Min erfarenhet är gammal. Det jag skrev är en förenklad tolkning av skalan, för att folk ska förstå att även en 3:a KAN vara farligt under vissa omständigheter. (Fick lära mig detta av en alpinguide i Österrike på 80-talet)
Skulle det vara en 4:a ?
Det har jag ingen aning om, eftersom jag varken har expertkunskap eller på plats kunnat värdera snötäcke och temperaturförändringar.
Med facit i hand så var de inte fullt kapabla att röra sig i området. Fyra stycken människor dog ju för fan.
Vad är det för en idiotutbildning egentligen?
Som att elda upp brandmän o tro att de blir bättre på o släcka bränder av det.
Jag tror de får gå igenom kursinnehållet om man skall lära sig hur man undviker fara.
Någon lär få sparken o möjligen hamna bakom lås o bom efter det här.
Var lavinsökare det enda de var utrustade med?
Man får väl anta att de tre som klarade sig får högsta betyg,
snacka om tufft slutprov.
Vilken jävulsk ironi. Gå en utbildning specifikt inriktad mot skidåkning och laviner. Man har säkert ansetts som nån slags auktoritet på laviner om man gått den där utbildningen. Fyra av deras lavinexperter dog i en lavin borde vara dödsstöten.
Deras utbildning fungerar bevisligen inte. Om det finns någon som helst självinsikt så lägger man ner den där utbildningen i Alta.
Fastnar man i en lavin är det som cement. Finns ingen chans överleva. Borde egentligen vara totalförbud att åka utanför pisten. Tråkigt dö av sådant man gillar mest… RIP.
Den norska kvinnan dog inte i lavinen, utan senare på sjukhus.
Detta var bara en av tre laviner med dödlig utgång i samma område, den gångna veckan. https://www.bbc.com/news/articles/czep67j3w8do
Nej jag läste nu precis att fransoserna menade att de var gott utrustade (pejlare/sökare, spadar, sonder, etc). Han poängterade dock att ingen hade sån där uppblåsbar ryggsäck.
Som jag förstått det är utbildningen en sak men det är de praktiska erfarenheterna som gör folk duktiga. Tydligen då i specifika områden eftersom förhållanden kan skilja rejält.
Jag åkte på en guidad vecka för ett gäng år sedan och man fick lite kunskap men mycket av den är borta. Dock fastnade faktumet att förhållanden ändrar sig utmed dagen pga väder och vind. Bara för att det är tryggt ena timmen behöver det inte nödvändigtvis vara det senare.
Hur som helst, otroligt tragisk utgång.
Gott utrustade? De saknade ju det viktigaste av allt, förstånd och sunt förnuft.
Som att utrusta alla med massor av liksäckar o sedan hävda att de är gott utrustade för att ta hand om resultatet efteråt.
En spade/skyffel fungerar bara efter att olyckan har skett.
Chansen att klara sig ökar rätt mycket om man har en uppblåsbar ryggsäck/väst.
De skulle inte varit där från första början.
Deras instruktör borde förstått hur jäkla farligt det var därute och gjorde han inte det så borde han inte vara instruktör.
Gott utrustade? De saknade ju det viktigaste av allt, förstånd och sunt förnuft.
Som att utrusta alla med massor av liksäckar o sedan hävda att de är gott utrustade för att ta hand om resultatet efteråt.
En spade/skyffel fungerar bara efter att olyckan har skett.
Chansen att klara sig ökar rätt mycket om man har en uppblåsbar ryggsäck/väst.
De skulle inte varit där från första början.
Deras instruktör borde förstått hur jäkla farligt det var därute och gjorde han inte det så borde han inte vara instruktör.
Gott utrustade som att de hade allt som hör till bortsett från ryggsäcken. Den är kostsam tror jag och många åker utan.
Inget krav på guide i franska alperna. De körde utan.
Jag vill tro att de hade kunskaper en god bit över det normala men fara ligger också i att man blir lite för avslappnad om man åker i samma område flera gånger.
Förstånd och sunt förnuft tror jag nog att de hade. Dock är det en väldigt riskfylld aktivitet även med bergsguide i sitt sällskap. Det händer att de grupperna med guide också råkar illa ut.
Alldeles oavsett är det en väldigt trist händelse och troligen inte heller den sista denna säsongen. Som tidigare skrivits har det skett fler gånger dagarna före.
Från Nrk :
– Vi setter enorm pris på hver og en sin innsats, støtte og omsorg. Takk for at vi som er igjen har fått være sammen som gruppe i dagene etter ulykken. Vi har blitt ivaretatt og skjermet, noe som har vært utrolig godt for oss, skriver de åtte medelevene.
De retter en stor takk til både redningsmannskap, politi, lokalbefolkningen og ordføreren i Val-Cenis, og til de som bidro i redningsarbeidet. Videre retter de en stor takk til huseieren, ansatte ved Alta Folkehøgskole, ambassaden i Paris, FN-delegasjonen i Genève, sjømannskirkene i Genève og Paris, venner og familie.
länk till artikeln : https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/m...tte-1.17247403
SKI OG SKRED
Halvårskurset Ski og skred gir deg en vinter med skikjøring og skredvurderinger i Alpene, Canada og Nord-Norge. Snø- og skredvurderinger praktiseres ulikt internasjonalt. Gjennom kurset vil du få bred kompetanse på internasjonalt nivå.
Du vil få med deg livsviktige nyanser og erfaringer ved å være på ski i skredterreng sammen med profesjonelle guider, medstudenter og gjennom selvstendige prosjekt/praksisperioder.
Mer om Ski og skred
Drømmer du om en hel vinter der du kan løfte dine ferdigheter innen skikjøring og skredvurdering med likesinnede? Om ditt mål er å bli tryggere på egne turer eller du vil gjøre det til ditt yrke, så vil Ski og skred lære deg hvor den beste snøen er og gi deg en dyp forståelse for hvorfor. Sammen med våre dyktige guider, instruktører og med hverandre, vil du ta del i håndverket i Alpene, Canada og Norge.
Ski og skred har sin pre-start i november med en langhelg i Alta når sola stryker horisonten. Samlingen har base på Alta folkehøgskole der vi planlegger vinteren og blir kjent med hverandre med og uten ski på beina
En måned i Alpene
I januar starter kurset på alvor i de Franske alper (Maurienne), der vi gjennomfører et 6 dagers ski- og skredkurs med IFMGA-guide og vekt på fransk tilnærming. Du får delta på tre dagers ski og skredworkshop samt tilsammen 3 uker der du praktiserer det du har lært eller realiserer eget prosjekt.
En måned i Canada
Nord-Troms og Finnmarksalpene.
Mars og april starter med samling i Alta og toppturer i Vest-Finnmark, før vi fortsetter i Lyngen-regionen med basetur i telt, Ski og Skred workshopen i Nord-Troms og har vinterens høydepunkt på 10 dagers telt- og topptur i Finnmarksalpene, “our last Frontier”.
Topptur døgnet rundt og ”eksamen”
I mai avrundes kurset med vårskikjøring og toppturer i Finnmarksalpene. Omkranset av midnattsola blir dere utfordret til å guide hverandre og veilederne med påfølgende nyttige tilbakemeldinger, under forhold de fleste feilvurderer. Hvis du tror vinter er vrient med tanke på skredvurdering, så kan du bare glede deg til utbyttet på våren. Den beste tiden, bart ved fjorden og så korte anmarsjer bare Finnmarksalpene kan by på.
Unikt kurs
Det finnes ikke noe tilsvarende kurs etter vår kjennskap, der du får en hel vinter med så stor variasjon i terreng, snøklima, kultur og nærhet til fjellets utfordringer. Ulikhetene er fortsatt store fra den skandinaviske virkeligheten til Alpene og Canada. Forskjeller som må oppleves for å forstås.
Flere kan vise til Ski og Skred som avgjørende når de har søkt skredrelaterte jobber i Norge. Mange bidrar som skredkurs-instruktører og jobber som observatører innen skredvarslingen (Varsom.no), samt bidrar i de nasjonale og internasjonale skredkonferansene gjennom jobb og studier.
Fattar dock inte poängen? Är tanken att man ska jobba med det sen eller är det mer som en sabbatsår för unga som de själva betalar? Eller norska staten?
Hur vanligt är det med dessa lavinryggsäckar? Finns de att hyra på skidorterna eller måste man köpa innan?
Gott utrustade som att de hade allt som hör till bortsett från ryggsäcken. Den är kostsam tror jag och många åker utan.
Inget krav på guide i franska alperna. De körde utan.
Jag vill tro att de hade kunskaper en god bit över det normala men fara ligger också i att man blir lite för avslappnad om man åker i samma område flera gånger.
Förstånd och sunt förnuft tror jag nog att de hade. Dock är det en väldigt riskfylld aktivitet även med bergsguide i sitt sällskap. Det händer att de grupperna med guide också råkar illa ut.
Alldeles oavsett är det en väldigt trist händelse och troligen inte heller den sista denna säsongen. Som tidigare skrivits har det skett fler gånger dagarna före.
Det verkar ju ha varit någon slags utbildning inom lavinsäkerhet. Att då sakna en detalj som kunde räddat deras liv är inte i mitt tycke att vara gott utrustade.
Som en seglare utan flytväst. Man skippade den för att kostnaden var för hög.
Idioti.
Kostnaden är för övrigt ca 5000 spänn för en ryggsäck. Skitsumma.
Jag hoppas verkligen de hade kunskap över det normala då de höll på med en utbildning.
Att de förolyckades talar dock för det motsatta.
Nej, sunt förnuft och förstånd verkar ha lyst med sin frånvaro.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!