• 1
  • 2
2024-12-10, 19:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Jag kom att tnka p detta nr jag sg de nationella profilerna Magnus Sderman och Dan Eriksson analysera talet som nya ledaren fr SD's ungdomsfrbund Ungsvenskarna - Denice Westerberg - hll. De bermmer henne och partiet, men i slutet sger Magnus att det r viktigrt att hon och de andra inte "festar" fr mycket, de ska vara en bra frebild fr nationella ungdomar tycker Magnus.

https://www.youtube.com/watch?v=HXeKQLFj_3M

Hur ska vi nationella/konservativa frhlla oss till drickande?

Sjlv dricker jag l nstan varje dag, men jag drinker aldrig en massa p en gng. Jag r drfr s gott som aldrig full, och skulle jag bli lite smfull vid ngot speciellt tillflle - typ efter festmiddag med ngra l och en snaps - s gr jag nd inga dumma grejer eller skmmer ut mig.

Det finns f saker som r s sorgligt som ldre alkoholiserade mn som bara pratar strunt och som man inte vill ha med att gra.

Fylla kan hra ungdomen till, men precis som Sderman sger br ven de ta det frsiktigt med alkoholen. Vilket nutidens ungdomar faktiskt verkar gra.

Trump r nykterist. S var ven Mitt Romney. Jag sger inte att man behver g s lngt, men fr att vara en bra mnniska ska man inte dricka sig synligt full.

Vad sger ni, konservativa brder?
Senast redigerad av JohanSverkersson 2024-12-10 kl. 19:53.
Citera
2024-12-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag kom att tnka p detta nr jag sg de nationella profilerna Magnus Sderman och Dan Eriksson analysera talet som nya ledaren fr SD's ungdomsfrbund Ungsvenskarna - Denice Westerberg - hll. De bermmer henne och partiet, men i slutet sger Magnus att det r viktigrt att hon och de andra inte "festar" fr mycket, de ska vara en bra frebild fr nationella ungdomar tycker Magnus.

https://www.youtube.com/watch?v=HXeKQLFj_3M

Hur ska vi nationella/konservativa frhlla oss till drickande?

Sjlv dricker jag l nstan varje dag, men jag drinker aldrig en massa p en gng. Jag r drfr s gott som aldrig full, och skulle jag bli lite smfull vid ngot speciellt tillflle - typ efter festmiddag med ngra l och en snaps - s gr jag nd inga dumma grejer eller skmmer ut mig.

Det finns f saker som r s sorgligt som ldre alkoholiserade mn som bara pratar strunt och som man inte vill ha med att gra.

Fylla kan hra ungdomen till, men precis som Sderman sger br ven de ta det frsiktigt med alkoholen. Vilket nutidens ungdomar faktiskt verkar gra.

Trump r nykterist. S var ven Mitt Romney. Jag sger inte att man behver g s lngt, men fr att vara en bra mnniska ska man inte dricka sig synligt full.

Vad sger ni, konservativa brder?

Det ligger vl egentligen inte i ngon ideologi att supa sig full?

Rasta mjligen, men d r det rka.

Dagens ungdom dricker mindre alkohol, och dessa aktier r nedtryckta med vldigt lga vrderingsmultiplar. Men unga mnniskor nyttjar narkotika i mycket hgre grad n tidigare. S jag undrar om de berusar sig i lgre grad n tidigare.

Nr jag var ung dracks det en hel del, men grs var ovanligt. De unga som sysslade med det brukade ofta fortstta och det var inte socialt accepterat som det r nu.

S bruket av berusningsmeddel har frndrats mycket.
Citera
2024-12-10, 21:17
Medlem
Strre delen av tiden hller jag mig till mttfullhet, vilket r en dygd. Att inte kunna behrska sig sjlv och sina impulser hr drggen till. Fylla frstr sdan behrskning.

Med det sagt, jag hller mig ven med vissa svenska traditioner. P midsommar och valborg s SKA det till ngra ordentliga jrn, och s lnge man inte gr bort sig allt fr mycket eller frstr fr ngon annan r det ett verenskommet tillflle att ta ut svngarna lite.

Vad vore lrdagslunchens sillsmrgsar utan en OP Andersson? Eller krftskivan fr den delen?
Citera
2024-12-14, 04:22
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det ligger vl egentligen inte i ngon ideologi att supa sig full?

Rasta mjligen, men d r det rka.

Dagens ungdom dricker mindre alkohol, och dessa aktier r nedtryckta med vldigt lga vrderingsmultiplar. Men unga mnniskor nyttjar narkotika i mycket hgre grad n tidigare. S jag undrar om de berusar sig i lgre grad n tidigare.

Nr jag var ung dracks det en hel del, men grs var ovanligt. De unga som sysslade med det brukade ofta fortstta och det var inte socialt accepterat som det r nu.

S bruket av berusningsmeddel har frndrats mycket.
Trodde min generation var galen men fan nu dr 14-riga flickor i verdoser blandar alkohol och tramadol och kvvs i sin egna spya.
Citera
2025-01-28, 10:31
Medlem
Ett samhlle behver berusningsmedel fr att fungera. Alkohol tillhr de bttre berusningsmedlen och har en lng historia, inte minst vinet och let. Narkotika r smre.

En del tycker att bara ldrickande nationer ska f arrangera fotbolls-VM.

Kanske skulle arablnderna fungera bttre om befolkningen drack vin i stllet fr att bruka andra berusningsmedel.

Jag dricker vin och l i mttliga mngder. Kan gra det ven p en tisdag, men just i dag blir det nog inget. Edward Blom har sagt att man kan dricka hur mycket trappistl som helst fr det r fyllt av helig ande efter att munkarna bett fr bryggningen och vlsignat drycken. Finns antagligen en pong i det pstendet.

Ett glas rom eller whisky r gott till cigarren. Cognac har jag aldrig ftt smak fr.

Bananlikr verlter jag till Bert Karlsson att dricka. Det passar nog hans smaklkar och image bttre.
Citera
2025-01-28, 13:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Vad gen-z byter ut alkoholen med r ju mer intressant n allt annat.

Mobilberoende r helt klart farligare n att bli strtfull med vnner. Dataspel och artificiella risker leder inte till ngra starka band mellan mnniskor.

En fyllenatt kan dremot skapa starka band till och med mellan frmlingar. Intressant att psykologisk ohlsa kat och fertilitetsnivn minskat markant i och med minskningen av alkoholkonsumtion.

Unga mn var ju inte mnade att stirra p en skrm hela natten en fredagsnatt.

Varfr fokusera p alkohol och dess risker nr vr tids pandemi r unga mn som inte tar ngra risker verhuvudtaget?
Citera
2025-01-28, 16:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vad gen-z byter ut alkoholen med r ju mer intressant n allt annat.

Mobilberoende r helt klart farligare n att bli strtfull med vnner. Dataspel och artificiella risker leder inte till ngra starka band mellan mnniskor.

En fyllenatt kan dremot skapa starka band till och med mellan frmlingar. Intressant att psykologisk ohlsa kat och fertilitetsnivn minskat markant i och med minskningen av alkoholkonsumtion.

Unga mn var ju inte mnade att stirra p en skrm hela natten en fredagsnatt.

Varfr fokusera p alkohol och dess risker nr vr tids pandemi r unga mn som inte tar ngra risker verhuvudtaget?

Du fokuserar p mn bara. Kvinnor dricker inte heller lika mycket som frr, och kvinnor r ocks mycket p tiktok och facebook.
Citera
2025-01-28, 16:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du fokuserar p mn bara. Kvinnor dricker inte heller lika mycket som frr, och kvinnor r ocks mycket p tiktok och facebook.

Det gr ju inte saken bttre, kvinnor har mjligen nnu mer problem med psykisk ohlsa och allt som kommer med social media (inklusive narcissism).

Det r inte som om mn och kvinnor r hemma och studerar febrilt eller att de gifter sig eller hamnar i lngvariga frhllande istllet fr att ha lsa frbindelser i bltta ntter.

S vad har frbttrats med minskad alkoholkonsumtion? Inget.
Citera
2025-01-28, 17:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det gr ju inte saken bttre, kvinnor har mjligen nnu mer problem med psykisk ohlsa och allt som kommer med social media (inklusive narcissism).

Det r inte som om mn och kvinnor r hemma och studerar febrilt eller att de gifter sig eller hamnar i lngvariga frhllande istllet fr att ha lsa frbindelser i bltta ntter.

S vad har frbttrats med minskad alkoholkonsumtion? Inget.

Kan du inte lyssna p klippet jag postade. Det var det som fick mig att starta trden. Gen X-nationalisterna Sderman och Eriksson beundrar den 23-riga Denice, men sger i slutet att det r viktigt att det inte sker dekandenta saker hos SD-ungdomar.
Citera
2025-01-28, 17:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Kan du inte lyssna p klippet jag postade. Det var det som fick mig att starta trden. Gen X-nationalisterna Sderman och Eriksson beundrar den 23-riga Denice, men sger i slutet att det r viktigt att det inte sker dekandenta saker hos SD-ungdomar.

39 minuter partipropaganda? Nej tack. r det ngot specifikt de sger som du vill att jag ska kommentera?

Det r lite fr puritanskt fr min del hela nykteristrrelsen. Det r mer intressant att diskutera breda samhllsfrndringar och hur "dliga vanor" byts ut mot n smre vanor.
Citera
2025-01-28, 17:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
39 minuter partipropaganda? Nej tack. r det ngot specifikt de sger som du vill att jag ska kommentera?

Det r lite fr puritanskt fr min del hela nykteristrrelsen. Det r mer intressant att diskutera breda samhllsfrndringar och hur "dliga vanor" byts ut mot n smre vanor.

Ja, de sista fem minuterna, brjar hr:
https://youtu.be/HXeKQLFj_3M?t=2087
Citera
2025-01-28, 17:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, de sista fem minuterna, brjar hr:
https://youtu.be/HXeKQLFj_3M?t=2087

De ldrickande rstarna i landsbygden som rstar p SD rapar ut allt som SD rkar rapa ut sig nr de r fulla, utan att ngra det dagen efter.

Det r antagligen en lgn att SD ska tappa ngra rster pga skandaler i fyllan som media rapporterar flitigt om.

KD r betydligt mer puritansk n SD och fr inte mnga rster. SDs krnvljare r inte kyrkliga kristna som gr p ggskal, utan gubbar som gillar att man svr i kyrkan och unga mn som dagligen skriver vrre saker online.

Men vad vet jag? Kanske SD sker f fler kvinnorster genom denna puritanska hllningen och nolltolerans mot framtida "skandaler". Stjl inte fr mnga av de puritanska typerna frn KD bara fr d kan KD falla ur riksdagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in