2025-01-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jo, det är precis så det skedde.

Jag skrev "Vad menar du med "etc"? Vilka andra anledningar finns det att skriva som du gör?"

Vilket är analogt med "Vad menar du med 'bilar'? Vilka bilsorter äger du?"

Ok, nu är jag 100 % övertygad om att du ljuger. Jag ser hur din läs-skriv-förståelse är. Du skulle aldrig klara av det på en månad. Inte en chans.
Tog en månad och då läste jag inte ens ensam utan frågade en präst ”vad menas här” ”utveckla det här” och i mitten av läsningen så skedde andra grejer.

En månad är ganska lång tid vännen.

Förresten så menade du visst ”etc” du visste inte vad det betydde.
Citera
2025-01-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Imponerande att du läst igenom Bibeln flera ggr i sju år. Kanske kan hjälpa dig? Du vet inte vem Gud är och kan inte tro att han finns. Vet inte vad du menar med att du inte tror på Jesus (förutom att du inte tror att han återuppstod), men tror på Jesus gör man om man tror på det han sa: att man ska göra det som är rätt och att man ska bry sig om och hjälpa medmänniskor. Istället för att bara slå sig fram och strunta i alla andra. Tror man på Jesus så är Gud hans far i en annan osynlig värld.

Många ser inga tecken på en annan värld, kanske för att man har för bråttom med allt och inte har tålamod, eller ofta att man förtränger den osynliga världen därför att man inte kan styra den.

Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.» — Lukas 17:20-21
På vilket sätt imponerande?

Jag har haft det som central del i livet att försöka hitta gud faktiskt. Men jag tror inte på gud. Asså jag tror inte det finns någon jesus som återuppstod eller att någon gud skapade världen. Förstår du? Jag håller med om allt i bibeln, värderingarna och sånt och har ”levt utifrån det” (eftersom jag har samma åsikter) men det klickar inte eftersom jag inte tror på gud.

Att be till gud lixom har varit omöjligt, för jag tror ju inte på det.

Vad ska jag göra?
Citera
2025-01-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Du säger att du har läst bibeln flera gånger och sedan skriver du "Gillar de som står i bibeln. Tycker om värderingarna och har alltid gjort de."
Vilket får mig att undra om du verkligen har läst bibeln...
Vad syftar du på? Vad är det jag inte ”borde” gilla som framgår i bibeln?
Citera
2025-01-13, 17:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Förresten så menade du visst ”etc” du visste inte vad det betydde.

Om du söker i min posthistorik kan du se mig använda ordet hundratals gånger, sötnos
Citera
2025-01-13, 17:56
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Hej!

Har ett massivt problem som ja har haft sen tonåren o de e att jag jättegärna skulle vilja ha religiös. Speciellt kristen katolik/ortodox men de går ba nt eftersom ja nt tror på gud. Har verkligen försökt men ja tror verkligen nt på gud alls.

har läst bibeln flera gånger, sett youtube videos och gått till kyrkan och pratat med präster men de går bara nt.

Gillar de som står i bibeln. Tycker om värderingarna och har alltid gjort de. Har alltid velat va hemma, få många, många barn, ha ett familjeliv o be till gud etc.

Men de går nt för ja tror nt på gud. Ja tror nt på jesus. ja tror nt på att moses delade på floden lr att jesus återuppstog. ja försöker men tror nt i mitt hjärta eller hjärna.

e typ deprimerad asså.

denna text från larsjohansson fick mig återigen o fundera o fick en existenskris

(FB) Israels överlägsenhet i allt - vad beror det på att judarna är nr 1 i allt?

har även försökt läsa andra religioner som koranen o talmuden o andra religiösa böcker men de klickar nt. tror nt på gud alla lixom.

va fan ska man göra?

vill nt va en sån som larsjohansson beskriver heller. nån som bara strosar runt utan mening o ba äter o dricker och knullas.

koranen kändes helt främmande för mig, talmuden förstod ja nt ens o man kan nt ens konvertera till judendomen o bibeln e ja närmst till men fortf för långt bort för ja tror nt på de.

vad ska ja göra? har försökt i flera år!

Re-ligion betyder egentligen re-align , och går ut på att återgå till att leva som en naturlig människa, som designats som en växtätare, och är gjord för att konsumera råa ekologiska grödor och rent destillerat vatten. Meditering är då det som låser upp "dörrar" mellan det fysiska och spirituella.

Religioner ljuger eftersom dom sitter och äter varmkorvar av griskött, i svenska kyrkor, och låtsas att dom har hittat rätt, fast dom har aldrig varit så långt utanför naturen och den design som människokroppen är.
Citera
2025-01-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedtHvH
Jag förstår vad du menar, men ditt problem är att du försöker vara religiös utifrån samhällets uppfattning om hur en religiös människa "ska" vara. Det verkar som att du har missuppfattat vad religion egentligen handlar om.

Att vara kristen handlar inte främst om att följa ritualer eller att passa in i en viss roll. Det handlar om att ha ett förhållande med Gud och lära känna honom. Ett sådant förhållande börjar med att du själv reflekterar över världen och drar slutsatsen att en skapare existerar - en filosofisk princip som kallas deism. Därefter behöver du undersöka om det finns trovärdiga stöd för att Jesus verkligen dog på korset och återuppstod.

Jag växte själv upp som ateist och vet hur svårt det kan vara att ändra sitt sätt att tänka. Att tro på Gud är inte en plötslig insikt som uppstår över en natt; det är en resa som kräver tid och reflektion. Tänk på det som att bygga ett förhållande med någon: Skulle du gifta dig med någon du träffade för första gången igår? Självklart inte, för kärlek - precis som tro - utvecklas med tid och engagemang.

Det räcker inte att du vill vara religiös för sakens skull eller för att leva enligt de värderingar du uppskattar i Bibeln. Du måste utforska fakta, ställa frågor och med din egen vilja komma fram till om du tror att det är sant eller inte.

Du verkar vara ung, så kom ihåg att det är helt okej att inte ha alla svar just nu - detta är trots allt en av livets största frågor. Men den som söker svar kommer att finna dem. Som den kända fysikern en gång sa:
"The first gulp from the glass of natural sciences will turn you into an atheist, but at the bottom of the glass, God is waiting for you." - Werner Heisenberg
Det är just det jag har försökt och har försökt i flera, flera år. Hur ta mig tillväga? Har försökt se bevis för hans existens och hans återkomst men det finns inga. Har verkligen läst supermycket och pratat med präster och försökt sitta ensam i kyrkan och bara tänka. Har försökt be även om jag inte tror på det. Har försökt lura mig själv att han finns men det går inte.

Har försökt finna sanningen.

Johannesevangeliet 8:32 säger ”och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria. ” sanningen är gud.

För i Johannesevangeliet 14:6

”Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Har försökt verkligen förstå. Få kontakt. Lära känna honom i mitt hjärta. Verkligen tro på att han finns. Sökt fakta. Till och med försökt lura mig själv att han finns men ingenting går.

Har läst igenom bibeln helt, från början till slut och tillsammans med en präst (katolik) flera flera gånger men ströläser (läser någon sida här och där, några verser etc) varje dag.

Ingenting fungerar.

Har gått över ett decennium om man struntar i barnåren.
Citera
2025-01-13, 17:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
På vilket sätt imponerande?

Jag har haft det som central del i livet att försöka hitta gud faktiskt. Men jag tror inte på gud. Asså jag tror inte det finns någon jesus som återuppstod eller att någon gud skapade världen. Förstår du? Jag håller med om allt i bibeln, värderingarna och sånt och har ”levt utifrån det” (eftersom jag har samma åsikter) men det klickar inte eftersom jag inte tror på gud.

Att be till gud lixom har varit omöjligt, för jag tror ju inte på det.

Vad ska jag göra?
Då antar jag att du menar att det inte finns något som du inte känner till. Om du kan föreställa dig att det finns mycket som du inte känner till så kan du inte utesluta högre makter. Jag tror att det finns ofattbart mycket som jag inte känner till och jag har sett något lite sånt.

Faktiskt finns det en andevärld med varelser som formar våra liv. Vi kan inte hindra dem men vi kan följa Guds bud och stå emot dåligt inflytande. Ingen kan ha undgått att vissa agerar helt utifrån från sina egna intressen medan andra faktiskt bryr sig om de tio budorden.

Eftersom Satan är världens furste så dominerar hans ordning medan de som tror på Guds ordning kan stå starkare inför det dåliga.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-01-13 kl. 18:04.
Citera
2025-01-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Re-ligion betyder egentligen re-align , och går ut på att återgå till att leva som en naturlig människa, som designats som en växtätare, och är gjord för att konsumera råa ekologiska grödor och rent destillerat vatten. Meditering är då det som låser upp "dörrar" mellan det fysiska och spirituella.

Religioner ljuger eftersom dom sitter och äter varmkorvar av griskött, i svenska kyrkor, och låtsas att dom har hittat rätt, fast dom har aldrig varit så långt utanför naturen och den design som människokroppen är.
Vad menar du?
Citera
2025-01-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Om du söker i min posthistorik kan du se mig använda ordet hundratals gånger, sötnos
Inte på dem 3 första sidorna… erkänn bara. Eller ska du börja använda ordet nu?
Citera
2025-01-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Då antar jag att du menar att det inte finns något som du inte känner till. Om du kan föreställa dig att det finns mycket som du inte känner till så kan du inte utesluta högre makter. Jag tror att det finns ofattbart mycket som jag inte känner till och jag har sett något lite sånt.

Faktiskt finns det en andevärld med varelser som formar våra liv. Vi kan inte hindra dem men vi kan följa Guds bud och stå emot dåligt inflytande. Ingen kan ha undgått att vissa agerar helt utifrån från sina egna intressen medan andra faktiskt bryr sig om de tio budorden.

Eftersom Satan är världens furste så dominerar hans ordning medan de som tror på Guds ordning kan stå starkare inför det dåliga.
Finns massvis som jag inte känner till. Exempelvis rymden och universum. Men jag förstår typ vetenskap? Typ att jag litar på vetenskapen.

Förstår du?

Rymden är enorm. Kanske finns andra människor? Andra varelser? Har universum ett slut? Vet inte, men jag tror på vetenskap.

Har haft sömnlösa nätter eftersom jag typ haft panik över att gud inte finns eller att jag inte tror på honom.

Läser i bibeln ofta. Varje dag. Idag läste jag några sidor. Försöker förstå, jag förstår men försöker förstå att gud existerar. Att han finns. Att det är någon som känner mig och hör mig och faktiskt finns. Att det finns ett himmel och helvete.

Efesierbrevet 2-8:9

”Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.”

Jag har inte guds gåva? Men jag tror inte ens på gud. Men så gud har inte välsignat mig så jag tror inte på gud trots att gud finns vilket kommer leda till att jag hamnar i helvetet.
Senast redigerad av Jaggaj5 2025-01-13 kl. 18:22.
Citera
2025-01-13, 18:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Finns massvis som jag inte känner till. Exempelvis rymden och universum. Men jag förstår typ vetenskap? Typ att jag litar på vetenskapen.

Förstår du?

Rymden är enorm. Kanske finns andra människor? Andra varelser? Har universum ett slut? Vet inte, men jag tror på vetenskap.

Har haft sömnlösa nätter eftersom jag typ haft panik över att gud inte finns eller att jag inte tror på honom.

Läser i bibeln ofta. Varje dag. Idag läste jag några sidor. Försöker förstå, jag förstår men försöker förstå att gud existerar. Att han finns. Att det är någon som känner mig och hör mig och faktiskt finns. Att det finns ett himmel och helvete.

Efesierbrevet 2-8:9

”Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.”

Jag har inte guds gåva? Men jag tror inte ens på gud. Men så gud har inte välsignat mig så jag tror inte på gud trots att gud finns vilket kommer leda till att jag hamnar i helvetet.
Jag har också förtroende för och förstår vetenskapen och har läst matematik och fysik på universitetet. Ingen vet ju allt som finns i rymden men rymden i sig är ändå något vi känner till och kan försöka göra oss en bild av. Men det finns mer.

Jag tror inte du behöver oroa dig för du tror på de gudomliga budskapet. Att du inte kan föreställa dig Gud är inte ens dåligt eftersom man inte ska göra sig bilder av Gud. Dina värderingar är Guds värderingar enligt dig. Kanske är den bästa bilden av Gud som vi kan göra oss just Guds ord?

Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning. — Johannes 1:14

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63
Citera
2025-01-13, 19:00
Medlem
oyegies avatar
Kanske du skall läsa katolska katekesen,finns digitalt på internet.
Där kan du läsa varför människan tror och hur du kan söka kunskap om Gud och hans existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in