• 1
  • 2
2025-02-02, 11:13
Medlem
svengrans avatar
Efter alla skriverier om Trumps tullar som snart kommer drabba ven Europa s r jag lite intresserad av hur svennebanan generellt tnker om detta.

Syftet med trden r INTE att skriva vad som r rtt eller fel utan att bertta istllet hur ni tnker gra.
Jag kr p alternativ 1, d det mest effektiva sttet att sl tillbaka mot Trumps tullar r att inte kpa amerikanska produkter verhuvudtaget eller ens beska USA som turist.

Jag var p Systembolaget igr och brjade min bojkott av amerikanska viner, l och Whisky.
Taxi bokade jag frra veckan med tillgget "Ingen Tesla" och det fungerade faktiskt, det kom en Mercedes istllet

Hur gr ni, vlj ett av alternativen nedan

1. Kper absolut inget som r mrkt med texten "Made in USA"
2. Kper produkter som r tillverkade av amerikanska fretag s lnge som dom r tillverkade utanfr USA.
3. Kper inte produkter som r kopplade till amerikanska fretag oavsett var dom r tillverkade.
4. Kper mer av produkter mrkta med texten "Made in USA"
5. Bryr mig inte och fortstter kpa det jag vill
6. Eget frslag som inte omfattas av ovanstende alternativ
Citera
2025-02-02, 11:17
Medlem
Vstkustskts avatar
Jag ser ingen anledning att bojkotta USA utan snarare tvrt om. Det r EU som ska bojkottas.

Kommer kpa amerikanska varor i frsta hand i fortsttningen.
Citera
2025-02-02, 11:24
Medlem
Verkar som att det r dags. Vill USA frstra fr sina allierade s frstr jag grna tillbaka.

All Sveriges I&I problem r relaterade till USAs attacker p omvrlden.

Tror inte vra folkvalda lser det hr problemet om inte respekterade vrldsledare ens fr kontroll p situationen.
Citera
2025-02-02, 11:32
Medlem
Vad kper vanligt folk egentligen som gynnar Usa?? Som man kan sluta kpa fr att straffa Usa?

McDonalds? Varje restaurang i Sverige betalar vl en andel av sin vinst till huvudkontoret i Usa?
Coca Cola? Fanta? Sprite?
Oreo kakor?
iPhone?

Vad jag menar r, det r vl inte srskilt mycket vardags produkter vi kper frn Usa egentligen?

Citat:

USA r vrldens strsta importr av varor och tjnster och r en av Sveriges
viktigaste handelspartners. Under 2023 uppgick Sveriges totala export av
varor och tjnster till USA till 335 miljarder kronor och importen frn USA till
227 miljarder kronor.

Senast redigerad av PetterRetard 2025-02-02 kl. 11:35.
Citera
2025-02-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vad kper vanligt folk egentligen som gynnar Usa?? Som man kan sluta kpa fr att straffa Usa?

McDonalds? Varje restaurang i Sverige betalar vl en andel av sin vinst till huvudkontoret i Usa?
Oreo kakor?
iPhone?

Vad jag menar r, det r vl inte srskilt mycket vardags produkter vi kper frn Usa egentligen?

Kanada bojkottar snt som r mer riktat mot Trump sjlv. Typ juice som r tillverkad i Florida.
Citera
2025-02-02, 11:51
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Oreo kakor?
iPhone?

90% av alla media (film, tv-serier) som de flesta av oss konsumerar dagligen kommer ju frn Hollywood. Det r jag inte direkt beredd att bojkotta.
Citera
2025-02-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Efter alla skriverier om Trumps tullar som snart kommer drabba ven Europa s r jag lite intresserad av hur svennebanan generellt tnker om detta.

Syftet med trden r INTE att skriva vad som r rtt eller fel utan att bertta istllet hur ni tnker gra.
Jag kr p alternativ 1, d det mest effektiva sttet att sl tillbaka mot Trumps tullar r att inte kpa amerikanska produkter verhuvudtaget eller ens beska USA som turist.

Jag var p Systembolaget igr och brjade min bojkott av amerikanska viner, l och Whisky.
Taxi bokade jag frra veckan med tillgget "Ingen Tesla" och det fungerade faktiskt, det kom en Mercedes istllet

Hur gr ni, vlj ett av alternativen nedan

1. Kper absolut inget som r mrkt med texten "Made in USA"
2. Kper produkter som r tillverkade av amerikanska fretag s lnge som dom r tillverkade utanfr USA.
3. Kper inte produkter som r kopplade till amerikanska fretag oavsett var dom r tillverkade.
4. Kper mer av produkter mrkta med texten "Made in USA"
5. Bryr mig inte och fortstter kpa det jag vill
6. Eget frslag som inte omfattas av ovanstende alternativ
Nr 4 Fr mig. Trumpen r bra. Behver baxa Woke , Mngfaldstugget mm t helvete
Citera
Medlem
Gosifs avatar
Amerikansk alkohol har alltid varit vedervrdigt.. Speciellt whisky och l..
Citera
Medlem
Kommer nog bli en ganska selektiv bojkott bland folk, tror inte mnga gr sig av med sin iPhone eller slutar betala med Apple pay eller slutar anvnda App Store dr USA fr % p allt.

Sjlv bryr jag mig inte.

Ska folk sluta anvnda Mastercard och Visa ocks. Viss % av allt ni kper gr ju direkt till USA haha.

USA r inte beroende utav att ni kper deras l eller whisky lol

De bolag som driver hela USAs ekonomi och deras brs r teknologi bolag. Vrldens mest lnsammaste bolag Apple, Visa, Mastercard, Meta (Facebook/Instagram), strmmar in royalties, licensavgifter, provisioner, reklamintker, abonnemangsavgifter varje dag ni anvnder dessa produkter. Netflix.

Det r ju drfr de kan stta tullar
Citera
2025-02-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag ser ingen anledning att bojkotta USA utan snarare tvrt om. Det r EU som ska bojkottas.

Kommer kpa amerikanska varor i frsta hand i fortsttningen.

ger EU genom att kpa varor med hgre skatt p. Varfr r ni s hr?
Citera
2025-02-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Kommer nog bli en ganska selektiv bojkott bland folk, tror inte mnga gr sig av med sin iPhone eller slutar betala med Apple pay eller slutar anvnda App Store dr USA fr % p allt.

Sjlv bryr jag mig inte.

Ska folk sluta anvnda Mastercard och Visa ocks. Viss % av allt ni kper gr ju direkt till USA haha.

USA r inte beroende utav att ni kper deras l eller whisky lol

De bolag som driver hela USAs ekonomi och deras brs r teknologi bolag. Vrldens mest lnsammaste bolag Apple, Visa, Mastercard, Meta (Facebook/Instagram), strmmar in royalties, licensavgifter, provisioner, reklamintker, abonnemangsavgifter varje dag ni anvnder dessa produkter. Netflix.

Det r ju drfr de kan stta tullar

Precis s.

Jag kommer nog sjlv att delvis undvika vissa amerikanska franchisekedjor. Om jag kper verktyg kommer jag att vlja tyskt eller japanskt framfr amerikanskt. Och s vidare. Men att bojkotta amerikanska IT-bolag och kortbetalningstjnster r nstintill omjligt och allt fr lngtgende om man vill fortstta leva ett normalt liv.
Citera
2025-02-02, 12:24
Medlem
Vstkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
ger EU genom att kpa varor med hgre skatt p. Varfr r ni s hr?
Jag frstr inte det dr. Vad menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in