2025-02-03, 21:34
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Tycker du verkligen twitter blev så bra efteråt?

Blev perfekt.
Vi blev ju av med den censur som införts.

Nu blir man inte avstängd när man skriver att coviden troligtvis kom från ett labb i "Chyna".
Citera
2025-02-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det verkar som om president Trump helt sonika har schavotterat den amerikanska biståndsmyndigheten USAID. Det är fascinerande eftersom USAID är en myndighet i sin egen rätt och verkligen ingenting som en president kan avskaffa på egen hand. Och i det här fallet verkar det inte ens vara presidenten som har skött avskaffandet.

Omständigheterna kring det hela är egentligen ännu intressantare. I lördags tycks Elon Musks hejdukar (okänt vilka, men tidigare har Musk använt IT-tekniker från sina företag och kallat dem Doge-anställda när han velat ta kontroll över främmande IT-system) ha försökt ta sig in i USAIDs lokaler för att få åtkomst till IT-systemen där. De nekades detta med hänvisning till att systemen innehöll säkerhetsklassad information som de saknade behörighet för. Trots detta verkar Musk-folket ha kommit in i systemen på lördagen. Exakt vad de gjort där är oklart men de passade på att döda USAIDs hemsida som numera inte existerar längre. På lördagen fick även USAIDs chef och säkerhetschef sparken med omedelbar verkan, rimligtvis för att det var de som hindrade det fysiska intrånget i USAIDs lokaler.

På söndagen verkar det som om synliga skyltar har tagits bort från USAIDs lokaler, oklart av vem, och Elon Musk har även hållit en lång Twitter-monolog om att USAID är dumma och måste avvecklas. President Trump har inte själv kommenterat den här avvecklingen mer än att han i söndags gav sitt Trump-förvirrade stöd till Musk ("he's a very smart guy").

Här har vi alltså en stor amerikansk myndighet som över en helg har blivit nedstängd och avvecklad av presidenten. Eller inte ens presidenten, utan av presidentens first buddy, som saknar en formell position. Det hela ger rätt mycket känslan av bananrepublik.

Fast USA är ingen bananrepublik. Och helgens händelser kommer garanterat att rivas upp av domstolarna eller möjligtvis kongressen. Vilket får en att misstänka att det hela är en medvetet utförd likvidation. För även om USAID återupprättas så kommer deras anseende vara skamfilat, deras system komprometterade och mängder av deras anställda kommer att ha hunnit gå vidare till nya arbeten. Det kommer kort sagt att vara en skugga av sitt forna jag.

Eller så spelar det helt enkelt ingen roll och allt är egentligen bara en PR-operation. Trump vill ha snabba segrar att twittra om. Och Musk ser till att ordna dem. Att allting kommer att rivas upp i efterhand och det enda resultatet kommer att bli en väldig oreda är egalt i sammanhanget.

Oavsett vilket så är det en intressant ny utveckling. Trump, eller åtminstone hans underlydande, i det här fallet Musk, verkar satsa på ett maximalistiskt presidentskap, där de roffar åt sig så mycket reell makt som möjligt och sedan ytterligare lite till. Manegen är krattad för en episk kamp mellan presidentmakten på ena sidan och domstolarna och kongressen på den andra. Oavsett hur det slutar är vi garanterade underhållning.

Källa till faktauppgifterna i denna trådstart är CNNs och Fox News artiklar i ämnet.
Bra. 30 miljarder dollar (0,5% av USA budget) som nu kan gå till amerikaners rehabilitering (VA) och skulder. Bara ett exempel.

Jag tror dock inte CIA är jätteglada. Bra cover. Men det finns mycket att gömma sig bakom. 🤷🏼‍♂️🍿

Det enda som bistånd bidrar till är att förlänga lidandet. Jag tror på det. Länderna själva måste fixa. Sedan kan vi hjälpa vid naturkatastrofer.

Ingen vet. Trump kan backa från detta och skapa nya strukturer om en månad. 🤷🏼‍♂️🍿
Citera
2025-02-03, 21:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Så den folkvalda som varit transparant med vem han vill delegera till och vad de avser att göra inför väljarna och sedan fått deras stöd är inte demokratisk men en armé av icke folkvalda byrokrater som vill behålla sina förmåner är det? En sida är uppenbart mer demokratisk än den andra men inte den du påstår.

Sluta skitposta, det är inte så checks and balances fungerar. Tycker du att en svensk gråsosse ska få utse en icke folkvald till finansminister också?
Citera
2025-02-03, 21:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Hur är det tänkt. Att han ska ta smällen?

Jag tror de inte tänkt speciellt mycket. Jag tror Elon har gjort väldigt olagliga saker och går fram som en bulldozer för att förstöra så mycket bevis som möjligt innan ett åtal hinner färdigställas.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var ett av tillfällena, jag har inte läst alla böcker som skrivits om Trumps första mandatperiod. Han hade typ 44 stycken i staben förra gången och han sparkade 40 av dem och i princip alla har skrivit böcker om det där det framgår att anledningen att han sparkade dem var att de inte ville låta honom bryta mot lagen.

Syftar du på hans kabinett så får jag det till 41 st. och 17 st. som fick sparken eller självmant valde att lämna sina uppdrag. Hur många som sedan skrivit böcker efter det har jag ingen aning om.

Det är förvisso en hel del det med, men inte riktigt 40 av 44. Sedan kanske det är förenat med en viss osäkerhet att be någon recensera en chef som sparkat dem.

Hur som helst glider vi från ämnet, dvs. vad som egentligen händer med USAID, nu.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Men hur går det för övriga tillverkare?
Rätt viktigt i sammanhanget, kan förklara för dig vid ett senare tillfälle.
Du ska inte förklara ett dugg.
Jag ska däremot förklara för dig.
Du kom med uppgift från 2 januari.
Jag kom med senaste nytt om hur Tesla rasat i Sverige och Norge.

Mellan dessa datum har Musk heilat, dragit unkna naziskämt och promotat högerextrema AfD med ett ordval som förintelseförnekare har.
Dess innan har han betett sig som ett diplomatisk rövhål mot ledande politiker i Europa och vurmat om högerextrema.

Skulle tippa att det påverkar synen på oligarken.
Likt att han har manfall ang annonsörer på X och försöker stämma på löpande band.

Att han sen har orgier inom DOGE bevakas garanterat och mitt stalltips är att det förbättrar inte bilden inför nästa check.
Senast redigerad av develi 2025-02-03 kl. 21:40.
Citera
2025-02-03, 21:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Lite ny info om en av personerna som jobbade där: David Lebryk, som satt på posten sedan 1989. Han fick alltså sparken på plats och ställe efter 36 år i tjänst för att han gjorde sitt jobb (förklarade för DOGE-gubbarna att de inte hade rätt security clearance för intrånget).

Det är lätt att sitta tillbakalutade och njuta om ni gillar när auktoritära makter går fram som en ångvält mot andra, men en vacker dag är det ni som står där med ett moraliskt dilemma framför er vilket slutar med att ni får bära hundhuvudet då man står i den totalitära ledarens väg.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=mWz8lxtUB8I
Senast redigerad av mickenyqvist123 2025-02-03 kl. 21:41.
Citera
2025-02-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror de inte tänkt speciellt mycket. Jag tror Elon har gjort väldigt olagliga saker och går fram som en bulldozer för att förstöra så mycket bevis som möjligt innan ett åtal hinner färdigställas.

Det är en rimlig tanke. Och de här unga männen kommer att offras. De är som offerlamm som leds in till slakt. Grym värld.
Citera
2025-02-03, 21:41
Medlem
1.Ta över senaten
2.Presidentiell immunitet
3.Sparka FBI-ledare och ersätt dem med lojala anhängare
4.Utfärda en mängd presidentdekret

Elon kliver in mitt i ett presidentdekret, och det finns ingen som kan stoppa honom – och även om någon försökte, är rättsprocessen alldeles för långsam för att hantera hur snabbt dessa lagar bryts.

Så ja, bryt lagar snabbare än de kan åtgärdas eller genomdrivas. Det amerikanska systemet hade i hundratals år en galen krets av maktdelning och kontrollmekanismer, men det har nu blivit överkört och är borta. Det finns ingen som kan stoppa Trump nu. Han styr landet med världens mäktigaste män bakom sig. Vi har accelererat. Det var oundvikligt – inget rike varar för evigt. Vi lever i väldigt spännande tider.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
För den som kan sin 1900-talshistoria så är detta oerhört intressant.

Det som Trump och Musk nu sysslar med liknar inte så lite perioden under vårvintern 1933 i Berlin, där alla institutioner som man kunde komma åt monterades ner, med mer eller mindre tvivelaktiga metoder. Plötsligt var bollen bara i rullning och ostoppbar, och utan att man riktig visste vad som hade hänt så var Tyskland förvandlad till en diktatur.

Den som inte ser likheterna i det som nu sker i Washington är djupt okunnig eller förblindad.
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Ah, nu faller det på plats. Rysstroll.
Hahaha. Det är allt ni töntar har att komma med. Nej kära vän. Ni har helt enkelt haft fel och blivit lurade från första början och vägrar erkänna eller inse. Ni är med i en sekt. Gå o ta en till booster
Citera
2025-02-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bara det faktum att ett land som Ryssland nu pumpar ut "beröm" till team Donald och Elon väcker alla varningsflaggor som finns. Tänka sig att världspolitik har reducerats till en fråga om att smickra vissa lättsmickrade individer. Ganska sjukt.
Tror ryssarna är smarta och vet hur manipulera narcissister.
Trump och Musk är två jätteegon och suger i sig allt beröm oförbehållsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in