2025-01-15, 19:53
Medlem
Märklig diskrepans mellan vad ni upplever och hur Arbetsförmedlingen ser på saken:

"Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara mycket liten konkurrens om jobben för installations- och serviceelektriker under det närmaste året. På 5 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete kommer vara mycket stora." https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B...r-installation

Mycket liten konkurrens antyder ju att det inte ens är lågavlönade elektriker det är brist på, utan elektriker överhuvudtaget.
Citera
2025-01-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Märklig diskrepans mellan vad ni upplever och hur Arbetsförmedlingen ser på saken:

"Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara mycket liten konkurrens om jobben för installations- och serviceelektriker under det närmaste året. På 5 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete kommer vara mycket stora." https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B...r-installation

Mycket liten konkurrens antyder ju att det inte ens är lågavlönade elektriker det är brist på, utan elektriker överhuvudtaget.

Med tanke på rådande läge med anta jobb etc så ser deras bedömning ut att vara uppe bland molnen och sväva
Citera
2025-01-22, 14:11
Medlem
Citat:

Japp, jag fick höra från alla källor jag såg att det skulle finnas hur mycket jobb som helst och att man kunde välja o vraka mellan jobb. I min klass fick bara 6/30 personer anställning, allihopa förutom en enda via kontakter. Och i en annan klass var det bara 2/25 som fick jobb, båda två genom kontakter. Man har blivit lurad helt enkelt, och nu är jag så extremt missnöjd och jobbar med att tejpa kartonger 9 timmar om dagen. Katastrof
Citera
2025-01-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villvetasaker
Japp, jag fick höra från alla källor jag såg att det skulle finnas hur mycket jobb som helst och att man kunde välja o vraka mellan jobb. I min klass fick bara 6/30 personer anställning, allihopa förutom en enda via kontakter. Och i en annan klass var det bara 2/25 som fick jobb, båda två genom kontakter. Man har blivit lurad helt enkelt, och nu är jag så extremt missnöjd och jobbar med att tejpa kartonger 9 timmar om dagen. Katastrof

Ja, det kanske är auktoriserade elektriker det är brist på, och det är väl just där flaskhalsen uppstår. Ingen får lärlingsplats för att bli auktoriserad?
Citera
2025-01-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ja, det kanske är auktoriserade elektriker det är brist på, och det är väl just där flaskhalsen uppstår. Ingen får lärlingsplats för att bli auktoriserad?
Jo några får det, men i min klass med tretti pers var det bara en enda som fick lärlingsplats utan kontakter
Citera
2025-01-25, 23:37
Medlem
BavarianBeetles avatar
https://iecfwtc.org/how-to-become-an...ical%20license.

I Texas tar elektrikerutbildning tre månader medan en Komvuxutbildning tar ett år. Däremot krävs 8000 lärlingstimmar i Texas medan det bara krävs 1600 timmar i Sverige. Vad är bättre?
Citera
2025-01-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle

I Texas tar elektrikerutbildning tre månader medan en Komvuxutbildning tar ett år. Däremot krävs 8000 lärlingstimmar i Texas medan det bara krävs 1600 timmar i Sverige. Vad är bättre?

Står ju att det tar ungefär 4 år att gå igenom programmet.. I sverige har du 1600 lärlingstimmar, men efter det blir du förstaårsmontör sen andra och tredjeårsmontör vilket egentligen är lärlingstid även om man valt att kalla det något annat.

3 månader utbildning låter ganska kort. Är ju ganska mycket teoretisk ellära man faktiskt behöver kunna... om man inte tror att yrket bara består av att dra slang och kabel till belysning och vägguttag.
Citera
2025-01-28, 20:21
Avstängd
Jag har en fråga till er elektriker dock: varför kastar ni era buntband kors och tvärs över hela bygget för? Ligger ju t om buntband utspridda runt om i labben.
Citera
2025-01-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Jag har en fråga till er elektriker dock: varför kastar ni era buntband kors och tvärs över hela bygget för? Ligger ju t om buntband utspridda runt om i labben.

vissa gör det andra inte.

Lärde mig ifrån början att alltid ha en låda med sig som man samlar buntband i samt FQ som blir över när man kopplar.
Citera
2025-02-05, 23:51
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n

Hos vissa elektriker verkar det finnas en attityd om att de är några slags kungar som inte kan städa upp efter sig. Detta narcissistiska beteende finns även hos andra, som inte kan städa upp efter elektrikern som jobbar så att svetten sprutar, medan vi lärlingar är så djävla arbetslösa att vi är redo att bli städare på heltid, men det löser inte problemet, för då blir ju städarna arbetslösa. Råttan på repet.
Citera
2025-02-05, 23:58
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
vissa gör det andra inte.

Lärde mig ifrån början att alltid ha en låda med sig som man samlar buntband i samt FQ som blir över när man kopplar.

Det är mycket som flyger och far när man borrar, skalar och klipper. Det måste ändå städas. Då är nog din lilla låda i realiteten inte effektiv, men bara ett extra moment och bortkastad tid, tror jag. Fundera på saken!
Citera
2025-02-06, 00:08
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle

Instruktionsvideor på s.k. "hack videos" är ofta mer mentalt utvecklande än rigida skråsystem, i min mening. Utbildningen till elektriker är i princip bortkastad tid, så vida man inte är helt efterbliven förstås. Hög arbetslöshet, osolidariska fackpampar, efterblivna politiker, och byråkratiska skråsystem förhindrar enbart arbete åt alla och utveckling, som jag ser det. Likväl så är det perfekt ordnat! Idioter envisas med att välja idioter till att leda dem. Orsak och verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in