Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
"Förr i tiden" - dvs fram till slutet av 90-talet - så gjorde i princip alla lumpen/värnplikten.
Då användes poängen man fick på de olika momenten vid mönstringen för att ta reda på om en blivande soldat hade förutsättningarna för att klara utbildningen.
Jag låg på Ing 2 som Ingenjörssoldat och där låg också IB12 som var ett infanteribrigad.
Vi hade roligt åt (vet inte om det stämmer) att det var högre krav på IQ-testet för meniga på Ing 2 än det var för befäl (PB) på IB12.
Då användes poängen man fick på de olika momenten vid mönstringen för att ta reda på om en blivande soldat hade förutsättningarna för att klara utbildningen.
Jag låg på Ing 2 som Ingenjörssoldat och där låg också IB12 som var ett infanteribrigad.
Vi hade roligt åt (vet inte om det stämmer) att det var högre krav på IQ-testet för meniga på Ing 2 än det var för befäl (PB) på IB12.
Vilka blir meniga? Blir nästan alla meniga? Många som blir meniga gör lumpen? Många som blir meniga gör inte lumpen? Behövs utbildning för att bli menig?
--->I USA är väl gränsen 82, dvs har man under det kan man inte göra någon nytta, utan är en belastning<---
Ja ungefär. I Vietnam sänkte de gränsen så Vietnam kriget var ett extra dumt krig.
Jordan Peterson IQ below 83: There wasn't anything [such a person] could possibly be trained to do in the military, at any level of the organization, that wasn't positively counterproductive.
Jag älskar "that wasn't positively counterproductive" Det är fascinerande med folk som springer runt och gör "bra saker" men resultatet blir bara "försämring" Det är ett inslag av kaos och oförutsägbarhet.
Det är inte säkert att IQ direkt har med dumhet att göra.
"A stupid person is a person who causes losses to another person or group of people when he or she does not benefit and may even suffer losses" Law 2: The probability that a person is stupid is independent of any other characteristic of that person.
-->man ser tydliga mönster helt enkelt<---
Men är det verkligen en "märkbar" skillnad mellan 6 och 7?
-->Hur högt IQ har man om man gjort värnplikt (lumpen)?<--
1≈70-77,5
9≈+130
5≈100-107,5
Minst 1 borde försvinna så man bör ha minst ha 78 (enligt tråden hittills)
Vietnam kriget
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2024-12-26 kl. 13:31.
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2024-12-26 kl. 13:31.