Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Ett fartyg i den hr klassen kan ha 4 generatorer p ca 1200 kw vardera.
Vid drift i sjn rcker det att ha tv igng samtidigt.
Vid angrning och avgng frn hamn och i farleder kr man alla fr att ha skerhet och marginaler om nt skulle hnda.
Fr vrigt s krvs inte s jdra mycket strm fr signalspaning avlyssning, sndning , ekolod eller radar.
Sverige sjlva har bde radar och signalspanings fartyg och flygplan som r igng 24/7 .
Dom r inte srskilt stora heller.
Det r vl s att alla lnder spanar p varandra hela tiden.
Ah, s stt d igng att rkna. Inte bara p tillgnglig effekt, utan tillgnglig minimum reserveffekt samt p sjlva eldistributionen d man kan misstnka att det r dr skon klmmer.
Att det sedan inte "krvs s jdra mycket strm" lter ju finemang. Bara att visa d
hur mycket.
Fr glm inte vad sjlva frgan hr r: en tramspelle pstr att denne r "insatt" och hvdar 1) alla fartyg med radio r potentiella signalspaningsfartyg och "kan lyssna p NATO" och 2) "[det] finns absolut ingen utrustning fr att spana p Nato som tar s mycket strm"...
Du tycks ju inse att signalspaningsfartyg (och flyg) r en grej iaf. Bond123 verkar tro att det gr att gra med en Baofeng dual-channel comradio eller nt.
Jo tack,
jag vet att lnder spanar p varandra ideligen och det r just precis
eftersom jag vet att det finns speciella signalspaningsfarkoster (med extra omsorg fr elproduktion och distribution) som jag inser att Bond123 pratar s totalt i nattmssan. Jag har vidare en magknsla fr vad saker drar i frga om effekt och ett hum om vilka skalfaktorer som kan vara aktuella hr. Jag begriper ocks att generatorernas nominella effekt inte sger speciellt mycket om saken (ett hypotetiskt generatorpaket p t.ex. 4MW betyder inte t.ex. 4MW konverterat till t.ex. 230VAC i vgguttaget). Eldistribution r icke-trivialt och r det vidare signalspaning det handlar om kan man inte godtyckligt proppa in SMPSs verallt hursomhelst fr att f den spnning man vill ha.
Och, som jag ppekade, att man fr pstdda black outs fr att "generatorerna inte pallar" kan vara en mediagrej. Allt ifrn direkt sant till har aldrig hnt, men en fullt rimlig id r att det har med eldistribution snarare n reffekt att gra.