Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Jag är lite osäker på vad du menar med dold journalföring. Det enda jag känner till beträffande det är i fall av våld i nära relation. Då kan vi göra en journalanteckning som aldrig går att få fram via 1177. Utöver det så döljs ju inget - men vissa journaler anses ju som känsliga och de får vi inte upp hursomhelst. Det loggas också när vi går in i journaler och vi behöver kryssa i en ruta för att få tillgång till journalen att samtycke finns eller om det handlar om en nödöppning. Du kan ju själv välja att göra din journal mindre läsbar för andra - men ofta är det till hinder för en själv då övriga vårdinrättningar inte kan ta del av det de behöver för att hjälpa dig.
Som du säger, våld i nära relation är dold. Har även förstått att exempelvis anteckningar från psykiatrin kan vara dolda av lika orsaker. Hur mycket sådant finns det i en journal?
Kliniken skryter ju om att de har ett journalsystem helt avskärmat från resten. Står på deras hemsida. Så jävla avskärmat kan det inte om jag kan se anteckningarna på 1177. Frågan är ju vad min vanliga läkare kan se? Ser hon att det finns dolda anteckningar från koko-kliniken? Men kan inte läsa innehållet? Eller kan hon inte ens se att jag varit där?