Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 16:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det finns tre vedertagna skalor för IQ-mätning. Vilken tänker du på?
Vilka tre skalor tänker du på?
Citera
Igår, 16:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Folk som gör/gjort lumpen är väl helt vanliga människor? Jag tror inte de finns någon statistik på vilken IQ folk har som gör lumpen. lol
Det finns ytterligt detaljerad statistik på hur intelligenta alla som mönstrat är. Liksom hur långa de, vad de väger, hur starka de är, hur god kondition de har etc.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Normalbegåvad eller strax under.

Haha, precis. Är man smart gör man inte lumpen om man kan slippa.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad skulle det motsvara på ett ungefär, man mäter ju inte skyhögt då flera får 9?

Inte skyhögt men betydligt högre än medelmåttan.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Precis vad jag tänkte skriva. Jag fick också göra det även om jag la ner pennan efter typ 40 sekunder Tror det var en viss del av intelligenstestet som avgjorde.

Jag blev erbjuden att göra telegrafistprovet, men det var frivilligt, så jag avböjde.
Citera
Igår, 16:53
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag skulle säga att det är de absolut mest korkade som gjort lumpen senaste 25+ åren. Det obligatoriska militärtjänstgöringen avskaffades ungefär då och efter det är det bara riktiga kötthuvuden och våldskåta dårar som aktivt sökt tjänstgöring. Jag känner ett par sådana figurer. MÖP-ar, spektrumbeteende, totalt humorbefriade. Allting i livet är på liv och död och bör tas på allvar bla bla.

En fullgjord lump från säg 2010 avslöjar att det är något fel på dig mentalt.

Alla som vill bli kanonmat är väl enfaldiga, oavsett när i tiden det utspelar sig.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
6... Det var 3 stycken som gjorde det när jag gjorde lumpen... Vi åkte en hel buss bör varit 40 pers? och tre som gjorde telegrafin. Enligt teorin om en halv standardavvikelse per poäng borde det varit cirka 13 som telegrafitestade ifrån bussen. Vi kanske var en ovanligt dum busslast?

Ingen aning hur det är nu.
Det här var för nästan 30 år sedan. Men vi var nog en 10-15 st som gjorde telegrafiprovet. Det är som sagt länge sedan och jag var bakfull...
Citera
Igår, 17:13
Medlem
dwgs avatar
Gjorde lumpen, rolig tid

Men ville inte göra värnplikt men fick väldigt bra betyg på fysik test

Men ”IQ test ” 😂 klickade jag helt vilt, lite på skoj för att få dåligt resultat

Hos psykologen, hon trodde på fullaste allvar att jag skulle skjuta befälen tortera mina kamrater mm mm

Men fick göra lumpen ändå 🧐
Citera
Igår, 17:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Ingen aning hur det är nu.
Det här var för nästan 30 år sedan. Men vi var nog en 10-15 st som gjorde telegrafiprovet. Det är som sagt länge sedan och jag var bakfull...
Jag tror telegrafiprovet var obligatoriskt för de som ryckte in samtidigt med mig.

Det var på 70talets början.
Av någon anledning som jag inte förstod blev jag uttagen till gruppbefäl. Kostade två månader extra i lumpen.

Men jag vet att mitt militäriska IQ är klart underkänt, som tur var hamnade jag på stabs o sambandsskolan så jag fick chansen att göra någon liten nytta i de bakre leden.

Jag var en usel soldat med slutade som furir i den militäriska nomenklaturen.
Citera
Igår, 17:23
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Gjorde lumpen, rolig tid

Men ville inte göra värnplikt men fick väldigt bra betyg på fysik test

Men ”IQ test ” 😂 klickade jag helt vilt, lite på skoj för att få dåligt resultat

Hos psykologen, hon trodde på fullaste allvar att jag skulle skjuta befälen tortera mina kamrater mm mm

Men fick göra lumpen ändå 🧐

Tja du, psykologen trodde inte på fullaste allvar på nåt du sa, därför fick du göra lumpen ändå.
Citera
Igår, 17:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Kunskap och IQ är två olika saker.

Förvisso men högskoleprovet speciellt matsedeln prövar ju inte så mycket kunskap utan mer logiskt tänkande...
Citera
Igår, 19:07
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Fanns faktiskt flera olika nivåer.

Mening H. Var handräkningstjänt.
Mening F och G var vanliga soldater.
Mening E var Mening i specialtjänst.

Sen kom oliga befälselever Grupp befäl och kompatibel.

Sen ställdes olika krav för olika speciella befattningar.

Vad jag minns gällde lite generaliserar.
Resultat 2-3 Menig H.
4-6 Mening F och G.
7 högre Mening E eller befäl. Sen var det andra krav på fysik, psykolog etc.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du har nog missförstått.

Menig blev man inte förens man påbörjade sin värnplikt.

Du tänker nog på frisedel.

Innan fanns ju ett steg mellan frisedel och menig - malaj eller Handräckningsvärnpliktig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Handr%...C3%A4rnpliktig
Nej, jag vet att jag fick ett sånt menigt papper. Har ingen aning om det var H.F.G. eller E. Kanske inte var någon bokstav eftersom jag aldrig startade lumpen. (Det var psyk som fixade det, jag sa olika personliga saker till psyk-gubben om varför jag inte ville göra lumpen och babblade på lite om flaggstången oxå)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in