Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-25, 21:32
Medlem
Haajibs avatar
Man gör ett enkelt test i början innan man mönstrar. Men under själva mönstringen måste jag erkänna att folk var rätt dumma i huvudet.
Citera
2024-12-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Vad är liksom minimum IQ för att komma in i lumpen?

Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Annat?

Svårt att svara på. Pratar vi tidigt 90tal eller tidigare så var gränsen 4 för att komma över mening H (Handräckningstjänst a.k malaj).
Var man klassad som förståndshandikappade fick man frisedel. Så någonstans under 2 eller under 70.

För mening E eller befälstjänst krävdes 7 eller högre.
Så vanlig beväring så 4-6 vilket är normalbegåvning. Gissar på 90-110
Citera
2024-12-25, 21:56
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
När jag mönstrade så fick de intelligentaste göra telegrafisttestet, dock många år sedan och jag, jag fick göra det...
Precis vad jag tänkte skriva. Jag fick också göra det även om jag la ner pennan efter typ 40 sekunder Tror det var en viss del av intelligenstestet som avgjorde.
Citera
2024-12-25, 22:05
Medlem
Det är ganska många som inte förstår någonting av en iq-skala. Man märker direkt när som frågar: 100 är medelvärdet där dom flesta hamnar eller hur??
Jo.... 100 kommer vara NORMERINGSVÄRDET. Anta att 40 personer i samma rum har en medel-IQ om 50 fastställd genom data från hela populationen. Anta sedan att alla människor utanför rummet dör och all data förstörs. Nu kommer den tidigare IQ om 50 representera 100.

Sen är det verkligen inte alla som fattar hur högt man som svensk ligger med en IQ om 100. Att vara en medelmåtta är knappast att vara dum. Det finns ingen som kan avgöra vem som är dum eller smart genom hur de upplever personen.

Det finns också en social aspekt där de med höga poäng på dessa tester ofta är jobbiga att vara med. De med lägre begåvning har betydligt lättare att klara sig bland andra.

För övrigt är det många här som behöver kolla upp uttrycket Humble Brag. Ni är förbannat pinsamma.
Citera
2024-12-25, 22:12
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
När jag mönstrade så fick de intelligentaste göra telegrafisttestet, dock många år sedan och jag, jag fick göra det...

6 och över fick göra telegraftestet. Jag misstänker att man inte räknade med att 6orna skulle klura ut detta utan det var mer för att fånga upp nån begåvad som eventuellt haft en dålig dag på pusseldelen.
Senast redigerad av Foliekavaj 2024-12-25 kl. 22:15.
Citera
2024-12-25, 22:29
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Vilken konstig frågeställning... Jag gjorde ett Mensa-test för många år sedan och fick 129 i iq, en av mina soldater låg under 90 på samma test och sitter än idag inne för våldtäkt som hände under lumpentiden (2001-02). Så förmodligen finns det folk inom precis hela spektrumet.
Minst 36år för en våldtäkt? Jag tror det ska vara ett kommatecken någonstans i numret 129.
Citera
2024-12-25, 22:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Mönstrade i början av 90-talet. Ingen aning vad jag hade på IQ-testet men tror det gick rätt bra då man efter det blev inkallad att göra telegrafistprovet. Hade absolut inget intresse av detta och blev helt misslyckat ska tilläggas men det berodde mer på ointresse av att sitta och trycka fram långa och korta signaler och lyssna på detsamma.

Har gjort ett antal testprov på nätet och de visar alltid en bra bit över medel men absolut inte toppen. Har inte gjort det riktiga Mensatestet men skulle säga att jag gissar att jag skulle landa några pinnar för lågt för att få vara med. Gissar på att jag landar mellan 120-125 på skalan som Mensa använder.
Citera
2024-12-25, 22:48
Medlem
Galejans avatar
Jag skulle säga att det är de absolut mest korkade som gjort lumpen senaste 25+ åren. Det obligatoriska militärtjänstgöringen avskaffades ungefär då och efter det är det bara riktiga kötthuvuden och våldskåta dårar som aktivt sökt tjänstgöring. Jag känner ett par sådana figurer. MÖP-ar, spektrumbeteende, totalt humorbefriade. Allting i livet är på liv och död och bör tas på allvar bla bla.

En fullgjord lump från säg 2010 avslöjar att det är något fel på dig mentalt.
Citera
2024-12-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Normalbegåvad eller strax under.

Svensk militär och polis har haft som standard att välja ut folk med IQ över genomsnittet. Om du vill veta hur det går om man börjar sänka kraven kan du googla på ”MacNamaras morons”.
Citera
2024-12-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Låter märkligt att man skulle sorteras bort för att man presterar väl på begåvningstest. Jag trodde att de riktiga stjärnorna rekryterades till Tolkskolan.
Är mycket myter om mönstring.
Presterade man 8 eller 9 så hamnade man som befäl eller mening E om man hade andra bekymmer.
Själv blev det mening E p g.a en knäskada.
Sen har det varierat beroende på hur många och vilka de behövde i försvaret.³
Kan tänka mig att de åren med lägst intagning så räckte det nog med en mindre mekanisk skada, eller dålig fysik för att sorteras ut.
Själv gjorde jag lumpen under 80talet, då genomförde i princip alla lumpen.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-12-26 kl. 00:00.
Citera
2024-12-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag skulle säga att det är de absolut mest korkade som gjort lumpen senaste 25+ åren. Det obligatoriska militärtjänstgöringen avskaffades ungefär då och efter det är det bara riktiga kötthuvuden och våldskåta dårar som aktivt sökt tjänstgöring. Jag känner ett par sådana figurer. MÖP-ar, spektrumbeteende, totalt humorbefriade. Allting i livet är på liv och död och bör tas på allvar bla bla.

En fullgjord lump från säg 2010 avslöjar att det är något fel på dig mentalt.

Nu är det ju tvärtom, när man haft behov av så få av varje årskull kan man ha högre krav på de man tar in.

Men.med tanke på dina andra putinrunkande inlägg är det inget förvånande med att du är här och skriver en massa trams.
Citera
2024-12-26, 00:02
Medlem
Forevermores avatar
Gjorde mönstring under mitten av 90-talet.
Då hade man redan börjat med urval och inte alla kom in. Jag minns inte hur många procent som fick göra lumpen men jag tror det var under hälften.

Självklart vill man ha intelligenta soldater på avancerade positioner. Varför skulle de annars testa?

Jag skrev en 9 på intelligenstestet. Har alltid haft jättelätt med att vrida på figurer och se mönster. Testet upplevde jag dock som väldigt snävt begåvningsmässigt.
Sedan hade jag perfekt syn och hörsel också vilket ledde till att ansvarige som gick runt med oss började prata om befäl och om jag hade funderat på att bli yrkesofficer. Nej tack sa jag då jag inte ville göra lumpen alls. Dels pga ren ovilja, dels pga mina ryggproblem som jag hade redan då. Vilket visade sig på styrketestet och sedan hos läkaren som avskrev mig.
Av någon konstig anledning fick jag ändå göra telegrafiprovet dagen efter. Som någon redan skrivit så skulle man ha en 6:a på begåvningstestet eller över för att få göra det. Jag misstänker att de bedömde hörseln också men det sa de inget om.
Dock hade vi varit ute och supit på kvällen efter första dagen. Vi smet ut och eftersom vi visste att vi skulle få problem att komma in igen hade vi riggat fönstret i vårt rum. När vi fulla drösade in där genom fönstret och började möblera om för att spela kort blev det inte populärt hos vakthavande så efter en hel del diskussioner så fick vi gå och lägga oss istället. Men jag var inte så sugen på att sitta med två hörlurar som det pep i dagen efter så jag la av dem efter någon minut på telegrafitestet... Happy days

Hur urval och tester går till idag har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Forevermore 2024-12-26 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in