Idag, 03:40
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag kollade det där igen, och jag hör då inga hylsor.

01:13 Hur fan ska Jag Jouba?

https://www.tv4play.se/video/501b417...februari-19-00

Det där är ju bara en snutt. Kolla den här istället, där hör du tydligt hur hylsorna landar i golvet efter varje skott, både före och efter orden yttras. Det hade min inte hört om GM var så långt bort.

https://www.tv4.se/artikel/7qTRgWLWu...rt-fran-europa
Citera
Idag, 03:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Här ska du se. Tydligen var det inte Aspberger utan att han hade gått i någon autistklass lite tidigare i livet.

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

"Sedan läste Rickard Andersson på Wadköping Utbildningscenter i Örebro. Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism"

Asperger finns inte längre som diagnos utan ingår i det som numera benämns som autismspektrumtillstånd.
Citera
Idag, 03:42
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det är en liten glipa vid tröskeln så går ljudet från hylsorna som landar på golvet rakt in på toaletten, GM:s prat måste studsa på till exempel en vägg och sedan in genom glipan om han står direkt utanför dörren.

Kanske släpper dörren igenom GM pratljud, oavsett så dämpas ljudet av dörrmaterialet.

Kanske kan förklara att GM står direkt utanför dörren trots att det inte låter så på inspelningen?

Nej, jag förstår hur du tänker, men SÅ dämpad kan GM:s röst omöjligt vara i jämförelse med ljudet av hylsorna. Man behöver alltså FÖRSTÄRKA ljudet på klippet för att ens kunna höra en röst överhuvudtaget, medans hylsorna hörs alldeles utmärkt med vanlig volym.
Citera
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Asperger är en typ av autism.

Ja, precis. De som tidigare diagnosticerades med Aspergers har idag fått diagnosen autism istället, nivå 1, 2 eller 3. Dock har de som velat fått behålla ”sin” Asperger-diagnos, dock sätts inte diagnosen Aspergers vid nydiagnosticeringar.
Citera
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Det är han. Expressen har postat en bild på honom från albumet. Hur vet du förresten att namnet är felstavat?

Har fått massa varningar men det är han på bilderna, ligger massa länkar med bilder på honom. Med tanke på alla nyhetskanaler och hur de har stavat så är det felstavat. sen vet man ju ej vad passet säger
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Självklart är gängrelaterat våld som just nu pågår i Sverige också inhemsk terror, det säger jag absolut inte emot.

Men detta dåd bör enligt kriterierna det uppfyller, också klassas som ett terrordåd. Kriterierna är något som finns i lagen, inget jag själv bara tycker eller hittar på.

Det enda kriteriet som saknas är att gärningsmannen är muslim eller invandrare. Tyvärr.

Jag delar inte den uppfattningen. Det här var ett klassiskt vansinnesdåd.
Citera
Idag, 03:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
NI kom ca. en timme och en kvart efter larmet, menar du att ingen polis hade gett sig in i byggnaden före då?

Lite olika uppgifter här men larmet till SOS om en pågående skjutning inkom senast klockan 12:33

Och lägesbild
"13.47 rapporteras: Det har skett en skottlossning vid skolan. Fyra personer har blivit skottskadade. Det är oklart skadeläge."

Det är en "evighet" sett till sammanhang
Citera
Idag, 03:46
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Det där är ju bara en snutt. Kolla den här istället, där hör du tydligt hur hylsorna landar i golvet efter varje skott, både före och efter orden yttras. Det hade min inte hört om GM var så långt bort.

Där är han helt klart inne i rummet bredvid. Någon äldre kvinna försöker svara honom när han säger "Hur fan ska jag jobba?" och sen trycker han direkt av..

Typ något så där.

https://ibb.co/dJGwcW6x

Vilket skulle förklara varför vi hör hylsorna.
Citera
Idag, 03:47
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Lite olika uppgifter här men larmet till SOS om en pågående skjutning inkom senast klockan 12:33

Och lägesbild
"13.47 rapporteras: Det har skett en skottlossning vid skolan. Fyra personer har blivit skottskadade. Det är oklart skadeläge."

Det är en "evighet" sett till sammanhang

I USA hade poliserna varit på plats senast kl 12.38. Oavsett vad man tycker om USA så är snutarna snabbare i vändningarna där.
Citera
Idag, 03:49
Medlem
Hur tog sig GM till skolan från sin bostad?

Det har talats om kollektivtrafik och gitarrfodral för att dölja vapen med mera.

Finns fler uppgifter om den delen?

Stämmer det att GM bytte om innan han började skjuta?

På någon film låter det som viss skjutning sker utomhus. Gick GM först in för ombyte och sedan pangar han både inne och ute? En person låg väl skjuten utanför en entré?

Jagade han personer inifrån och ut? Eller dödades och skadades möjligen fler personer av slumpvist flygande kulor?

Kan GM ha fokuserat på att först hämnas mot soc-folk? Identifiering kan försvåras och dröja om GM ursinnigt öst kulor mot en viss grupp?

Det pratas om att GM passerat vissa i skolan utan att skjuta. Det kanske tyder på att han ändå gjort ett urval?

Skjuter man med så kraftfulla vapen inomhus, då borde väl många vilka GM inte hade som priomål att kunna drabbas av okontrollerade flygande kulor?

Hade GM velat döda så många som möjligt, då borde kanske fler dött i denna tragedi?
Citera
Idag, 03:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse

Han säger nog faktiskt ”jobba” och inte ”Europa”. Resten hör jag inte.
Citera
Idag, 03:51
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Asperger finns inte längre som diagnos utan ingår i det som numera benämns som autismspektrumtillstånd.

Okej, så dom har buntat ihop det som de har gjort med en massa diagnoser nu då.
Senast redigerad av buhbye Idag kl. 03:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in