2025-01-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nja d mste dom ju kunna bevisa att det r just det fartyget som r skyldig och det kommer dom sannolikt aldrig att kunna gra.
Som ren olyckshndelse och slarv mjligen men aldrig rent sabotage.
I s fall blir det ju en frskringsfrga s lasten kommer ju aldrig att bli inblandad i detta
Fartyget gs av ngon och lasten gs av ngon annan s det kommer aldrig att bli ngon koppling dremellan.

Frskringsbolaget kommer inte att betala. Och d ryker lasten.

De kriminella i besttningen kommer att ka dit, eftersom de oskyldiga i besttningen vill ka hem och kommer att vittna om exakt vad som hnde.
Citera
2025-01-02, 19:10
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kabelsabotagen kritiska fr Estland om en mnad frigr sig hela Baltikum frn ryska elsystemet
https://x.com/svenska_yle/status/1874730666170241314
Den smarta dumfittan i kreml r nog inte alltfr njd med att Baltikum ska kapa linan till pissryzzen😄. Geniet pootin har inte mnga polare i nromrdet lngre
Citera
2025-01-02, 19:12
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Nato kommer aldrig att svara med krnvapen. Dremot enskilda lnder som innehar krnvapen kan gra det men dom r ju vldigt f.
Ryzzen kan ju ladda sidobadkaret och avfyra nr motorcykeln r i rull, raschian kamikaze
Citera
2025-01-02, 19:20
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 190401
Tnk om hela kabelbrottet inte alls handlar om sabotage, utan om Ukrainas missfrstnd med modern teknik?

S hr: Ukraina har ju varit lite kreativa med energilsningar p sistone, s varfr inte? De skickar ut en undervattensdrnare fr att koppla upp sig till Estlink 2 och ladda (ja, LNA) lite strm frn stersjns strsta elledare. Men vad hnder? Drnaren r inte ens kompatibel med den gamla kabeln. Bang! Kabeln gr snder, och nu str bde Finland och Estland utan strm.

Och vad gr Ukraina? Jo, de sger ingenting. Istllet ser de till att drnaren ligger skert p botten medan de skyller p allt mjligt, kanske en delfin med dlig teknik?

Vad sger ni, r jag galen eller r det hr en smidig (och mycket elektrisk) strategi?
Ja du r galen, koppla upp sig med en drnare till Estlink2

Sen r det bara Estland som str utan strm frn den kabeln, s du vet.
Citera
2025-01-02, 19:27
Avstngd
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Tnk om hela kabelbrottet inte alls handlar om sabotage, utan om Ukrainas missfrstnd med modern teknik?

S hr: Ukraina har ju varit lite kreativa med energilsningar p sistone, s varfr inte? De skickar ut en undervattensdrnare fr att koppla upp sig till Estlink 2 och ladda (ja, LNA) lite strm frn stersjns strsta elledare. Men vad hnder? Drnaren r inte ens kompatibel med den gamla kabeln. Bang! Kabeln gr snder, och nu str bde Finland och Estland utan strm.

Och vad gr Ukraina? Jo, de sger ingenting. Istllet ser de till att drnaren ligger skert p botten medan de skyller p allt mjligt, kanske en delfin med dlig teknik?

Vad sger ni, r jag galen eller r det hr en smidig (och mycket elektrisk) strategi?

Tnk om din mamma ligger bakom det hela. En troligare frklaring n ditt dravel.
Citera
2025-01-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ja du r galen, koppla upp sig med en drnare till Estlink2

Sen r det bara Estland som str utan strm frn den kabeln, s du vet.
ja visst, jag r galen, men det r inte det galnaste jag hrt. Tnkt p det hr: Estlink 2 r bara en liten del av ett mycket strre ntverk. Jag menar, Ukraina kanske inte bokstavligt kopplar en drnare till Estlink 2, men de har nog en hel flott av dolda undervattensdrnare som tjuvladdar p hela stersjns elnt. En kabel gr snder hr, en annan dr, hela regionen r som ett spindelnt av energi!

S ja, det var bara Estland som blev drabbat, men varfr tror du att ingen sger ngot om resten av systemet? Det r klart, det r bara toppen p isberget Estland var nog bara en teststation!
Citera
2025-01-02, 19:37
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Absolut en kreativ id, men trovrdig?
Nj.
Hur skulle den teorin frklara slpspret t.ex?
Och Eagles mrkliga beteende nr hon korsade kabeln?
Citera
2025-01-02, 19:59
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
ja visst, jag r galen, men det r inte det galnaste jag hrt. Tnkt p det hr: Estlink 2 r bara en liten del av ett mycket strre ntverk. Jag menar, Ukraina kanske inte bokstavligt kopplar en drnare till Estlink 2, men de har nog en hel flott av dolda undervattensdrnare som tjuvladdar p hela stersjns elnt. En kabel gr snder hr, en annan dr, hela regionen r som ett spindelnt av energi!

S ja, det var bara Estland som blev drabbat, men varfr tror du att ingen sger ngot om resten av systemet? Det r klart, det r bara toppen p isberget Estland var nog bara en teststation!
En som jobbar inom frsvarsmakten borde vl nd ha lite insyn, eller😉 ?
(FB) Hjlp: vad r det som surrar i min lgenhet
Surra hellre in dig p nsta teststation.

Eagle_s saboterade Estlink2 med sitt ankare, nu ska bara kopplingen till Venj bevisas, sen r det klappat och klart.
Citera
2025-01-02, 20:30
Medlem
Citat:

Ja vem vet? Jag avvaktar kommande rttegng, under tiden kan man bara spekulera.
Det kanske var Volodymyr den ukrainske sportdykaren som varit i farten igen? Han lyckades sabotera NS 1 och 2 och undkomma sprlst. Tyskland har fortfarande en efterlysning p grabben.
Den hr gngen har han kanske varit ombord p tankfartyget och sedan sjappat sprlst igen. Inte alls omjligt.
Finland tackar och tar emot d de kanske kan lgga beslag p 30 000 ton olja. Det r vrt mycket pengar i dagens lge och det drabbar ingen fattig heller. Jag ser affrsidn ta form hr och Finska Viken dps sedan om till "Pirate Bay".

Hr en bra artikel om energikablarna i Baltikum; jag visste inte att ven Sverige har en sjkabel som levererar 700MW till Baltikum!
https://yle.fi/a/7-10069846?utm_sour...m=twitter&s=09
Citera
2025-01-02, 21:09
Medlem
Citat:
Nato kommer aldrig att svara med krnvapen. Dremot enskilda lnder som innehar krnvapen kan gra det men dom r ju vldigt f.
Allt du psttt r phittat strunt.
Citera
2025-01-02, 21:12
Medlem
Fingrid och Elisa krver konfiskation av Eagle S fr att skra medel fr skadestnd.
https://yle.fi/a/7-10069957
Senast redigerad av SuperHardStarCore 2025-01-02 kl. 21:16.
Citera
2025-01-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
Fingrid och Elisa krver konfiskation av Eagle S fr att skra medel fr skadestnd.

Ja den bten lr inte g Putins renden igen. Om han inte kper den frsts 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in