Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
OK, jag hade en kompis som gifte sig och de ville absolut ha någon vän (som var pensionerad präst) som vigselförättare. Eftersom han inte var yrkesaktiv hadde han ingen vigselrätt så han fick begära en ny tillfällig sådan. Pappren hann dock inte dyka upp i tid, men de körde bröllopet som planerat ändå.
Sedan åkte brudparet till rådhuset (eller var man nu åker) och fixade en borgerlig vigsel några dagar senare.
Okej, ja det är nog skillnad om man planerat med alla papper osv, till skillnad från oss som inte alls vill ha det..
skrev till Svenska kyrkan i Köpenhamn igår, fick svaret ” Det går inte genomföra en vigsel utan att registrera den hos Skatteverket, eftersom det är en juridiskt bindande handling.
Dessutom måste en vigsel vara offentlig vilket innebär att det måste vara minst två vittnen.
Vi genomför vigslar med tillstånd av Kammarkollegiet i Sverige och Kirkeministeriet i Danmark och måste följa deras regler och anvisningar.
Ni kan vända er till en präst som ber för er kärlek och er relation inom själavårdens ram. Det är då inte en vigsel utan en bön.”
Vi vill ha en hel ceremoni, bara utan alla papper. Ha massa gäster, god mat, ceremoni osv! Det verkar vara väldigt svårt för präster att förstå vad vi är ute efter.. därav att jag letar efter en präst som är villig att genomföra allting, precis som en vanlig ceremoni men minus allt pappersarbete… Kollar även efter pensionerade troende präster som kanske kan ha samma syn som oss som då blir villig att hjälpa oss. Men har ingen aning om hur man hittar de eller hur man får kontakt med någon, vilket förde mig till de här forumet då folk här inte är så blyga av sig.