Citat:
Ursprungligen postat av
Lisbeth-Salander
Du och din gamla rttsklla, den str sig sltt nr juridiska samurajen kommer till rtten och slicear upp rdmannen med sina rakbladsvassa argument.
Hahaha, ja, d vill man verkligen inte vara jag!
Citat:
Ursprungligen postat av
Lisbeth-Salander
h fan!
Jag antar att detta r inspirerat av soveriegn citizen movement i USA?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sovere...tizen_movement
Det passar liksom inte in ngonstans alls i vran rttstradition, medans det faktiskt knns som att det trots allt passar in i common law-lnder. ( Det r s klart r helgalet ven dr)
Japp, det lilla jag kollat av det verkar vara en rak versttning av sovereign citizen-rrelsen och dess diverse brder, systrar, och kusiner. Som du sger s anvnder de koncept frn common law (ofta den amerikanska versionen, ven om vissa anvnder sig av nnu ldre engelsk common law, som har vissa skillnader ven om en stor mngd r identisk) som inte passar in i det svenska rttssystemet.
Var lite kul i en annan trd d en anvndare (inte ngon frn den hr trden) brjade tala om "amiralitetslagarna," vilket r en direkt (men dlig) versttning av "admiralty law." P svenska heter det frsts sjrtt, och vra sjrttsdomstolar r en bunt tingsrtter som regeringen har utsett, s det hade inte gjort ngon strre skillnad ven om argumentet faktiskt kunnat anvndas i Sverige.
Men det vet de frsts inte om. De svenskar som hller p med snt frsts sig inte p vare sig amerikansk eller svensk rtt.