Citat:
Ursprungligen postat av
Zuzumba
Ja, dopamin och testosteron korrelerar och samverkar kraftigt ihop - som yin och yang. Man har sett i flera studier att testosteronökande preparat exempelvis kan ge god effekt vid Parkinsons (en sjukdom där motor/rörelseapparaten i kroppen påverkas p.g.a. låga nivåer av dopamin). Testosteron regulerar delvis dopaminergt utskick.
SRI's som Venlafaxin sänker indirekt dopaminerg transmission och ökar dessutom prolaktinnivåer, Detta beror på att serotonerg signalering ökar, då det serotonerga transportproteinet hämmas i synapsklyftan - men samtidigt sker ingen hämning av dopaminergt transportprotein (DAT), vilket resulterar i nedreglering av receptorer. SERT och DAT behöver hämmas samtidigt för att detta inte ska ske, något som SRI's tyvärr inte medför.
Spironolakton är en intressant medicin, men kan ha en del risiga biverkningar om de androgena nivåerna blir för låga. Den förskrivs ibland också off label vs svårare PMS-problematik, PMDS. Där hormonerna fluktuerar så pass mycket att svåra symptom ses i måendet. Man har även sett att den kan fungera vid Borderline hos kvinnor, som är mycket känsliga för hormonella förändringar som sker under menscykeln vid samband med ÄL och menstruation.
Det är inte helt klarlagt att just hirsutism skulle bero på höga androgena nivåer. Man får kika vidare på andra kliniska fynd, hög libido, stor klitoris, låg fettprocent och lättare att bygga muskelmassa (som kvinna). Får du god effekt av Spironolakton och märker förbättring i humöret och ditt psykiska mående så kan man anta att du lider av lite för höga testosteronnivåer, jag vet inte om du gjort några blodprover på SHBG och fritt S-testosteron? Man kan även kika östradiol (östrogen).
Har du regelbunden menstruation annars?
Ja jag har alltid haft regelbunden menstruation, har fött barn och aldrig varit överviktig. Jag har inte hög libido, snarare tvärtom och ej förstorad klitoris.
Nu börjar jag fundera på om det kan vara så att antidepressiva mediciner påverkar sköldkörteln som i sin tur påverkar behåring? Jag har nämligen haft giftstruma i 4 omgångar under mitt liv, men är friskförklarad för 3 år sedan. Friskförklarades och tog bort medicin en månad innan jag gick in i väggen, humoristiskt nog. Det gick alltså bara utför sen, men proverna för sköldkörteln har visat bra så det är väl bara att lita på läkaren att allt är som det ska. Nu ska jag ta nya prover under nästa vecka då jag har mått väldigt konstigt sista tiden. Dock har jag fasat ut Venlafaxin också då jag började må dåligt på den efter ca 6 veckor med extrema nattsvettningar och feberkänslor varje kväll. Den gav heller tyvärr inte effekt annars kanske hag hade kunnat utstå biverkningarna.
För tillfället håller jag på att sätta in Buspiron, vilket är en lite läskig medicin. Första dagarna när jag tog 5 mg så kände jag mig som onykter och väldigt speedad. Det ryckte lite i tungan också, vilket var obehagligt. Nu kör jag istället på att dela 5 mg i 4 delar så jag tar 1,25 mg åt gången för att successivt höja.
Mitt andra rätt trista bekymmer är att jag sedan några veckor tillbaka absolut inte kan somna. Från att ha somnat runt 22-23 tiden så ligger jag vaken till 1-2 tiden på nätterna och vaknar hela tiden. Jag har tidigiare ätit mirtazapin för sömnen och visst det fungerar men jag klarar inte av att bli så morgontrött då morgonen egentligen är min favorittid på dagen. Jag har Quetiapin och Valdoxan hemma, vet inte vilken som är lämpligast att prova? Och ihop med Buspiron. Leverprover är tagna (för Valdoxan) och allt är grönt. Jag kan inte äta propavan pga samma effekt där, blir som zombie dagen efter, lergigan och atarax har ingen verkan. Melatonin drömmer jag mardrömmar av och hjälper heller inte till så att jag somnar snabbare.
En annan sak jag funderar över är varför jag får stora biverkningar efter 6-8 veckor med antidepressiva? Det har varit samma sak med Venlafaxin, Mirtazapin, Sertralin bland annat. Ingen läkare har kunnat förklara orsak för mig och de är lika förvånade som jag. Kan det ha att göra med att de påverkar sköldkörteln? Tycker att jag borde ha fått biverkningarna direkt likt många andra får.
God fortsättning på året och tusen tack för att du tar dig tiden att svara och råda