Citat:
Ursprungligen postat av
kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?
Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris
Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.
Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?
Jag går tillbaka till ursprungsinlägget! Hur är det möjligt?
Sedan 1999 har vi stängt ner nedanstående kärnkraftverk (effektsiffra för elektrisk effekt tagen från wikipedia):
- Barsebäck 1 (600 MW effekt) 1999
- Barsebäck 2 (600 MW effekt) 2005
- Oskarshamn 1 (473 MW effekt) 2017
- Oskarshamn 2 (638 MW effekt) 2015
- Ringhals 1 (881 MW effekt) 2020
- Ringhals 1 (900 MW effekt) 2019
Inalles 4092 MW effekt i form av stabil baslast som konfigurerades så den hade sin maximala tillgänglighet under årets kalla halva.
Och som tillika hade avskrivna byggkostnader.
Det kan vara svårt att ta in hur oerhört stor effekt 4092 MW är och hur bortfallet av den påverkar samhället.
En stor sexcylindrig dieselmotor för kontinuerlig drift i en större båt, arbetsmaskin, traktor eller elverk eller motsvarande brukar traditionellt ligga på runt 100 kW effekt.
Eller en tung lastbil för den delen. Men i den tillämpningen går den inte lika kontinuerligt.
Jag tänker då på Fords gamla gjutjärnssexa, en Perkins eller motsvarande.
En megawatt är 1000 kW eller 10 sådana motorer. 1000 megawatt motsvarar 10 000 dieselsexor. 4092 MW effekt är alltså över 40 000 stora dieslar som står och dammar på för fullt och vrålar på fulleffekt.
Föreställ er den lastbilskaravanen! Som står på för fullt sex månader i sträck oktober till mars.
Det är alltså inte ett dugg konstigt att vi har problem med elförsörjningen.
Det finns ingenting i sinnevärlden miljöpartiet kan göra med några vindsnurror eller batterilager eller vätgas eller pumpkraftverk som kan kompensera för bortfallet av den effekten.
Allt sådant är sagor och pojkrumsfantasier.
Det är en nationell skam att svenska folket tillåtit miljöpartiet att sabotera tunga nationalekonomiska produktionsresurser och medgett att de sätter in sitt folk, charlataner, pratkvarnar, bluffmakare och rena skojare i styrelserna på myndigheter och statliga företag.