Idag, 13:40
Medlem
Det hela handlar ju även om vad man är beredd att betala för bekvämligheten att slippa göra vissa saker själv, oavsett om man kan eller har råd, eller om man vill göra nåt själv och i så fall vad och varför.

Jag har personligen renoverat och gjort avancerade ombyggnader av flera motorer och växellådor etc på flera bilar, trimmat m.m. tidigare, men med åldern kommer lite lathet och ekonomin tillåter mig att lägga tiden på sådant jag gillar att göra och kunna leja bort sådant jag inte har lust att göra även om jag har kunskapen och kan göra det själv.
Citera
Idag, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
BMW e92 325i -07 21000mil

Jag har ägt ett par E46 när de var 5-8 år gamla, köptes med runt 8-10k mil. Jag gjorde alltid servicen själv men sparade kvitton, och servade de tätare än intervall. Aldrig någon som klagat vid försäljning.
Citera
Idag, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggmask80
Jag har ägt ett par E46 när de var 5-8 år gamla, köptes med runt 8-10k mil. Jag gjorde alltid servicen själv men sparade kvitton, och servade de tätare än intervall. Aldrig någon som klagat vid försäljning.

Så bilen tappar inte värde mer om man gör det själv jämfört lämna in på verkstad bara för att kunna få stämpeln.

Gör jag själv så fyller jag i boken själv samt sparar kvitton på allt.
Citera
Idag, 15:39
Medlem
Jag upplever att försäkringsbolagen har blivit än mer strikta på att det skall finnas en korrekt och dokumenterad servicehistorik för att maskinskadeförsäkringen skall gälla fullt ut.

Maskinskadeförsäkringen sträcker sig ofta 8-10 år, ofta med ett tak på 15.000 mil.

Så den faktorn kan ju vara bra att väga in.
Citera
Idag, 15:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
När inga nybilsgarantier gäller längre. Då finns det ingen anledning längre om man klarar att göra jobbet själv. Tänker man sälja den rätt fort, efter några år, är det bra att ha en ifylld servicebok. Ska man ha den tills den tar slut. Finns det ingen anledning att ha den ifylld tills dess.
Håller med, så länge du tänker sälja den bör du låta en verkstad serva den. Ska du köra den i graven/skroten, och har tid, lust och kunskap kan du fixa den själv.
Citera
Idag, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Så bilen tappar inte värde mer om man gör det själv jämfört lämna in på verkstad bara för att kunna få stämpeln.

Gör jag själv så fyller jag i boken själv samt sparar kvitton på allt.

Med tanke på ålder och miltal på din bil så skulle jag säga att de flesta köpare ser mer på bilens skick än stämplar från bilverkstad.
Citera
Idag, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggmask80
Med tanke på ålder och miltal på din bil så skulle jag säga att de flesta köpare ser mer på bilens skick än stämplar från bilverkstad.

Den är i väldigt bra skick
Citera
Idag, 17:55
Medlem
killawifes avatar
Jag bestämde mig när jag fick ett relativt välbetalt jobb för att nu är det fan dags att nån annan får bli oljig och skitig. Så när det var dags att byta oljetrågspackning på Min Audi s4 och jag kontaktade Audi för det så lämnade jag givetvis in....7800:-!!!? Är ni fucking galna? Och sen fortsatte jag att reparera mina prylar själv.

Min moster lämnar dock in sin Volvo ibland men hon blir ju bara lurad varje gång. Sista jobbet var byte av tändspolekablage 4500:-. För nån månad sen fick hon lite problem med misständningar så jag skruvade av locket och kollade. Då har de klippt kablarna, satt ihop de nya kontakterna(inget kablage bytt, bara kontakter)dom med lödcrimpar och sen eltejp runt detta. Jag bytte fyra som var dåliga men vågade inte röra resten. jag trodde faktiskt att ALLA bilmekaniker var medvetna om att man inte ska använda dessa lödcrimpar i motorutrymmet utan riktiga press-crimpar. Och definitivt inte eltejp heller utan krympslang. Nu får JAG troligen gör om detta inom snar framtid.
Citera
Idag, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Åldern är inte avgörnade. Det är kunskapen.

Jag håller med. Är bilen betald och man verkligen Äger den vilket man inte gör på kredit eller om den är leasad, så är det bara att fixa rubbet själv om möjligheten finns. Man kommer också väldigt långt med vanlig service eftersom en bil går inte sönder ett par gånger i veckan, månaden eller året.
Citera
Idag, 18:21
Medlem
Är man kunnig så efter 10000 mil.
Citera
Idag, 19:01
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag lämnar då in för olja /filterbyte, ändå är min en -09, jag har den filosofin att den dagen man ska sälja så frågar ändå potentiell köpare efter boken, är en trygghet för köparen veta att service är gjord av
auktoriserad verkstad enligt serviceintervall, och inte egenutnämnd mekaniker.

Bara jag som köpt beg bil utan att bry mig nämnvärt om vad som stod i boken? Det jag kollade på var senaste servicen som gjorts av bilfirman. Där bytte de tändstift, luftfilter, kupefilter och gjorde en oljeservice.

Jag kommer själv att lämna in den för en kontroll av märkesverkstad.

Vem vet om de bytt kamrem eller inte lixom? Förmodligen inte. Och även om det stod att de gjorts, skulle jag våga lita på det?
Senast redigerad av Xer0 Idag kl. 19:05.
Citera
Idag, 19:22
Medlem
Kan man fixa så kan man, våran lille verkstad här tar 1000kr i timmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in