Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 13:12
Medlem
Givetvis åligger det henne att betala.
Inget fel på utrustningen, hon tappade ju saker där de inte hör hemma.
Möjligen kan hon få lite på försäkringen, men självrisken är nog dyr.
Citera
Igår, 13:14
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Karin försöker dofta gott men stinker illa. Vill inte göra rätt försig. Typiskt kärringar.
Citera
Igår, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hyresgästen måtte väl ha skaffat och monterat prylen - inte det minsta nödvändig!

Jag antar att hon är ansvarig, men som det låter är det hemtjänstens fel.

Om hemtjänsten häller lim i slasken är hon väl ansvarig på samma sätt gissar jag om det var hennes lim.

Det är ju inte meningen att spola ner vad som helst, låter som det lika gärna kunde varit en eltandborste som stod bredvid och trillade i men inte togs upp, den är ju inte heller nödvändig.
Citera
Igår, 13:28
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujsagiro
Kort sammanfattning: Ett wc-block åker ner i toalettstolen och orsakar stopp. Hyresgästen ringer värden, som ringer en spolbil. Värden skickar en faktura till hyresgästen för spolbilsutryckningen, som först är något för hög på grund av felaktig moms, men sen landar på 3000 kronor. Hyresgästen tycker inte hon ska betala. Men värden menar att det är hon som orsakat merkostnaden - och Hyresgästföreningen säger att hon troligtvis kommer att få betala om det prövas i domstol.

Vad säger ni - kunde värden varit schysst och tagit kostnaden själv i det här fallet?

Länk: https://www.hemhyra.se/nyheter/doftb...entals-kronor/
Fullt rimligt att hyresgästen betalar då denne orsakat stoppet.
Hon måste ju ha spolat efter doftljuset hamnade i toaletten annars blir det ju inte stopp. Varför tog hon inte bara upp ljuset.
Citera
Igår, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Fullt rimligt att hyresgästen betalar då denne orsakat stoppet.
Hon måste ju ha spolat efter doftljuset hamnade i toaletten annars blir det ju inte stopp. Varför tog hon inte bara upp ljuset.

Det var väl hemtjänsten som spolat ner den om hon inte ljuger?

edit: tror det är ovanligt att sådana som heter Karin spolar ner fel saker, men vem vet
Senast redigerad av hodde Igår kl. 13:35.
Citera
Igår, 14:18
Medlem
GulfLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hon tappade ett doftblock i toan och spolade?? Annars hade den val bara varit att fiska upp?

Det är inte en olycka att spola, det är en aktiv handling. Man kan fråga sig hur hon tänkte.

Här reagerar jag också. Jag gjorde just nyss experimentet att släppa min doftblocksgrej från olika höjder ner i toaletten. Ingen gång var den i närheten av att åka in i kröken. Hon måste ha spolat eller ännu dummare försökt trycka ner den med toaborsten.
Citera
Igår, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Här reagerar jag också. Jag gjorde just nyss experimentet att släppa min doftblocksgrej från olika höjder ner i toaletten. Ingen gång var den i närheten av att åka in i kröken. Hon måste ha spolat eller ännu dummare försökt trycka ner den med toaborsten.

Tror de är svåra att bara spola ned, plast flyter ju, utan förmodligen har man hjälpt till med toaborsten också.

Om det var hemtjänsten skall kommunen stå för notan. Om det var tanten får hon bita i äpplet.
Citera
Igår, 14:39
Medlem
Hur som helst
Detta tar hemförsäkring
Såkallad drulle
Det har alla på sin egen hemförsäkring
Citera
Igår, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujsagiro
Kort sammanfattning: Ett wc-block åker ner i toalettstolen och orsakar stopp. Hyresgästen ringer värden, som ringer en spolbil. Värden skickar en faktura till hyresgästen för spolbilsutryckningen, som först är något för hög på grund av felaktig moms, men sen landar på 3000 kronor. Hyresgästen tycker inte hon ska betala. Men värden menar att det är hon som orsakat merkostnaden - och Hyresgästföreningen säger att hon troligtvis kommer att få betala om det prövas i domstol.

Vad säger ni - kunde värden varit schysst och tagit kostnaden själv i det här fallet?

Länk: https://www.hemhyra.se/nyheter/doftb...entals-kronor/

Är det bara jag eller ökar inte antalet artiklar på temat " jag har klantat till det men vill inte betala " ?
Ska hyresvärden betala allt och försäkra sig mot det så blir ju hyran också dyrare för alla och det är det väl heller ingen som vill.
Vet att ett bolag i trakten testade något sånt där man kunde välja mellan något lägre hyra, där man fick stå för mer själv alternativt högre hyra där typ allt utom ren skadegörelse ingick.
Så få ville ha den dyrare så det lades ned.
Citera
Igår, 14:48
Medlem
Tråkigt att inte kunna spara 3000kr på de 20 år hon bott i lägenheten. Givetvis ska den som orsakat stoppet betala.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Hur som helst
Detta tar hemförsäkring
Såkallad drulle
Det har alla på sin egen hemförsäkring

Nej, absolut inte alla
Det heter dessutom inte drulleförsäkring längre
utan allriskförsäkring.
Kolla själv med ditt försäkringsbolag om du har allriskförsäkring.
Själv har jag ej detta (trygg hansa).
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En solklar olyckshändelse tycker jag gott att hyresvärden, eller dennes försäkring, kan ta.

Är ju lite annan sak dock med folk som envisas med att spola ner en massa jox som inte hör hemma där, eller använder en halv rulle papper åt gången.

Varför ska någon annan betala för hennes olyckshändelse?
Olycka eller ej så är hon vållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in