2024-12-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Detta! Varför i helvete tar man inte taxi? Knarka om du vill, gör det! Men ta inte bilen.
Du tror inte knarkandet påverkar omdömet vilket gör att hen faktiskt tar bilen isf tex taxi?
Citera
2024-12-27, 18:29
Medlem
xioxs avatar
Räddningspersonalen har tänt ett ljus på Filips minnessida.
Ledsen att vi inte kunde rädda dig. Ledsen över att du kom i vägen för en människa som aldrig borde suttit i en bil.
Vila i frid 💙
Ambulansen
2024-10-29

En mycket fin gest av dem!
Citera
2024-12-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Du tror inte knarkandet påverkar omdömet vilket gör att hen faktiskt tar bilen isf tex taxi?

Om jag får svara även om du inte skrev specifikt till mig: så har jag genom livet känt folk som använt både det ena och det andra men de flesta ”välintegrerade” har vettet att lämna bilen hemma en festkväll.
Den här snubben är jurist och hade jobb, familj och bostad. Folk på den nivån borde kunna tänka ”jag kör inte ikväll eftersom jag kanske ska festa”.
Citera
2024-12-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thropos
Om jag får svara även om du inte skrev specifikt till mig: så har jag genom livet känt folk som använt både det ena och det andra men de flesta ”välintegrerade” har vettet att lämna bilen hemma en festkväll.
Den här snubben är jurist och hade jobb, familj och bostad. Folk på den nivån borde kunna tänka ”jag kör inte ikväll eftersom jag kanske ska festa”.
Tydligen inte
Citera
2024-12-27, 19:38
Medlem
Nietzschessons avatar
Citat:
Folk på ”den nivån” är inte bättre än någon annan. Jag är övertygad om att Ekerö-juristen som körde har/hade sedan lång tid allvarliga problem med alkoholen. Ett praktfyllo som säkert framgångsrikt dolt mycket av sitt usla elände inför såväl familj som kolleger. Till slut hann verkligheten upp honom, tyvärr till priset av en ung människas liv. Tragiskt och straffbart.
Citera
2024-12-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Folk på ”den nivån” är inte bättre än någon annan. Jag är övertygad om att Ekerö-juristen som körde har/hade sedan lång tid allvarliga problem med alkoholen. Ett praktfyllo som säkert framgångsrikt dolt mycket av sitt usla elände inför såväl familj som kolleger. Till slut hann verkligheten upp honom, tyvärr till priset av en ung människas liv. Tragiskt och straffbart.

Jag menar inte att de är bättre. Jag menar att de har förutsättningar (ekonomiska och kognitiva) att avstå från att köra bil om de ska dricka eller knarka.
Citera
2024-12-27, 19:55
Medlem
Nietzschessons avatar
Citat:
Jag menar inte att de är bättre. Jag menar att de har förutsättningar (ekonomiska och kognitiva) att avstå från att köra bil om de ska dricka eller knarka.
Tror vi pratar om ett riktigt fyllo här, en som sitter ensam i en hotellbar och dricker 10 öl efter jobbet och kör hem med bilen. Tror inte drickandet var särskilt planerat. Vi får läsa i fupen.
Senast redigerad av Nietzschesson 2024-12-27 kl. 20:00.
Citera
2024-12-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Tror vi pratar om ett riktigt fyllo här, en som sitter ensam i en hotellbar och dricker 10 öl efter jobbet och kör hem med bilen. Tror inte drickandet var särskilt planerat. Vi får läsa i fupen.

Det var en fredag kväll, jag tror att drickandet var planerat.
Citera
2024-12-27, 20:25
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Vad har GM sysslat med under tiden?
Bor han o sambon kvar i BR-radhuset på Ekerö eller är det sålt? Var bor GM idag?

Vad jag kan se är radhuset fortfarande till salu.

Oklart var GM uppehåller sig.
Citera
2024-12-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jo visst. Men han var samtidigt väldigt berusad. Han är säkert en skit. Men svårt att göra den bedömningen när han är full. Många är jävligt dryga när dom är fulla.
Alltså, jag försvarar honom inte eller försöker förringa det han har gjort.
Att köra bil på fyllan är definitivt ett tecken på extremt dåligt omdöme. Och förmodligen ett tecken på en störd personlighet. Men just nu finns det inte så mycket att gå på för att bedöma mannen och skapa en heltäckande bild av honom. Jag måste vänta till FUPen släpps och man får läsa mer om hans handlingar.

Nu har bilden klarnat ytterligare. Sammanfattar förhör med MT 24-03-18 och 24-05-13 (då jag förmodar att han var nykter):
Han erkänner inget av de 10 brott han misstänks för, utöver rattfylleri.
Han har "minnesluckor" för stora delar av den 27/10 -23, med undantag för vissa lämpliga detaljer.
Han bidrar noll och intet till utredningen

Bilden av en man som är gravt egoistisk, empatilös och saknar ryggrad helt enkelt.
Citera
2024-12-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amorita666
1 GROVT RATTFYLLERI <2 års fängelse
2 GROV VÅRDSLÖSHET I TRAFIK <2 års fängelse
3 SMITNING FRÅN TRAFIKOLYCKSPLATS <1 års fängelse
4.1 VÅLLANDE TILL ANNANS DÖD, GROVT BROTT 1 år-6 års fängelse
4.2 VÅLLANDE TILL KROPPSSKADA, GROVT BROTT 6 mån-4 års fängelse
4.3 SMITNING FRÅN TRAFIKOLYCKSPLATS, GROVT BROTT <4 års fängelse
5 SMITNING FRÅN TRAFIKOLYCKSPLATS <1 års fängelse
6 SMITNING FRÅN TRAFIKOLYCKSPLATS <1 års fängelse

.....tänk om vi dömde maxstraff och man faktiskt adderade allt - nu fungerar det ju inte riktigt så i Sverige men man hade ju kunnat önska!!!

Trafikbrott där man dödat andra pga grov vårdslöshet tex vid alkoholintag eller vansinneskörning bordr bedömas som mord. Sverige är för slappt.
Citera
2024-12-27, 21:40
Medlem
Zurfarn08s avatar
Finns FUP uppladdad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in