2024-12-26, 09:02
Avstängd
Comitiums avatar
Den som gjort lumpen har definitivt fått en högre IQ. Det är helomvändningarna på stället plus snuskburken som gör susen. Heja grabbar friskt humör, det är det som susen gör!
Citera
2024-12-26, 09:07
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Den som gjort lumpen har definitivt fått en högre IQ. Det är helomvändningarna på stället plus snuskburken som gör susen. Heja grabbar friskt humör, det är det som susen gör!

jag skulle vilja tro detta jag med.. men min pluton var fylld med idioter som inte ens sett insidan av en kulturblaska...
Citera
2024-12-26, 09:19
Medlem
Malawi-Golds avatar
Inte fan har man högt IQ om man gör lumpen… det är då jävlart säkert!
Citera
2024-12-26, 09:21
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.
Jag hörde precis samma sak när jag gjorde lumpen på 70talet.
Citera
2024-12-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Svensk militär och polis har haft som standard att välja ut folk med IQ över genomsnittet. Om du vill veta hur det går om man börjar sänka kraven kan du googla på ”MacNamaras morons”.
Även mer officiellt kända som ”Project 100.000”, eftersom man skyller rekrytera 100.000 soldater till att skicka till Vietnam. Eller ”New Standards Men”, eftersom standarden för antagning hade justerats.

Som du antyder gick det inte så bra för denna grupp. Tuben har ett par bra video med folk som var med och såg katastrofen. Vi snackar analfabeter och folk som inte klarade att ta på sig uniformen.

Citat:
Ursprungligen postat av SomalieMed70IQ
Nej, IQ är en indikation på hur man presterar på allt överlag. Högre IQ innebär längre livsålder, högre lön, bättre betyg och fler sociala förhållanden.

Ens prestationer genom livet är snarare en mycket sämre indikation på ens intelligens än IQ, då vi har mängder av diverse sport- eller musikstjärnor som är analfabeter och kretiner men tjänat mycket pengar.
Ja och man måste titta på IQ för en grupp. Det du skriver stämmer på gruppnivå men det går alltid att hitta individer som avviker uppåt eller neråt.

IQ mäter i stort sett hur bra du är på att behandla mycket information snabbt och detta korrelerar rätt bra med hur det går för dig i livet.
Citera
2024-12-26, 09:43
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
jag skulle vilja tro detta jag med.. men min pluton var fylld med idioter som inte ens sett insidan av en kulturblaska...

Efter ärtsoppan i ett år kan du komma med i Mensa.
Citera
2024-12-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Hade en lumpar "polare" som skulle varit normalbegåvad men lyckades skriva 0,4 på högskoleprovet dvs sämre än om man bara random kryssat. Gissar att det har med att han var troende.

Kunskap och IQ är två olika saker.
Citera
2024-12-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Men nu pratar vi ju om populationer och då följer den X~N(100,15). Om du slumpar ut en grupp med iq 50 och ska beskriva den är ju det en helt annan fördelning

Fattar inte riktigt vad du menar

Att det är populationen som sätter normeringsvärdet och inte tvärtom.
Citera
2024-12-26, 09:46
Medlem
Självklart är det stor skillnad på om man gjorde lumpen på 70-talet när 95% gjorde det eller på 2000-talet när bara några få procent gjorde det.

På 70-talet kunde även de med 3 (motsv. IQ 85 eller mindre) på inskrivningsprovet användas till något och gjorde följaktligen lumpen om de inte hade några andra psykiska eller fysiska problem, förmodligen i olika typer av handräckningstjänster (s.k. malajer).

På 2000-talet när bara ett fåtal gjorde lumpen så valde försvaret ut de bästa, och alla med lågt IQ sållades bort. De enkla arbetsuppgifter som hade funnits på 70-talet var då borta eller sköttes av inhyrd personal från privata företag istället.
Citera
2024-12-26, 11:09
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
OK.
Då vet vi.
Det här är ett diskussionsforum. Nu vet du det.
Citera
2024-12-26, 11:21
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.

Hur man svarar om man inte har någon som helst aning.
Citera
2024-12-26, 11:28
Medlem
I USA är väl gränsen 82, dvs har man under det kan man inte göra någon nytta, utan är en belastning.

Någon övre gräns finns naturligtvis inte, tror man det, så faller man nog under den nedre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in