God morgon! Ta det lugnt med drickandet i kväll, är ett tips från präktiga tant Cleo, så kan ni hoppa upp i morgon pigg som en mört för en härlig, krisipig morgonpromenad i snöhelvetet som hotar att falla i kväll!
Själv har jag ännu mer ont i halsen, har avbokat både gårdagens och dagens träningspass, tyvärr.
Senaste tidens halsont (plus lite övriga symptom men halsontet det som varit mest påtagligt) har tyvärr medfört att jag inte nått målet för december.
Eller - jag hade visserligen inget mål specifikt för december men splittar man vinterns mål på december, januari och februari blir det 4 pass per kategori per månad.
Splittat men outtalat mål: 20 pass
Uppnått outtalat mål: 18 pass
Kondition: 7/4 ✅ 😌
Är fullständigt medveten om att mina små joggingturer troligen inte ses som ”riktiga” pass men det är på den nivån jag är. För mig är det ansträngande med 1 km och således räknar jag även in 1 km-pass.
Styrka: 3/4
Återupptäckte pure strength! Absolutely roligaste styrkepasset! Kommer att fortsätta gå! Skiljer sig mellan olika ledare då de själva får välja vilka övningar man kör. Avskyr man en övning kommer det snart en ny, man kör 4 olika uppsättningar med 3 övningar i varje där varje övning repeteras 2 - 3 omgångar.
Yoga: 2/4
Pilates: 3/4
Blandat: 3/4
Blev simning för hela slanten, 1 km varje gång.
Reflektion:Så irriterande att vara så nära målet! Men i natt blev det tom värktabletter och halstablett och vattenglas på nattduksbordet så nej, ingen träning. Faktiskt! (Ni är väl försiktiga med halstabletter när ni ligger ned så ni inte sätter i halsen! Stoppa inte in i halvsovande tillstånd!)
Känner mig härligt fast och spänstig i kroppen! Större kontakt med muskler, har flera gånger känt mig smal, då musklerna känts så tighta. Allt från armar till vader över bäckenbotten, allt är tydligt tilltrimmat.
Bästa träningspasset:
Yoga med en lärare som är så himla bra. Bra övningar och så mild och snäll och mjuk utan att gå in på det där jobbiga yogaflummet.
När jag återupptäckte pure strength. Spontanleenden och vilja att anstränga sig all the way.
Sämsta träningspasset:
Också ett yogapass. Yin skiljer sig visserligen från övrig yoga, man ska stanna länge i positionerna och ansträngningen är snarare att uthärda stretchingen och det är ingen styrka som tränas, men jag var på dåligt humör redan från början och överfylld sal, där man bokstavligen hade folks fötter i nyllet, i kombination med meditation i en kvart och avslappning i 10 minuter… 🤯
Finns inget som gör mig mer uttråkad, rastlös och faktiskt uppe i varv som att ”meditera”. Ja, pulsen börjar slå snabbare och jag börjar andas ytligare och det kliar i hela kroppen! Men visst, skönt att få stretcha höften på de runt 50% vi faktiskt gjorde något.
Mat:
Maten har varit bra. Jag har aktivt tänkt på portionsstorlekar och försökt att inte ta om även om det varit gott.
Jag klarar dock inte av t ex pepparkakor. Står det en burk på ett bord fortsätter jag bara att äta. (Tips: isf bättre att köpa en enskild på ett bageri, då får man dessutom ofta kristyr på = gott. Och när den är slut så är den slut.) Har också blivit på tok för mycket godis, helt vansinnigt. Har nog ätit godis nästan varje dag? Måste på något sätt lugna ned mitt sockersug.
Testade ju med Pändy ett tag, en del sorter goda, men dels blev jag ännu mer sötsugen, dels gav de ”ont i magen”. No more Pändy.
Vikt:
Räknar man från 1 december har jag gått upp 1,2 kilo. Men räknar man från 30 november ligger jag på hektot exakt samma vikt i dag! Bortsett från 6 dagar i början av december har jag legat på i princip samma kilo - ibland det över men sen inte gått ner på det under igen, tyvärr. Men skulle säga att december varit viktstabilt och de hg upp och ned det handlar om, fram och tillbaka, troligen handlar om vätska et c. Så har alltså inte lyckats gå ned något men inte heller gått upp. (Som sagt var - första veckan i dec var ett undantag. Där verkade jag faktiskt väga lite mindre.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Men precis, mat är så gott och det finns så mycket som är så himla gott och trevligt att äta. Ibland när folk skriver om hur lätt det är att äta bara nötfärs och keso så undrar jag om de är såna som tycker det är tråkigt att avbryta sina aktiviteter för att äta och om de gärna hade tagit ett piller istället för att äta mat. Då är det så klart inga problem alls att hålla vikten ju, om man inte ens är matintresserad.
Agree!
Läste en träningsartikel i SvD om en kille som brukade glömma bort att äta och komma på på kvällen att han kanske borde ta lite mat…
Och en kompis, när hon är hungrig, säger att hon upplever sig som hög och blir mer effektiv och energisk och nästan får kickar av att vara hungrig.
Tänker att det är sjukt mycket lättare för folk som fungerar som min kompis plus killen i artikeln att vara smala.
När jag blir hungrig? Blir yr, får huvudvärk, kan tom börja darra, blir på sjukt dåligt humör.
Men… jag känner ju aldrig något behov av cigg, snus, alkohol. Och att jag kan låta bli de sakerna beror ju på just det: noll behov. Inte större disciplin, inte ”duktig”, inte en bättre människa. Bara helt enkelt en kropp som inte är intresserad. Och då är det ju väldigt enkelt att avstå.