Citat:
Ursprungligen postat av
Leibach
Det beror helt på hur man definierar vård? Zyklon-B funkade jättebra som medicin på 40-talet, el-chocker fungerade hyffsat på 60-talet.
Jo det har funnits andra tider med andra metoder. Personligen tycker jag att samhället ska vara bättre än de enskilda individerna. Vi ska som samhälle alltså inte sänka sig ned till deras nivå. Gällande gäddan vi pratar om framgår, enligt mig, med all tydlighet att det är en lågbegåvad individ med flertalet andra diagnoser som påverkar hans funktionssätt.
Det har funnits upprepade antal gäddor där det framgår redan från början att de i någon mån är samhällets avskrap redan innan de hamnade på Dumpen. Dessa människor har jag större sympatier med än de familjefäder som kommit att hamna på Dumpen när det rycker i köttflöjten.
Även om Dumpen använder ordet "gädda" för samtliga av de som de fångat upp så finns det ett spann av underkategorier i min mening, allt från regelrätta pedofiler till mer kåta äckliga gubbar. I de fall som det är klart att personen i sig antingen på grund av annan psykisk sjukdom eller drogmissbruk har ett grumligt omdöme ökar min sympati för deras elände, det är kanske den människosyn som jag har som gör att jag inte kan sluta se dem som människor trots deras läggningar eller klander.
Det innebär inte att vi inte ska identifiera, straffa och vårda dem, men jag vet inte om jag ställer upp på tanken om att vi ska börja med dödsstraff, lobotomi eller elchocker. Kanske ska slutna boenden vara åtgärden som krävs för att få dem att sluta, men i så fall bör det ändå ske humant och med beaktande av någon form av människovärde även för samhällets sjuka.