2024-12-28, 05:03
Medlem
Om du inte har kulorna som palme blev skjuten med så spelar det ingen roll vilken pistol du plockar fram. Detta är och har varit en mörkläggning från första dagen i princip. Ha en bra söndag ni alla.
Citera
2024-12-28, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
En sak är säker, Robert. Du och dem du litar på har makten att ändra på opinionen i Sverige angående Palmemordet. I stort sett alla har haft fel när man valt "patsys" sen 1986. Alltså Christer Pettersson fick ett slag mot huvudet utanför akuten, av en polis. Sen dog Christer 2004. Sen hittade fittorna på Christer Andersson och nu sist Stig Engström. Alla är döda och alla var fel gärninsgsmän. ALLT ÄR FEL från mordnatten. Givetvis har det gått så lång tid att GM kanske inte lever längre, eller anstiftarna. Men om du följer mina inlägg i tråden så kommer du se att jag är mest intresserad i vem som INTE mördade Olof Palme och varför. För om man kan mörda en statsminister så kan vi spola ner demokratin i toaletten. Jag vill bara rentvå de fyra misstänkta och öppna upp utredningen igen. Vad du, Robert, har presenterat kanske kan fungera. Amen!

Och har jag inte presenterat det så till slut så kommer jag att göra det. Sverige behöver en omstart.
Citera
2024-12-28, 05:22
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Och har jag inte presenterat det så till slut så kommer jag att göra det. Sverige behöver en omstart.

Ja, du har rätt. Sverige behöver en omstart, speciellt angående detta dåd. Vi har fyra namngivna "patsys" plus en jävla massa förhörda från jordens alla fyra hörn, och alla HAR VARIT FEL sen 1986. Det vet vi och därför har min frågeställning alltid varit VEM SOM INTE MÖRDADE OLOF PALME. Jag har försökt och jag har bevisat att den siste, Stig Engström, kan aldrig ha befunnit sig på två platser samtidigt (mordplatsen och bort från David Bagares gata). Givetvis har jag fått utså kritik men jag skiter i det för jag vet vem som INTE mördade Olof Palme. Det finns som sagt vittnesmål som rentvår SE men det går inte att få tag i dem. Om inte det är en varningssignal så vet jag inte vad som skulle kunna vara det. Varför ändrade Anna sitt vittnesmål angående dig? Varför Glantz, Israelsson, Lisbeth? Det finns luckor.

Alltså jag skiter i det, jag vet att demokratin är förljugen. Det var därför de gamla grekerna lämnade den. Men jag vill att svenska staten ska förklara varför man ska rösta när det är så enkelt att mörda en statsminister.
Citera
2024-12-28, 05:38
Medlem
Många frågor att besvara nr1. Stig kom till kontoret i hägersten och jag berättade vad jag hadde sagt vid mitt polisförhör..Sen gick han in och spelade mig. De andra blev tillsagda att inte nämna mig. Svensken är van med föreningar...organisationer och vill ha allt i separata boxar. Det första jag fick lära mig var att tänka utanför boxen och kunna improvisera. Detta gäng Stay-Behind sammansatta av en ledare och i detta fall gick flera celler ihop och hjälptes åt. Att som mr H sa det blir så absurt det hela så ingen kommer att tro på den som kommer att berätta hur det hela gick till. Sanningen ska ut fick jag instruktioner om. Och den kommer jag är en envis fan.
Citera
2024-12-28, 06:05
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Många frågor att besvara nr1. Stig kom till kontoret i hägersten och jag berättade vad jag hadde sagt vid mitt polisförhör..Sen gick han in och spelade mig. De andra blev tillsagda att inte nämna mig. Svensken är van med föreningar...organisationer och vill ha allt i separata boxar. Det första jag fick lära mig var att tänka utanför boxen och kunna improvisera. Detta gäng Stay-Behind sammansatta av en ledare och i detta fall gick flera celler ihop och hjälptes åt. Att som mr H sa det blir så absurt det hela så ingen kommer att tro på den som kommer att berätta hur det hela gick till. Sanningen ska ut fick jag instruktioner om. Och den kommer jag är en envis fan.

Jag tror på dig, Robert. Polskie swolwa nie sa OK? Men tro på mig som är född i Stockholm 1977 (på Södersjukhuset). Ingen Täby-bo skulle någonson lämna norrort. Du har sett någon som kanske liknar Stig Engström. Men det var inte han. Det var en tuff match för honom att han skulle ta sig från Skandia till Täby, och sen en wirre hamme.

Stig Ensgtrsöm har ingenting med Palmemordet att göra. Inte Victor Gunnarsson, inte Christer Pettersson och inte Chrsiter Andersson.

Min teori är att CIA tillsammans med SAP mördade Olof Palme och mördaren hjälptes av CGÖ, som inte kunde springa/lufsa.
Senast redigerad av I-van-Toer 2024-12-28 kl. 06:07.
Citera
2024-12-28, 08:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott! Tack! Ska kolla ditt inlägg mer noggrant, men vad gäller det så kallade Lisbeth-fotot så är det ju inget snack om att det är Ingrid!
Bilderna från både Expressen och Kvällsposten, den senare med även en bild på samma snowjoggers.
Kvällsposten som då inte var digitaliserad fick jag ut på mikrofilm.
Postat och kommenterad sedan länge i Palme-rummet på Facebook, där allehanda efterkonstruktioner haglade. (Kanske redan 2017-2018)

Det var inte bara GP som hade fel bildtext, utan även LT(Södertälje) med samma bild och text.

Återkommer.

Gör gärna det.

Foto 1 ("Lisbeth-bilden")

Foto 2 (kommissarie Åke Rimborn vid akutmottagningen på Sabbatsbergs sjukhus någon gång efter 23.30)

Foto 3 (Ingrid vid invigningen av Olof Palmes gata den 23 april 1986)

Foto 4 (Lisbeth och Mårten Palme går in på Sabbatsberg)

Granska foto 1.

Om kvinnan i Ingrids kapuschongkappa är Ingrid och inte Lisbeth frågar man sig

- varför den andra kvinnan (som stiger ur polisbilens baksäte) har Ingrids pälskappa (enligt foto 3)

- varför kvinnan i Ingrids kapuschongkappa ville tala med polisbilens förare Lars Berntsson (Lisbeth hade skäl att tala med Berntsson)

Kvinnan i Ingrids kapuschongkappa är Lisbeth (som lånade kappan av Ingrid). Kvinnan i Ingrids pälskappa (som stiger ur polisbilens baksäte) är Ingrid. Lisbeths frisyr liknade Ingrids frisyr bakifrån.

Ingen annan kvinna än Ingrid åkte från Gamla Stan till Sabbatsberg i radiobil 3120. Bilens enda passagerare var Mårten och Ingrid.

Lisbeths stövlar liknade Ingrids. Kanske för att hon lånade Ingrids. Statssekreterare Ulf Dahlsten berättade (i TV-dokumentären "Palme, träsket och mordrättegångarna" 2018) att Lisbeths mockakappa och stövlar var nedblodade när hon kom till Sabbatsberg. Mockakappans framsida fotograferades inte (inget foto av framsidan fanns i FUP:en 1989). Även baksidan hade blodfläckar. Stövlarna var så nedblodade att "det kippade blod om hennes fötter". Någon berättade detta för Dahlsten. Själv kom han till Sabbatsberg vid två-tiden på natten. Då var Lisbeths mockakappa beslagtagen av polisen. Att Lisbeth hade skäl att byta kappa och stövlar är uppenbart.

Radiobil 1210 (kommissarie Lars Christiansson och hans förare Hans-Erik Rehnstam) är polisbilen på foto 2 (ADO294). Mannen till höger i framsätet har samma hår som Christiansson (se fotot på sidan 412 i bröderna Poutianens bok "Inuti labyrinten").

Kommissarie Lars Christiansson (1941 - 1993) var piketgruppernas befäl under mordnatten. Kommissarie Åke Rimborn (1953 - 2020) arbetade i Skärholmens vaktdistrikt. Rimborn var på besök i polisens sambandscentral på Kungsholmen. Kommissarie Gösta Söderström (1925 - 2008) i radiobil 2520 (som kom först till brottsplatsen) meddelade att brottsoffret var statsministern. Rimborn och hans förare Thomas Torstensson körde till Sabbatsberg i radiobil 5520 (som registrerades på polisens IM-lista 23.35).

Radiobil 1210 körde Dag Hammarskjölds väg västerut. Mellan amerikanska ambassaden och Berwaldhallen hördes larmet i polisradion (23.25). Efter en sväng runt Johannes kyrka körde de till brottsplatsen. Där blev de fotograferade. Först av Ulf Karlsson. Sedan av Vojta Klecka. Kommissarie Söderström hade lämnat brottsplatsen när Klecka tog sina foton (se sidan 413 i bröderna Poutianens bok). Radiobil 1210 registrerades på polisens IM-lista 23.37 (när Christiansson kontaktade polisens sambandscentral och meddelade att de körde till Sabbatsberg). Christiansson och Rehnstam kom till Sabbatsberg tidigast 23.40. Minst fem minuter efter Rimborn och Torstensson i radiobil 5520.

Ambulans A951 (med Olof och Lisbeth Palme) kom till Sabbatsberg 23.31. Radiobil 5520 (med Rimborn och Torstensson) kom samtidigt. Om man läser juristkommissionens förhör (Rimborn förhördes den 14 juli 1986). Rimborn "kom strax efter ambulansen, båren hade just lastats av". Sören Morbergs förhör med Rimborn och Christiansson ger mer information (bröderna Poutiainen hade inte tillgång till Morbergs förhör). Olof Palme var i akutrummet när Rimborn kom. Radiobil 5520 kom till Sabbatsberg några minuter efter A951. Rimligen 23.35 (när radiobil 5520 registrerades på IM-listan). Enligt Rimborn var inga andra poliser där när han och Torstensson kom till Sabbatsberg.

Foto 2 togs när Christiansson och Rehnstam lämnade Sabbatsberg (vid halv ett-tiden) "och då har tf kommissarie Rimborn chefskapet" (därför stod Rimborn vid Christianssons bil).

Christiansson och Rimborn har gått bort. Deras förare lever.

Foto 2 togs vid halv ett-tiden, inte halv tolv.

Det runda föremålet ovanför Rimborns huvud (på foto 2) är ingen klocka. Att "visarna" inte är visare syns på andra foton.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-28 kl. 08:50.
Citera
2024-12-28, 09:40
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbe99
Claes djurfeldt vet mycket. Palme ville stoppa poliser vid sovjetiskt anfall att göra motstånd. De skulle vara civila. Djurfeldts bil är lösningen tror mordvapnet gömdes i bilen

Ja, det vet han. En av få levande. Men ingenting kommer att hända om han tar bladet från mun (iaf inte till honom). Hälften av Sveriges befolkning vet ju inte ens vem Ulf Kristersson är. Så jag uppmanar honom att göra det. Och jag är idel öra.
Citera
2024-12-28, 09:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Gör gärna det.

Foto 1 ("Lisbeth-bilden")

Foto 2 (kommissarie Åke Rimborn vid akutmottagningen på Sabbatsbergs sjukhus någon gång efter 23.30)

Foto 3 (Ingrid vid invigningen av Olof Palmes gata den 23 april 1986)

Foto 4 (Lisbeth och Mårten Palme går in på Sabbatsberg)

Granska foto 1.

Om kvinnan i Ingrids kapuschongkappa är Ingrid och inte Lisbeth frågar man sig

- varför den andra kvinnan (som stiger ur polisbilens baksäte) har Ingrids pälskappa (enligt foto 3)

- varför kvinnan i Ingrids kapuschongkappa ville tala med polisbilens förare Lars Berntsson (Lisbeth hade skäl att tala med Berntsson)

Kvinnan i Ingrids kapuschongkappa är Lisbeth (som lånade kappan av Ingrid). Kvinnan i Ingrids pälskappa (som stiger ur polisbilens baksäte) är Ingrid. Lisbeths frisyr liknade Ingrids frisyr bakifrån.

Ingen annan kvinna än Ingrid åkte från Gamla Stan till Sabbatsberg i radiobil 3120. Bilens enda passagerare var Mårten och Ingrid.

Lisbeths stövlar liknade Ingrids. Kanske för att hon lånade Ingrids. Statssekreterare Ulf Dahlsten berättade (i TV-dokumentären "Palme, träsket och mordrättegångarna" 2018) att Lisbeths mockakappa och stövlar var nedblodade när hon kom till Sabbatsberg. Mockakappans framsida fotograferades inte (inget foto av framsidan fanns i FUP:en 1989). Även baksidan hade blodfläckar. Stövlarna var så nedblodade att "det kippade blod om hennes fötter". Någon berättade detta för Dahlsten. Själv kom han till Sabbatsberg vid två-tiden på natten. Då var Lisbeths mockakappa beslagtagen av polisen. Att Lisbeth hade skäl att byta kappa och stövlar är uppenbart.

Radiobil 1210 (kommissarie Lars Christiansson och hans förare Hans-Erik Rehnstam) är polisbilen på foto 2 (ADO294). Mannen till höger i framsätet har samma hår som Christiansson (se fotot på sidan 412 i bröderna Poutianens bok "Inuti labyrinten").

Kommissarie Lars Christiansson (1941 - 1993) var piketgruppernas befäl under mordnatten. Kommissarie Åke Rimborn (1953 - 2020) arbetade i Skärholmens vaktdistrikt. Rimborn var på besök i polisens sambandscentral på Kungsholmen. Kommissarie Gösta Söderström (1925 - 2008) i radiobil 2520 (som kom först till brottsplatsen) meddelade att brottsoffret var statsministern. Rimborn och hans förare Thomas Torstensson körde till Sabbatsberg i radiobil 5520 (som registrerades på polisens IM-lista 23.35).

Radiobil 1210 körde Dag Hammarskjölds väg västerut. Mellan amerikanska ambassaden och Berwaldhallen hördes larmet i polisradion (23.25). Efter en sväng runt Johannes kyrka körde de till brottsplatsen. Där blev de fotograferade. Först av Ulf Karlsson. Sedan av Vojta Klecka. Kommissarie Söderström hade lämnat brottsplatsen när Klecka tog sina foton (se sidan 413 i bröderna Poutianens bok). Radiobil 1210 registrerades på polisens IM-lista 23.37 (när Christiansson kontaktade polisens sambandscentral och meddelade att de körde till Sabbatsberg). Christiansson och Rehnstam kom till Sabbatsberg tidigast 23.40. Minst fem minuter efter Rimborn och Torstensson i radiobil 5520.

Ambulans A951 (med Olof och Lisbeth Palme) kom till Sabbatsberg 23.31. Radiobil 5520 (med Rimborn och Torstensson) kom samtidigt. Om man läser juristkommissionens förhör (Rimborn förhördes den 14 juli 1986). Rimborn "kom strax efter ambulansen, båren hade just lastats av". Sören Morbergs förhör med Rimborn och Christiansson ger mer information (bröderna Poutiainen hade inte tillgång till Morbergs förhör). Olof Palme var i akutrummet när Rimborn kom. Radiobil 5520 kom till Sabbatsberg några minuter efter A951. Rimligen 23.35 (när radiobil 5520 registrerades på IM-listan). Enligt Rimborn var inga andra poliser där när han och Torstensson kom till Sabbatsberg.

Foto 2 togs när Christiansson och Rehnstam lämnade Sabbatsberg (vid halv ett-tiden) "och då har tf kommissarie Rimborn chefskapet" (därför stod Rimborn vid Christianssons bil).

Christiansson och Rimborn har gått bort. Deras förare lever.

Foto 2 togs vid halv ett-tiden, inte halv tolv.

Det runda föremålet ovanför Rimborns huvud (på foto 2) är ingen klocka. Att "visarna" inte är visare syns på andra foton.

Jag anser att du har fel avseende kläderna på personen som kliver ur baksätet på "Lisbeth-bilden"
Dessa är Mårtens.
Ditt foto 3 är verkligen oskarpt.

Här är bilderna på Mårten:
Från mordnatten på väg in på Sabb
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb17.png

Från Expressen den 4 mars, i samma kläder
http://www.itdemokrati.nu/LisbethpalmeKlering.jpg

Ditt foto 4 på bilden när "Lisbeth"(Ingrid) och Mårten ska in på Sabb visar knappt Mårten alls där bakom, utan en annan person i mockajacka med pälskrage i förgrunden. Vem denne är vet jag inte.
Möjligen samma person som kliver ur framsätet på radiobil 3120 som Lars Berntsson kör?

Enligt Rimborn så är Lisbeth inne på sjukhuset. Rimborns bil syns på den sk. Lisbeth-bilen. Samt ytterligare en radiobil.
Även på LAC bandet hörs också:
---"23:42 och 0"
Maria Degerman (ambulans): ..fru sitter där inne i rummet med en sköterska nu

Ja, Lisbeth fick lämna ifrån sig sin kappa till Gruvedal.
Här bild från när hon och Mårten lämnar Sabb.
En jacka mer i skinn. Kanske utlånad av personen i framsätet?
https://i.imgur.com/l3XLAj5.jpeg

Gällande att hennes stövlar har jag ingen aning men tycker det låter märkligt att hon skulle haft så mycket blod i dessa så att det kippade. Kanske en överdrift?

------------------------------------------------------

Gällande Christiansson och Rimborn, så har jag nog inga invändningar utan ser också att Rimborn skulle vara den förste polisen på plats på Sabb.
Bilden som Klecka tog på Sveavägen på Christiansson och Kjell Östling, hänvisade jag också till i tidigare inlägg. Enligt Poutiainens bildtext, tagen 23:50, men möjligen felaktigt.

Gällande bilden på Rimborn, vid SAAB:en, så kommenterade jag också detta nyligen.
Vid kontakt med Rimborn 2018, så påstod han att detta inte var Christiansson.
Men lång tid efter mordet, så han kan möjligen också minnas fel.
https://gofile.io/d/D4GwEZ
Citera
2024-12-28, 10:04
Medlem
Citat:
Gott! Tack! Ska kolla ditt inlägg mer noggrant, men vad gäller det så kallade Lisbeth-fotot så är det ju inget snack om att det är Ingrid!
Bilderna från både Expressen och Kvällsposten, den senare med även en bild på samma snowjoggers.
Kvällsposten som då inte var digitaliserad fick jag ut på mikrofilm.
Postat och kommenterad sedan länge i Palme-rummet på Facebook, där allehanda efterkonstruktioner haglade. (Kanske redan 2017-2018)

Det var inte bara GP som hade fel bildtext, utan även LT(Södertälje) med samma bild och text.

Återkommer.

Även norska tidningar skrev den 1 mars att det var Lisbeth på bilden.
https://www.nb.no/items/e8ea0436ba9b...Sabbatsberg%22
Citera
2024-12-28, 10:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Till referensinlägget

Ska se om jag får med alla frågor nu.

Du frågade om denna bild och om det skulle vara RImborn i bakgrunden.
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb5.png

Nej det ser inte ut som Rimborn alls. Varken till längd eller utseende. Vidare verkar Rimborn varit noga med polismössan. Instämmer i att de båda ser ut att tillhöra bilen. Åtminstone chauffören i mössa.
Det kanske är så att det, trots Rimborns egna uppgift om att hans bil stod längst in, inte är det?
Han kanske parkerade "längst in" vid tillfället och någon parkerade innanför? o.s.v.
D.v.s. att Rimborns bil är den som står "näst längst in på bilden" i.s.f. Som du är inne på, LUL 874 kanske?
Jag låter det också vara osagt vilken radiobil som faktiskt är Rimborn. (Han själv påstod 2018 att det var bilen längst in... men det kan såklart vara fel)

-------------------------------------------------------
Gällande "slutsatser" kring LZO 872 så är det inga hårda slutsatser utan mer vad jag kommit fram till givet informationen.

Jag anser att det tveklöst är Ingrid som kliver ur bilen. Detta utifrån att hon har samma rock och stövlar(snowjoggers) på sig här: Expressen 4 mars 1986, bilden längst från Arbetet den 4 mars.
https://imgur.com/a/dhRp2V1

Till detta har vi uppgifterna från Berntsson och Rysén, där den förstnämnde är den som kör Ingrid och Mårten till Sabbatsberg.

Det jag inte har bringat klarhet är den 3:e personen i bilen. Den som sitter på passagerarsidan i framsätet. Är detta den person som i mockajacka och pälskrage följer med Ingrid och Mårten in på akuten? Vem är detta? Åkte Janken Myrdal med? Är det Joakim Palme? Någon annan?

Och vidare detta med att Mårten/Ingrid missuppfattade vart Lisbeth befann sig och åkte till Västerlånggatan är märkligt. Frågan är bara varför de skulle åka dit och ex. hämta något?
Något hemligt? Trodde man att lägenheten raskt skulle letas igenom? o.s.v.

Den mörkklädda med overall och midjebälte är Mårten.

Han har samma kläder på sig på bilden i Expressen 4 mars.

Alternativt att man får förklara kläderna på annat sätt... Lånat ut?

Men personen med Mockajacka och pälskrage, minns jag inte att någon "löst ut" än.

Gällande att de 2 personerna inte har någon brådska in på akuten, så tycker jag väl också att det känns lite konstigt. Frågan är väl vilka slutsatser man kan/ska dra av det?

Angående Christiansson
Kan vi vara säkra på att det är Christiansson här?
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko5.png

Jag har faktiskt inte tittat så mycket på den radiobilens identitet.
Som du visar med den andra bilden så verkar bilen endast ha varit där en kort stund ja.

Det stämmer kanske med Christianssons rörelser?

Ja, gällande tidsangivelsen för Kleckas bild på Christiansson och Östling, så tar jag den inte för sanning.

Tillägg: En bild och ett försök att få fram registreringsnumret på radiobilen på "Lisbeth-bilden".
Tror även att Anér gjorde något liknande och fick fram registreringsnumret?
LZO 872? Det är inte helt tydligt och kan såklart vara fel.
https://i.imgur.com/iSc4oOc.png
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-12-28 kl. 10:51.
Citera
2024-12-28, 10:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanddyn
Även norska tidningar skrev den 1 mars att det var Lisbeth på bilden.
https://www.nb.no/items/e8ea0436ba9b...Sabbatsberg%22

Snyggt! Tack!
Det hade jag inte uppmärksammat tidigare.

Tillägg:
Sedan såg jag ett fel i mitt tidigare inlägg. Bild på Ingrid och Mårten med samma kläder som på Sabb fanns i Expressen och Arbetet(ej Kvällsposten) den 4 mars.
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-12-28 kl. 10:52.
Citera
2024-12-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ska se om jag får med alla frågor nu.

Du frågade om denna bild och om det skulle vara RImborn i bakgrunden.

Nej det ser inte ut som Rimborn alls. Varken till längd eller utseende. Vidare verkar Rimborn varit noga med polismössan. Instämmer i att de båda ser ut att tillhöra bilen. Åtminstone chauffören i mössa.
Det kanske är så att det, trots Rimborns egna uppgift om att hans bil stod längst in, inte är det?
Han kanske parkerade "längst in" vid tillfället och någon parkerade innanför? o.s.v.
D.v.s. att Rimborns bil är den som står "näst längst in på bilden" i.s.f. Som du är inne på, LUL 874 kanske?
Jag låter det också vara osagt vilken radiobil som faktiskt är Rimborn. (Han själv påstod 2018 att det var bilen längst in... men det kan såklart vara fel)

Gällande "slutsatser" kring LZO 872 så är det inga hårda slutsatser utan mer vad jag kommit fram till givet informationen.

Jag anser att det tveklöst är Ingrid som kliver ur bilen. Detta utifrån att hon har samma rock och stövlar(snowjoggers) på sig här: Expressen 4 mars 1986, bilden längst från Arbetet den 4 mars.

Till detta har vi uppgifterna från Berntsson och Rysén, där den förstnämnde är den som kör Ingrid och Mårten till Sabbatsberg.

Det jag inte har bringat klarhet är den 3:e personen i bilen. Den som sitter på passagerarsidan i framsätet. Är detta den person som i mockajacka och pälskrage följer med Ingrid och Mårten in på akuten? Vem är detta? Åkte Janken Myrdal med? Är det Joakim Palme? Någon annan?

Och vidare detta med att Mårten/Ingrid missuppfattade vart Lisbeth befann sig och åkte till Västerlånggatan är märkligt. Frågan är bara varför de skulle åka dit och ex. hämta något?
Något hemligt? Trodde man att lägenheten raskt skulle letas igenom? o.s.v.

Den mörkklädda med overall och midjebälte är Mårten.

Han har samma kläder på sig på bilden i Expressen 4 mars.

Alternativt att man får förklara kläderna på annat sätt... Lånat ut?

Men personen med Mockajacka och pälskrage, minns jag inte att någon "löst ut" än.

Gällande att de 2 personerna inte har någon brådska in på akuten, så tycker jag väl också att det känns lite konstigt. Frågan är väl vilka slutsatser man kan/ska dra av det?

Angående Christiansson
Kan vi vara säkra på att det är Christiansson här?
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko5.png

Jag har faktiskt inte tittat så mycket på den radiobilens identitet.
Som du visar med den andra bilden så verkar bilen endast ha varit där en kort stund ja.

Det stämmer kanske med Christianssons rörelser?

Ja, gällande tidsangivelsen för Kleckas bild på Christiansson och Östling, så tar jag den inte för sanning.

Tillägg: En bild och ett försök att få fram registreringsnumret på radiobilen på "Lisbeth-bilden".
Tror även att Anér gjorde något liknande och fick fram registreringsnumret?
LZO 872? Det är inte helt tydligt och kan såklart vara fel.
https://i.imgur.com/iSc4oOc.png

Ville skriva direkt efter en genomläsning – inte minst för att tacka för svaret! Det är ett utförligt, resonerande och rimligt svar, som jag gärna vill spinna vidare på. Som sagt håller jag många av de här frågorna för "öppna" och tycker det vore bra om man kunde komma vidare med åtminstone några av dem. Ditt svar ger en bra översiktsbild av vad du har funnit och vart det har fört dig. Det är utmärkt, för då har vi en klar utgångspunkt.

Du talar återigen om att "Lisbeth" är Ingrid Klering, men förstår inte riktigt varför du upprepar det till mig när jag aldrig påstått annat. Jag har aldrig trott att det är Lisbeth Palme på "Lisbeth-bilden". Så den saken kan vi lägga åt sidan då vi hela tiden varit eniga om den.

När det gäller de andra tre männen i bilen så tycker jag kanske inte att det är helt glasklart att det är Mårten som är på väg ut genom högra bakdörren. Man ser ju bara ärmen och den verkar ha muddar, och den mörkklädda killen på väg in på akuten ser man bara bakifrån. Jackan som Mårten har på sig i Gamla Stan verkar ha någon slags tryckknappar längst nere på ärmen men inga synliga muddar.

Nu har jag inte allt om klädesplaggen dokumenterat, men i huvudet har jag att Mårten vid biobesöket hade på sig någon slags brun läderjacka, typ "flygarjacka" eller något i den stilen. Då tänker jag att det lika gärna kan vara den jackan han har på sig i bilen vid Sabb. Jag tycker också att killen i den jackan ser yngre ut än den mörkklädda killen, och att han därför passar bättre åldersmässigt.

Men som jag antydde kan det ju rentav vara så, att ingen av killarna är Mårten och att Mårten inte ens finns med i bilen på "Lisbeth-bilden". Det skulle i alla fall förklara varför killarna inte har lika bråttom in som Ingrid.

Det största frågetecknet jag har handlar om att du utgår från att Mårtens story – om hur de tog taxi till Gamla Stan och sedan fick skjuts till Sabbatsberg – stämmer med verkligheten. Det är i den delen som jag hyser ganska rejäla tvivel. Visserligen tror jag det är riktigt att Berntsson skjutsade Mårten till sjukhuset, men däremot tvivlar jag starkt på att Mårten åkt taxi till Gamla Stan som han påstår.

Jag tycker man får titta på alternativa möjligheter, till exempel att polisen varit och hämtat Mårten & Ingrid vid hennes bostad. Då kan Ingrid ha fått skjuts till Sabbatsberg separat, medan man körde Mårten ner till Gamla Stan. För om det är kvalhemliga papper som Mårten ska hämta är det kanske inte så lämpligt att ha med flickvännen dit. I så fall kan Ingrid alltså ha kommit i en annan bil, medan Mårten kom senare med Berntsson.

En annan möjlighet är att de fått skjuts till Sabb tillsammans men att Mårten fått lov att åka vidare ner till Gamla Stan efter att de "släppt av" Ingrid på Sabb. Då blir det en "mellanlandning" där för Mårtens del, och han är på Sabb i två vändor.

Jag nämner de här möjligheterna mest bara som alternativa hypoteser till Mårtens egen story om hur de tog taxi till Gamla Stan – "av misstag" till råga på allt... vem tror egentligen på det? – och sedan fick skjuts till Sabb. Den här storyn menar jag att han lägger ut för att förklara bort att han varit i Gamla Stan ifall det skulle läcka ut att han varit där.

Någonting i den stilen tänker jag, men förloppet har inte tagit fast form ännu. Fördelen med de här varianterna är att man då kan förklara de förvånansvärt tidiga bilderna vid Sabb utan att för den skull göra avkall på den andra biten, om att Berntsson skjutsar till Sabb.

Har Berntsson eller någon annan egentligen uttalat sig om det här? Har någon från "officiellt" håll överhuvudtaget bekräftat att Klering var med i Gamla Stan? Hon säger ju inte själv att hon varit med dit, utan biten om Gamla Stan har hon hoppat över i förhören. Eller kanske är den bortredigerad då? Janken Myrdal har väl sagt att Mårten ringde på dörren och skulle ha reservnyckeln till föräldrarnas bostad, men jag kan inte påminna mig att han sagt något om att Ingrid var med.

Att Mårten varit i Gamla Stan ser jag som klarlagt, men däremot vet jag inte om det är klarlagt att Ingrid ens varit med dit.

Vidare är det heller inte klarlagt att det verkligen är Berntsson som kör bilen på "Lisbeth-bilden", även om det ligger nära till hands att anta det. Men ett antagande är just det, och räcker inte till att påvisa saken. Som min utläggning här visar ligger det för mycket osäkerhetsfaktorer emellan.

Om man kunde påvisa att Ingrid var med i Gamla Stan så stärker det hypotesen att de åkte direkt dit utan mellanlandning vid Sabb. Men ändå bevisar det inte saken, för hon kan ju ha följt med även efter en sådan mellanlandning. Så bevisningen kring det här blir lite besvärlig, och då är det bra att försöka se efter vad som finns och sedan lägga pussel så gott det går.

Om polisbilen LTS597 som står parkerad "innerst" (närmast byggnaden) vid Sabb så är du mer kategoriskt avvisande än jag till att det skulle kunna vara Rimborn som står bakom bilen på bilden.

Precis som du kände jag att den här killen är minst en decimeter kortare än den två meter långe Rimborn, och att han heller inte liknar Rimborn i ansiktet. Då tycker jag att det är rimligare att utgå från att det är den andra Volvon som står parkerad bredvid till vänster (LUL874) som är Rimborns bil.

Vilka de här två polismännen är som står vid LTS597 har jag ingen aning om. Man tycker att det borde gå att luska fram, men det här är något som jag inte pysslat med och har därför inte så bra koll ännu.

I ditt andra svar till Lebel nämnde du något som jag tyckte var intressant, nämligen att du talat med Rimborn 2018. Om du har gjort någon slags sammanfattning av kontakten så vill jag gärna se den. Om inte sätter jag den på "önskelistan" här i tråden.

Jag tycker den här diskussionen känns konstruktiv och lovande, och hoppas vi kan pressa vidare och vaska fram lite nya resultat. Det finns flera positiva saker i ditt svar som jag tycker det finns utsikter för att enas om. Dessutom finns det några saker som vi tittar på från olika synvinklar, och då kan man ju tänka komplementärt om det i den mån det låter sig göras, tänker jag. Än en gång tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in