• 1
  • 2
Igår, 08:50
Medlem
fido1986s avatar
Har varit på en psykiatrisk klinik för bedömning... Står en massa roliga saker i journalen nu. Misstänkt antisocial störning, dragning åt sexuellt våld osv. Kliniken har egen dold journalföring. Men det syns i 1177. Har även förstått att det kan finnas dolda anteckningar som jag inte ser?

På 1177 syns anteckningarna från kliniken med en liten stjärna (*) efter namnet, antar att det betyder att den är dold?

Frågan är:
Hur dold är dold journalföring för andra vårdenheter?

Hur får man fram journalanteckningar som inte syns på 1177?
Citera
Igår, 09:34
Medlem
Farbaute666s avatar
Det är bra att du är öppen och har sökt och får vård. Bry dig inte om anteckningarna nu i dagsläget, det kommer ju inte att påverka ditt liv inom den närmaste framtiden.

Fokusera på att ta emot vård.
Citera
Igår, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Har varit på en psykiatrisk klinik för bedömning... Står en massa roliga saker i journalen nu. Misstänkt antisocial störning, dragning åt sexuellt våld osv. Kliniken har egen dold journalföring. Men det syns i 1177. Har även förstått att det kan finnas dolda anteckningar som jag inte ser?

På 1177 syns anteckningarna från kliniken med en liten stjärna (*) efter namnet, antar att det betyder att den är dold?

Frågan är:

Hur fick dom reda på det?
Citera
Igår, 11:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Frågan är:

Jag är lite osäker på vad du menar med dold journalföring. Det enda jag känner till beträffande det är i fall av våld i nära relation. Då kan vi göra en journalanteckning som aldrig går att få fram via 1177. Utöver det så döljs ju inget - men vissa journaler anses ju som känsliga och de får vi inte upp hursomhelst. Det loggas också när vi går in i journaler och vi behöver kryssa i en ruta för att få tillgång till journalen att samtycke finns eller om det handlar om en nödöppning. Du kan ju själv välja att göra din journal mindre läsbar för andra - men ofta är det till hinder för en själv då övriga vårdinrättningar inte kan ta del av det de behöver för att hjälpa dig.
Citera
Igår, 15:21
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Det är bra att du är öppen och har sökt och får vård. Bry dig inte om anteckningarna nu i dagsläget, det kommer ju inte att påverka ditt liv inom den närmaste framtiden.

Fokusera på att ta emot vård.

Får ingen vård därifrån. De tyckte att jag saknar självinsikt och ej är behandlingsbar. Den som skickade mig dit har jag iof kvar, men hon känner sig nog lite ensam med den uppgiften. *ler*

Jag har en mer världslig sjukdom som är allvarlig, men som jag får bra vård för. Därför jag är intresserad av vad de ser?
Citera
Igår, 15:27
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Får ingen vård därifrån. De tyckte att jag saknar självinsikt och ej är behandlingsbar. Den som skickade mig dit har jag iof kvar, men hon känner sig nog lite ensam med den uppgiften. *ler*

Jag har en mer världslig sjukdom som är allvarlig, men som jag får bra vård för. Därför jag är intresserad av vad de ser?

En mer världslig sjukdom... Nåja, den får väl ta sin tid, men du bör nog inte blunda för de lite större sakerna du behöver ta tag i, något du egentligen verkar veta om...
Citera
Igår, 15:28
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asdqwezxc1
Hur fick dom reda på det?

Vilka fick reda på vad? Jag sökte dit själv för att någon övertalade mig...
Citera
Igår, 15:33
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag är lite osäker på vad du menar med dold journalföring. Det enda jag känner till beträffande det är i fall av våld i nära relation. Då kan vi göra en journalanteckning som aldrig går att få fram via 1177. Utöver det så döljs ju inget - men vissa journaler anses ju som känsliga och de får vi inte upp hursomhelst. Det loggas också när vi går in i journaler och vi behöver kryssa i en ruta för att få tillgång till journalen att samtycke finns eller om det handlar om en nödöppning. Du kan ju själv välja att göra din journal mindre läsbar för andra - men ofta är det till hinder för en själv då övriga vårdinrättningar inte kan ta del av det de behöver för att hjälpa dig.

Som du säger, våld i nära relation är dold. Har även förstått att exempelvis anteckningar från psykiatrin kan vara dolda av lika orsaker. Hur mycket sådant finns det i en journal?

Kliniken skryter ju om att de har ett journalsystem helt avskärmat från resten. Står på deras hemsida. Så jävla avskärmat kan det inte om jag kan se anteckningarna på 1177. Frågan är ju vad min vanliga läkare kan se? Ser hon att det finns dolda anteckningar från koko-kliniken? Men kan inte läsa innehållet? Eller kan hon inte ens se att jag varit där?
Citera
Igår, 15:52
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
En mer världslig sjukdom... Nåja, den får väl ta sin tid, men du bör nog inte blunda för de lite större sakerna du behöver ta tag i, något du egentligen verkar veta om...

Den världsliga sjukdomen kommer jag få leva med. Jag har gärna kvar den vård jag har där. Status que är bra där.

Det andra... Visst, jag vet ju om att det är något fel... Men konsekvenserna av att söka vård är större än att inte göra det. Blev anmäld när jag blev utkastad. Inser att hade de haft mig som patient ett tag till så hade en sådan anmälan kunnat bli retoriskt väldigt knepig att slingra sig ur.
Citera
Igår, 22:20
Medlem
Citat:
Vilka fick reda på vad? Jag sökte dit själv för att någon övertalade mig...
Du blev grundlurad med andra ord.
Citera
Igår, 22:42
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asdqwezxc1
Du blev grundlurad med andra ord.

Jag vet inte... Jag har inte förstått agerandet... Men jag är väldigt arg på dem.
Citera
Igår, 22:47
Medlem
Citat:
Jag vet inte... Jag har inte förstått agerandet... Men jag är väldigt arg på dem.
Hur ska du lösa det här nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in