• 1
  • 2
2024-11-18, 10:41
Medlem
Mr.Swedens avatar
Förstår inte ens frågeställningen. Är utbildad samtalsterapeut med många års klinisk erfarenhet och har aldrig fört journal för extern tillgång. Har du gått i det offentligas regi kan det se annorlunda ut - då tas notan av skattebetalarna och systemet vill ha lite koll.
Citera
2024-11-18, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av Eremit76
Både präster och diakoner erbjuder samtal mot strikt sekretess kostnadsfritt.

Tror inte särskilt många i det här landet skulle känna sig bekväma med en präst utan att det skulle kännas som att de försöker sälja in ett budskap.
Citera
2024-11-18, 16:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Helt ärligt, tycker du själv att någon med din attityd är lämplig som samtalsterapeut?

Edit: Tvåa på den bollen...

Skulle hellre ha han är terapeuter jag haft.
Citera
2024-11-19, 05:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Med det sagt så är man kanske inte så ofta i behov av samtalsterapi om man har goda vänner.

Om man driver en totalentreprenadfirma tillsammans med sin familj och ha goda kontakter är det sällan man behöver anlita hantverkare för att fixa saker i bostaden.
Citera
2024-11-21, 10:12
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Har ibland funderar på möjligheterna att starta en privat samtalsterapiverksamhet, då jag själv har upplevt negativa konsekvenser av "normal" terapi. Allt du säger journalförs så att andra läkare kan ta del av det, och det har definitivt påverkat hur jag blivit bemött och behandlad inom läkarvården. Jag spottar på det här sättet att behandla människor, men mig veterligen går det inte att kringgå på någon bra sätt.
Jag har samma erfarenhet. Både av att inte blivit tagen på allvar när jag blev fysiskt sjuk, för att det påstods bero på ångest så jag blev felbehandlad och fick kroniska men.

Men framförallt är det så mycket jag skulle velat ta upp med psykologen men inte vågat pga journalföringen. Även om man litar på personen framför sig, kan ju 50 personer efteråt gå in och ta del av dessa känsliga uppgifter. Så man måste konstant censurera sina tankar och så hoppa över att berätta dåliga saker man gjort. Jag tror definitivt att det finns en marknad, jag hade absolut vänt mig till en sådan klinik framför landstinget.
Citera
2025-01-06, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Jag har samma erfarenhet. Både av att inte blivit tagen på allvar när jag blev fysiskt sjuk, för att det påstods bero på ångest så jag blev felbehandlad och fick kroniska men.

Men framförallt är det så mycket jag skulle velat ta upp med psykologen men inte vågat pga journalföringen. Även om man litar på personen framför sig, kan ju 50 personer efteråt gå in och ta del av dessa känsliga uppgifter. Så man måste konstant censurera sina tankar och så hoppa över att berätta dåliga saker man gjort. Jag tror definitivt att det finns en marknad, jag hade absolut vänt mig till en sådan klinik framför landstinget.

Det är väl bara att du går till en privat psykolog då vilket det finns hur många som helst av
Citera
2025-01-06, 01:14
Medlem
Som psykolog eller psykoterapeut är man skyldig att journalföra. För att bli psykolog ska man både ha en psykologexamen och ha genomfört ett års praktisk tjänstgöring. För att bli psykoterapeut ska man ha gått en psykoterapiutbildning.

Terapeut kan däremot vem som helst kalla sig. Sådana kan man stöta på lite varstans, liksom coacher. Frågan är dock hur bra det är att ta emot folk om man inte har adekvat utbildning för det. Människor kan reagera starkt i samband med terapi och det gäller att " kunna ta hand om" dessa reaktioner. Annars kan man skada mer än man hjälper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in