Gjorde mönstring under mitten av 90-talet.
Då hade man redan börjat med urval och inte alla kom in. Jag minns inte hur många procent som fick göra lumpen men jag tror det var under hälften.
Självklart vill man ha intelligenta soldater på avancerade positioner. Varför skulle de annars testa?
Jag skrev en 9 på intelligenstestet. Har alltid haft jättelätt med att vrida på figurer och se mönster. Testet upplevde jag dock som väldigt snävt begåvningsmässigt.
Sedan hade jag perfekt syn och hörsel också vilket ledde till att ansvarige som gick runt med oss började prata om befäl och om jag hade funderat på att bli yrkesofficer. Nej tack sa jag då jag inte ville göra lumpen alls. Dels pga ren ovilja, dels pga mina ryggproblem som jag hade redan då. Vilket visade sig på styrketestet och sedan hos läkaren som avskrev mig.
Av någon konstig anledning fick jag ändå göra telegrafiprovet dagen efter. Som någon redan skrivit så skulle man ha en 6:a på begåvningstestet eller över för att få göra det. Jag misstänker att de bedömde hörseln också men det sa de inget om.
Dock hade vi varit ute och supit på kvällen efter första dagen. Vi smet ut och eftersom vi visste att vi skulle få problem att komma in igen hade vi riggat fönstret i vårt rum. När vi fulla drösade in där genom fönstret och började möblera om för att spela kort blev det inte populärt hos vakthavande så efter en hel del diskussioner så fick vi gå och lägga oss istället. Men jag var inte så sugen på att sitta med två hörlurar som det pep i dagen efter så jag la av dem efter någon minut på telegrafitestet... Happy days
Hur urval och tester går till idag har jag ingen aning om.