Citat:
Ursprungligen postat av
Jaggaj5
Hej!
Har ett massivt problem som ja har haft sen tonåren o de e att jag jättegärna skulle vilja ha religiös. Speciellt kristen katolik/ortodox men de går ba nt eftersom ja nt tror på gud. Har verkligen försökt men ja tror verkligen nt på gud alls.
har läst bibeln flera gånger, sett youtube videos och gått till kyrkan och pratat med präster men de går bara nt.
Gillar de som står i bibeln. Tycker om värderingarna och har alltid gjort de. Har alltid velat va hemma, få många, många barn, ha ett familjeliv o be till gud etc.
Men de går nt för ja tror nt på gud. Ja tror nt på jesus. ja tror nt på att moses delade på floden lr att jesus återuppstog. ja försöker men tror nt i mitt hjärta eller hjärna.
e typ deprimerad asså.
denna text från larsjohansson fick mig återigen o fundera o fick en existenskris
(FB) Israels överlägsenhet i allt - vad beror det på att judarna är nr 1 i allt?
har även försökt läsa andra religioner som koranen o talmuden o andra religiösa böcker men de klickar nt. tror nt på gud alla lixom.
va fan ska man göra?
vill nt va en sån som larsjohansson beskriver heller. nån som bara strosar runt utan mening o ba äter o dricker och knullas.
koranen kändes helt främmande för mig, talmuden förstod ja nt ens o man kan nt ens konvertera till judendomen o bibeln e ja närmst till men fortf för långt bort för ja tror nt på de.
vad ska ja göra? har försökt i flera år!
1) Läs apologetisk litteratur och undersök olika gudsbevis. Att intellektuellt komma fram till att Gud måste existera är en bra början. Det var första steget för den helige Augustinus innan han blev troende.
2) Börja gå i katolsk mässa åtminstone varje söndag men helst så ofta som du kan (de flesta församlingar har mässor på vardagar, en del har det varje dag). Delta i böner och psalmsånger och lyssna uppmärksamt på predikan. Har du tur är kyrkoherden traditionell och har en liturgi med bruk av rökelse och latin.
3) Köp en katolsk bönbok och be varje dag, minst morgon och kväll.
Tids nog kommer Gud att se till att du börjar tro.
Lycka till!