Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 07:40
Medlem
Ska på charter och har fått en katalog från Airshoppen hemskickad (och mina SMS och min inkorg nedspammad).
Men varför ska man förbeställa varor istället för att handla i butiken på flygplatsen?
Citera
Igår, 07:43
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokig
Ska på charter och har fått en katalog från Airshoppen hemskickad (och mina SMS och min inkorg nedspammad).
Men varför ska man förbeställa varor istället för att handla i butiken på flygplatsen?
Du slipper köa i en butik fattar du väl? Vet du inte vad ordet service betyder? Bonnläpp.
Citera
Igår, 07:45
Medlem
Citat:

charterbolaget kanske vill att du ska handla av dem ock inte på flygplatsbutiken

sen är det väl ingen större vinst att handla i taxfree
Citera
Igår, 08:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Var ska du? Åker du inom EU får du inte köpa någon alkohol i alla fall.

Får du visst det, bara att den inte är taxfree även om butiken fortfarande heter taxfree.

Till TS. Akta dig för att klicka för mycket i Airshoppen. Jag tog en charter i somras och var in och klickade runt lite. Beställde inget, men likväl stod två kassar med spritflaskor klickat på i webshoppen. Eftersom jag lagt dem i min kundkorg men inte fullföljt beställningen menade flygvärdinnorna att det var en service för att jag kanske hade glömt att fullfölja ordern. Jag blev lack för det var typ 10 flaskor sprit i kassen som de fick plocka undan. Fler än jag hade kassar de inte beställt.

Bra miljötänk, rätt många kg som de fraktar extra.
Citera
Igår, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Var ska du? Åker du inom EU får du inte köpa någon alkohol i alla fall.
Kanarieöarna. Är rätt ointresserad av spriten, så det är best hudvård & parfym jag bryr mig om.
Min fråga handlar väl mer om poängen med de här förbeställ-och-få-varorna-i-påse-i-flygstolen-företagen. Om man nu har möjlighet att gå in en fysisk butik och klämma å känna på grejerna så känns det överflödigt. Men som någon skrev, det är väl flygbolaget som vill kunna tjäna en extra hacka.
Citera
Igår, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du slipper köa i en butik fattar du väl? Vet du inte vad ordet service betyder? Bonnläpp.
Har aldrig upplevt köerna i butikerna på flygplatsen som ett problem, man har ju oftast ändå lite tid att slå ihjäl//Bonnläpp med 20 år erfarenhet av service
Citera
Igår, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Får du visst det, bara att den inte är taxfree även om butiken fortfarande heter taxfree.

Till TS. Akta dig för att klicka för mycket i Airshoppen. Jag tog en charter i somras och var in och klickade runt lite. Beställde inget, men likväl stod två kassar med spritflaskor klickat på i webshoppen. Eftersom jag lagt dem i min kundkorg men inte fullföljt beställningen menade flygvärdinnorna att det var en service för att jag kanske hade glömt att fullfölja ordern. Jag blev lack för det var typ 10 flaskor sprit i kassen som de fick plocka undan. Fler än jag hade kassar de inte beställt.

Bra miljötänk, rätt många kg som de fraktar extra.

Tack för tips!
Citera
Igår, 09:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bara jag som upplever att taxfreen är som en stort scamförsök nu för tiden. Priserna är skyhöga på både alkohol men även godis mm. Är billigare att köpa skiten hemma.
Citera
Igår, 09:46
Medlem
Glöm inte att folk blir sjuka och inte genomför resan, hur många kommer ihåg att avboka spriten. Click och collect tjänar företagen pengar på.
Citera
Igår, 09:48
Medlem
MyJustices avatar
Jag har suttit och bläddra i taxfree katalogen för sjömän. Dvs den prisnivå som man betalar för riktigt taxfree både spit och tobak.
De priser som du får på flygplatsen eller av charterbolagen är inte taxfree .
Du skulle bli förbannad om du visste vilka enorma prispåslag du får betala när du köper svenne sk taxfree
Citera
Igår, 11:22
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Bara jag som upplever att taxfreen är som en stort scamförsök nu för tiden. Priserna är skyhöga på både alkohol men även godis mm. Är billigare att köpa skiten hemma.

Lite så är det. Handlar bara i de fall de har riktiga erbjudanden, eller om man lämnat EU då det kan bli billigare med en finare whisky. Men sist jag åkte färja (länge sedan) slogs jag av hur dyrt det var med stora godisförpackningar.

Sprit och vin är nästan samma pris som hemma på flygplatsen om inte till och med dyrare. Och man ser färre och färre som handlar.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Flygresan är inte en självklart vinstaffär för flygbolaget, så de kan toppa upp lönsamheten genom att sälja taxfreevaror. Skulle tro att taxfreebolaget som levererar ombord på planet är flygbolagets eget bolag, medan handlar du i flygplatsens taxfreeshop så går pengarna till det bolaget.

Förmodligen beställer också resenären mer när den sitter hemma än när den går i butiken. E-handeln bygger mycket på att "ska du inte beställa det här också, det har andra gjort?".

Personligen brukar jag gilla att handla i taxfreeshopen pga att slå ihjäl tid och kolla på varor. Förstås se om det kommit någon ny parfym/EdT.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3647436

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här