Citat:
Det finns ju inget att få i livet, och det gäller oavsett hur avancerade tekniken och medicinen blir, för det Schopenhauer skrev om att det "goda" i princip bara är frånvaro av lidande är tidlöst och hänger dels på entropin och dels på det som kallas homeostas.
Liv är en på förhand förlorad kamp mot entropin. Genom att kroppar har system som reglerar temperatur, ämnesomsättning, belöningssystem etc så är det också inbyggt i kroppen att inte kunna njuta mer än ytterst marginellt. Det gör också att det - hur avancerad medicinen någonsin blir - inte går att avlägsna lidandet utan att också avlägsna den lilla njutning som man känner.
Liv är en på förhand förlorad kamp mot entropin. Genom att kroppar har system som reglerar temperatur, ämnesomsättning, belöningssystem etc så är det också inbyggt i kroppen att inte kunna njuta mer än ytterst marginellt. Det gör också att det - hur avancerad medicinen någonsin blir - inte går att avlägsna lidandet utan att också avlägsna den lilla njutning som man känner.
Mycket Pseudovetenskap i den texten.
Men den gav än en gång exempel på bristerna i resonemangen du för.
Till att börja med, varför skulle det vara ett krav att avlägsna allt lidande i livet?
Ta hård träning, för många mig själv inkluderad så är det ett gissel men jag gör det ändå för att uppnå mål jag satt upp och som får mig att må bra efteråt.
det faktum att jag övervinner ett motstånd både fysiskt och mentalt gör att belöningen blir högre, no pain no gain som man brukar säga.
Detta är ju ett simpelt exempel men det finns massvis med liknande exempel, vinterbad ett annat som jag brukar utöva.
Njutningen även här skulle inte vara den samma utan smärtan av det iskalla vattnet.
Sedan är ju även antagandet att njutning skulle vara det främsta målet i livet även det allt annat än allmängiltigt.
När jag säger att jag är lycklig är detta inte för att jag har mycket njutning i livet utan för att jag har hittat mening i tillvaron, att jag har relationer med familj och andra nära vänner som berikar mitt liv, att jag behållit min nyfikenhet och hunger på att lära mig mer om världen. Med mera.
Sedan finns ju de sinnliga njutningarna också, de goda vinerna, maten, sex, kärlek och allt annat som hör det goda livet till.
Nu är jag ju inte ensam om att vara nöjd med livet, faktum är att de flesta i vår del av världen är lyckliga. Finland brukar listas som nr 1 i världen där 80% anser sig vara nöjda med livet.
Vilket även detta motsäger dina påståenden.