2025-01-28, 15:04
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Förstår inte vad detta har med färdigmat och halvfabrikat att göra, och inte heller kan jag se att det är något som har specifikt med kvinnor att göra, men med det sagt så vill många i de yngre generationerna inte se att kött faktiskt är döda djur.
Tänker vi ett steg längre så vill inte heller de lite äldre generationerna göra den kopplingen.
Vi har i generationer kallat komuskulatur för nötkött och grisens muskler och fett för fläsk(kött).

Jag bor på Österlen i Skåne och för några år sedan blossade det upp en debatt för att turister norrifrån (Stockholm) inte klarade av att vi kallade grishals för grishals, eftersom de absolut ville att det skulle heta fläskkarré.

Det var journalisten och humoristen Kjell Swanberg, sommargäst på Österlen, som skrev en insändare anonymt i lokalpressen, bara för att få sig ett gott skratt, som startade det hela.
Senast redigerad av KulStyving 2025-01-28 kl. 15:08.
Citera
2025-01-28, 15:37
Medlem
Va tusan tycker Livsmedelsverket om detta?
Citera
2025-01-28, 15:38
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det vet vi faktiskt inte om de gjorde. Men vi äter kött då kan man tycka att det hör till att klara av se det man ska äta.

PS Troligen skulle vi må bättre om åt det stenåldersmänniskorna (samlarna) åt

Ja det är väl bara du tar med dig ungarna till ett lantbruk så får man se hur boskapsdjur ser ut. Måste man hänga hela döda djur i butikerna för det ?

Alla barn vet var kött kommer ifrån det lovar jag dig men man behöver inte tvinga dom att se döda djur hängandes i butikerna.
Citera
2025-01-28, 15:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja! Det finns ett fåtal stora iCA med eget bageri kvar.
Smörgåstårta får man väl beställa på café.

Det var likadant i Spanien. Mindre livs på gatuhörnen, med rotisserie med fantastisk kyckling, och rena rama slaktarbutiker med gubbar i vita mössor och blod på förkläden. Små gottbutiker som sålde choklad, frukt (åh vilken frukt) och blommor. De försvann nog på sena åttiotalet, men jag kan tänka mig att sånt redan försvann i Sverige på tidiga 80-talet eller tidigare. Jag kommer nästan bara ihåg dem från Spanien.

Idag har stora Supermercados och Lidl/Willys-varianten Eroski tagit över. Precis som stormarknader tagit över här (Stora coop, ica maxi/kvantum). Antagligen går alla I-länder åt samma håll.

Jag var i en sådan slaktarbutik i England nyligen. När man gick in fick man passera ett knippe oplockade fasaner som hängde i porten.
Citera
2025-01-28, 16:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag var i en sådan slaktarbutik i England nyligen. När man gick in fick man passera ett knippe oplockade fasaner som hängde i porten.
Det är klass, haha. Härligt att höra att de ändå finns kvar nånstans.
Citera
2025-01-28, 16:27
Medlem
Jonasliljenholms avatar
Utomlands är det alltid så, jag tycker det ska vara så.
Senast redigerad av Jonasliljenholm 2025-01-28 kl. 16:29.
Citera
2025-01-28, 16:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Det är kyckling? Fryst kyckling är OK då eller?
Du har inte varit i asien, det är tydligt
Eller i en saluhall i Europa.
Förstår inte upprördheten, färsk kyckling är färsk kyckling.
Citera
2025-01-28, 16:47
Medlem
InlagdLems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
En fläskkotlett är inget djur , det är en styckesdetalj från ett djur.

Men att hänga en hel kyckling med näbb och huvud och hela kroppen i butiken då är det ett dött djur.

Jag skrev "styckade delar av ett djur". Du skrev ju det också nu "styckesdetalj från ett djur". Betyder samma sak men med andra ord.
Senast redigerad av InlagdLem 2025-01-28 kl. 17:46.
Citera
2025-01-28, 16:47
Medlem
zombie-nations avatar
Så färskt är dåligt nu. Men undrar ändå hur hönsen dödats då man vanligtvis chockar dem och sedan skär halsen av dem. Har de strypt dem? Varför är det OK att hänga upp andra styckdelar som man gör ibland, de borde vara äckliga med.
Citera
2025-01-28, 16:54
Medlem
InlagdLems avatar
Citat:
Kan ju ställa in en hel kossa i butiken också för mjölken kommer ju från kossan . Eller vi kanske ska ha akvarium med levande fiskar i som man får ta upp med håv själv ?

Folk vet att kött kommer från döda slaktade djur jag lovar dig alla är inte grottmänniskor men bara för det behöver vi ju inte ha hela döda djur inne i livsmedelsbutikerna .

Det låter la trevligt med färsk fisk direkt från ett akvarium, eller hummer. Då vet vi ju att fisken vi köper är färsk.
Citera
2025-01-28, 16:55
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bkk2024
Va tusan tycker Livsmedelsverket om detta?

Inga problem alls, förutsatt att det är en lokal godkänd för den sortens hantering. Det är inget konstigare än de vanliga helgrillade kycklingarna.

Det enda problem jag som utbildad charkuterist ser med det hela, är att många är äckelmagade och att detta skulle avskräcka fler kunder från köp än det locka kunder som annars inte skulle köpt kycklingen.
Citera
2025-01-28, 16:56
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Tänk på att barn är med och handlar i butikerna ska vi skrämma våra barn?

Ja, det låter bra, så förstår de varifrån maten de äter kommer ifrån lite bättre kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in