2025-01-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Till några av trådens skribenter öppna era champagne flaskor och snorta era linor kokain, men det är bara halvtidsvilan i avvaktande av domen från hovrätten.

Oj, blev du sur över utfallet?

Bara för att målsägande hade firat med en lina ladd hon gärna bjuder på så betyder det inte att tilltalade gör det 😂

Hennes historia ändra allt efter vädret.. vi får nog en helt annan version i hovrätten isf 🥹
Citera
2025-01-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, domen lär bli överklagad till Hovrätten.

Japp. Denna dom lär överklagas till Hovrätten av åklagaren, just med tanke på det du skriver PR400.

----

"Skiljaktig mening
Ordföranden och nämndemannen C är skiljaktiga och anför:
Enligt vår mening talar förekomsten av de många blåmärkena på Sekretess A:s
kropp mycket starkt för att hon utsatts för den hårdhänta behandling från de
tilltalades sida som hon berättat om, en behandling som knappast förekommer
vid frivilliga samlag. Blåmärkena har enligt det ingivna rättsintyget uppkommit
genom trubbigt våld och vid den tid som Sekretess A uppgett. Några av
blåmärkena kan naturligtvis ha uppkommit när Tim lyfte upp
Sekretess A tidigare under kvällen men med till visshet gränsande sannolikhet
långtifrån alla. Vidare talar Sekretess A:s nuvarande mycket dåliga psykiska
mående med utomordentlig styrka för att hon under den aktuella natten varit
utsatt för en sådan traumatisk upplevelse som hon skildrat. Antagandet att ett
”dissande” från Gustavs sida – det är f ö inte klarlagt att han ”dissat” henne skulle ha framkallat hennes nuvarande dåliga psykiska mående framstår som
helt orimligt; hon hade ju ingen djupare relation med honom. Beträffande
majoritetens påpekande att de uppgifter som Sekretess A lämnat vid
huvudförhandlingen i vissa delar skiljer sig från de uppgifter om
händelseförloppet som hon enligt några personer, vilka hörts som vittnen i
målet, lämnat till dem anser vi att denna diskrepans som avser oväsentliga
detaljer saknar betydelse vid bedömningen av Sekretess A:s trovärdighet."

----

En dom från Hovrätten (även om de blir dömda där) kommer nog också accepteras bättre av vissa i denna tråd som garderade sig kring jäv-anklagelser. De verkade ha låg tilltro till att Kalmar Tingsrätt jobbar professionellt. Nu har den tilltron förhoppningsvis stärkts.

G är för övrigt inte fri, han dömdes för misshandel av A. Och olaga hot och skadegörelse till villkorlig dom.

Och domen om grov våldtäkt kommer med stor sannolikhet överklagas.

Edit: jag undrar om de som hejar så ivrigt på T och G, skulle vilja att T och G festade tillsammans med deras döttrar (om de har några) med alkohol och kokain involverat... Och en övernattning givetvis.

Jag har haft tid och läsa Domen lite mer ingående.

Vid en förhandling i Hovrätten kommer den viktigaste punkten vara de diskrepanser som målsägaren gjort.

Målsäganden har lämnat olika uppgifter om detaljerna kring vad som hände under kvällen och natten.
Hon har bland annat berättat olika versioner för Polisen, vittnen och vid huvudförhandlingen i tingsrätten.

Det finns skillnader i hur hon beskrivit när och hur blåmärkena uppstod, och exakt vad som skedde vid övergreppenående och orsaker.

Hon har beskrivit sitt psykiska mående efter händelsen på olika sätt. Medan vissa vittnesmål stödjer att detta beror på en traumatisk upplevelse, har tingsrätten också noterat alternativa förklaringar som kan ha påverkat måendet men inte kunnat redogöra varför de alternativen är rimliga.
Detta har väckt frågor om kopplingen mellan hennes upplevelse och de påstådda händelserna .

Målsäganden har beskrivit sitt motstånd och sitt samtycke på olika sätt vid olika tidpunkter.

Hon har till exempel uppgett att hon sade nej upprepade gånger, men det har också framkommit att hon efter händelsen hade fortsatt kontakt med de tilltalade, vilket tingsrätten beaktar som en del av diskrepansen .

Två nämndemän i tingsrätten ansåg att dessa diskrepanser undergrävde trovärdigheten i målsägandens berättelse.
De menade att en fällande dom inte kan grundas på en berättelse som innehåller så pass många motstridiga uppgifter.

Den lagfarna domaren och en nämndeman i rätten ansåg att skillnaderna i målsägandens berättelse var oväsentliga och kunde förklaras av den stress och det trauma som hon upplevt.

Traumatsägandens minnesbilder kan ha påverkats av stress och trauma, vilket är vanligt i sådana här situationer.
Det är en viktig faktor som ofta diskuteras i mål om sexualbrott.

De ansåg att kärnan i hennes berättelse var konsekvent och trovärdig, och att andra bevis, som blåmärkena och hennes psykiska mående, stödde hennes version .

Diskrepanser ska inte påverkar kärnan i målsägandens berättelse och ska inte väga tungt i trovärdighetsbedömningen enligt rättspraxis och riktlinjer från HD givna för sexualmål.
Senast redigerad av PR400 2025-01-28 kl. 16:15.
Citera
2025-01-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousD
Oj, blev du sur över utfallet?

Bara för att målsägande hade firat med en lina ladd hon gärna bjuder på så betyder det inte att tilltalade gör det 😂

Hennes historia ändra allt efter vädret.. vi får nog en helt annan version i hovrätten isf 🥹

😅 inte det minsta, jag har inga personliga eller geografiska kopplingar utan gör min analys utifrån det materialet jag förfogar över.

Lite trist med hur några skribenter uttrycker sig bara, enligt mig inte vuxet.

Med stor sannolikhet kommer TR Dom att överklagas.
Vad en eventuell utgång i Hovrätten blir kan ingen sia om bara ha en egen uppfattning vilken den nu är.
Senast redigerad av PR400 2025-01-28 kl. 16:08.
Citera
2025-01-28, 16:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
😅 inte det minsta, jag har inga personliga eller geografiska kopplingar utan gör min analys utifrån det materialet jag förfogar över.

Lite trist med hur några skribenter uttrycker sig bara, enligt mig inte vuxet.

Med stor sannolikhet kommer TR Dom att överklagas.
Vad en eventuell utgång i Hovrätten blir kan ingen sia om bara ha en egen uppfattning vilken den nu är.

Som du väl redan påpekat är det dock en stark fingervisning om att domen kommer att ändras till fällande i hovrätten att juristdomaren är skiljaktig och vill fälla.
Citera
2025-01-28, 16:17
Medlem
Citat:
Jag har haft tid och läsa Domen lite mer ingående.

Vid en förhandling i Hovrätten kommer den viktigaste punkten vara de diskrepanser som målsägaren gjort.

Målsäganden har lämnat olika uppgifter om detaljerna kring vad som hände under kvällen och natten.
Hon har bland annat berättat olika versioner för Polisen, vittnen och vid huvudförhandlingen i tingsrätten.

Det finns skillnader i hur hon beskrivit när och hur blåmärkena uppstod, och exakt vad som skedde vid övergreppenående och orsaker.

Hon har beskrivit sitt psykiska mående efter händelsen på olika sätt. Medan vissa vittnesmål stödjer att detta beror på en traumatisk upplevelse, har tingsrätten också noterat alternativa förklaringar som kan ha påverkat måendet.
Detta har väckt frågor om kopplingen mellan hennes upplevelse och de påstådda händelserna .

Målsäganden har beskrivit sitt motstånd och sitt samtycke på olika sätt vid olika tidpunkter.

Hon har till exempel uppgett att hon sade nej upprepade gånger, men det har också framkommit att hon efter händelsen hade fortsatt kontakt med de tilltalade, vilket tingsrätten beaktar som en del av diskrepansen .

Två nämndemän i tingsrätten ansåg att dessa diskrepanser undergrävde trovärdigheten i målsägandens berättelse.
De menade att en fällande dom inte kan grundas på en berättelse som innehåller så pass många motstridiga uppgifter.

Den lagfarna domaren och en nämndeman i rätten ansåg att skillnaderna i målsägandens berättelse var oväsentliga och kunde förklaras av den stress och det trauma som hon upplevt.

Traumatsägandens minnesbilder kan ha påverkats av stress och trauma, vilket är vanligt i sådana här situationer.
Det är en viktig faktor som ofta diskuteras i mål om sexualbrott.

De ansåg att kärnan i hennes berättelse var konsekvent och trovärdig, och att andra bevis, som blåmärkena och hennes psykiska mående, stödde hennes version .

Diskrepanser ska inte påverkar kärnan i målsägandens berättelse och ska inte väga tungt i trovärdighetsbedömningen enligt rättspraxis och riktlinjer från HD givna för sexualmål.

Exakt. Tack för fin redogörelse!

Ja, ärendet behöver tittas på av Hovrätten.
Citera
2025-01-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som du väl redan påpekat är det dock en stark fingervisning om att domen kommer att ändras till fällande i hovrätten att juristdomaren är skiljaktig och vill fälla.

Oj så bestämt vill jag inte uttrycka mig.

Du har varit med länge och vet också att domar kan spreta.

Jag kan gå så långt att säga att det är troligt att Hovrätten kommer att göra en annan bedömning än Tingsrätten.
Citera
2025-01-28, 17:11
Medlem
Vad är det för bedömning ni menar hovrätten ska göra annorlunda? Att plötsligt tro på ALLA hennes berättelser och måla upp en bild av upprepade våldtäkter? Eller solla bort alla lögner så vi har 1 officiell historia?

Sanningen kommer alltid fram och hade jag varit målsägande så skulle jag verkligen tagit en jävligt stark funderare om att överklaga detta för konsekvenserna kommer bli högre om det brister i hovrätten också. Kan man inte hålla sig på en och samma linje så blir det svårt att bygga en trovärdighet. Det är i högsta grad allvarliga anklagelser och inget att dalta runt och utmana ödet med.

Nu är vi inte bara ett par Flashback-skribenter som hävdar att G och T är oskyldiga - nu är inte ens Tingsrätten så säkra på sin sak som er Flashback nämndemän, åklagare och domare.
Citera
2025-01-28, 18:33
Medlem
Sen vill jag tillägga vikten i att falskt anklaga någon för våldtäkt. Att förstöra 2 individers liv för vad? Pengar? Kan du leva med det resten av ditt liv, M?
Citera
2025-01-28, 18:42
Medlem
Citat:
Vad är det för bedömning ni menar hovrätten ska göra annorlunda? Att plötsligt tro på ALLA hennes berättelser och måla upp en bild av upprepade våldtäkter? Eller solla bort alla lögner så vi har 1 officiell historia?

Sanningen kommer alltid fram och hade jag varit målsägande så skulle jag verkligen tagit en jävligt stark funderare om att överklaga detta för konsekvenserna kommer bli högre om det brister i hovrätten också. Kan man inte hålla sig på en och samma linje så blir det svårt att bygga en trovärdighet. Det är i högsta grad allvarliga anklagelser och inget att dalta runt och utmana ödet med.

Nu är vi inte bara ett par Flashback-skribenter som hävdar att G och T är oskyldiga - nu är inte ens Tingsrätten så säkra på sin sak som er Flashback nämndemän, åklagare och domare.

Krävs väl bara att en till vill döma dem, så blir det 3-2 i hovrätten istället för 2-2.
Citera
2025-01-28, 19:28
Medlem
Citat:
Sen vill jag tillägga vikten i att falskt anklaga någon för våldtäkt. Att förstöra 2 individers liv för vad? Pengar? Kan du leva med det resten av ditt liv, M?

Hon kanske inte trodde det skulle bli något med anmälan, utan kanske bara ville jävlas lite med G. Sen gick det inte att backa ur när det väl drog igång på allvar.
Citera
2025-01-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Era inlägg är rapporterade gällande integritetskänsliga uppgifter. Ni tycks ha missat att Kalmar Tingsrätt har fortsatt med sin sekretessmarkering kring målsägande:

----

"Sekretess
Sekretessbestämmelsen i 35 kap 12 § offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400) ska fortsätta att vara tillämplig på uppgifter som har lagts fram vid
förhandling inom stängda dörrar och som kan röja Sekretess A och Sekretess
VHAX:s identitet. Detta gäller även de inspelningar som skett i ljud och bild
med parter och vittnen samt uppgifter som finns i tingsrättens akt."

---

Och detta ärende lär bli överklagat till Hovrätten, med tanke på att rådmannen (som har juridisk utbildning) och en av 3 nämndemän hade skiljaktig mening. Dvs.: 2 av 4 hade skiljaktig mening avseende ärendet.

----

"Skiljaktig mening
Ordföranden och nämndemannen *** är skiljaktiga och anför:
Enligt vår mening talar förekomsten av de många blåmärkena på Sekretess A:s
kropp mycket starkt för att hon utsatts för den hårdhänta behandling från de
tilltalades sida som hon berättat om, en behandling som knappast förekommer
vid frivilliga samlag. Blåmärkena har enligt det ingivna rättsintyget uppkommit
genom trubbigt våld och vid den tid som Sekretess A uppgett. Några av
blåmärkena kan naturligtvis ha uppkommit när Tim lyfte upp
Sekretess A tidigare under kvällen men med till visshet gränsande sannolikhet
långtifrån alla. Vidare talar Sekretess A:s nuvarande mycket dåliga psykiska
mående med utomordentlig styrka för att hon under den aktuella natten varit
utsatt för en sådan traumatisk upplevelse som hon skildrat. Antagandet att ett
”dissande” från Gustavs sida – det är f ö inte klarlagt att han ”dissat” henne skulle ha framkallat hennes nuvarande dåliga psykiska mående framstår som
helt orimligt; hon hade ju ingen djupare relation med honom. Beträffande
majoritetens påpekande att de uppgifter som Sekretess A lämnat vid
huvudförhandlingen i vissa delar skiljer sig från de uppgifter om
händelseförloppet som hon enligt några personer, vilka hörts som vittnen i
målet, lämnat till dem anser vi att denna diskrepans som avser oväsentliga
detaljer saknar betydelse vid bedömningen av Sekretess A:s trovärdighet."

---

Er kära G är i övrigt inte alls fri. Han har en villkorlig dom på sig avseende misshandel och olaga hot mot EC. Samt skadegörelse.

G har utdelat flera knytnävsslag i ansiktet på EC så att smärta och skada uppstod. Samt hotat att "slå sönder" EC samt krossat rutor etc. på ECs bil. För detta döms han alltså till villkorlig dom.
Ja där skrev jag faktiskt för fort tomatkungen
Citera
2025-01-28, 19:33
Medlem
Citat:

Citat:

Jag hade inte tänkt att skriva något om dessa inlägg men tycker nog att du går för långt.

Låt rättvisan ha sin gång.

Jag har förstått att du har någon form av anknytning till en eller båda tilltalade.

Det har från tingsrätten kommit ett utslag där nämnden inte är ense dessutom vill den enda som är lagfaren dommare fälla de tilltalade.
Hur tycker du att det ser ut?

Men att du öppet här på fb hotar en målsägare!
Citat dina inlägg

"hade jag varit målsägande så skulle jag verkligen tagit en jävligt stark funderare om att överklaga detta för konsekvenserna kommer bli högre"

"Kan du leva med det resten av ditt liv, M?"

Vad skulle konsekvensen bli menar du?

Du ska nog inte ha så höga förväntningar när det gäller en framtida friande Dom från Hovrätten.

Dessutom är jag ganska övertygad om att åklagarmyndigheten kommer att byta en biträdande åklagare till en mer senior dito.
Senast redigerad av PR400 2025-01-28 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in