2024-12-27, 17:11
Medlem
På tema den ryska flottans framgångar.
Skeppen i Syrien, fick inte gå in i Svarta havet, enligt konventioner vid krig.
Så man skulle omlokalisera sig till Libyen.
Men för detta behövdes krankapacitet.
Minns ni Ursa Major? Någon rökte på fel ställe och hon sjönk.
Hon hade kranarna som behövdes i hamnen i Libyen.
Nu kommer alla skeppen få gå till Kaliningrad istället.
Det blir inget i Libyen.

Citat:
Citat:
Hence the sighting in transit the Straits of Gibraltar on December 23 of two Ropucha Class landing ships (Alexander Otrakovsky (L031) and Alexander Shabalin (L110)) and the improved landing ship Ivan Gren (L135), in company with cargo vessels Sparta and Ursa Major often seen previously on the route to Tartus. Being shipped as deck cargo on the Ursa Major were two dockside cranes - not needed in well-equipped Tartus, but probably a necessity to build up one of the under-developed ports in Libya which the Russians may have contemplated adopting as their new Mediterranean base.

The Libyan option may have sunk when later on December 23, the Ursa Major foundered off Oran as a consequence apparently of an engine room explosion. If the evacuation convoy now needs to take the long route back to the Baltic instead, the Ukrainians are likely to be keenly and actively interested in preventing its safe arrival in Russia.

Det går bra nu Putin.
https://maritime-executive.com/edito...ean-investment
Citera
2024-12-27, 17:19
Medlem
HerrKralls avatar
Tre ryska befälhavare utslagna på samma gång av HIMARS.

https://www.instagram.com/reel/DEFQ1...5nOWl1NG1vdQ==

”The Main Intelligence Directorate (HUR) together with the Security Service of Ukraine (SBU) eliminated three captains from the command of Russia's 4th Guards Military Base in the Zaporizhzhia region.
A HIMARS strike destroyed:
• The battalion commander of the 135th Motorized Rifle Regiment;
• The deputy chief of staff for reconnaissance of the 135th Motorized Rifle Regiment;
• The commander of the anti-aircraft battery of the 4th Guards Base of the Russian Armed Forces;
• 5 vehicles.
Citera
2024-12-27, 17:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Intressant klipp uppdelat i två delar. Mig veterligen första videon filmad av rysk soldat i ett sådant anfall som beskrivs i artikeln ovan och vi redan sett i tråden.

Jag uppfattar det som att filmarens bil blivit beskjuten och att de stannar. Filmaren och några ur hans enhet går av den skrotfärdiga pick upen (ryskt märke men vilket?). Vit Lada står i bakgrunden. Pick upen förtsätter och sprängs när den kör på en mina. Filmaren blir skadad av explosionen.

I något kommentarfält skrev någon att videon kommer från ett minneskort som man tömt från en död rysk soldat.

Klippet är dramatiskt pga närvarokänslan som filmaren fångar på ett unikt sätt.

DEL 1
https://bsky.app/profile/wartranslat.../3le5d4pi3as2d
DEL 2
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.../3le4ovz6s4s2y
Den är väldigt smal. Det är ingen bil. Det är nån UTV med en del av taket bortskuret och kanske förlängda drivaxlar. Kinesisk?
Citera
2024-12-27, 17:31
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Apropå skämt. Pengar är inget hinder.
Orban bor som en kung.
Kolla in länken.
Killen har sparat pengar i hela sitt liv.
Då kan man bygga sådana här ”villor”….

https://www.lemonde.fr/en/m-le-mag/a...31197_117.html

Sägs kosta 150 pengar…

Lön eller ryssen?

Den av ryska påverkansoperationer hyllade "hjälten" och "fritänkaren" är en genomkorrupt skurk. Genomkorrupte Orbans vänner är miljardärer och kretsen har rånat ungerska folket mitt framför ögonen på hela nationen. Ger en fingervisning på vad beloppen ligger på för kretsen kring maffiastyret i en skurkstat.

Orbán’s son-in-law István Tiborcz has doubled his wealth in this past year to €380 million, becoming Hungary’s 15th richest person, according to Forbes Hungary. Standing at number 1 is Orbán’s childhood friend Lőrinc Mészáros with €3.1 billion - 1,65% of Hungary’s 2023 GDP.

x.com/panyiszabolcs/status/1872642070021918922

Mer om genomkorrumperade skurkar. Nu får ryssar i Samara oblast drygt 420,000 kr för att bli nedmalda i massmördaren KGB-Putins köttkvarn. Ber de till KGB-Putin kommer satarna att belönas med evigt liv, enligt KGB-Patriarken Kyrill.

Russians who sign a contract with the Armed Forces in Samara Region receive a record-breaking one-time payment of 3.6 million rubles (+ 0.4 federal payment) among all regions.

So, 4 million rubles (~40k $) is a price for single use soldier in Samara Region, whose goal is to die somewhere on the territory of Ukraine.

Putin needs more meat, and he recruits from people, whom he has driven into poverty, taken away all their freedom, money, and now their lives.

x.com/GloOouD/status/1872393591793795139
Citera
2024-12-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Erdogan har bara ett stort ego, ryggrad saknar det svinet.

Nåja. Om jag kommer ihåg rätt så sköt turkarna ner ett ryskt militärflygplan som provocerade det turkiska försvaret. Den typ av beslutsamhet och ryggrad skulle svenska politiker också skaffa sig.

Sån ryggrad som Fälldin hade när ryssarna förslökte skrämma svenskarna till underkastelse i Karlskrona 1981.
Citera
2024-12-27, 17:38
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Tre ryska befälhavare utslagna på samma gång av HIMARS.

https://www.instagram.com/reel/DEFQ1...5nOWl1NG1vdQ==

”The Main Intelligence Directorate (HUR) together with the Security Service of Ukraine (SBU) eliminated three captains from the command of Russia's 4th Guards Military Base in the Zaporizhzhia region.
A HIMARS strike destroyed:
• The battalion commander of the 135th Motorized Rifle Regiment;
• The deputy chief of staff for reconnaissance of the 135th Motorized Rifle Regiment;
• The commander of the anti-aircraft battery of the 4th Guards Base of the Russian Armed Forces;
• 5 vehicles.
Enligt våra rysshoror är ju HIMARS värdelösa numer då ryssen har EW som stör ut dessa?
Ändå läser man varje vecka om hur HIMARS dödar mängder med ryssar? Ryssens EW verkar slutat fungera.
Citera
2024-12-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Den är väldigt smal. Det är ingen bil. Det är nån UTV med en del av taket bortskuret och kanske förlängda drivaxlar. Kinesisk?

Och jävligt stora däck? Kinesdäck?
Citera
2024-12-27, 17:46
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Taket är helt genomrostigt på ovansidan och i bakkant, så jag tror inte det är någonting nybyggt Kinesiskt. Jag gissar på gammalt Sovjetskrot.

Edit:
Någon gammal typ av modifierad van? UAZ-452?

https://en.wikipedia.org/wiki/UAZ-452
Senast redigerad av Jack.Elam 2024-12-27 kl. 17:53.
Citera
2024-12-27, 17:57
Medlem
Citat:
Är drönare som styrs genom fiberoptik något nytt?

Ett motdrag mot EW.

Begränsningar i payload. Användbar mot lätt bepansring eller rent infanteri.

Fiberoptikstyrning är beprövad teknik.
Citera
2024-12-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Fiberoptikstyrning är beprövad teknik.
På drönare?

Ok. Var nytt för mig.
Citera
2024-12-27, 18:05
Medlem
Citat:
drönare?

Ok. Var nytt för mig.

Nej. Då hade jag skrivit det. Läs om, läs rätt.
Citera
2024-12-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ännu ett fartyg ur skuggflottan har bekymmer.
Denna gång har skeppet fått stopp i Bosporen.

https://maritime-executive.com/artic...is-breaks-down

Man blev tvungen att stoppa trafiken.
Är turkarna glada över detta?
Skeppet har varit aktiv sedan 2022. Bl a i Östersjön.

Om jag förstod artikeln rätt, så skulle skeppet repareras i rysk hamn? Varför det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in