Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-26, 13:24
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
--->Vi hade roligt åt (vet inte om det stämmer) att det var högre krav på IQ-testet för meniga på Ing 2 än det var för befäl (PB) på IB12<---
Vilka blir meniga? Blir nästan alla meniga? Många som blir meniga gör lumpen? Många som blir meniga gör inte lumpen? Behövs utbildning för att bli menig?

--->I USA är väl gränsen 82, dvs har man under det kan man inte göra någon nytta, utan är en belastning<---
Ja ungefär. I Vietnam sänkte de gränsen så Vietnam kriget var ett extra dumt krig.
Jordan Peterson IQ below 83: There wasn't anything [such a person] could possibly be trained to do in the military, at any level of the organization, that wasn't positively counterproductive.
Jag älskar "that wasn't positively counterproductive" Det är fascinerande med folk som springer runt och gör "bra saker" men resultatet blir bara "försämring" Det är ett inslag av kaos och oförutsägbarhet.

Det är inte säkert att IQ direkt har med dumhet att göra.
"A stupid person is a person who causes losses to another person or group of people when he or she does not benefit and may even suffer losses" Law 2: The probability that a person is stupid is independent of any other characteristic of that person.

-->man ser tydliga mönster helt enkelt<---
Men är det verkligen en "märkbar" skillnad mellan 6 och 7?

-->Hur högt IQ har man om man gjort värnplikt (lumpen)?<--
1≈70-77,5
9≈+130
5≈100-107,5

Minst 1 borde försvinna så man bör ha minst ha 78 (enligt tråden hittills)

Vietnam kriget
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2024-12-26 kl. 13:31.
Citera
2024-12-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
--->Vi hade roligt åt (vet inte om det stämmer) att det var högre krav på IQ-testet för meniga på Ing 2 än det var för befäl (PB) på IB12.<---
Vilka blir meniga? Blir nästan alla meniga? Många som blir meniga gör lumpen? Många som blir meniga gör inte lumpen? Behövs utbildning för att bli menig?

De flesta blir meniga - på den tiden iaf när man gjorde "lumpen".

Menig - soldat som inte är befäl.

Menig/Soldat - värnplikt i 7,5 månader.
Plutonbefäl (PB) - värnplikt i 10,5 månader (tror dessa hade korpral under tiden de gjorde värnplikten och sedan blev furir när de muckade)
Kompanibefäl(KB) - värnplikt i 12-15 månader (sergant tror jag de var).

Det hela fungerade så att först ryckte kompanibefälen in och påbörjade sin värnplikt. Efter 2-3 månader så började plutonbefälen in och påbörjade sin värnplikt och leddes då delvis av kompanibefälen. Sist kom de meniga och hade då först plutonbefälen som närmaste befäl (under löjtnant/kapten som var fast anställda befäl). Efter ett tag så fick de menige även KB-eleverna som befäl.
Citera
2024-12-26, 13:38
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

-->man ser tydliga mönster helt enkelt<---
Men är det verkligen en "märkbar" skillnad mellan 6 och 7?

Ja, det tycker jag man gör.

På plats under utbildning och tjänst märks det ganska tydligt att de med 7 har lättare att begripa komplexa grejer än de med 6, det kan gälla tekniska system eller taktik/metodik hur man gör grejer.

En med 6 kan absolut läsa karta och orientera, men en med 7 gör det lättare och kan tänka på andra grejer samtidigt, exempelvis.

En 6 kanske är en bra mekaniker, medan en 7 är systemtekniker, systemteknikern är då också gruppchef.

Sedan som sagt när man jämför 6or och 7or 10-15 år efter MUCK syns ett tydligt mönster i vilka jobb, utbildningar och vilket liv de lever. På gruppnivå dårå.
Citera
2024-12-26, 13:43
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Plutonbefäl (PB) - värnplikt i 10,5 månader (tror dessa hade korpral under tiden de gjorde värnplikten och sedan blev furir när de muckade)

Det hela fungerade så att först ryckte kompanibefälen in och påbörjade sin värnplikt. Efter 2-3 månader så började plutonbefälen in och påbörjade sin värnplikt och leddes då delvis av kompanibefälen. Sist kom de meniga och hade då först plutonbefälen som närmaste befäl (under löjtnant/kapten som var fast anställda befäl). Efter ett tag så fick de menige även KB-eleverna som befäl.
Jag blev menig genom att mönstra men gjorde aldrig värnplikten för psykologen sa ju att jag inte kommer lyda order.
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, det tycker jag man gör.

På plats under utbildning och tjänst märks det ganska tydligt att de med 7 har lättare att begripa komplexa grejer än de med 6, det kan gälla tekniska system eller taktik/metodik hur man gör grejer.

En med 6 kan absolut läsa karta och orientera, men en med 7 gör det lättare och kan tänka på andra grejer samtidigt, exempelvis.

En 6 kanske är en bra mekaniker, medan en 7 är systemtekniker, systemteknikern är då också gruppchef.

Sedan som sagt när man jämför 6or och 7or 10-15 år efter MUCK syns ett tydligt mönster i vilka jobb, utbildningar och vilket liv de lever. På gruppnivå dårå.
Intressant att det ändå är skillnad då. Mellan två siffror så nära varandra. 6-7

Gillar inte krig det är bara dumt.
Well alas we've seen it all before
Knights in armour, days of yore

The same old fears and the same old crimes
We haven't changed since ancient times
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2024-12-26 kl. 13:47.
Citera
2024-12-26, 14:15
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Svensk militär och polis har haft som standard att välja ut folk med IQ över genomsnittet. Om du vill veta hur det går om man börjar sänka kraven kan du googla på ”MacNamaras morons”.

Militären kanske, polisen absolut inte.
Citera
2024-12-26, 14:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
"Förr i tiden" - dvs fram till slutet av 90-talet - så gjorde i princip alla lumpen/värnplikten.

Då användes poängen man fick på de olika momenten vid mönstringen för att ta reda på om en blivande soldat hade förutsättningarna för att klara utbildningen.

Jag låg på Ing 2 som Ingenjörssoldat och där låg också IB12 som var ett infanteribrigad.

Vi hade roligt åt (vet inte om det stämmer) att det var högre krav på IQ-testet för meniga på Ing 2 än det var för befäl (PB) på IB12.

Det stämmer sannolikt inte, på gruppnivå. Däremot ställde man stora krav på pionjärer, vad gäller fysik och teknisk förståelse, större än på skyttesoldater. När du sedan drar in befäl i detta gäller det ju att skilja på korpraler och furirer gentemot plutonchefer och stf kompanichefer (spännvidden på vpl gick (befattningsmässigt) mellan "aldrig inkallad" (av någon, inte nödvändigtvis kopplad till intellekt, anledning) till plutonchefsutbildning. Det fanns förband där alla värnpliktiga var plutonbefälsuttagna.
Citera
2024-12-26, 14:27
Medlem
Citat:
Jag blev menig genom att mönstra men gjorde aldrig värnplikten för psykologen sa ju att jag inte kommer lyda order.

Du har nog missförstått.

Menig blev man inte förens man påbörjade sin värnplikt.

Du tänker nog på frisedel.

Innan fanns ju ett steg mellan frisedel och menig - malaj eller Handräckningsvärnpliktig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Handr%...C3%A4rnpliktig

Citat:
Enligt 1942 års försvarsordning och därefter inkallades i princip samtliga av årsklassen till värnpliktstjänstgöring. De icke vapenföra blev därvid handräckningsvärnpliktiga. Personer som hade ännu sämre hälsoförutsättningar erhöll frisedel, och slapp fullgöra värnplikt.

Vid mönstringen testades de inkallades fysiska och psykiska förmågor och intelligens inför värnpliktstjänstgöringen. Baserat på resultaten placerades man i olika militära utbildningar. Personer som inte bedömdes klara av militär tjänstgöring placerades i stället som handräckningsvärnpliktiga och fick till exempel göra sin värnplikt i ett regementes textilförråd eller kontor.
Citera
2024-12-26, 14:30
Medlem
Citat:

Fanns faktiskt flera olika nivåer.

Mening H. Var handräkningstjänt.
Mening F och G var vanliga soldater.
Mening E var Mening i specialtjänst.

Sen kom oliga befälselever Grupp befäl och kompatibel.

Sen ställdes olika krav för olika speciella befattningar.

Vad jag minns gällde lite generaliserar.
Resultat 2-3 Menig H.
4-6 Mening F och G.
7 högre Mening E eller befäl. Sen var det andra krav på fysik, psykolog etc.
Citera
2024-12-26, 14:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Militären kanske, polisen absolut inte.

Problemet (båda områdena) är oftast att det bara är en liten grupp som samtidigt är smarta, kloka och intresserade av själva yrket. Poliser måste man aktivt rekrytera även i fredstid, soldater kan man tvinga in, utbilda och skicka hem som reservister - en viktig skillnad.

Finns det då inga större uppsidor med att vara polis (status, prestige, karriärmöjligheter, lön etc etc) blir det naturligtvis färre som söker. (Samma trista och rätt farliga effekt gäller också för lärare). Detta innebär att när man inte kan kommendera folk till polisyrket (eller läraryrket) får man ta det man får och anpassa utbildning och organisation till verkligheten.

Bäringen på IQ för soldater är då att soldater är ett på något sätt allmänt (men snedfördelat) urval, där urvalsprocessen HÖJER medel-IQ i gruppen, medan (dessvärre) polisutbildningen och lärarutbildningen helt bygger på en idiotlåg (OK, överdrift) lägsta hygiennivå vad gäller allmänförmåga och sedan sker ett konkurrensurval. Det här upplägget säger helt litet om högstanivån, men det säger en hel del om lägstanivån.

Försvarets test är förstås inte alldeles neutral den heller, men som någon sorts likare för allmän psykisk förmåga är Högskoleprovet inte helt utan värde. Vi vet alla (eller kan lätt kolla upp) vilka lägstavärden på HP som gäller för poliser och lärare.
Citera
2024-12-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Fanns faktiskt flera olika nivåer.

Mening H. Var handräkningstjänt.
Mening F och G var vanliga soldater.
Mening E var Mening i specialtjänst.

Sen kom oliga befälselever Grupp befäl och kompatibel.

Sen ställdes olika krav för olika speciella befattningar.

Vad jag minns gällde lite generaliserar.
Resultat 2-3 Menig H.
4-6 Mening F och G.
7 högre Mening E eller befäl. Sen var det andra krav på fysik, psykolog etc.
Japp. Menig E var alltså en intelligent person som ansågs mindre lämplig att leda en grupp, men som kunde utföra ovanligt svåra uppgifter. Signalist, eldledare, sjukvårdare och liknande är exempel.
Citera
2024-12-26, 15:09
Medlem
Foliekavajs avatar
Finns det nån märkbar skillnad mellan dom olika vapenslagen? Mina två smartaste polare gjorde båda värnplikten inom flottan medan jag huserade inom flygvapnet.
Citera
2024-12-26, 15:11
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Vad är liksom minimum IQ för att komma in i lumpen?

Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Annat?
Vilken befattning hade du under din VPL?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in