Citera
Igår, 23:30
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Men dessa faktorer som påverkar yttrandefriheten kan vara helt felaktiga... Länder är olika och vissa är sämre än andra. Idéer har betydelse. Att förlöjliga, satirisera och till och med kränka idéer är ibland ett måste för att provocera fram en viss typ av reaktioner/konversation, och det är alltid jag som individ med en inneboende subjektivitet som avgör hur jag uttrycker mig INTE staten. Hur ser du på alla grova anti-semitiska uttryck från vänstern och muslimer om jag tillåts fråga? Sakinnehållet ska inte spela någon roll alls, alla ska vara lika inför lagen. Uppviglar du till nära förestående kriminalitet så ska du dömas, men många har totalt överseende med vissa typer av s k "yttrandefrihetsbrott" för att de kommer från vissa källor (HYCKLERI)
Vänstern och muslimerna är en mobb som är svår att hantera juridiskt. Man kan omöjligen lagföra samtliga utan får inrikta sig på de fräckaste uttrycken som begås av enskilda individer.

Begår någon brott ska den personen dömas och straffas. Om det är yttranden som syftar till att utsätta andra för våld eller på annat sätt kränka deras frihet är det extra allvarligt. Att hetsa mot t ex judar, muslimer eller svenskar är lika illa ur juridisk syn, men jag är inte riktigt överens med det.

Att inkludera svenskar i Hmf-lagen skulle göra dessa till klena våp som kan iklä sig offerkofta över småpotatis och utnyttja sin särställning som del av majoritetsbefolkningen. Att istället skapa starka individer genom att uppmuntra till en stoisk hållning även i denna tillvaro är något jag kan se som något bättre.
Citera
Igår, 23:43
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Vänstern och muslimerna är en mobb som är svår att hantera juridiskt. Man kan omöjligen lagföra samtliga utan får inrikta sig på de fräckaste uttrycken som begås av enskilda individer.

Begår någon brott ska den personen dömas och straffas. Om det är yttranden som syftar till att utsätta andra för våld eller på annat sätt kränka deras frihet är det extra allvarligt. Att hetsa mot t ex judar, muslimer eller svenskar är lika illa ur juridisk syn, men jag är inte riktigt överens med det.

Att inkludera svenskar i Hmf-lagen skulle göra dessa till klena våp som kan iklä sig offerkofta över småpotatis och utnyttja sin särställning som del av majoritetsbefolkningen. Att istället skapa starka individer genom att uppmuntra till en stoisk hållning även i denna tillvaro är något jag kan se som något bättre.
Så i ditt samhälle kan "mob rule" råda? Om vi är tillräckligt många så kan vi till och med påverka rättsskipningen/lagarna alltså? Återigen detta är en kränkning av den mest betydelsefulla pelaren i rättsstat om att alla ska vara lika inför lagen.

Men jag antar att du har en poäng även om du ändå har fel! Demografin i Sverige pga en totalt hänsynslös invandring från en diametralt annorlunda kultur har lett till interna spänningar. Men egentligen så ska staten fortsättningsvis ha våldsmonopolet och följa lagar och regler. Även om det innebär att masstal av invandrare antingen bötesfälles, inlåses eller kastas ut ur landet.

Och trivialt eller subjektivt uttryckt så vet jag inte om jag håller med erfarenhetsmässigt. Visserligen har vi åtskilliga unga vuxna muslimer som skulle kunna ta till våld. Men majoriteten av muslimer och i synnerhet vänsterfolk är som oss övriga svenskar och kan inte nödvändigtvis bedömas vara en stor så pass svårhanterlig mobb (även om många av dem hyser åsikter som inte går att förena med mänskliga rättigheter) att de ska särbehandlas... Hur kan du påstå att vänstern och muslimer är en mobb som inte ska behandlas som alla andra?!

Min åsikt är att demografin eller rådande kulturella rörelser, som visserligen är betydande för rättsväsendets effektivitet att t ex komma åt alla och som just har förvanskats i dagens Sverige, inte ska vara avgörande. Begår du ett brott, uppvigling till nära förestående kriminalitet, så ska du dömas.

I dagens Sverige gör staten godtyckliga distinktioner och dömer ALDRIG vänstern/muslimer inom ramen för ärekränkningslagarna... ALDRIG i princip...
Citera
Idag, 00:00
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Så i ditt samhälle kan "mob rule" råda? Om vi är tillräckligt många så kan vi till och med påverka rättsskipningen/lagarna alltså? Återigen detta är en kränkning av den mest betydelsefulla pelaren i rättsstat om att alla ska vara lika inför lagen.

Men jag antar att du har en poäng även om du ändå har fel! Demografin i Sverige pga en totalt hänsynslös invandring från en diametralt annorlunda kultur har lett till interna spänningar. Men egentligen så ska staten fortsättningsvis ha våldsmonopolet och följa lagar och regler. Även om det innebär att masstal av invandrare antingen bötesfälles, inlåses eller kastas ut ur landet.

Och trivialt eller subjektivt uttryckt så vet jag inte om jag håller med erfarenhetsmässigt. Visserligen har vi åtskilliga unga vuxna muslimer som skulle kunna ta till våld. Men majoriteten av muslimer och i synnerhet vänsterfolk är som oss övriga svenskar och kan inte nödvändigtvis bedömas vara en stor så pass svårhanterlig mobb (även om många av dem hyser åsikter som inte går att förena med mänskliga rättigheter) att de ska särbehandlas... Hur kan du påstå att vänstern och muslimer är en mobb som inte ska behandlas som alla andra?!

Min åsikt är att demografin eller rådande kulturella rörelser, som visserligen är betydande för rättsväsendets effektivitet att t ex komma åt alla och som just har förvanskats i dagens Sverige, inte ska vara avgörande. Begår du ett brott, uppvigling till nära förestående kriminalitet, så ska du dömas.

I dagens Sverige gör staten godtyckliga distinktioner och dömer ALDRIG vänstern/muslimer inom ramen för ärekränkningslagarna... ALDRIG i princip...
Jag förespråkar inte mob rule.

Likhet inför lagen, avsaknad av censur och yttrandefrihet är viktiga och fundamentala mänskliga rättigheter och även det som ligger till grund för vårt lands demokrati.

Yttrandefrihet betyder inte att vi kan säga vad som helst utan konsekvenser. Om yttranden leder till att andra människor hotas, skadas eller diskrimineras, kan vi inte bara se mellan fingrarna och säga att det är en del av yttrandefriheten. Det finns en skillnad mellan att uttrycka åsikter och att aktivt uppmana till hat eller våld.

Med mobb menade jag personerna som tillsammans uttrycker antisemitism och liknande i sammanhang som vid demonstrationer mm. Jag hade inte för avsikt att försöka beskriva personer med vänsteråsikter eller muslimer överlag som en mobb som inte kan lagföras och går fri vid lagbrott. Brott begås av individer och ska också betraktas så av rättsstaten.
Citera
Idag, 00:08
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Jag förespråkar inte mob rule.

Likhet inför lagen, avsaknad av censur och yttrandefrihet är viktiga och fundamentala mänskliga rättigheter och även det som ligger till grund för vårt lands demokrati.

Yttrandefrihet betyder inte att vi kan säga vad som helst utan konsekvenser. Om yttranden leder till att andra människor hotas, skadas eller diskrimineras, kan vi inte bara se mellan fingrarna och säga att det är en del av yttrandefriheten. Det finns en skillnad mellan att uttrycka åsikter och att aktivt uppmana till hat eller våld.

Med mobb menade jag personerna som tillsammans uttrycker antisemitism och liknande i sammanhang som vid demonstrationer mm. Jag hade inte för avsikt att försöka beskriva personer med vänsteråsikter eller muslimer överlag som en mobb som inte kan lagföras och går fri vid lagbrott. Brott begås av individer och ska också betraktas så av rättsstaten.
Okej då kunde du ha skrivit att det rör personer i olika former av allmänna/offentliga sammankomster/tillställningar...

Jo det är exakt vad yttrandefriheten betyder. Yttrandefriheten är en princip som möjliggör varenda människa att säga/uttrycka vad han eller hon vill, oavsett hur kränkande dessa uttryck må uppfattas av andra (grupper), och för att FÖRBJUDA staten och andra privatpersoner från att förhindra detta.

Din koppling mellan yttrandefrihet och brottsligt utövande går att ifrågasätta... I ett fritt samhälle har JAG rätt att tänka och uttrycka vilka åsikter jag ÄN vill. Min yttrandefrihet INSKRÄNKER INTE någon annans fri- och rättigheter på det sätt som du försöker göra gällande.

Och flera amerikanska prejudikat (enda landet som är fritt) pekar på att det inte ens går, JURIDISKT, att reglera yttrandefriheten. Återigen det blir ett sluttande plan då du endast kan komma åt en DELMÄNGD av uppenbart konkret kränkande uttryck. Och ska du börja förbjuda manifestationer på förhand för att det VERKAR som om det är kränkande? Och DESSUTOM kränkande på ett sätt som vi ALLA kan ENAS om borde kriminaliseras...

Exempelvis håller jag inte alls med de naiva och närmare hjärndöda sekulära vänsterliberalerna som vill att en muslims förhållningssätt till koranen ska stå över mitt förhållningssätt till den. För MIG är koranen INTE helig utan en SKITBOK som är HEMSK. Håller inte alls med om det och islam är en riktigt dålig religion som handlar om dominans och att eliminera oliktänkare (infidels).
Citera
Idag, 00:20
Medlem
50-Cents avatar
Det är läckert när lirare som Jönsson ska företräda ”folket”
Jävla pajas
Skulle vilja slänga en baksnus i ansiktet på honom.
Citera
Idag, 00:41
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
En riktig brakförlust för Henrik Jönsson och hans så kallade karriär.

Han trodde att dom skulle sitta och skrocka tillsammans i studion med ett glas konjak i handen, en cigarr i mungipan samt ett lexikon från 1859 framför sig.

Istället fick han sitta med mössan i hand och göra avkall på allt han sagt och gjort, likt en liten skolpojke med sotiga kläder och rosa kinder.

Tack och godnatt.
Frågan jag ställer mig efter ha sett avsnittet är: varför ska mina skattepengar gå till en dyr redaktion som endast tar upp ett eller två dåliga fulklippningar från en YouTuber och jagar denne? Jönsson hade ju dessutom en poäng, Public service tar ofta på sig rollen som samhällstolkare, där tolkningen alltid är vänstervriden.

Vad är ens syftet med avsnittet, att försvara sitt existensberättigande? Ska de inte förhålla sig neutrala, låt då oss tittare själva avgöra om Jönsson ljuger och förvränger.

Jag gillar Jönssons arbete men Svt lyckades verkligen få honom att framstå som en svag lögnare. Om det är syftet, att förlöjliga meningsmotståndare, ska mina skattepengar gå till det? Om fallet är så, varför har Svt ens meningsmotståndare? De ska ju vara neutrala nyhetsförmedlare, inte folkbildare. Så många frågor.
Citera
Idag, 01:01
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Nej utan en lag som inte ens borde finnas och som innebär en GODTYCKLIG inskränkning av yttrandefriheten. Dessutom: VARFÖR? I ett fritt samhälle har jag rätt att till och med hysa och ge uttryck för diskriminerande åsikter. Det är OMÖJLIGT att skapa en juridisk lag för att försöka reglera yttrandefriheten utan att det blir ett sluttande plan. Sluttande plan är något som de flesta bara mekaniskt repeterar utan att förstå sig på... Det som händer är att staten får desto större makt att även på förhand angripa/förbjuda till och med subtila uttryck. De subtila uttrycken kan nämligen vara de mest diskriminerande, inte bara de som är flagrant diskriminerande/rasistiska/osv. Ej gångbart att skapa en objektiv och precis juridisk lag för detta syfte som många amerikanska prejudikat pekar på. Och dessutom är yttrandefriheten TILL för de (inte sällan minoriteter) med utmanande åsikter. Min yttrandefrihet bedöms inte som ett värde beroende på hur samhället eller grupper kan komma att reagera på mina uttryck.

Fortfarande ett brott.
Hedjå
Citera
Idag, 01:50
Medlem
Finns det någon onaturligare person än Henrik Jönsson?
Citera
Idag, 07:02
Medlem
Joe Blows avatar
Henrik Jönsson borde bjuda in Anders Holmberg till sin kanal för det samtal som han trodde det skulle bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in