2025-01-14, 09:10
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det r bara 2 lnder i europa som har vinstskatt p primrt boende. Andra lnder har istllet fastighetsskatt och reavinstskatt p spekulationsbostder.

Om du tex bor norr om Stockholm i en villa vrd 10 msek och gjort bostadskarrir blir det en helt abnorm kostnad att byta jobb och flytta till en motsvarande villa sder om Stockholm. Du kan tvingas betala 1 msek i skatt fr att gra den flytten. Tror du arbetsgivaren stller upp med 1 msek i signing bonus fr att tcka den diffen?

Du verkar inte knna till uppskovsreglerna! nd ger du dig in o gafflar - varfr?
Citera
2025-01-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Var bor du som har en reavinstskatt p 80% ?

Var bara ett exempel fr att illustrera. Varfr ska man slja tex en bil man har behov av och kpa en ny om skatten gr att man isf mste kpa en mycket smre bil?
Citera
2025-01-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Du verkar inte knna till uppskovsreglerna! nd ger du dig in o gafflar - varfr?

Vad knner jag inte till om uppskovsreglerna exakt?

Du fr skjuta p skatt p en vinst p max 3 msek. Har du (och din eventuella sambo tillsammans med dig) en vinst p mer MSTE du skatta fr det vid frsljning.

Verkar snarare som att DU kommer in och kftar om ngot DU inte har koll p, varfr?
Citera
2025-01-14, 09:24
Medlem
Citat:
Kan du ingenting? Varfr ger du dig in o diskuterar sdant du inte fattar ett dyft om? Du gr ju bort dig. Det r sdana som du som inte brukar klara av att gra lumpen. I nsta mening frn dig kommer du att skriva att du varit kustjgare - vilket du inbillar dig att ngon gr p, jvla jubelidiot!

Vad r det jag inte kan?
Du bor i hyresrtt va?
Citera
2025-01-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Exempel p en kollaps:

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...58138670410300

Ltsjvgen 68m2, Hallonbergen.
Slutpris: 1,4M (-6 %)

Utav 54st slda likadana lgenheter har 44 st slts fr minst 2M, 18 st fr minst 2,25M och hgsta enskilda fr 2,425M. 5st av de 10 som slts fr under 2M har varit frn senaste tv ren.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...en-91-20677655
Denna har ett acceptpris p 2,1M (+5 %) och legat ute sedan oktober 2023.

Samtidigt; Renoverat kk, mycket frschare intryck och hgst upp i huset:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...en-35-21273316
Till salu fr 1 695 000 och r osld sedan juli 2024.

Personen som vill f ut 2,1M liksom sina grannar lr behva vnta minst 10 r innan de fr ut den summan fr deras lgenheter.

Har varit p visning p en lgenhet dr fr ngot r sedan, tackade fr mig nr jag lste rsredovisningen och lite andra dokument som lagts upp publikt p deras freningssida.
Dom behvde bland annat hja avgifterna pga att taket till parekeringsgaraget som ligger under hela omrdet dr var helt slut och brjade lcka in. Det gjorde att vissa medlemmar blev sura p "hjda hyror" (allts inte ens medvetna om hur en brf fungerar) och samlade namnunderskrifter till en minoritesrevisor. En minoritesrevisor gr att bland annat SBAB inte ens ger ln till kp i frening. S inte helt representativt fr bostadsmarknaden utan i stllet en missktt frening dr det kan vara svrt hitta kpare d banker inte ens ger ln.

Mklaren nmnde ocks att det finns en likadan frening i hallonbergen med typ samma huslayout, och den freningen hade inte nnu renoverat garagetaket, s rkna med fler kollapser i hallonbergen
Citera
2025-01-14, 09:47
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vad r det jag inte kan?
Du bor i hyresrtt va?

Du frefaller sakna grundlggande kunskaper inom mnet "Beskattningsrtt". Skulle inte frvna mig om det visar sig att du aldrig hrt talas om det verhuvudtaget!
Citera
2025-01-14, 09:48
Medlem
Citat:
Du frefaller sakna grundlggande kunskaper inom mnet "Beskattningsrtt". Skulle inte frvna mig om det visar sig att du aldrig hrt talas om det verhuvudtaget!

Skillnad p att inte veta vad det innebr och att tycka att det r fel. Men som rd tycker man staten ska in s mkt skatt det bara gr
Citera
2025-01-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Har varit p visning p en lgenhet dr fr ngot r sedan, tackade fr mig nr jag lste rsredovisningen och lite andra dokument som lagts upp publikt p deras freningssida.
Dom behvde bland annat hja avgifterna pga att taket till parekeringsgaraget som ligger under hela omrdet dr var helt slut och brjade lcka in. Det gjorde att vissa medlemmar blev sura p "hjda hyror" (allts inte ens medvetna om hur en brf fungerar) och samlade namnunderskrifter till en minoritesrevisor. En minoritesrevisor gr att bland annat SBAB inte ens ger ln till kp i frening. S inte helt representativt fr bostadsmarknaden utan i stllet en missktt frening dr det kan vara svrt hitta kpare d banker inte ens ger ln.

Mklaren nmnde ocks att det finns en likadan frening i hallonbergen med typ samma huslayout, och den freningen hade inte nnu renoverat garagetaket, s rkna med fler kollapser i hallonbergen

Intressant info! Hade inte ens hrt talas om minoritetsrevisor innan.. Hehe, ja det gr jag.
Citera
2025-01-14, 10:08
Medlem
Citat:
Haha, nu slog du upp det och s skrev du av det!

Nej om du lser inlgget jag skrev INNAN det du svarade p s nmner jag taket p 3 msek dr ocks.

Der var DU som inte visste att det existerade ngot tak fr uppskov. DU frstod inte uppskovsreglerna. Sopa.
Citera
2025-01-14, 10:23
Medlem
Citat:
Vad fan ska vi ta oss till med dig?

Jag har inlgg frn 2022 nr jag skriver om maxtaket tom. Du visste inte om att maxtaket fanns. Sopa
Citera
2025-01-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Intressant info! Hade inte ens hrt talas om minoritetsrevisor innan.. Hehe, ja det gr jag.
Det verkar vara tnkt att anvndas fr att granska s att det inte sker ngra oegentligheter hos revisorn. Men freningen hade ngot strre revisorhus vid tidpunkten vill jag minnas (typ pricewaterhousecoopers eller dylikt), s det var inte direkt "kes revision och kemtvtt". Men medlemmarna som var sura frskte ju anvnda det fr att "stoppa avgiftshjningarna" vad det sg ut som, vilket sklart i slutndan i stllet slog tillbaka mot dem sjlva.

Minoritetsrevisor (verkar ocks heta "Medrevisor") verkar pminna lite om att som privatperson ha en betalningsanmrkning, mnga finansiella drrar som stngs i ett antal r.

Ls lite nyheter frn den dr freningen nedan, verkar ha varit rtt intressant historia
https://www.brft9.se/nyheter/

Det fanns ocks en post som jag inte nu hittar (kan ha tagits bort) dr styrelsen skrev om just det hr med minoritetsrevisorn och vervgde stmma medlemmarna som skrivit p uppropet pga de orsakat potentiell ekonomisk skada fr freningen
Citera
2025-01-14, 10:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att huvuddelen tas bort och man inte fr bud r bara dina anekdoter. Volymerna som sljs r nra ath.

Varenda villa som lggs upp i Stockholms omrden jag tittar p r slda inom en mnad eller tv i vrsta fall. Ngot enstaka hus ligger kvar utan att sljas men d r de ofta orealistiskt prissatta.

Sen r det ocks en del som provar att se vad de fr, de behver inte flytta egentligen utan testar bara marknaden
Generellt trgt, objekt lggs ut fr hgt, fr inga bud och ligger i mnader, dras tillbaka och ut igen pga mkklarna tjatar om att det skall lossna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in