2024-12-27, 22:12
Medlem
Googleroids avatar
Undrar om besttningen ftt ngra cyanidkapslar eller om Putin ens bemdat sig med att ge dem en vg ut.

Hans egna soldater i Ukraina vill han ju inte ens ge frband till ifall de srar sig utan uppmanar dem att ta med sig sina mammors mensbindor som frband.

S patriotisk.
Citera
2024-12-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Fartyg med destination till ryzzka hamnar i stersjn fr stanna upp i Kattegatt fr inspektion - vi pratar inspektion av allting. Sen fr de ka i militreskorterad konvoj till ryzzkt terroterialvatten. Alternativt angra Murmansk istllet.

Det br om inte annat stta kppar i hjulen fr den ryzzka skuggflottan samt gra det oerhrt svrt att sabotera mer infrastruktur.

r vl tveksamt om "vst" har resurserna. Dessutom verkar det opraktiskt. Om man skulle googla antal skepp till/frn Ryssland i stersjn s skulle vi sannolikt f fram ett stort tal. Varje inspektion skulle ta mnga, mnga timmar. Drtill tillkommer internationella maritima lagar som alla r med p. Inklusive vst. Men det r klart, logiken har vl fr lnge sedan lmnat rummet. 🤷‍♂️
Citera
2024-12-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Senaste enligt Expressen.

Det r ju ganska unikt. Ngot frmodligen inte ryssen vntade sig. Att bli bordade direkt. Man trodde nog det skulle bli som frra gngen. Man lg och bevakade bara medan besttningen d fick tid p sig att bli av med bevis.

Som jag tolkade artikeln hade lckan varit ombord en gng d det fanns utrustning ombord. Men det behver ju ndvndigtvis inte betyda att s var fallet nu i Finland?

Om jag var chef p spionfabriken i "vst" kontra Ryssland s skulle jag vara den frsta att lcka dylika uppgifter fr att frvirra.

r det bekrftat att finnarna hittat ngot? Vad? 🤷‍♂️
Citera
2024-12-27, 22:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Som jag tolkade artikeln hade lckan varit ombord en gng d det fanns utrustning ombord. Men det behver ju ndvndigtvis inte betyda att s var fallet nu i Finland?

Om jag var chef p spionfabriken i "vst" kontra Ryssland s skulle jag vara den frsta att lcka dylika uppgifter fr att frvirra.

r det bekrftat att finnarna hittat ngot? Vad? 🤷‍♂️

Jo vi fr se:
Citat:
Utredningstgrder har vidtagits p fartyget och man har bland annat samlat material vars analys har pbrjats.

Men det r klart om detta snabba reagerade inte var vntat av ryssen. Kommer man nog kunna hitta mycket intressant. Sedan hur mycket som blir offentligt r en annan femma.
Citera
2024-12-27, 22:21
Medlem
Sameshs avatar
Varfr i helsike stnger man inte sundet och vgrar intrde fr ryssarnas skuggflotta?, sundet ligger ju bde Danmarks och Sveriges ekonomiska zon eller vad det heter. Ryssland borde frbjudas intrde genom sundet helt och hllet!
Citera
2024-12-27, 22:26
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
r vl tveksamt om "vst" har resurserna. Dessutom verkar det opraktiskt. Om man skulle googla antal skepp till/frn Ryssland i stersjn s skulle vi sannolikt f fram ett stort tal. Varje inspektion skulle ta mnga, mnga timmar. Drtill tillkommer internationella maritima lagar som alla r med p. Inklusive vst. Men det r klart, logiken har vl fr lnge sedan lmnat rummet. 🤷‍♂️

Det kommer ta resurser i ansprk men det kommer samtidigt stta stopp fr ryzzlands skuggflotta och den inkomst som den ger och ven frsvra enormt fr ryzzka spion och sabotageoperationer i stersjn.

Vl investerade resurser anser jag!
Citera
2024-12-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo vi fr se:

Men det r klart om detta snabba reagerade inte var vntat av ryssen. Kommer man nog kunna hitta mycket intressant. Sedan hur mycket som blir offentligt r en annan femma.

Hittar de datorer som anvnds fr att hantera signalinformation s lr vi inte f reda p ngot sannolikt eftersom detta rr rikets (Finlands) skerhet. Jag kan ocks tnka mig att om ryssarna gjort rtt s kan det vara en tuff nt att kncka krypteringen. ven fr jnkarna. Men man kan ju lra sig mycket matnyttigt nd av hrdvaran.

Om man nu hittar ngot verhuvudtaget. Jag misstnker att de slngt allt verbord.

Om det nu fanns ngot. Men det r kanske intressant att ta reda p om personerna ombord verkligen r... personerna ombord. Det r inte vem-som-helst som kan hantera utrustningen misstnker jag. Man mste f utbildning. P lmplig plats. 🤷‍♂️

Om det nu fanns ngon utrustning dvs.
Citera
2024-12-27, 22:34
Medlem
Citat:

Nej du har rtt. Vstvrlden med vad? Ngon miljard invnare verlgsen teknologi och militrbudget har inte mjlighet att inspektera lite skepp.
Citera
2024-12-27, 22:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
NATO borde g in och bomba Moskva till grus. S hr kan inte Ryzzen hlla p.

Nog fr att de r avundsjuka p oss i vst som har spoltoaletter och riktig mat, men de kanske br lgga ner med sin aggressivitet.
Citera
2024-12-27, 22:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Bara att stoppa i resund. Som Ryzzland hller p s br inga fartyg som har ngon koppling till Ryssland eller dess allierade slppas in i stersjn. Eldgivning frn Svenska och Danska sidan om de frsker ta sig in.
Citera
2024-12-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Givetvis r besttningen ombord medvetna om vad de sysslar med. De har s kraftig signalspaningutrustning ombord att fartygets generatorer inte pallar med och frstter fartyget i s kallad blackout dr de mste ta in hjlp frn lnder de spionerar p fr att ens f igng lyset i hytterna igen. Och inte ens den mest oerfarne jungman kan f fr sig att det r normalt fr ett tankfartyg att dra runt p slphydrofoner i engelska kanalen och dragga med ankaret genom finska viken.

Alla ombord r vl medvetna om vad de sysslar med, fr vem de gr det och mot vilka de gr det.
Det finns absolut ingen utrustning fr att spana p Nato som tar s mycket strm s att inte generatorerna pallar. Herregud vilket nonsens och det vet alla som r insatt i frgan. Spionera p Nato kan dom gra med vanlig radio utrustning som finns p ett fartyg.
Citera
2024-12-27, 22:41
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Hittar de datorer som anvnds fr att hantera signalinformation s lr vi inte f reda p ngot sannolikt eftersom detta rr rikets (Finlands) skerhet. Jag kan ocks tnka mig att om ryssarna gjort rtt s kan det vara en tuff nt att kncka krypteringen. ven fr jnkarna. Men man kan ju lra sig mycket matnyttigt nd av hrdvaran.

Om man nu hittar ngot verhuvudtaget. Jag misstnker att de slngt allt verbord.

Om det nu fanns ngot. Men det r kanske intressant att ta reda p om personerna ombord verkligen r... personerna ombord. Det r inte vem-som-helst som kan hantera utrustningen misstnker jag. Man mste f utbildning. P lmplig plats. 🤷‍♂️

Om det nu fanns ngon utrustning dvs.

Blir spnnande att se vilka reaktioner det kommer av detta frn berrda parter, pruttin kan ju inte gapa och skrika fr mycket fr d rjer han ju sig ?

Eller nu nr han r generad och avkldd s kanske han flyttar trupperna ?

Fan va tufft av Finnarna, s jvla hrligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in