2024-12-24, 07:56
Medlem
MrFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyhjarta
Här: https://easyupload.io/fh9o3t

Och jag måste nog tyvärr hålla med. Jag har svårt att tro att R inte kommer begå något slags våldsbrott igen. Vissa människor går inte att rehabilitera. Jag har bara skummat igenom FUP:en och tråden, men det här fallet har berört mig djupt.
Vilken king du är! Tackar.
Citera
2024-12-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outues
Jo, hon kan dömas för mord. Men straffet kommer inte bli fängelse.

Hon kan varken åtalas eller dömas och därmed följaktligen inte få någon straffrättslig påföljd alls.
Citerar Åklagarmyndighetens hemsida:
"Den som är under 15 år och begår brott kan inte dömas till någon påföljd."
Däremot har åklagaren väckt en bevistalan för att avgöra skuldfrågan. I den finns ingen möjlighet för domstolen att utdöma en påföljd utan när utfallet står klart kommer hon (åter) att vara ett fall för socialtjänsten.
Intressant att se om du fortsatt kommer att hävda att både jag OCH Åklagarmyndigheten har fel.
Citera
2024-12-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlu
Hon kan varken åtalas eller dömas och därmed följaktligen inte få någon straffrättslig påföljd alls.
Citerar Åklagarmyndighetens hemsida:
"Den som är under 15 år och begår brott kan inte dömas till någon påföljd."
Däremot har åklagaren väckt en bevistalan för att avgöra skuldfrågan. I den finns ingen möjlighet för domstolen att utdöma en påföljd utan när utfallet står klart kommer hon (åter) att vara ett fall för socialtjänsten.
Intressant att se om du fortsatt kommer att hävda att både jag OCH Åklagarmyndigheten har fel.

Ingen idé att ens besvara såna där troll.
Citera
2024-12-24, 16:11
Medlem
R's makalösa inställning:

//RE: Och den här jävla fucking åklagaren också. Dum i huvudet, jävla horunge.
FL: Vad tänker du då?
RE: Men vad fan tror han? Bara för att han, fucking sitta och bestämma. Hoppas någon
fucking bränner han levande. //

Där har alla propparna gått.
Citera
2024-12-25, 05:14
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Socialtjänsten kan besluta om LVU men hon kommer inte bli dömd för nåt eller få något brottsregister innan hon fyller 15år.

Jag önskar lagen såg annorlunda ut men nu är det tyvärr som det är
Till vilken utsträckning kan LVUn utformas på samma sätt som RPVn hade blivit om hon varit straffmyndig?
Citera
2024-12-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Till vilken utsträckning kan LVUn utformas på samma sätt som RPVn hade blivit om hon varit straffmyndig?

Den kan kombineras med psykiatrisk tvångsvård enligt LPT (alltså inte LRV), som även kan fortsätta efter att hon vuxit ifrån LVU.

LPT (lag 1991:1128):
3 § Tvångsvård får ges endast om patienten lider av en allvarlig psykisk störning och på grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt
1. har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård, som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att patienten är intagen på en sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård (sluten psykiatrisk tvångsvård), eller
2. behöver iaktta särskilda villkor för att kunna ges nödvändig psykiatrisk vård (öppen psykiatrisk tvångsvård).

En förutsättning för vård enligt denna lag är att patienten motsätter sig sådan vård som sägs i första stycket, eller det till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke.

Tvångsvård får inte ges om patientens psykiska störning enligt första stycket utgör enbart en utvecklingsstörning.

Vid bedömning av vårdbehovet enligt första stycket ska det även beaktas, om patienten till följd av sin psykiska störning är farlig för annans personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa.
Citera
2024-12-25, 12:50
Medlem
ironiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
R's makalösa inställning:

//RE: Och den här jävla fucking åklagaren också. Dum i huvudet, jävla horunge.
FL: Vad tänker du då?
RE: Men vad fan tror han? Bara för att han, fucking sitta och bestämma. Hoppas någon
fucking bränner han levande. //

Där har alla propparna gått.

Herregud alltså.. vilken psykopatunge. Inte frisk någonstans och som någon annan skrev så kommer hon med största sannolikhet begå nya våldsbrott när hon släpps ut i det fria igen.

Jag har läst igenom dryga hälften av FUP:en och har svårt att sätta ord på vilket äckel jag känner gentemot de här mördarungarna. De är monster, i dess sanna bemärkelse.
Citera
2024-12-25, 17:50
Medlem
notknapparens avatar
A 101/1018

Motiven; verkar finnas fler bottnar att ge sig just på Emilia. Man kan väl se en slags mobbingkultur hos tjejerna, där man ger sig på en. När Emelia omplaceras vänder man sig mot nästa.

Att chattgruppen hetsar mot Emelia just, kanske drivs (som brukligt) av en eller flera som är mer drviande än de andra. Vissa "hänger på".

R kanske drivs mer av sitt hat och en allmän vilja av att döda, än att det måste exakt vara Emilia?

Emilia en som inte platsar i gruppen, har svårt att läsa av, det hoppar "grodor", hon gör sig obekväm trots sin vilja att göra andra till lags. Lätt att lura till platsen...?

"RE: Eller, vi bes-, vi bestämde först om Melak eller jag skulle göra det, men så sa jag till
henne "jag kommer inte få straff, då gör jag det".
Hon bara "är du säker?", så blev jag lite så nere för jag bara liksom det f-, asså kom igen det
är Emilia tänkte jag. Men jag bara, jag bara okej ja-, tänkte jag måste lägga känslor åt sidan,
för sånt dära man kan inte bära på sig känslor. Så är det bara.
FL: Varför är det så viktigt att, att hugga henne?
RE: För att… För det första så ville jag göra det. För jag… Har sett videos.
För det andra så skulle hon gola mig om hon skulle levt nu. Hon skulle golat exakt varenda
detalj. Det är den. Nu har jag ju redan golat mig själv, men ändå. Asså... Aa.
"

Tillägg:

A 101/1040

"RE: Jag sa jag skulle låtit henne och ringa sin morsa, sen skulle jag inte alls ha dödat henne.
Jag skulle inte ens fucking träffat henne från första början.
Även fast jag ville dethära, men…
Fattar inte varför jag tog en så svag människa, som inte kan göra, så fucking fegt, hon var så
jävla fucking svag. Hon kunde inte göra nånting tillbaka.
FL: Berätta om det.
RE: Aa, jag vet inte, men… Aa.
Jag vet inte varför jag tog just Emilia. Jag skulle ta nån helt annan. Fast hon bruden sitter inne
på SIS nu så det går inte.
Så, kommer komma ut så (ohörbart).

FL: Vad sa du nu, Rafaella?
RE: Va?
"
Senast redigerad av notknapparen 2024-12-25 kl. 18:22.
Citera
2024-12-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 101/1018

Motiven; verkar finnas fler bottnar att ge sig just på Emilia. Man kan väl se en slags mobbingkultur hos tjejerna, där man ger sig på en. När Emelia omplaceras vänder man sig mot nästa.

Att chattgruppen hetsar mot Emelia just, kanske drivs (som brukligt) av en eller flera som är mer drviande än de andra. Vissa "hänger på".

R kanske drivs mer av sitt hat och en allmän vilja av att döda, än att det måste exakt vara Emilia?

Jag skulle tro att R nu fått upp blodsmaken och upptäckt att hon gillar att tortera och mörda, så hon kommer nog att passa på några gånger till, innan hon hinner bli straffmyndig.
Citera
2024-12-25, 21:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag skulle tro att R nu fått upp blodsmaken och upptäckt att hon gillar att tortera och mörda, så hon kommer nog att passa på några gånger till, innan hon hinner bli straffmyndig.

Absolut att hon har en sadistisk sida, hon förnekar det inte själv ens. Och inte förnekar hon sin mörka mordiska sida heller. Hon beskriver detaljerna hur honfantiserar om att göra våldsamma handlingar och till och med strypning under förhör. Det verkar komma sådana tankar särskilt när M kommer på tal.

Det är nära til hands att tänkar att hon känner rent av njutning när hon bränner Emilia. Hon erkänner någon slags maktkänsla då, som gör att hennes nästa tanke är att hon ska bränna E levande.

Det som hindrar henne är inte den plåga som E måste utstå, utan att de kommer att bli avslöjade.

Jag har ännu inte kommit till M:s förhör, men tänker att motiven till att just E egentigen är uppblandade och olika från olika personer. Mobbingen kunde ha drivits likaväl mot någon annan känns det som och att det blev mord är jag inte främmande till att tro att det är R som ensam är helt drivande till det.

Hat, oförmåga till att klara av det som hon upplever kränkande eller som hota hennes person leder till mordiska tankar. Njuter av att plåga.

Hennes läskiga sätt att å ena sidan sticka kniven i E samtdigt som hon kysser henne, tror jag är en blandning av makt och ren och skär njutning av kontroll. Måste vara extremt för en 13- åring, och dessutom tjej?

A 101/1047ff

"då viskade jag till henne. Jag
ba "Emilia, jag vill inte göra det hära men jag måste tyvärr", hon ba "men varför?", jag ba
"jag måste". Sedan pussade jag henne, inte på munnen, på kinden då. Sen...
Aa.
FL: Berätta om det, att du känner att du måste göra det.
RE: För de-, för mig var det måste. Mi-, mina tvångstankar tog över. Det var de som pratade
med henne, det var inte jag som pratade, det var mina tvångstankar.
Asså, mitt sinne var typ borta. Och det var typ bara m-, min fucking hjärna och min kropp
som levde. Fast min elaka hjärna. Jag har en elak sida av mig också, det hä-, det d, där visade
jag min elaka sida. Och jag… alla säger till mig ah du är jättegullig och sånt, men ibland så
kanske jag är gullig men jag är inte gullig alltid. Folk säger till mig, ah, man ser på dig att du
är ett barn och grejer.
Aa.
Ibland så kan jag vara ett barn. Men inte alltid.
FL: Berätta om tvångstankarna.
RE: Tvångstankarna har jag haft jättelänge. Sen jag var tre år gammal. Och det är elaka
tvångstankar.
Så ibland kan jag bara få sånt, vi säger jag ska prata med dig, jag har ba-, jag har bara lust att
typ, såhära... Asså jag vet inte, att jag bara har lust att såhär strypa dig med din kofta, asså
fattar du? Jag kan få såna äckliga tvångstankar ibland
. Jag har fått det ett par gånger fast jag
har inte gjort nånting.
FL: Nu under förhöret?
RE: Mm.

FL: Mm. Och hur hanterar du det?
RE: Aa, till exempel jag har
fått tvångstankar jag vill ba stoppa in mobilen i nåns hals. "
//
"RE: Det är jobbigt att ni nämner Melaks namn, för jag tycker fett synd om henne.
FL: Mm.
RE: Jag får fett ont i hjärtat av att höra att hon sitter i häkte.
FL: Mm.
RE: Emilia, jag skiter i, det är inte jobbigt att prata om det. Det är bara jobbigt när ni nämner
hennes namn, Melaks namn.
"

När R bränner E med tändaren:
A101/1061

"RE: Hon skrek. Alltså aldrig mer det här. Jag har aldrig hört ett sånt hjärts-, skärande skrik
asså.
FL: Och vad händer med dig då?
RE: Jag får lite tårar i ögonen. (Rafaella ställer ner muggen på bordet). Men... Jag tänkte att
det går inte att visa känslor.
Asså a-, hon såg på mig att jag grät typ lite när jag låg och kramade henne när hon var typ
halvdöd.
Eller jag låg typ så på marken, men jag var halvt på marken.
FL: Vad kände du när du brände henne?
RE: Men fortfarande, jag kände lite, inte makt men, typ. Så jag kände liksom what the fuck.
Så kände jag typ så hära...
Typ då tänkte ska jag bara bränna henne levande tänkte jag. Jag ba... Nej, det kommer kalla
till uppmärksamhet om man bara ser någonting brinna, asså det...
[...]
"
Citera
2024-12-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut att hon har en sadistisk sida, hon förnekar det inte själv ens. Och inte förnekar hon sin mörka mordiska sida heller. Hon beskriver detaljerna hur honfantiserar om att göra våldsamma handlingar och till och med strypning under förhör. Det verkar komma sådana tankar särskilt när M kommer på tal.

Det är nära til hands att tänkar att hon känner rent av njutning när hon bränner Emilia. Hon erkänner någon slags maktkänsla då, som gör att hennes nästa tanke är att hon ska bränna E levande.

Det som hindrar henne är inte den plåga som E måste utstå, utan att de kommer att bli avslöjade.

Tack för att du citerar ur FUP, den har jag inte tagit mig an ännu. Har du läst Dr Gary Brucatos bok New Evil? Den finns lite överallt, på Storytel bla:
https://www.goodreads.com/book/show/...1-the-new-evil
Dr Gary Brucato beskriver en 22 gradig skala av ondska, han är otroligt skicklig och beskriver mördare väldigt tydligt och bra.
Jag önskar att han läste in sig på R och M, det hade varit intressant att höra hans åsikt om dem.
Citera
2024-12-25, 22:09
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Tack för att du citerar ur FUP, den har jag inte tagit mig an ännu. Har du läst Dr Gary Brucatos bok New Evil? Den finns lite överallt, på Storytel bla:
https://www.goodreads.com/book/show/...1-the-new-evil
Dr Gary Brucato beskriver en 22 gradig skala av ondska, han är otroligt skicklig och beskriver mördare väldigt tydligt och bra.
Jag önskar att han läste in sig på R och M, det hade varit intressant att höra hans åsikt om dem.
Ja, vart på skalan kan de hamna? Lura med, döda och bränna ung tjej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in