• 1
  • 2
2025-02-12, 09:35
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Moderaternas kommunalråd i Uddevalla har varnat partiledarna inom Tidösamarbetet att de senaste dagarnas kritikstorm mot det plötsliga beslutet att skärpa vapenlagen kan komma att rasera varumärket och i sin tur riskerar att leda till en valförlust nästa år. Enligt kommunpolitikern är frågan mycket större än vapentypen AR-15 eftersom att detta skickar en signal som får väljare att tänka: “de vill ha min röst, sedan är de sossar ändå”.

https://samnytt.se/m-topp-varnar-tid...alforlust-2026

Man får närmast intrycket av att regeringen + stödpartiet försöker medvetet förlora valet nästa år.

Har M-toppen rätt i sin analys?
Citera
2025-02-12, 09:54
Medlem
grungewhores avatar
Den "handlingskraftighet" man visat är det möjligtvis Liberala väljare som vill se. Samtliga inblandade partier valde den väg som allra minst andelar klassiska väljare på borgerliga partier kunde tänka sig i denna situation.

Om en röst på SD innebär att Liberalerna utgör ungefär vad MP gjorde i en sosseregering, vilket för en klassisk sosse måste vara ett liknande haveri (för att inte tala om Centern), varför ska jag då rösta på SD?

Min röst på SD är en signal för en konservativ politik, nära nog det diametralt motsatta mot liberalism.

Till det ska sägas att Tidöregeringen är en oerhört blek sammankomst när den främst tycks frontas av Kristersson och korvsmaskaren Pehrson. Säga vad man vill om Magdalena Andersson och Dadgostar, men de är högljudda vilket rycker med den egna väljarkåren. Till och med den närmast anemiska idioten Lööf hade den effekten på sin pedofilarmé. Man kan inte beskylla MP's dårar för att sitta hemma och spela nätpoker hemma i Blekinge när det hettat till, då skriker de likt de stuckna grisar de är. Och vart är Ebba Busch i allt detta? Världsturné på techmässor?

Tidöregeringen har inte läst rummet, och gör de inte en drastisk strategiförändring oerhört snabbt, kommer de tappa procentenheter till framförallt Sossarna och Vänstern. Liberalernas väljare kommer svälja skammen och gå till Centern.
Citera
2025-02-12, 10:00
Medlem
Hade sossarna inte importerat in 3 miljoner röster , hade högern aldrig förlorat ett val
Citera
2025-02-12, 10:05
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Man får närmast intrycket av att regeringen + stödpartiet försöker medvetet förlora valet nästa år.

Jag vet inte riktigt hur M kan anses ha ett varumärke kvar. De har ju kört över sina egna väljare flera gånger, haft flera lokalpolitiska skandaler, och har noll idéer om nånting som inte SD lagt i munnen på dem. Moderatväljare verkar ju dock acceptera att förnedras i oändlighet utan att lämna eller kräva förändring, så M kanske klarar sig utan varumärke.
SD kan definitivt ta skada dock.
Senast redigerad av fluff995 2025-02-12 kl. 10:22.
Citera
2025-02-12, 10:21
Medlem
Severlohs avatar
SD kommer nog få minskat stöd för första gången nästa val. Fler och fler inser att de bara är kontrollerad opposition som inte kommer göra något åt massinvandringen.
Citera
2025-02-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jag vet inte riktigt hur M kan anses ha ett varumärke kvar. De har ju kört över sina egna väljare flera gånger, och har noll idéer om nånting som inte SD lagt i munnen på dem. Moderatväljare verkar ju dock acceptera att förnedras i oändlighet utan att lämna eller kräva förändring, så M kanske klarar sig utan varumärke.
SD kan definitivt ta skada dock.

På vilket sätt har M kört över sina väljare?
M har alltid varit och kommer alltid att vara ett parti som företräder människor med väldigt mycket pengar och inte en vanliga arbetare eller en medelklass.

Det är mycket ideologiskt korrekt när de säljer ut välfärd, när de fördyrar och försämrar sjukvård samtidigt som de öppnar upp för vårdalternativ för de som har råd med dyra sjukförsäkringar.
När de säljer ut skolan till sina polare för att de ska kunna plocka ut skattepengar i sina fickor.

De tyckte också att invandring var ett lysande sätt att driva boenden för ensamkommande och flyktingförläggningar för att plocka hem skattepengar till sina fickor.
Sen blev det lite obekvämt och då skyllde man på sossarna när invandringen inte funkade för att hålla nere löner och skapa konkurrens bland arbetare.

Och nej, jag är fortfarande inte en vänsterväljare för den sidan har lika stora bekymmer.
Sen tror jag att jag föredrar att de mest utslagna i samhället plockar hem våra skattepengar framför rika knösusar.

Det bästa vore ju om våra skattepengar faktiskt gick tillbaka till det som var bra för samhället.
En bra sjukvård, en bra äldrevård, en bra skola, trygghet för de som står utanför osv, bra infrastruktur osv.

Små kommuner och regioner med en hög arbetslöshet har det jättetufft och deras budgetar håller inte för detta. Det är tufft för en region med 20,000 invånare att betala för ett sjukhus… Staten håvar in storkovan (statlig skatt, företagsskatt, moms, elskatt, alkoholskatt osv) och placerar mycket av pengarna i meningslös skit.
De måste fördela ut mer av dessa pengar i våra kommuner och våra regioner om det någonsin ska bli ordning på skola och vård.
Citera
2025-02-12, 10:41
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
På vilket sätt har M kört över sina väljare?

Öh?

Nya könstillhörighetslagen?

Moderatväljarna var inte onboard med de förändringarna för fem öre. Och det var inte deras riksdagsgrupp heller. Vilket den också gick ut med öppet. I början. Sen ven partipiskan lite, och man fick se en orgie i ynkedom då riksdagsledamot efter riksdagsledamot gick ut med beskedet att de "efter att ha läst på lite" nu var heeelt övertygade om att lagändringarna var bra. Deras motiveringar till varför var hämtade ur samma fact sheet som partiledningen uppenbarligen skickat runt till alla i riksdagsgruppen. För motiveringarna var nästan ordagrant desamma oavsett vilka ledamöters sociala medier man tittade på. Tro mig, jag höll koll på mängder av dem under den perioden.

Sen har vi diverse woke-skit som införts, diverse krimpolitik som inte införts, och nu senast nya vapenlagen. Allt detta stick i stäv med vad moderata väljare vill. Och det finns säkert grejer inom energipolitik, skatter osv som inte heller blivit vad moderaterna utlovat, som jag bara inte råkar ha riktig koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
M har alltid varit och kommer alltid att vara ett parti som företräder människor med väldigt mycket pengar och inte en vanliga arbetare eller en medelklass.

Moderaterna företräder inte ens överklassen längre. Jag vet inte vem partiet företräder längre. Dess egna väljare verkar ju inte gilla partiet längre.
Citera
2025-02-12, 10:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
som får väljare att tänka: “de vill ha min röst, sedan är de sossar ändå”.
Så har väl de flesta moderater tänkt sedan Reinfeldt, som ju gick till val på att vara mera sossar än sossarna själva, 'nya moderaterna'.
Här skriver t ex Littorin om det: https://www.dagenssamhalle.se/styrni...r-moderaterna/
Citera
2025-02-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Efter nästa val planeras en koalition mellan S och M.
Citera
2025-02-12, 11:03
Medlem
Problemet är väl mer att Tidö partierna blivit lite väl bekväma och man saknar reformerna som kan få landet på rätt kurs igen. Vi har också hög arbetslöshet och man väljer att ge skattesänkningar till rika som lägger det på hög eller investerar i utlandet.
Citera
2025-02-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Öh?

Nya könstillhörighetslagen?

Moderatväljarna var inte onboard med de förändringarna för fem öre. Och det var inte deras riksdagsgrupp heller. Vilket den också gick ut med öppet. I början. Sen ven partipiskan lite, och man fick se en orgie i ynkedom då riksdagsledamot efter riksdagsledamot gick ut med beskedet att de "efter att ha läst på lite" nu var heeelt övertygade om att lagändringarna var bra. Deras motiveringar till varför var hämtade ur samma fact sheet som partiledningen uppenbarligen skickat runt till alla i riksdagsgruppen. För motiveringarna var nästan ordagrant desamma oavsett vilka ledamöters sociala medier man tittade på. Tro mig, jag höll koll på mängder av dem under den perioden.

Sen har vi diverse woke-skit som införts, diverse krimpolitik som inte införts, och nu senast nya vapenlagen. Allt detta stick i stäv med vad moderata väljare vill. Och det finns säkert grejer inom energipolitik, skatter osv som inte heller blivit vad moderaterna utlovat, som jag bara inte råkar ha riktig koll på.

Moderaterna företräder inte ens överklassen längre. Jag vet inte vem partiet företräder längre. Dess egna väljare verkar ju inte gilla partiet längre.

Translagen och sättet Ulf Kristersson drev igenom den på var helt groteskt. Jag hoppas det blir ihågkommet för all framtid. Och jag tror faktiskt det blir så. Om inte så särskilt många år lär hostorieskrivningen om "trans" handla om samhällets enorma svek mot unga med diagnoser som hamnade under kniven pga. ett "mode" och en "trend" och fick sina liv förstörda. I den historien kommer namnet Ulf Kristersson att leva kvar för framtiden.

Och så gav de 72 000 000 kronor extra till "Jämställdhetsmyndigheten" i år också. Säkert jätteuppskattat av alla M, SD- och KD-s väljare.

De pengarna kommer vi säkert få mycket för. Kanske de räknar de tecknade djuren i Kalle Ankas Jul igen och kräver att fler honor kvoteras in...

Och invandringen är alltså lika hög som tidigare...Nej, jag börjar känna att jag är trött på denna regering. Och visst, alternativet är galna clowner som tycks ha rymt från ett mentalsjukhus (MP). Men inte ens det känns som det motiverar att gå och rösta längre.
Citera
2025-02-12, 15:57
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Den "handlingskraftighet" man visat är det möjligtvis Liberala väljare som vill se. Samtliga inblandade partier valde den väg som allra minst andelar klassiska väljare på borgerliga partier kunde tänka sig i denna situation.

Om en röst på SD innebär att Liberalerna utgör ungefär vad MP gjorde i en sosseregering, vilket för en klassisk sosse måste vara ett liknande haveri (för att inte tala om Centern), varför ska jag då rösta på SD?

Min röst på SD är en signal för en konservativ politik, nära nog det diametralt motsatta mot liberalism.

Till det ska sägas att Tidöregeringen är en oerhört blek sammankomst när den främst tycks frontas av Kristersson och korvsmaskaren Pehrson. Säga vad man vill om Magdalena Andersson och Dadgostar, men de är högljudda vilket rycker med den egna väljarkåren. Till och med den närmast anemiska idioten Lööf hade den effekten på sin pedofilarmé. Man kan inte beskylla MP's dårar för att sitta hemma och spela nätpoker hemma i Blekinge när det hettat till, då skriker de likt de stuckna grisar de är. Och vart är Ebba Busch i allt detta? Världsturné på techmässor?

Tidöregeringen har inte läst rummet, och gör de inte en drastisk strategiförändring oerhört snabbt, kommer de tappa procentenheter till framförallt Sossarna och Vänstern. Liberalernas väljare kommer svälja skammen och gå till Centern.

Kan inte annat än hålla med. Det är L som styr den här svaga regeringen. Det är L som är idag Riksdagens verkliga vågmästare, och utnyttjar sin position till max.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in