2025-01-09, 22:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Hur ofta måste man vattna?
Vet inte, gjort det där några gånger. Fick upp plant två gånger men de dog efter något år, oklart varför? Fel jord kanske. Men groddade de på papper innan jag satte de i jorden. Låt kärnorna torka ett par - tre veckor innan du lägger de på fuktigt papper.
Citera
2025-01-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet inte, gjort det där några gånger. Fick upp plant två gånger men de dog efter något år, oklart varför? Fel jord kanske. Men groddade de på papper innan jag satte de i jorden. Låt kärnorna torka ett par - tre veckor innan du lägger de på fuktigt papper.

Jag tar alltså ett papper, typ hushållspapper och blöter ner. Sen placerar kärnorna där på, efter att de stått på tork i några veckor och sen placerar jag de i jord?
Citera
2025-01-09, 23:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag tar alltså ett papper, typ hushållspapper och blöter ner. Sen placerar kärnorna där på, efter att de stått på tork i några veckor och sen placerar jag de i jord?
Japp, när de gror sätter du det som groddar (kommer ut kärnan uppåt) i jord. Det svåra är att hålla de levande sedan..
Citera
2025-01-09, 23:03
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Hur ofta måste man vattna?

Kom inte ihåg hur jag vattnade riktigt, men första vattningen direkt efter jag planterat så vattnade jag nog ganska rikligt, sen efter det vattnade jag nog först när jordytan började bli ganska torr.

Tänker att citronträd växer ju i ganska torra och varma klimat (Grekland, Italien, södra Frankrike etc), så det behöver nog inte vara supervått hela tiden. Jag har för mig min taktik med att vattna rikligt, låta jorden torka ut, sen vattna rikligt igen och så repeat fungerade ganska väl. Så inte varje dag, men det beror ju på storleken på kruka hur snabbt/långsamt det torkar. Jag planterade nog med lekakulor i botten samt att krukan hade hål i botten för att ha god dränering och undvika vattenansamling. Så kör du med en kruka med hål i så står den ju på ett fat, så du kan vattna långsamt tills du ser att det börjar rinna ut på fatet, då är det tillräckligt vattnat.

Sen tryck inte ned kärnan sådär jättelångt, kanske en centimeter. Ställ i ett fönster med mycket ljus.
Citera
2025-01-09, 23:09
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Kom inte ihåg hur jag vattnade riktigt, men första vattningen direkt efter jag planterat så vattnade jag nog ganska rikligt, sen efter det vattnade jag nog först när jordytan började bli ganska torr.

Tänker att citronträd växer ju i ganska torra och varma klimat (Grekland, Italien, södra Frankrike etc), så det behöver nog inte vara supervått hela tiden. Jag har för mig min taktik med att vattna rikligt, låta jorden torka ut, sen vattna rikligt igen och så repeat fungerade ganska väl. Så inte varje dag, men det beror ju på storleken på kruka hur snabbt/långsamt det torkar. Jag planterade nog med lekakulor i botten samt att krukan hade hål i botten för att ha god dränering och undvika vattenansamling. Så kör du med en kruka med hål i så står den ju på ett fat, så du kan vattna långsamt tills du ser att det börjar rinna ut på fatet, då är det tillräckligt vattnat.

Sen tryck inte ned kärnan sådär jättelångt, kanske en centimeter. Ställ i ett fönster med mycket ljus.

Nu blev jag lite sugen själv på att göra det, ska nog göra ett till försök! Citronträd är ju väldigt fina
Citera
2025-01-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Japp, när de gror sätter du det som groddar (kommer ut kärnan uppåt) i jord. Det svåra är att hålla de levande sedan..
Ok intressant
Citera
2025-01-09, 23:29
Medlem
Kalk-Allans avatar
Jag hade ett sådant projekt blev ca 2 decimeter högt men dog sedan av någon anledning, troligen pga att jag inte planterade om den....
Citera
2025-01-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus

Ok tack
Citera
2025-01-10, 01:03
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har fått apelsinkärnor att gro.
Även om plantorna blev kanske 40 cm var de rätt tråkiga, det var spretande gröna buskar, som aldrig blommade.
Man är aldrig garanterad att en kärna blir ett bra träd.
Citera
2025-01-10, 02:06
Medlem
Citat:
Planterar 2 citronfrön. Vattnar ganska regelbundet. Efter ca 25-30 dagar har inget växt. Letar då i jorden för att se hur fröna ser ut men de är upplösta. Kan verkligen inte hitta de. Vad har hänt? Bryts de ner så fort?

Edit. Tror jag hittat ett frö. Eller rester av ett frö. Det känns som tort papper. Jävla fröhelvete. Det skulle ju bli ett träd.

Felet är förmodligen att du vattnar regelbundet. De kommer bara mögla, speciellt i kombination med att jorden är kall. Ett frö har inget behov av en massa vatten och vissa växter, särskilt tropiska, kräver en viss jordtemperatur för att gro.
Vissa växter kräver även stratifiering för att simulera en köldperiod, inte citron dock.

Citron är en av de enklare växterna att kultivera.

Fröna ligger i ett skal, skär försiktigt upp skalet utan att skada fröet initi. Detta gör att de gror mycket enklare och snabbare då de ligger i ett skal för att inte gro i citronen.
Detta ska måste brytas ned om du inte tar bort det, kan ta lång tid.

Vattna jorde EN GÅNG lite lätt, så den är fuktig men inte genomblöt, lätt blöt, men inte dyngsur. Sätt på plast på krukan så den inte torkar. Ställ den varmt.
Det kommer gro på några dagar.

Ta i så pass mycket jord att den har plats för rötterna, men så att den kan växa en bit utan att växa in i plasten på krukan.

Då behöver du inte vattna alls när den börjar gro. Ta bort plasten när den blivit ett par centimeter och börja vattna lätt när jorden torkar.
Senast redigerad av Blomsterklet 2025-01-10 kl. 02:20.
Citera
2025-01-10, 02:09
Medlem
Citat:

Det behöver du inte göra och de är inte svåra att hålla vid liv. Jag menar inte att låta besserwisser men de är väldigt lätta att underhålla.

Du vattnar när jorden är torr, inte innan.
De är inte kräsna vad gäller jord och de behöver inte mycket näring.

En perfekt växt för nybörjare (ja, jag är expert på sånt här)

Jag kan säga att det absolut vanligaste felet folk gör när de tar död på sina växter är att vattna för mycket och det är förståeligt.

När man vattnar mycket torkar den ut då rötterna kvävs och den slutar ta upp vatten. Folk tror att torra blad alltid är ett resultat av för lite vatten.

Citron har ganska tjocka blad och är en växt som gillar varma klimat. Den tål torka ganska väl.
Senast redigerad av Blomsterklet 2025-01-10 kl. 02:14.
Citera
2025-01-10, 05:36
Avstängd
Liberationfronts avatar
Du ska först torka fröet i papper, toapapper är bra, linda in det. Låt ligga i 3 dygn. Sedan tar du nytt papper som du blöter/fuktar. Tills kärnan spricker och utvecklar grodd. DÅ lägger du det i jord.

Skamligt att vi tillhör samma ras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in