2024-12-28, 22:55
Medlem
seaworthys avatar
Bra jobbat. Men ska ändå sänka ditt nyvunna storhetsvansinne.
Jag har konditionstränat ganska mycket de senaste 10 åren och har fått lära mig den hårda vägen det är otroligt svårt att springa ifrån en medioker diet om man vill se smexig ut. Jag har haft flera månader med 100 km per vecka och ändå sakta men säkert ökat i vikt för att jag grisat med öl, chips snask osv =).
Citera
2024-12-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Vad! Självklart lyder jag min pappa! Läste inte du också boken Vad far gör är alltid det rätta när du var liten? Så länge jag är ogift lyder jag min pappa och om jag nånsin gifter mig övergår naturligtvis bestämmelserätten till min make. 😌 What’s next? Snart säger du väl att kvinnor bör ha rösträtt också!
…men ok då! Tack för pushen! Jag stack ut! Och vet ni vet ni vet ni, jag JOGGADE 4 KM!?
Joggningen hittills i december:
1,3 km
1,5 km
1 km + 5 spurtar
1 km + 10 spurtar
2 km + spurtar
1,5 km
Och i kväll: 4 km!!! Jag är så STOLT! 🥲 Och så glad att jag gjord det! Tack, snälla du för pushen! 💗 🤝 👊
Och så underbart skönt att känna stress, sorg och ilska faktiskt bli bättre. I dag har annars varit sämsta dagen på mycket, mycket länge.
Säger det igen: konditionsträning är verkligen det bästa jag nånsin gjort för mitt välmående.

Har haft som mål att efter februari klara att jogga 5 km, vilket känts tveksamt om jag skulle klara av med tanke på vintern. Men plötsligt känns det inte så avlägset längre! ☺️

…och snygg diss från min mamma när jag skickade print screen på antal km, tid och sträcka. Hon: ”Har du promenerat omkring i kvarteret?”
Ok, det gick liksom inte fort, men det GICK. 🥲
(7.20 snitt.)

(Och mycket viktigt: vill med bestämdhet dementera slemklump! 🤢 Det har bara kliat och känts lite svullet och raspigt i halsen. Plus buktat i trumhinnorna och känts segt - segare - i skallen.)

… men 4 km! LER när jag skriver detta. Troligen dagens första leende! Tack, AngerManagement!
Verkligen bra jobbat! 7.20 tycker jag är ett helt anständigt tempo - speciellt efter att ha varit ”sjuk” så länge 😉
Citera
2024-12-29, 13:12
Medlem
Dishys avatar
Går emot den allmänna åsikten här nu, tycker inte man ska träna om man känner sig sjuk! Med lätt snuva går det väl bra, man är ju snorig hela vintern, men känner man sig tydligt sjuk är det en onödig risk. Kan vara att jag tycker så för att jag tränade förkyld förut och en gång blev jag megadundersjuk efter det. Inte värt. Men promenera långt kan man alltid göra, det är väl sånt som får upp pulsen som är dåligt om man är sjuk.
Citera
2024-12-29, 21:42
Medlem
cleolinas avatar
Veckan:

Vikt:
Plus 3 hg från förra söndagen, men minus 1 hg från i måndags…

Träning:
Jogg 4 km - fortfarande stolt
1 styrkepass
1 pass yin yoga
1 pass pilates
Skulle gå på ett till pass yin yoga i dag men somnade och sov några timmar. Fortfarande ont i halsen. Vill träna! Och januari och februari är knappast kända som friskast på året-månaderna.

”Välkommen till Sats tuffaste pass!” sa instruktören entusiastiskt vid början av styrkepasset. Kände mig svag, sjuk och ömklig. Livrädd för instruktören, som uppmanade oss att trippla det vi brukade ha som vikter 😵‍💫 , men tack och lov skällde hon inte ut mig för mina minivikter. Hon visade sig faktiskt vara riktigt bra - gick runt och hjälpte till och korrigerade och gav tips - som jag dessutom upplevde verkligen med detsamma förbättrade tekniken och kändes bättre. Var inte så förtjust i de övningar hon hade valt men eftersom hon var en bra och engagerad instruktör ska jag nog packa mig tillbaka dit.

Mat:
Som sagt var - maten är det inget fel på. Kan inte sluta snacksa dock. I dag har jag i alla fall varit extremt sugen på … knäckebröd! Framsteg… Har heller inte ätit någon marsipan i dag! Också framsteg… 81 kcal kvar för dagen.
Har handlat ingredienser till min bästa snabbmat:
Stek gravad lax, värm upp blomkålsris (finns i frysdisken) i samma stekpanna, i med lite crème fraîche, krydda, gärna i med ärtor eller majs (väldigt gott med det knapriga och söta till det i övrigt mjuka, salta och feta), riven parmesan över. Går på 5 minuter, nyttigt, gott!
(Gravad lax för att det är tunna skivor = går väldigt snabbt. Givetvis kan man låta bli att steka laxen om man föredrar det. Det gör dock INTE jag. Var på vippen att smaka sill i veckan men insåg i grevens tid att det typ är rå fisk!? Nä, gud, det blir inget av det… Och ja, det är korrekt, jag äter bara vegetarisk sushi!)

Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag har konditionstränat ganska mycket de senaste 10 åren och har fått lära mig den hårda vägen det är otroligt svårt att springa ifrån en medioker diet om man vill se smexig ut. Jag har haft flera månader med 100 km per vecka och ändå sakta men säkert ökat i vikt för att jag grisat med öl, chips snask osv =).

Oj, inte dåligt att springa 10 mil i veckan! 😮 Särskilt som jag ser på din profilbild att du är lite till åren kommen och dessutom röker pipa! (Bäst att förtydliga att jag skämtar. Men mysigt om du var en riktig gammal sjöbjörn!)
Och jo, jag vet. Förlåt - men mat är så gott!? Iofs är det ju inte det som gjort mig tjock utan mitt neurotiska ångestsnacksande. Och en ”mun”grej - helt uppenbart att det, i mitt fall, inte handlar om att magen vill ha utan munnen. Usch, låter så äckligt. Men det är så. Ej hungrig mer än andra. Men ”måste” stoppa saker i munnen.
Har nu iaf återfört en gammal regel: ingen mat efter 19. (Dvs om jag ätit middag, vilket jag oftast har vid den tidpunkten. Om jag inte hunnit det får jag äta kvällsmat, förstås.) Men skafferiknaprandet på kvällarna är numera igen strängt förbjudet! Däremot får jag dricka te ad lib. (Har ej sötning eller annat i.)

Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Verkligen bra jobbat! 7.20 tycker jag är ett helt anständigt tempo - speciellt efter att ha varit ”sjuk” så länge 😉

Haha! Men jag ÄR sjuk. Jag är en sån som aldrig får feber och ytterst sällan hosta, så märks ofta inte att jag är sjuk, men känner ju det själv. Tror inte jag smittar, dock (isf hade jag förstås inte gått på gruppass!), eftersom det är interna symptom primärt (dvs ont på lite olika ställen och trött).

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Går emot den allmänna åsikten här nu, tycker inte man ska träna om man känner sig sjuk! Med lätt snuva går det väl bra, man är ju snorig hela vintern, men känner man sig tydligt sjuk är det en onödig risk. Kan vara att jag tycker så för att jag tränade förkyld förut och en gång blev jag megadundersjuk efter det. Inte värt. Men promenera långt kan man alltid göra, det är väl sånt som får upp pulsen som är dåligt om man är sjuk.

Håller med! Och går alltid mina 10 000 steg (om jag inte är så sjuk att jag är sängliggande mest hela dagen).
Citera
2024-12-30, 11:09
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy

Speciellt eftersom kroppen vänjer sig vid aktivitet och blir effektivare och mer energibesparande med tiden också. Såg en studie förut på ett afrikansk urfolk som rörde på sig konstant genom jakt och hämta vatten osv. Trots det hade de samma förbränning som en slö medelsvensson på 2000/2500 kcal, hypotesen var att kroppen vänjer sig och det blir mindre förbrukning ju längre man varit aktiv.
Citera
2024-12-30, 13:12
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Veckan:

Vikt:
Plus 3 hg från förra söndagen, men minus 1 hg från i måndags…

Träning:
Jogg 4 km - fortfarande stolt
1 styrkepass
1 pass yin yoga
1 pass pilates
Skulle gå på ett till pass yin yoga i dag men somnade och sov några timmar. Fortfarande ont i halsen. Vill träna! Och januari och februari är knappast kända som friskast på året-månaderna.

”Välkommen till Sats tuffaste pass!” sa instruktören entusiastiskt vid början av styrkepasset. Kände mig svag, sjuk och ömklig. Livrädd för instruktören, som uppmanade oss att trippla det vi brukade ha som vikter 😵‍💫 , men tack och lov skällde hon inte ut mig för mina minivikter. Hon visade sig faktiskt vara riktigt bra - gick runt och hjälpte till och korrigerade och gav tips - som jag dessutom upplevde verkligen med detsamma förbättrade tekniken och kändes bättre. Var inte så förtjust i de övningar hon hade valt men eftersom hon var en bra och engagerad instruktör ska jag nog packa mig tillbaka dit.

Mat:
Som sagt var - maten är det inget fel på. Kan inte sluta snacksa dock. I dag har jag i alla fall varit extremt sugen på … knäckebröd! Framsteg… Har heller inte ätit någon marsipan i dag! Också framsteg… 81 kcal kvar för dagen.
Har handlat ingredienser till min bästa snabbmat:
Stek gravad lax, värm upp blomkålsris (finns i frysdisken) i samma stekpanna, i med lite crème fraîche, krydda, gärna i med ärtor eller majs (väldigt gott med det knapriga och söta till det i övrigt mjuka, salta och feta), riven parmesan över. Går på 5 minuter, nyttigt, gott!
(Gravad lax för att det är tunna skivor = går väldigt snabbt. Givetvis kan man låta bli att steka laxen om man föredrar det. Det gör dock INTE jag. Var på vippen att smaka sill i veckan men insåg i grevens tid att det typ är rå fisk!? Nä, gud, det blir inget av det… Och ja, det är korrekt, jag äter bara vegetarisk sushi!)

Oj, inte dåligt att springa 10 mil i veckan! 😮 Särskilt som jag ser på din profilbild att du är lite till åren kommen och dessutom röker pipa! (Bäst att förtydliga att jag skämtar. Men mysigt om du var en riktig gammal sjöbjörn!)
Och jo, jag vet. Förlåt - men mat är så gott!? Iofs är det ju inte det som gjort mig tjock utan mitt neurotiska ångestsnacksande. Och en ”mun”grej - helt uppenbart att det, i mitt fall, inte handlar om att magen vill ha utan munnen. Usch, låter så äckligt. Men det är så. Ej hungrig mer än andra. Men ”måste” stoppa saker i munnen.
Har nu iaf återfört en gammal regel: ingen mat efter 19. (Dvs om jag ätit middag, vilket jag oftast har vid den tidpunkten. Om jag inte hunnit det får jag äta kvällsmat, förstås.) Men skafferiknaprandet på kvällarna är numera igen strängt förbjudet! Däremot får jag dricka te ad lib. (Har ej sötning eller annat i.)

Haha! Men jag ÄR sjuk. Jag är en sån som aldrig får feber och ytterst sällan hosta, så märks ofta inte att jag är sjuk, men känner ju det själv. Tror inte jag smittar, dock (isf hade jag förstås inte gått på gruppass!), eftersom det är interna symptom primärt (dvs ont på lite olika ställen och trött).

Håller med! Och går alltid mina 10 000 steg (om jag inte är så sjuk att jag är sängliggande mest hela dagen).

Men precis, mat är så gott och det finns så mycket som är så himla gott och trevligt att äta. Ibland när folk skriver om hur lätt det är att äta bara nötfärs och keso så undrar jag om de är såna som tycker det är tråkigt att avbryta sina aktiviteter för att äta och om de gärna hade tagit ett piller istället för att äta mat. Då är det så klart inga problem alls att hålla vikten ju, om man inte ens är matintresserad.
Citera
2024-12-30, 16:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Speciellt eftersom kroppen vänjer sig vid aktivitet och blir effektivare och mer energibesparande med tiden också. Såg en studie förut på ett afrikansk urfolk som rörde på sig konstant genom jakt och hämta vatten osv. Trots det hade de samma förbränning som en slö medelsvensson på 2000/2500 kcal, hypotesen var att kroppen vänjer sig och det blir mindre förbrukning ju längre man varit aktiv.
Det stämmer inte. Viss anpassning sker, men inte i den utsträckningen.
Citera
2024-12-31, 08:23
Medlem
Sorry Cleo för detta inlägg i din journal!

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det stämmer inte. Viss anpassning sker, men inte i den utsträckningen.

En studie är inte så mycket till evidens men det är en väldigt intressant studie.

Hypotesen är väl lite mer komplex än så. Jägare från förr är lika maratonlöpare. Man skadar djuret och sedan joggar tills djuret stuper.
Om man jämför maratonlöpare och sprinterlöpare så har dem väldigt olika kroppar då det kräver olika saker av våra kroppar.
För uthållighet så är muskelmassa en nackdel och därför nedreglerar kroppen muskler, då fett är en energireserv. Att ha muskler kräver en högre metabolism. Inte bara att muskeln i sig drar mer energi men hur det påverkar hormonella och de endokrina systemen i kroppen.

Det är därför man ser klassikern när folk ska gå ner i vikt och ser enbart ett energibehov, dra ner energi och ser träning som energiförbrukare. De vanliga är man lägger sig på tex 1800kcal, tränar efter puls och går ner lite, behöver sänka ytterligare kalorier för dem ser en platå. Dem blir mindre men ser fortfarande mycket fett på kroppen/magen. Det är för att dem förlorar lika muskler som fett och har samma bf% fast med en mindre vikt och mindre energibehov.

De som klarar styrketräna rätt utifrån adaotion och stress med ett underskott tappar inga muskler knappt och i vissa fall bygger. Det är det som folk kallar recomp/maingain osv. För om man behåller musklerna och tappar fett så sitter man med ett mindre bf% och energibehovet förändras inte så mycket eftersom alla system i kroppen funktioner sänks ej.
Men stressar man kroppen med lågt kaloriintag, intensiva långa aktiviteter så kommer kroppen vilja skydda sig genom minska muskler, behålla fett för ge den största chans till överlevnad. Om det sker under en längre tid så kommer flera funktioner i kroppen få en skada ochär olika om/hur lång tid det tar att läka ut. Därför finns jojobantnings-syndromet som biggest looser deltagarna råkar ut för.

Kontentan är att metabolism är mycket mer komplext än att säga kroppen anpassar sig för att det är så många faktorer som spelar in. Många säger anpassa eftersom det inte förstår bättre eller att man vill förklara på ett språk som andra kan förstå.
Citera
2024-12-31, 09:53
Medlem
cleolinas avatar
God morgon! Ta det lugnt med drickandet i kväll, är ett tips från präktiga tant Cleo, så kan ni hoppa upp i morgon pigg som en mört för en härlig, krisipig morgonpromenad i snöhelvetet som hotar att falla i kväll!

Själv har jag ännu mer ont i halsen, har avbokat både gårdagens och dagens träningspass, tyvärr.
Senaste tidens halsont (plus lite övriga symptom men halsontet det som varit mest påtagligt) har tyvärr medfört att jag inte nått målet för december.
Eller - jag hade visserligen inget mål specifikt för december men splittar man vinterns mål på december, januari och februari blir det 4 pass per kategori per månad.

Splittat men outtalat mål: 20 pass
Uppnått outtalat mål: 18 pass
Kondition: 7/4 ✅ 😌
Är fullständigt medveten om att mina små joggingturer troligen inte ses som ”riktiga” pass men det är på den nivån jag är. För mig är det ansträngande med 1 km och således räknar jag även in 1 km-pass.
Styrka: 3/4
Återupptäckte pure strength! Absolutely roligaste styrkepasset! Kommer att fortsätta gå! Skiljer sig mellan olika ledare då de själva får välja vilka övningar man kör. Avskyr man en övning kommer det snart en ny, man kör 4 olika uppsättningar med 3 övningar i varje där varje övning repeteras 2 - 3 omgångar.
Yoga: 2/4
Pilates: 3/4
Blandat: 3/4
Blev simning för hela slanten, 1 km varje gång.

Reflektion:Så irriterande att vara så nära målet! Men i natt blev det tom värktabletter och halstablett och vattenglas på nattduksbordet så nej, ingen träning. Faktiskt! (Ni är väl försiktiga med halstabletter när ni ligger ned så ni inte sätter i halsen! Stoppa inte in i halvsovande tillstånd!)

Känner mig härligt fast och spänstig i kroppen! Större kontakt med muskler, har flera gånger känt mig smal, då musklerna känts så tighta. Allt från armar till vader över bäckenbotten, allt är tydligt tilltrimmat.

Bästa träningspasset:
Yoga med en lärare som är så himla bra. Bra övningar och så mild och snäll och mjuk utan att gå in på det där jobbiga yogaflummet.
När jag återupptäckte pure strength. Spontanleenden och vilja att anstränga sig all the way.

Sämsta träningspasset:
Också ett yogapass. Yin skiljer sig visserligen från övrig yoga, man ska stanna länge i positionerna och ansträngningen är snarare att uthärda stretchingen och det är ingen styrka som tränas, men jag var på dåligt humör redan från början och överfylld sal, där man bokstavligen hade folks fötter i nyllet, i kombination med meditation i en kvart och avslappning i 10 minuter… 🤯
Finns inget som gör mig mer uttråkad, rastlös och faktiskt uppe i varv som att ”meditera”. Ja, pulsen börjar slå snabbare och jag börjar andas ytligare och det kliar i hela kroppen! Men visst, skönt att få stretcha höften på de runt 50% vi faktiskt gjorde något.

Mat:
Maten har varit bra. Jag har aktivt tänkt på portionsstorlekar och försökt att inte ta om även om det varit gott.
Jag klarar dock inte av t ex pepparkakor. Står det en burk på ett bord fortsätter jag bara att äta. (Tips: isf bättre att köpa en enskild på ett bageri, då får man dessutom ofta kristyr på = gott. Och när den är slut så är den slut.) Har också blivit på tok för mycket godis, helt vansinnigt. Har nog ätit godis nästan varje dag? Måste på något sätt lugna ned mitt sockersug.
Testade ju med Pändy ett tag, en del sorter goda, men dels blev jag ännu mer sötsugen, dels gav de ”ont i magen”. No more Pändy.

Vikt:
Räknar man från 1 december har jag gått upp 1,2 kilo. Men räknar man från 30 november ligger jag på hektot exakt samma vikt i dag! Bortsett från 6 dagar i början av december har jag legat på i princip samma kilo - ibland det över men sen inte gått ner på det under igen, tyvärr. Men skulle säga att december varit viktstabilt och de hg upp och ned det handlar om, fram och tillbaka, troligen handlar om vätska et c. Så har alltså inte lyckats gå ned något men inte heller gått upp. (Som sagt var - första veckan i dec var ett undantag. Där verkade jag faktiskt väga lite mindre.)

Citat:
Men precis, mat är så gott och det finns så mycket som är så himla gott och trevligt att äta. Ibland när folk skriver om hur lätt det är att äta bara nötfärs och keso så undrar jag om de är såna som tycker det är tråkigt att avbryta sina aktiviteter för att äta och om de gärna hade tagit ett piller istället för att äta mat. Då är det så klart inga problem alls att hålla vikten ju, om man inte ens är matintresserad.

Agree!
Läste en träningsartikel i SvD om en kille som brukade glömma bort att äta och komma på på kvällen att han kanske borde ta lite mat…
Och en kompis, när hon är hungrig, säger att hon upplever sig som hög och blir mer effektiv och energisk och nästan får kickar av att vara hungrig.
Tänker att det är sjukt mycket lättare för folk som fungerar som min kompis plus killen i artikeln att vara smala.
När jag blir hungrig? Blir yr, får huvudvärk, kan tom börja darra, blir på sjukt dåligt humör.
Men… jag känner ju aldrig något behov av cigg, snus, alkohol. Och att jag kan låta bli de sakerna beror ju på just det: noll behov. Inte större disciplin, inte ”duktig”, inte en bättre människa. Bara helt enkelt en kropp som inte är intresserad. Och då är det ju väldigt enkelt att avstå.
Citera
2025-01-01, 14:44
Medlem
cleolinas avatar
Tjena!
Gott nytt år! Må alla önskningar ni har, som både blir bra för er och andra, uppfyllas!
Blykeps i dag eller? Själv skulle jag tillbringa nyår med min mamma men vågade inte riskera att smitta henne. Blev nyår hemma i stället, nyårsmiddag: havregrynsgröt med hallonsylt och mjölk. Efterrätt: marsipangris från Vete-Katten, Stockholms bästa!
Sedan ensamt betraktande av fyrverkerierna från en kulle i närheten. Mysigt det också!
Och hoppade upp pigg och glad i morse för ett smärre nyårsmirakel hade skett under natten: halsontet kraftigt minskat! Dessutom både kände jag mig och ansåg att jag såg ut 5 kilo smalare. Vågen säger dock på hektot samma vikt som i går…
Har nu tränat ett pass power pilates samt ett pass yin yoga och känner mig äckligt självgod.
Lunchen blev ovan nämnda lax (skrev jag gravad förresten? Menade iaf rökt). Jättegott!

MINA MÅL FÖR 2025:

Gå ner cirka 20 kilo i vikt
Oavsett ens estetiska preferenser är det väl vetenskapligt belagt att övervikt ökar risken för en mängd sjukdomar och komplikationer. Jag är dessutom trött på att känna mig tung. Ja, det är ett hinder i vardagen. Och min egen estetiska åsikt är att jag inte uppskattar 20 kilos övervikt.

Mildra ledvärk och artros
Jag hoppas att ökad allmän fitness samt viktnedgång ska hjälpa till här. Kanske kan även dieten påverka. Jag har konstaterad (av läkare, inte av mig själv…) artros i ena stortån (den jag inte bröt, bra, kroppen strävar efter jämlikhet, nu är båda stortåna troublemakers…), det medför bland annat att jag har begränsat rörelsemönster vid vissa övningar (svårt att böja tån uppåt), kan också få väldigt ont om skor klämmer, smärta som fortplantar sig till resten av foten och vristen. Estetiskt är jag sur över att oftast behöva köpa en skostorlek över den jag egentligen har, för att allt som klämmer till ens det minsta gör ont. Artrosen lär tyvärr inte försvinna men hoppas att den iaf inte ska bli sämre.

Bli kvitt skuldror- och axelvärk som i sin tur triggar huvudvärk, det värsta jag vet
Kanske ska ge sjukgymnast en ny chans? Hoppas att även yoga ska hjälpa till att stretcha ut. Verkar ha nedsatt rörlighet i bröstryggen (heter det så?), axlar och skuldror.

Stark core
Finns inget härligare än att känna sig tight djupt inne i magen och bäckenbotten! Även stark rygg är en härlig känsla!

Ökad smidighet och vighet
Att få till en bra yogarutin känns som prio här.

Fixa stjärten
Stjärten, mitt sorgebarn… Bred, plufsig men inte putig, hängig, stabbig, nä fy sjutton. Kan få ångest när jag tänker på vilka minnesbilder som ni vet vem fortfarande kanske har av den i naket tillstånd.
Jag vill ha en fast men ändå fylligt klämmig, putig, härligt kvinnlig mjuk päronformad rumpa. Måste lyftas typ 1 dm…

Minska min ångest
Ja, sluta älta om ovan nämnda har ptsd av min stjärt? Men även annat. Äsch. Men jag mår iaf bättre av träning, helt tydligt. Bäst för ångest, oro och nedstämdhet fungerar konditionsträning. (För mig.)

Jogga Djurgården runt, lilla varvet, det runt kanalen
Men mitt första delmål är 5 km i slutet av februari.

Fixa sömnen
Har alltid sovit väldigt dåligt. Önskar så hett att jag ska få en god sömn. Påverkar ens humör och välmående så mycket. För att inte tala om allmän pigghet, förstås.

Smala ben och axlar
Kommer ju inte att hända. Ser ut som en stabbig fyrkant. Men drömma kan man ju…
Citera
2025-01-01, 18:47
Medlem
Citat:
Tjena!
Gott nytt år! Må alla önskningar ni har, som både blir bra för er och andra, uppfyllas!
Blykeps i dag eller? Själv skulle jag tillbringa nyår med min mamma men vågade inte riskera att smitta henne. Blev nyår hemma i stället, nyårsmiddag: havregrynsgröt med hallonsylt och mjölk. Efterrätt: marsipangris från Vete-Katten, Stockholms bästa!
Sedan ensamt betraktande av fyrverkerierna från en kulle i närheten. Mysigt det också!
Och hoppade upp pigg och glad i morse för ett smärre nyårsmirakel hade skett under natten: halsontet kraftigt minskat! Dessutom både kände jag mig och ansåg att jag såg ut 5 kilo smalare. Vågen säger dock på hektot samma vikt som i går…
Har nu tränat ett pass power pilates samt ett pass yin yoga och känner mig äckligt självgod.
Lunchen blev ovan nämnda lax (skrev jag gravad förresten? Menade iaf rökt). Jättegott!

MINA MÅL FÖR 2025:

Oavsett ens estetiska preferenser är det väl vetenskapligt belagt att övervikt ökar risken för en mängd sjukdomar och komplikationer. Jag är dessutom trött på att känna mig tung. Ja, det är ett hinder i vardagen. Och min egen estetiska åsikt är att jag inte uppskattar 20 kilos övervikt.

Jag hoppas att ökad allmän fitness samt viktnedgång ska hjälpa till här. Kanske kan även dieten påverka. Jag har konstaterad (av läkare, inte av mig själv…) artros i ena stortån (den jag inte bröt, bra, kroppen strävar efter jämlikhet, nu är båda stortåna troublemakers…), det medför bland annat att jag har begränsat rörelsemönster vid vissa övningar (svårt att böja tån uppåt), kan också få väldigt ont om skor klämmer, smärta som fortplantar sig till resten av foten och vristen. Estetiskt är jag sur över att oftast behöva köpa en skostorlek över den jag egentligen har, för att allt som klämmer till ens det minsta gör ont. Artrosen lär tyvärr inte försvinna men hoppas att den iaf inte ska bli sämre.

Bli kvitt skuldror- och axelvärk som i sin tur triggar huvudvärk, det värsta jag vet
Kanske ska ge sjukgymnast en ny chans? Hoppas att även yoga ska hjälpa till att stretcha ut. Verkar ha nedsatt rörlighet i bröstryggen (heter det så?), axlar och skuldror.

Stark core
Finns inget härligare än att känna sig tight djupt inne i magen och bäckenbotten! Även stark rygg är en härlig känsla!

Fixa stjärten
Stjärten, mitt sorgebarn… Bred, plufsig men inte putig, hängig, stabbig, nä fy sjutton. Kan få ångest när jag tänker på vilka minnesbilder som ni vet vem fortfarande kanske har av den i naket tillstånd.
Jag vill ha en fast men ändå fylligt klämmig, putig, härligt kvinnlig mjuk päronformad rumpa. Måste lyftas typ 1 dm…

Minska min ångest
Ja, sluta älta om ovan nämnda har ptsd av min stjärt? Men även annat. Äsch. Men jag mår iaf bättre av träning, helt tydligt. Bäst för ångest, oro och nedstämdhet fungerar konditionsträning. (För mig.)

Fixa sömnen
Har alltid sovit väldigt dåligt. Önskar så hett att jag ska få en god sömn. Påverkar ens humör och välmående så mycket. För att inte tala om allmän pigghet, förstås.

Smala ben och axlar

Tänkte egentligen mest säga : kämpa på alla mål går att nå med lite jävla anamma och pannben.
Citera
2025-01-05, 18:31
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tjena!

MINA MÅL FÖR 2025:

Stark core

Fixa stjärten

Minska min ångest

Fixa sömnen

Smala ben och axlar

Skivad rökt lax eller hel i bit? Lät gott vilken fall som.

Jag har också problem med leder ibland (överrörlig), tar Curamin men vet inte om det egentligen hjälper.

Tycker din rumpbesatthet är gullig 😄

Nej vad tråkigt att du har problem med sömnen 🙁 Jag är nästan besatt av sömnen haha, blir jätteglad när jag sovit 7-8 timmar och jättesur om det blir närmare 6 timmar. Är ingen kul person i kvällssoffan heller, skitsamma om det är tio minuter kvar av en film, blir jag sömnig går jag och lägger mig.

Har du svårt att somna eller vaknar du för tidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in